PDA

View Full Version : Undervisning dypere enn 30 m. ?

JET
06-11-2002, 15:56
CMAS*** apparatdykkerkurs

Dette kurset gir den høyeste utdannelsen innen vanlig sportsdykking. Utdanning fokuserer på dykkeledelse, avanserte dykkemetoder, og kvalifiserer for dykking ned til 40 meter. Kurset bygger videre på det du har lært på tidligere apparatdykkerkurs.

Den praktiske delen av kurset består av dykking med blant annet:
· Redningsdykk
· Dykking ned til 40 meter med dekompresjonsstopp
· Undervannsnavigasjon

Har vi lov til å undervise på større dybder enn 30 meter ?
(som fritidsdykkere,klasse S).

jet

DKD
06-11-2002, 15:59
Emnekurset til PADI, dypdykking, gå også til 40m

/DKD

Sigve
06-11-2002, 16:07
Hei

Nei, som klasse S dykker har du ikke lov å følge elevene lenger ned enn til 30 meter...

Men det er ikke noe krav om at instruktøren skal være i vannet på dypdykket på CMAS*** kurset. Han skal kunne observere at simulert dekompresjon gjennomføres riktig. Med god sikt i sjøen kan dette observeres fra overflaten...

Sigve

JET
06-11-2002, 16:17
Det er Kai Olsen i Direktoratet for arbeidstilsyn som overskjørte alle dykkeorganisasjoner i 99. Og både Padi og CMAS jobber vel fremdeles med saken...

På et emnekurs i dypdykking har jeg ikke lov til å ta med elevene dypere enn 30 meter. Men etter kurset så kan jeg ta et kosedykk med den samme gjengen ned til 40..
Forstå det den som kan..

Det jeg lurte på var, hva man gjør innen CMAS organisasjonen under et tilsvarende kurs..

jet

Ser at Sigve allerede har svart . Takk.

komodo dragon
06-11-2002, 16:58
det er ikke noe krav om at instruktøren skal være i vannet på dypdykket på CMAS*** kurset. Han skal kunne observere at simulert dekompresjon gjennomføres riktig. Med god sikt i sjøen kan dette observeres fra overflaten...

Sigve

Hahahaha! Hvis Padi Open Water kurs i syden kalles palme (sus) k(r)urs, Hva kalles et slik ape kurs da? PS2 kurs eller postordre?

Nei, Jeg må ha misforstått måten kurset blir undervist på...

JET
06-11-2002, 17:47
Hahahaha! Hvis Padi Open Water kurs i syden kalles palme (sus) k(r)urs, Hva kalles et slik ape kurs da? PS2 kurs eller postordre?

Nei, Jeg må ha misforstått måten kurset blir undervist på...

Nei jeg tror ikke du har misforstått. Kai Olsen har gjordt det umulig å følge elevene ned under 30 meter på en forsvarlig måte og så får man slike underlige resultater.

jet

Sigve
06-11-2002, 18:29
Hei

Det finnes en løsning til. Dersom instruktøren har klasse 1 sertifikat, kan han følge elevene helt ned til 39 meter...

Med en liten S må instruktøren stoppe på 30 meter, og elevene fortsetter til 39! Helt teit, men slik er det!!

Sigve

JET
06-11-2002, 18:59
Ja bare spark oss du...
Skulle tatt seg ut om vi alle stilte opp på Statens dykkerskole
for å ta klasse 1.

GN
06-11-2002, 19:23
Beklager, men som kl1 dykker kan du kun dykke til 30m med scuba. Men med overflate forsynt til 50.
Men deco dykk eller dypere enn 30m er det krav om kammer i nærheten. Veldig nær. Dette gjelder kl1

Sigve
06-11-2002, 19:53
Beklager, men som kl1 dykker kan du kun dykke til 30m med scuba. Men med overflate forsynt til 50.
Men deco dykk eller dypere enn 30m er det krav om kammer i nærheten. Veldig nær. Dette gjelder kl1

Hei

Dersom det er tilfellet som GN skriver (noe jeg ikke har grunn til å betvile), har vi nok ikke noen mulighet. Da må man nok bare stoppe på 30 meter.

Sigve

DeeCore
06-11-2002, 20:06
Dette høres jo bare helt latterlig ut! :o

Er dette gjort med tanke på sikkerhet, eller er det noe annet som ligger bak? Kan ikke skjønne at det noe mer risikofylt for en erfaren og godt opplært instruktør, enn for en ferskere elev......... Hull i hodet spør du meg. :P

ViLar
06-11-2002, 21:01
Dette hørtes veldig merkelig ut?? ???
Grensen for sportsdykking er maks. 30meter og absolutt max 40meter ifølge norske retningslinjer. Det betyr vel at det er "lov" å dykke ned til 40 meter. Hvorfor skal man ikke få opplæring i de siste 10 metrene??

