PDA

View Full Version : Internkontroll-system

Sigve
04-11-2002, 13:25
Hei

En dykkerklubb er i dag lovpålagt å ha et internkontrollsystem. Jeg sitter i styret i den lokale dykkerklubben og vi prøver nå å komme frem til et forslag på en internkontroll.

Det blir for omfattende å omarbeide internkontrollen til en stor dykkerklubb, så jeg tenkte å høre hvordan andre små dykkerklubber (ca. 50 medlemmer) har løst dette "problemet". Send gjerne et svar på mail!

Sigve

komodo dragon
04-11-2002, 14:46
Hva slags internkontroll er du ute etter?

Det er mange typer internkontroll. Noe må kontrolleres pr. uke, mnd og årlig.

Ett tips er hvis du/dere har ansvar for dette. Skaff dere ett kurs. De som krever internkontroll, er sikkert behjelpelig med å lage kontrollrutiner. Med dette menes: Få oversikt over hva som er påbudt hos dere. Hvem som kan ta kontrollene. Kan dere gjøre det meste selv eller må det ekstern hjelp til. Og ikke minst lag av kvitteringsark som blir fyllt ut, kvittert på og oppbevart. :)

Sigve
04-11-2002, 14:58
Hei

Det er en generell internkontroll. Den inneholder ting som må sjekkes både hver uke, måned og år. Vet egentlig ikke så mye om IK selv, men er bare med på det. Tror det skal stå hvem som har ansvaret for f.eks. vedlikehold (rutiner der), sikkerhet, utdanning og hva de enkelte vervene inneholder (f.eks. leder, nestleder, kasserer etc.).

Det jeg spør om her er om det er noen som sitter en dykkerklubb som har utarbeidet en slik internkontroll fra før. Lite vits å finne opp krutet en gang til...

Sigve

jonegil
04-11-2002, 15:32
Du kan jo se på disse lenkene fra lovdata:

Selve internkontrollforskriften
http://www.lovdata.no/for/sf/aa/xa-19961206-1127.html

Veiledning om implementering
http://www.lovdata.no/rsk/hms/ik-veil.html

Beste hilsener
Jon Egil

Actinia
04-11-2002, 16:21
Hvis jeg ikke tar helt feil, så ligger det en IK på NDF sine sider... Tror det var der jeg fant den - har den i utskrevet versjon..

komodo dragon
04-11-2002, 19:20
http://www.ndf.no/t2.asp?p=4790

Makan til lat mann....fy skamme seg! Resten får du jaggu leite etter sjøl :D

Sigve
04-11-2002, 19:35
Hei

Alt dette og litt til har jeg funnet for lenge siden....

Jeg får spørre et annet spørsmål da:
Hvordan praktiserer dere IK i klubben?? Er det slik at man må fylle ut skjema for alt mulig?? Dersom man er på en dykkertur og det skjer en ulykke? Er det da slik at man kan gå inn i IK og se hvem som da er "ansvarlig"?? Det er vel slike punkter man skal passe seg for å sette opp, eller?

Endret innføringen av en IK hvordan man dykker i klubben, eller har man bare denne, og fortsetter driften av klubben som tidligere?

Sigve

Diver_DAD
05-11-2002, 20:14
Hei

En dykkerklubb er i dag lovpålagt å ha et internkontrollsystem.
????????????

HÆ ??
Hvor står dette ??
Eller gjelder det bare de som gidd å støtte NDF ??

DKD
05-11-2002, 20:33
Alle klubber har vel IK i form av materialforvalter med flere som ser etter utstyret i klubbens eie. Kreves det altså skriftlig dokumentasjon på at dette vedlikeholdet følges?

/DKD

Divegirl
06-11-2002, 12:43
Hei

En dykkerklubb er i dag lovpålagt å ha et internkontrollsystem.
????????????

HÆ ??
Hvor står dette ??
Eller gjelder det bare de som gidd å støtte NDF ??