Hvordan kan de gjennomføre PADI dypdykk- kurs ned til 40 meter uten at instruktør er med? ???

Sigve
06-11-2002, 21:52
Hei

Ja, må si meg enig i at dette virker helt meningsløst.

Det er ikke PADI eller CMAS som sier at instruktøren må stoppe på 30 meter, men Direktoratet for Arbeidstilsyn... Det er noen byråkrater som har sittet og funnet ut at en instruktør med klasse S ikke har lov å følge elevene sine lenger ned enn 30 meter.

PADI eller CMAS; instruktøren kan ikke gå dypere enn 30 meter....

Har hatt en diskusjon gående tidligere med litt av samme tema:
http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?board=2;action=display;threadid=863

Sigve

Ars
06-11-2002, 22:09
Når vi først klager på regelverket må vi vel nevne at en instruktør ikke har lov til å puste annet enn luft på jobb. Dette er underlig da en instruktør absolutt ville ha stor nytte av f. eks. nitrox på kursdykk med mange elever (her kan vi snakke om seriøse jo - jo profiler, opp og ned til 18m hele dagen). På et dypdykkerkurs kunne sikkert instruktøren hatt nytte av litt trimiks også for å holde hodet klart på bunnen, men siden han må stoppe på 30m er vel ikke dette noe poeng.

Kristian

Scubagirl
06-11-2002, 22:42
HVa skjer hvis instruktøren går dypere/puster noe annet enn luft da?
Hva hvis en elev forviller seg ned på noen og 30m, er det forbudt å hente vedkommende da?... ::)
De som lagde disse reglene,dykker de eller? ??? :-\

GN
06-11-2002, 23:25
skal du nå virkelig gå dette i sømmane så skal instuktør ha følgende på kurs (jobb)

Helmaske (min AGA) kan også bruke eko 26
Komminukasjon (ja, kødder ikkje)
Og da trenger man jo ein linemann også.
Så det blir jo nesten som yrkesdykkere.

Dette er heilt på spissen, men regelverket er vel slik. Leser man det rett. :-\
Bir ikkje praktisert, og det blir vel sett litt mellom fingrane

JET
07-11-2002, 01:49
Dette hørtes veldig merkelig ut?? ???
Grensen for sportsdykking er maks. 30meter og absolutt max 40meter ifølge norske retningslinjer. Det betyr vel at det er "lov" å dykke ned til 40 meter. Hvorfor skal man ikke få opplæring i de siste 10 metrene??

Hvordan kan de gjennomføre PADI dypdykk- kurs ned til 40 meter uten at instruktør er med? ???

Jeg sa ikke at vi gikk til 40 meter på kurs, for det gjør vi ikke.
Stopper på 30 meter. Har vært på 40 mange ganger med Buddyer, men ikke på kurs.. Tror i farten at siste gangen jeg var på 40 meter med elever var høsten 97.

jet

JET
07-11-2002, 02:02
Glemte noe i forrige innlegg..
Selv om vi ikke instruerer dypere enn 30, så har vi selfølgelig
lov til å redde noen som er i nød, enten det er på 10 eller 40 meter.

jet

Andre
07-11-2002, 12:35
(Vi har jo i forkant av dykket , planlagt godt og lagt ut reserveflaske m/ventil på 5 mtr.)

Høres ganske godt planlagt ut ja, Men hva hvis du trenger "reserveflasken" tidligere på dykket, eller hvor sannsynlig er det at dere finner tilbake til reserveflasken hvis dere kommer i en situasjon hvor dere trenger den? Med mindre man dykker i en grotte og er sikker på at man finner tilbake til "stage'n" er det farlig å stole på reserverutstyr henger ved utgangspunktet.

Sigve
07-11-2002, 13:19
Selv om vi ikke instruerer dypere enn 30, så har vi selfølgelig
lov til å redde noen som er i nød, enten det er på 10 eller 40 meter.

Jeg har hørt om en nestenulykke på et advanced kurs, der eleven mistet oppdriftskontrollen. Instruktøren fikk tak i eleven igjen og foretok en kontrollert oppstigning. Det viste seg at de hadde da vært på 65 meter! De overlevde begge to, men uten redningsinnsatsen fra instruktøren hadde mest sannsynlig eleven omkommet i dypet...

Sigve

JET
07-11-2002, 13:28
Det var vel en større innsats enn man kan forvente av en
instruktør, men han fortjente nok lønnen den dagen !

jet

DeeCore
07-11-2002, 13:32
Jeg har hørt om en nestenulykke på et advanced kurs, der eleven mistet oppdriftskontrollen. Instruktøren fikk tak i eleven igjen og foretok en kontrollert oppstigning. Det viste seg at de hadde da vært på 65 meter! De overlevde begge to, men uten redningsinnsatsen fra instruktøren hadde mest sannsynlig eleven omkommet i dypet...