Dette LOVPÅBUDET gjelder selvsagt alle dykkeklubber - ikke bare de som gidder å støtte NDF (selv om det i dette tilfellet kan være en fordel da forbundskontoret etter min erfaring har vært meget behjelpelig i denne saken). Som tidligere sikkerhetsleder i en stor klubb (100 medlemmer) vet jeg hvor lett det er å forville seg i papirjungelen ???. Det er ikke noe problem å få tak i lovteksten, men det krever litt arbeid - og kunnskap - å lese gjennom alt for så å plukke ut det som er relevant for akkurat min/din klubb.

Divegirl :)

Divegirl
06-11-2002, 13:06
Alle klubber har vel IK i form av materialforvalter med flere som ser etter utstyret i klubbens eie. Kreves det altså skriftlig dokumentasjon på at dette vedlikeholdet følges?

/DKD

Ja. Internkontrollen krever rutiner på blant annet vedlikehold av utstyr eiet av klubben, enten det er dykkerutstyr, kompressor, båt, vhf osv, hvis klubben kjører kurs skal det være innlagt rutiner for det, man skal ha flyteutstyr lett tilgjengelig ombord i klubbåt, brannslokningsapparat (i visse tilfeller),aldersgrense på båtfører osv, osv. I tillegg mener jeg å ha oppfattet forskriftene slik at man skal ha rutiner på hvordan man utfører selve dykkingen i klubbregi (bl. a ved å forsikre seg om at deltagerne er kvalifiserte til den aktuelle dykkingen).

Mange klubbers dillemma: hva gjør vi hvis det kommer dykkere med f. eks annen type utstyr en det vi kjenner til, la oss si rebreathere. Slik jeg ser det kan man enten skrive i internkontrollen at dykkeleder skal sikre at alle dykker etter sertifikatnivå (problem med mange erfarne dykkere som har dykket lenge og som praktiserer dykking man bør ha et høyrer sertifikatnivå for å kunne utføre), eller klubben kan f.eks sette opp et skjema hvor alle dykkere signerer på at de dykker etter sitt kunnskaps/kompetansenivå.

Som sagt - det er ikke et så stort problem å finne forskriftene, arbeidet består i å ta stilling til alle deler av driften av klubben og lage systemer som gjør det levelig. Myndigheten banker vel på døren først når det har skjedd noe, og da bør man kunne dokumentere at man har fulgt sin egen IK. Jeg har ikke hørt om en klubb som har blitt sjekket for IK-system, eller som har fått på pukkelen for ikke å ha et slikt system - enda.

Divegirl

Elgar
06-11-2002, 14:08
Vi satt og jobba med internkontrollpermen for klubben vår i går. Loven om IK er jo nokså altomfattende og gjelder altså også dykkerklubber. Vi satte i gang IK-jobben etter å ha hatt en diskusjon på hva som skal til for lovlig å kunne arrangere dykkerturer og endte opp med at det sentrale er å ha et IK-system.
Vi har tatt utgangspunkt i NDF's mal og kuttet det ned til å passe med våre enkle behov. Jeg synes at NDF har gjort noe bra her, med å legge ut malen og eksemplene.
IK-systemet er - så vidt jeg har oppfattet - helt nødvendig å ha dersom det skjer en ulykke på en av klubbens aktiviteter. Hvis ikke blir man et lett bytte for den stadig økende gruppen av forsikringsadvokater. Derfor er det jo helt sentralt å formulere seg slik at klubben ikke tar ansvar for dykkernes ve og vel, men samtidig oppfordre til å legge til rette for at folk tar ansvar for seg og sine både gjennom utdanning, trening og sikker dykking. Kursvirksomhet driver vi (heldigvis) ikke med, men overlater dette til en lokal PADI-instruktør. Dermed slipper vi unna med en enklere IK-perm. Forøvrig har jeg fundert litt på hvordan PADI-sentrene har det mht. lov om IK. Selv om PADI har egne rutiner og forsikringsordninger antar jeg at IK-loven gjelder uansett. Eller?

Divegirl
06-11-2002, 15:06
Forøvrig har jeg fundert litt på hvordan PADI-sentrene har det mht. lov om IK. Selv om PADI har egne rutiner og forsikringsordninger antar jeg at IK-loven gjelder uansett. Eller?