Sigve

Skjedde dette mens eleven var dypere enn instruktøren p.g.a. lovverket? Isåfall ville vel redningen kunne vært utført raskere og dermed ville de kanskje ikke nådd såpass dypt, hvis instruktøren hadde vært på samme dypde...

DeeCore
07-11-2002, 14:23
Hadde instruktøren vært med hele veien , hadde de neppe vært på den dybden ?

Vidar :-X

Det jeg mente var at instruktøren kunne ha hjulpet til å opprette nøytral oppdrift før eleven nådde såppas dypt, hvis han var nærmere eleven når problemet oppstod.

JET
07-11-2002, 18:52
Fikk en telefon vedrørende undervisning på dyp dykk, hvor spørsmålet var om jeg lot elevene dykke dypere, enn hva jeg gikk selv, det gjør jeg ikke. Alle stopper på 30 meter på kurset i dypdykking, hvor jeg er instruktør. Hva andre instruktører gjør vet jeg ikke.

jet

ViLar
07-11-2002, 19:08
Fikk en telefon vedrørende undervisning på dyp dykk, hvor spørsmålet var om jeg lot elevene dykke dypere, enn hva jeg gikk selv, det gjør jeg ikke. Alle stopper på 30 meter på kurset i dypdykking, hvor jeg er instruktør. Hva andre instruktører gjør vet jeg ikke.

jet

Enig med deg Jet. Du har et helt annet ansvar når du dykker som instruktør sammen med elever, enn enår du dykker med en buddy. Man bør ikke slippe sine elever dypere enn seg selv.

Hva skjer forresten dersom en ulykke oppstår under ett kurs - har dykkesentrene spesiell ansvarsforsikring?
Kan en instruktør bli holdt ansvarlig når slike situasjoner oppstår?

JET
07-11-2002, 19:30
Selvfølgelig kan instruktøren bli holdt ansvarlig, men har han/hun holdt seg innenfor alle forskrifter og handlet på samme måte som alle andre instruktører ville gjordt i samme situasjon, så ender det vel bra. Dykkesenteret kan også bli holdt annsvarlig, men her har de funnet noen måter å snike seg unna på ...

jet

Arerj
07-11-2002, 22:36
Alle stopper på 30 meter på kurset i dypdykking, hvor jeg er instruktør.

Hva er vitsen med Deep Diver om du ikke instuktør er med deg til 40 meter?
Er ikke vitsen at du skal prøve ut dette for første gang med en erfaren dykker?

mvh.
Are

JET
08-11-2002, 01:43
Hva er vitsen med Deep Diver om du ikke instuktør er med deg til 40 meter?
Er ikke vitsen at du skal prøve ut dette for første gang med en erfaren dykker?

mvh.
Are

Tja.. det var jo et godt spørsmål. Etter min menig er reglene i vår lille steinrøys helt på tr...

Men for å prøve å svare fornuftig, så: Vi liker alle å følge
de regler og normer som finnes og hvis du i Padi systemet ønsker å kunne dykke til 40 meter, så må du enten ta Dykkelederutdannelse eller et emnekurs i dypdykking. Så da tar man gjerne et av disse, dykker noen dykk til ca 30 meter
og når man er ferdig,så vipps så kan du dykke til 40 meter.
Forhåpentligvis sammen med noen som har gjordt det tidligere, gjerne med samme instruktøren,men da som buddy og ikke som elev. Ble man klokere nå ? Ikke jeg.

jet

Andre
08-11-2002, 09:06
hvis du i Padi systemet ønsker å kunne dykke til 40 meter, så må du enten ta Dykkelederutdannelse eller et emnekurs i dypdykking. Så da tar man gjerne et av disse, dykker noen dykk til ca 30 meter
og når man er ferdig,så vipps så kan du dykke til 40 meter.

Du er vel forsåvidt ikke sertifisert til 40 meters dykk ved å ta Dykkelederutdannelse (regner med du mener Divemaster her?), kun ved Deep diver.

JET
08-11-2002, 09:13
[Du er vel forsåvidt ikke sertifisert til 40 meters dykk ved å ta Dykkelederutdannelse (regner med du mener Divemaster her?), kun ved Deep diver.

ups.. har jeg bommet.. kan du forklare hvorfor ?

jet

JET
08-11-2002, 11:46
Det er fullt mulig dere har rett, men det hadde vært kjekt å lære hvor det står at DM ikke kan dykke dypere enn 30 meter.

Er det noen DM her i forumet som kan fortelle meg hvor dypt de har lov til å dykke ?

jet

Triton
08-11-2002, 12:00
Er det ikke slik at OW er til 18 meter og AOW er til 42 m (PADI). Men at man ikke får med seg instruktør dypere enn 30 m pga regler som er beskrevet tidligere her.

Mener jeg lærte det på AOW kurset i sin tid.

Andre
08-11-2002, 12:04
Er det noen DM her i forumet som kan fortelle meg hvor dypt de har lov til å dykke ?

Ja, 30 meter... (ifølge PADI)

Andre
08-11-2002, 12:10
Er det ikke slik at OW er til 18 meter og AOW er til 42 m (PADI). Men at man ikke får med seg instruktør dypere enn 30 m pga regler som er beskrevet tidligere her.

Mener jeg lærte det på AOW kurset i sin tid.

Nope, open water 18m og AOW 30 meter, Deep diver som "egentlig" ikke kan taes i norge er 40 meter.

40 meters grensen kommer fra en dårlig misforståelse av gamle US navy dykkergrenser. US nave satte max dybde for sine dykk til 40 meter pga. at man fikk altfor liten bunntid til å få gjort noe fornuftig på større dybder. Dette adopterte utdanningsorganisasjonene som en misforstått max grense for hvor dypt det var forsvarlig å dykke. I ettertid har US Navy utvidet disse grensene (pga. utvikling av deco teorier osv), men de fleste utdanningsorganisasjonene har tviholdt på 40 meters grensen.

JET
08-11-2002, 17:04
Til Andre og vbh + alle andre som måtte lese dette..

Gratulerer Dere har nå fått meg til å pløye en haug med sider
fra Dykkelederbok,dyp dykker kurs og instruktørmanual... Eg e svett.. Det jeg ikke fant var instruktørveiledningen for dykkelederkurset, så hvis noen har den tilgjengelig, så hadde det vært kjekt å vite om den sa noe om hvor dypt en DM kan dykke.

For å bli DM må du ha tatt owd,aowd,rescue diver og medic first aid. Man behøver ikke emnekurs i dypdykking, (selv om det faktisk står i DM boken at det kan være en fordel, hvis du skal være med på mange emnekurs).

På side 56-58 i DM boken fra 99, står det om hvordan en dykkeleder skal oppføre seg på dypere dykk med elever.
Definisjon på et dyp dykk er alt fra 18-40 meter.

I instruktørmanualen under emne: Dyper dykking står det at
under dykkene kan elevene være sammen med instruktøren
eller en sertifisert assistent. Definisjon på denne assistenten
er Dykkeleder,AI eller Instruktør. Dette vil si at jeg som instruktør kan stå på land mens DM går i vannet med elevene. Utenfor norge kan de da dykke til 40 meter. I norge stoppes vi andre regler( Kai Olsen) og må stanse på 30 m.

Så jeg finner det merkelig at en som alene kan være med elever på dypdykkerkurs til 40 ( i utlandet) ikke selv skulle ha lov til å passere 30m.

Men når dette er sagt, så fant jeg ikke noen steder hvor det spesifikt sto noen dybdegrense for DM. Og jeg er svært interessert hvis noen finner noe spesifikt et eller annet sted.

Men intil så skjer, så vil jeg fremdeles tro at en DM kan dykke til 40 meter etter gjeldene regler.

jet

Sigve
08-11-2002, 23:56
Alle stopper på 30 meter på kurset i dypdykking, hvor jeg er instruktør. Hva andre instruktører gjør vet jeg ikke.

Nå vet jeg at JET holder PADI kurs, men jeg tenkte jeg kunne kopiere litt fra "målet" til dypdykket på CMAS***:
Elevene skal vise at de behersker neddykking, oppstigning langs forankret bunnline til/fra dyp større enn 35 meter med simulert dekompresjon".

Dersom man bare dykker til 30 meter når man går kurset, hvordan kan du da være kvalifisert til å dykke til 40 meter etter kurset??

Sigve

DeeCore
09-11-2002, 00:13
Fra Padi Advanced Open Water Diver Manual.
(Utvidet kurs i fritidsykking).
Under avsnittet "Definisjon og begrensninger" i kapittelet "Dypere dykking" står det bl.a.

....."Selv om 40 meter markerer grensen for dypere dykking, bør man av generelle årsaker betrakte 30 meter som den optimale maksimumsdybden for dypere dykking. ....."

Pompel
09-11-2002, 07:36
Jeg har fulgt denne diskusjonen på side linjen, men har nå fått bekreftet at så idiotisk er reglene. På CMAS¤¤¤ var vi ned til 37 meter, men instuktøren vår kunne faktisk ikke følge oss helt ned. Jeg tenkte ikke over det da og ser først nå paradokset i det. Trøsta er at han er rimelig rutinert og holdt et våkent øye med oss der nede i dypet.