Joda, loven er lik for alle. Uten å være for påståelig har jeg forstått det slik at Lov om kontroll med produkter og FORBRUKERTJENESTER regulerer alle virksomheter som tilrettelegger for aktivitet, enten det er dykking eller......
Videre - Forskrift om helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet i virksomheten(Internkontrollforskriften) er en presiserende forskrift til overnevnte lov.
For å gjøre en lang historie kort - loven og forskriften er lik for ALLE som tilrettelegger for dykkeaktivitet, også PADI dykkesenter.

Divegirl
- som lurer på å bli sikkerhetsleder igjen, det begynner å sitte nå......... ???

Diver_DAD
10-11-2002, 10:19
Detta suger !!!!!!!!!!!!!!
Det var jo ikke derfor vi starta en dykkeklubb !!!!
Om det skal være 1000000 regler og lover som vi må sette oss inn i for å drive en klubb for noen dykkevenner, veit jeg ikke om det er noe for oss !!!

>:( >:( >:( >:( >:(

Diver_DAD
10-11-2002, 11:03
Detta gjelder vel ikke for en ren interesse org. ?
Vi driver jo ikke en bedrift !!!!

Dragen
10-11-2002, 12:35
Er nok redd for at det gjør det ja. :-[ Ta kontakt med hvilket som helst idrettslag, og du vil få høre det samme. Dette og noen få andre moment er etter min mening de eneste vektige argumenter for medlemskap i NDF. JEG ville iallefall ikke tatt tjangsen på å sitte i et lederverv i en hvilken som helst klubb uten at IK-dokumentene var ført og "up to date"
Husk at dette er å betrakte som en forsikring!!.

Ha en fin dag
Dragen

ViLar
10-11-2002, 14:05
Hvis dette er tilfelle er jo spørsmålet til Sigve veldig viktig!
Det er sikkert svært mange dykkeklubber med mindre enn 50 medlemmer som ikke har et IK- system pr. i dag.
Jeg vil nå tro at kravene til en liten klubb er mindre enn en stor. Derfor skulle det vært en "mini- mal perm" for småklubber, slik at disse kunne fått oppfylt minstekravene.
Finnes det noe slikt?

Dragen
10-11-2002, 16:29
Hei ViLar og dere andre

Joda, verktøyet ligger der for den som gidder å bruke det.
Dette er selvfølgelig spesielt viktig for nøkkelpersoner som deg og din bedre1/4-del...
Verktøyet finner du her:
http://195.139.49.22/n3Admin/n3Admin_dykking/files/{04DF91C6-A29C-11D5-9A36-0008C791A43B}.pdf
og her:
http://195.139.49.22/n3Admin/n3Admin_dykking/files/{04DF91CC-A29C-11D5-9A36-0008C791A43B}.pdf
og her:
http://195.139.49.22/n3Admin/n3Admin_dykking/files/{04DF91D0-A29C-11D5-9A36-0008C791A43B}.pdf

Lykke til... :)

mvh
Dragen

P.S. Åssen var Stage dolls?

DKD
10-11-2002, 18:13
Stage Dolls levde opp til det vage minne som fortsatt sitter igjen langt bak i hodet ett eller annet sted. Det var som å skru tiden 15 år tilbake og være tilbake på bygdafestene som vi hadde "in the goods old gammel day's". Det skal også sies at det denne gangen var de som representerer dagens "ungdom" som stod for flatfylla. Merkelig følelse å "være på den andre siden" for en gang skyld, og det gjør jo søndagen mere levelig.

Vi gleder oss til neste "good old gammelnok" happening på den lokale pubben ;D

/DKD

ViLar
10-11-2002, 18:30
Spesielt var det også å oppdage at det var for MYE :o lyd foran scenen.... Det var nok å digge i 30min.... Etterpå var det bedre å sette seg ned litt lengre bak i lokalet med en drink å snakke med gamle venner.... Gammel ja!! ;D ;D