Arne K.

JET
09-11-2002, 08:29
Fra Padi Advanced Open Water Diver Manual.
(Utvidet kurs i fritidsykking).
Under avsnittet "Definisjon og begrensninger" i kapittelet "Dypere dykking" står det bl.a.

....."Selv om 40 meter markerer grensen for dypere dykking, bør man av generelle årsaker betrakte 30 meter som den optimale maksimumsdybden for dypere dykking. ....."

Ja det er helt rett, men som du sa så er dette på generelt grunnlag som utstyr,nitogennarkose,muligheten for trykkfallsyke,kort bunntid og lys. I tillegg til det som står i boken har vi forskning som viser endel senskader ved gjenntatt dykking dyper 30 meters dyp, mens dette ikke har vært vist på dykking grunnere enn 30 meter.

Dette gjelder alle som dykker på luft og har ikke noe spesielt med dykkelederene å gjøre.

Men jo mere vi diskuterer jo mere får vi repetert og det må jo være en god ting ? !! Jeg har i alle fall fått repetert en ting eller to.. 1. Prøv aldri å være for skråsikker på ting..... :) osv.

jet

Divegirl
09-11-2002, 10:20
Jeg har ikke tatt dypdykkerkurs via PADI-systemet, men da jeg tok CMAS ***-kurset hadde jeg dykket i flere år med mange dykk bak meg. Dette var også tilfellet for de fleste andre deltagerne. Vi måtte derfor kunne betegnes som erfarne og selvstendige dykkere. Jeg stusset også først på at instruktørene våre ikke ble med hele veien. I ettertankens tid mener jeg dette ikke er et stort problem. De fleste som tar kurs på dette nivået er erfarne dykkere (det er vel også derfor det er avkrevd et visst antall dykk før man kan ta de ulike kursene), og man skal kunne dykke uten instruktøren, uten at dette skal betegnes som en større risiko enn om instruktøren var med. Kurset dreier seg ikke om å lære å dykke, men om å lære prosedyrer når man velger å dykke til 40.

Det som kan være problematisk er når dykkere går hele stigen fra grunnkurs til dykkeleder (DM/CMAS ***) på veldig kort tid, med kun de avkrevde dykkene bak seg. Har man dykket lite vil det selvsagt oppleves som mer risikofylt å dykke til 40 meter uten at instruktøren er med.

Men at regelverket i Norge kan oppleves som bakvent er jeg helt enig i. Det burde kanskje vært et større skille mellom arbeidsdykkere i "normal" forstand og de som utdanner sportsdykkere - selv om begge parter selvsagt har krav på et regelverk og et arbeidsmiljø som beskytter dem under arbeid.

Forøvrig mener jeg at alle dykkere burde bevilge seg å gå hele veien, og jevnlig ta ulike kurs. Nå er det en stund siden jeg tok CMAS ***-kurset, og det neste på stigen var instruktørutdannelse. Jeg kunne tenkt meg enda flere kurs, både praktisk rettet slik som PADI Rescue Diver (som antagelig er det "morsomste" kurset jeg har tatt, veldig nyttig og inspirerende) og CMAS ***, som ga veldig inngående kunnskap og som jeg mener gjorde meg til en bedre dykker. Mange dykk kombinert med høyt sertifiseringsnivå tror jeg gjør oss til de beste dykkerne!

Divegirl :)

Tassax
09-11-2002, 18:27
Konklusjonen er at vi er i ferd med og få dm. uten noen form for dykkerfaring - kun skole fjaset , og dette er som Divergirl skriver , urovekkende.

???
Med fare for at jeg blander meg inn i noe jeg ikke har forstand på:
Skjønner ikke helt logikken her:
Fordi en kan gå rett til DM, bare ved å gå skole hele veien frem (ingen erfaring), så er en altså iferd med å få DM'er uten dykkererfaring ???
Er det da slik at i tidligere tider, så kunne du ikke gjøre dette?
Dersom det har vært slik hele tiden, hvorfor er en iferd med å få DM'er uten dykkererfaring nå ??? (og ikke tidligere?)

Skole-dykk er vel med å gi et godt erfaringsgrunnlag det også.. eller? (og er ikke bare fjas) ???

Tassax
09-11-2002, 18:47
:o
Kravene til dm. er redusert , det er også ant. dykk , i tilegg virker det som om de slipper lettere igjennom.

Takk for oppklaringen ;)

ViLar
10-11-2002, 14:14
Etter å ha lest denne linken må jeg si at tittelen Divemaster falt i kurs betraktelig. Skal spare meg for en eventuell nesegrus beundring av såkalte macho- superhero - mannfolk med tittelen Divemaster :P.

JET
10-11-2002, 16:30
Etter å ha lest denne linken må jeg si at tittelen Divemaster falt i kurs betraktelig. Skal spare meg for en eventuell nesegrus beundring av såkalte macho- superhero - mannfolk med tittelen Divemaster :P.

Uansett tittel eller organisasjon så er vel beundring noe man må gjøre en innsats for å fortjene... Du kan bli instruktør 6 mnd. etter grunnkurs og Klasse 1 dykker etter 3 mnd..

jet

Tassax
10-11-2002, 16:40
Uansett tittel eller organisasjon så er vel beundring noe man må gjøre en innsats for å fortjene... Du kan bli instruktør 6 mnd. etter grunnkurs og Klasse 1 dykker etter 3 mnd..

Helt enig. Beundring er noe en bør fortjene, og bør ikke komme bare utfra hvilken sertifikatklasse en har.

Men helt ærlig. Sammenligner du en klasse 1 dykker med en fritidsdykker-instruktør?

Dragen
10-11-2002, 16:42
Du har skjønt det Jet!
Man blir ikke en erfaren og dyktig dykker av å kjøpe seg plastkort. Det blir man derimot av å stadig søke ny kunnskap.

Ny kunnskap får man ikke bare av å gå kurs, men også ved å spørre og kritisk diskutere med MANGE personer som er kommet lengre enn en selv i sin dykkekarriere. Videre må en være villig til å investere tid og penger i å lære seg det som som skal til FØR en kaster seg ut i dykking som krever mere enn hva man er opplært til. :P

mvh
Dragen

JET
10-11-2002, 16:48
Men helt ærlig. Sammenligner du en klasse 1 dykker med en fritidsdykker-instruktør?

Sammenligner.. Nei det blir vel feil, men jeg blir ikke spesielt imponert bare fordi noen har gått 3 mnd. på skole.

jet

Dragen
10-11-2002, 16:48
[

DET er nok litt unfair mot "fritidsdykkeinstruktøren".
Vet DU hva en Klasse1 dykker lærer om scuba dykking?
Svar: FINT LITE !!!

mvh
Dragen

Tassax
10-11-2002, 17:30

Sammenligner.. Nei det blir vel feil, men jeg blir ikke spesielt imponert bare fordi noen har gått 3 mnd. på skole.

Helt enig med deg der.

Dragen, jeg vet ikke. Derfor jeg stiller spørsmålet.
Mener du at kl.1 dykkere lærer mindre om scuba dykking enn..... Eller at de kun lærer å dykke med overflateforsynt utstyr.
Så langt jeg vet, så inneholder kl.1 opplæring i bruk av scuba. Skulle tro de lærte like mye som en med fritidssertifikat padi/cmas gjør i løpet av noen helger...
eller?

Dragen
10-11-2002, 18:55
Hei Tassax...

Joda, hvis du tar utgangspunkt i teori og praksis sammenlignet med en FUD-dykker så.
Husk bare på hva som er intensjonen bak undervisningen. Hvis du sammenligner med en erfaren DM/*** så stiller dessverre en Kl.1 dykker langt svakere.
Uansett så er det(og det gjelder uansett sertifikatnivå)den enkeltes kunnskap og erfaringsnivå som betyr noe. Man kan godt ha DM/*** sertifikat uten å ha særlige kunnskaper om annet enn DEN SPESIFIKKE type dykking man utfører, og følgelig skaffer seg erfaring i.
Når det er sagt, må jeg få påpeke at hvis man er"fritidsdykkeINSTRUKTØR"så innehar man en mye høyere kunnskap enn hva man oppnår med kun Kl.1.

mvh
Dragen

Tassax
10-11-2002, 20:41
Joda, hvis du tar utgangspunkt i teori og praksis sammenlignet med en FUD-dykker så.
Husk bare på hva som er intensjonen bak undervisningen. Hvis du sammenligner med en erfaren DM/*** så stiller dessverre en Kl.1 dykker langt svakere.
Uansett så er det(og det gjelder uansett sertifikatnivå)den enkeltes kunnskap og erfaringsnivå som betyr noe. Man kan godt ha DM/*** sertifikat uten å ha særlige kunnskaper om annet enn DEN SPESIFIKKE type dykking man utfører, og følgelig skaffer seg erfaring i.
Når det er sagt, må jeg få påpeke at hvis man er"fritidsdykkeINSTRUKTØR"så innehar man en mye høyere kunnskap enn hva man oppnår med kun Kl.1.

mvh
Dragen

Hei Dragen... (litt på siden av diskusjonstema, dette men likefullt interessant).
Fritidsdykking og arbeidsdykking er jo to ulike typer dykking, helt klart.
Det jeg lurer på er hvor kunnskaps-gapet (om en kan kalle det det), ligger mellom en ***/DM og en kl. 1 dykker. kl. 1 dykkeren skulle vel kunne mer om overflateforsynt, enn ***/DM? Videre burde jo kl. 1 gi rimelig god "innføring" i teori. Kurset er tross alt på 70 (?) arbeidsdager.
Og er det ikke slik at en kl. 1 dykker kan gå direkte på cmas *** ?

Dragen
10-11-2002, 22:32
tjena Tassax..

Ikke for å være arrogant, men hvilken nytte skulle en sportsdykker ha ved å ha kunnskap om overflateforsynt utstyr?
Kl.1-kurset er 3-delt, og det er kun en tredel som omfatter scuba dykking. Som du sier er en Kl.1 dykker i utgangspunktet godkjent for opptak på DM/***-kurs.
ERGO skulle man mene at han/hun burde være på ca. AOW/**-nivå.
Forresten så har vi(jeg) vel rodd oss rimelig langt vekk fra hva denne tråden EGENTLIG dreide seg om, hvilket var undervisning i dykking dypere enn 30m....

Ha en god kveld

Dragen ;)

Tassax
10-11-2002, 23:27
Ikke for å være arrogant, men hvilken nytte skulle en sportsdykker ha ved å ha kunnskap om overflateforsynt utstyr?

Neida... ikke arrogant. Tror bare du misforsto litt. Var det jeg jeg mente. Altså at kl. 1 inneholder andre emner i tillegg, og disse klart tar opp en del av treningen. Likens som DM kanskje inneholder emner som kanskje ikke er fullt så relevante som for kl. 1, eller... ?

Kl.1-kurset er 3-delt, og det er kun en tredel som omfatter scuba dykking. Som du sier er en Kl.1 dykker i utgangspunktet godkjent for opptak på DM/***-kurs.

Jupp. Og da gir mitt spørsmål seg selv. Er de det?

Forresten så har vi(jeg) vel rodd oss rimelig langt vekk fra hva denne tråden EGENTLIG dreide seg om, hvilket var undervisning i dykking dypere enn 30m....

;D
Likefullt, et interessant tema....

Dragen
10-11-2002, 23:51
Altså at kl. 1 inneholder andre emner i tillegg, og disse klart tar opp en del av treningen. Likens som DM kanskje inneholder emner som kanskje ikke er fullt så relevante som for kl. 1, eller... ?

Greit nok, men nå var det vel sportsdykking vi snakket om var det ikke?

Som du sier er en Kl.1 dykker i utgangspunktet godkjent for opptak på DM/***-kurs.

Jupp. Og da gir mitt spørsmål seg selv. Er de det?

Det er de nok (og vel så det). Så vidt jeg vet er deres teori omtrent på nivå med det gamle CMAS**.

Til opplysning om du ikke visste det, så er en CMAS* apparatdykkerinstruktør å betrakte som en erfaren***apparatdykker. Så å påstå at Kl.1 er omtrent det samme blir helt feil!

Likefullt, et interessant tema....

Nja... det er vel ikke så viktig med sertifikat og sammenligninger så lenge det ikke tar mere tid å skaffe seg "dykkelappen"enn hva et kurs i porselensmaling eller peddikfletting tar... Jeg vil ihvertfall heftig og hardnakket påstå at det å inneha et sportsdykkersertifikat UANSETT NIVÅ ikke er noe å brife med eller som skulle fremtvinge noen som helst form for beundrende respekt.
Kan være derfor jeg selv omtaler meg selv som "frosk".

Nå tar jeg kveld..
mvh

Dragen

Tassax
11-11-2002, 00:02
Greit nok, men nå var det vel sportsdykking vi snakket om var det ikke?

Joda. Men arbeidsdykking er også dykking. Instruktør er vel også arbeid, og DM'er kan være arbeidsdykkere. (uten verktøy da.. men)

Det er de nok (og vel så det). Så vidt jeg vet er deres teori omtrent på nivå med det gamle CMAS**.

Dermed sier du at CMAS** (++) dykkere kan FINT LITE om scuba dykking. (ref ditt tidligere innlegg)

Jeg vil ihvertfall heftig og hardnakket påstå at det å inneha et sportsdykkersertifikat UANSETT NIVÅ ikke er noe å brife med eller som skulle fremtvinge noen som helst form for beundrende respekt.

Kan ikke akkurat si meg uenig i det.

Dragen
11-11-2002, 00:30

Dermed sier du at CMAS** (++) dykkere kan FINT LITE om scuba dykking. (ref ditt tidligere innlegg)

Klip...

Så så...
Jeg skrev LÆRER, ikke KAN ! For å presisere: DU skrev (som så vidt jeg vet er riktig) at et Kl.1-kurs tar ca 70 dager. Av disse så er ca. 1/3 om scuba dykking. Så jeg mener at i forhold til at vi her snakker om et 70 dagers kurs, så mener jeg fremdeles at de lærer fint lite om scuba dykking.
Jeg mener (for å provosere ytterligere) at en OW/AOWD/*/**dykker KAN fint lite om scubadykking i forhold til en "fritidsdykkeinstruktør". Da ser jeg selvfølgelig bort fra tilegnet erfaring ETTER kurs. Hvis det derimot IKKE skulle være sånn, så må noen snarest sørge for å øke /styrke kravene for å kunne bli instruktør.

mvh og i beste mening

Dragen

Ars
11-11-2002, 07:39
Jeg mener at en OW/AOWD/*/**dykker KAN fint lite om scubadykking i forhold til en "fritidsdykkeinstruktør". Da ser jeg selvfølgelig bort fra tilegnet erfaring ETTER kurs.

Hvis vi ser bort fra erfaring tilegnet utenom kurs, hvorfor kan en instruktør så mye enn AOWD/** om scubadykking? DM og inetruktørkurset inneholder mye om pedagogikk og dykkeledelse. Dykketeorien er for en stor del det den samme du lærer på grunnkurs og videregående kurs. Og det er jo fornuftig, hvorfor skal en instruktør lære mye om ting han aldrig får bruk for i jobben?

Kristian

JET
11-11-2002, 19:12
Tidliger har jeg postet at på Dyp dykk på aowd og på dyp dykker kurs så kan man sende DM i vannet og la Instruktøren
stå på land. I den nyeste Padi oppdateringen jeg fikk i posten i dag, så forandrer de det til at på første dykket, så må instruktøren være med. Resten av dyp dykkene kan utføres på den tradisjonelle måten. ;)

jet

DKD
11-11-2002, 19:47
Det er vel lenge siden man har blitt mindre klok av å lese en artikkel. Her kan jo noen sikker oppsummere ;)

/DKD

GN
11-11-2002, 22:53
Begrensingane til DM/instruktør vart vel begrensa til 30m fordi det blir definert som ervervelse (dvs arbeid/lønn)
Og for scuba dykking er maxdybde 30m.

Men et fritidsdykk ingen begrensinger på dybde.

DKD
12-11-2002, 00:32
[quote=GN

Men et fritidsdykk ingen begrensinger på dybde.

Er ikke absolutt dybde 40m for fritidsdykking i Norge??

/DKD

Pompel
12-11-2002, 01:56
Joda DKD, 40 meter er absolutt grense for sportsdykking her i landet.

Hva man kan og ikke kan av dykketeori, er jo faktisk mye avhengig av om man prøver å holde seg oppdatert og samtidig repeterer gammel kunnskap innimellom. Ikke hva som står på lappen.

For meg fungerte 3-stjerners CMAS som en oppfriskning og utprøving av egne grenser. Det kom noen aha opplevelser som gjorde at jeg la om vaner, så kursing er aldri bortkastet.

Arne K.

Dragen
12-11-2002, 06:02
100% Uenig og 100%(og vel så det) ENIG!!!!

Ha en fin dag

Dragen

JET
12-11-2002, 13:21
Der en grunn til 30 mtr. grensen. - Et flokehodet av forståsegpåer i Direktoratet For Arbeidstilsyn , hadde en j.....
dårlig dag. (Ref: Kai Olsen)

Vidar >:(

Vidar er du klar over at gjennom 76 innlegg om undervisning dypere enn 30 meter så har ikke Kai Olsen blitt nevnet mer enn 5 ganger... Det er for dårlig... 8)

jet

JET
13-11-2002, 10:39
Der fikk du med deg Kai Olsen en gang til !

Jeg ble også irettesatt i dag , ( via privat mail ) Instr. skal alltid være i vannet 1. dypdykk. , men trenger ikke være i vannet påfølgende dykk.

Takker Froskemannen for disse opplysninger.

JET

OKV
13-11-2002, 15:39
Det virker som om det er flere instruktører aktive i dette forumet, så dere kan sikkert svare på dette:

Såvidt jeg har forstått er det Arbeidstilsynets regler og krav om sertifikat klasse S som setter begrensingen på 30 meter under sportsdykkeropplæring. Dette sertifikatet er jo heller ikke gyldig uten gyldig legeattest som må tas årlig. Må sportsdykkerinstruktører (og forsåvidt Divemastere også) ha denne legeattesten? Hvis ja, praktiseres dette?

JET
14-11-2002, 00:20
Ja vi må stadig vekk fornye legeattesten og forbundet forlanger en ny underskrift på at alt er i orden hver gang vi fornyer medlemskapet osv, men det er mange år siden noen spurte om å få se den. Enten jeg har vært på tur i utlandet eller reket rundt om i Norge.

jet