PDA

View Full Version : Stages

Kjos
27-11-2003, 16:45
Tenkte jeg skulle starte en ny tråd om stages. Jeg lurer på hva dere andre gjør med stages i grotte.

Jeg har hørt 3 teorier om hvordan man håndterer gassregler på stage (altså for flasker som brukes for å komme lenger inn):

1. Stagen pustes ned til halvparten pluss 20 bar og deponeres, det taes ikke 1 tredjedel i reserve.
Løsningen slik jeg ser det er direkte i konflikt med tredjedelsregeln og derfor å fraråde.

2. Stagen pustes ned 1/3 del og deponeres. Ingen ekstra reserve i bakgassen

3. Stagen pustes ned til halvparten av fylletrykket pluss noen få bar og den mengden gass man trenger for å bytte stage på den aktuelle dybden. Tredjedel taes ut ekstra i bakgassen på en slik måte at man har totalt 1/3 del i reserve for all bunngass i både bakgass og stages. Ved 2 manns team øker vi litt utover 1/3 del til reserve.....

Selv bruker vi nummer 3 dersom vi i det hele tatt rører bakgassen. Oftest sparer vi bakgassen til det siste dykket på en tur for å forenkle fylling. Som regel kjører vi også scooter på slike dykk så det å bli kvitt stagen tidlig er ikke så viktig.

Eirik Kjos

Kjos
28-11-2003, 01:43
Jeg minner leserne av tråden om Shek Exleys blueprint for survival. (En tekst som i har reddet mange liv). En av de viktigste grunnene til at utdannende grottedykkere dør utenom dyp luft er "failure to save at least 2/3rds of the gas for exit and emergencies."

Jeg synes det virker mildest talt hull i hodet å ikke ta ut tredjedeler i reserve på all gass man har tenkt å benytte under dykket selv om det finnes grotteinstruktører som lærer deg akkurat slik praksis. Et eksempel; Alle flasker forutsettes fylt til 210 bar. Hvis du bruker stagen på snaut 12 liter til 120 bar før du snur trenger du kun reservere ytterligere 10 bar på et dobbeltsett med 12 litere for å ha reservert tredjedeler på all gass. DVS at turnpressure på dobbelsettet blir 150 i stedet for 140 bar. Forutsatt at det er et ikke dekompresjonsdykk selvsagt. Hvis deko på bakgassen kommer i tillegg må man ta ut litt gass for det også.

Likeledes minner jeg leseren om en annen av Shek Exleys analyser. "Solo diving is unfortunately one of the reasons why educated divers die!"

Det siste tilfelle av en dykker som gjorde som du og som døde jeg kjenner til er Steve Bermann. Han døde solo med en etterhvert tom stage som buddy i Florida for et par år siden. Denne Steve var en meget erfaren dykker, som var på et solodykk i et system han selv hadde utforsket og tegnet et svært bra kart over. Food for brain Rasmus.... food for brain....

Eirik Kjos

mixgas
28-11-2003, 16:17
Heisann.....
Bruker stagen til 1/2 part + 10b om jeg dykker med buddy. 1/3 for backup på bakgassen tar meg uansett lengere tilbake enn 1/2 part på stagen gjør. I tillegg så har buddy også 1/3 i backup.

Dykke solo med bakmotert og benytte stage som buddy har ennå ikke vært et tema, siden det da også hittil har vært nok plass i grotta for å dykke to eller fler dykkere sammen.

Solodykking for min del foregår kun når det er for trangt til at det er hensiktsmessig å være to dykkere, å da blir det sidemontert. Bruker da 1/3 regel på alle flasker.

Ellers håper jeg dere hadde en fin tur, vi var innom for å hilse på, men dere var ute å dykket....

Vi hadde forøvrig et helv... med allt dykkerutstyret på American air flyet !

Kjos
28-11-2003, 18:26
Det går som regel fint å dykke stagen uten å ta ut tredjedel, men før eller siden trenger du gassen. Okei det er usannsynlig, men ikke utenkelig. Tredjedelsregelen er absolutt for meg i grotte. Plutselig gjør du et dobbelstagedykk for å få lenger penetrasjon..... Da er ikke 10 bar spesielt mye til å dekke emergencies.....

Vi var forøvrig innom for å hilse på dere også, men der var ingen hjemme (= dere dykket tenker jeg)

Hørte om problemene med utstyret. Synd håper dere landet med bena under dere etterhvert. Selv tar jeg alltid ventiler, timer og cannister i håndbagasjen, men det hjelper jo lite om ikke plate, vinge og drakt kommer frem...

For andre som vil reise til mexico anbefaler jeg martinair som altså flyr direkte fra Schipol til cancun, ,det øker oddsenen for at bagasjen kommer frem i et helt stykke. Dessuten slipper man maset i USA.....

mixgas
29-11-2003, 14:33
I tillegg til de 10 barene på stagen, så har man jo også 1/3 i bacup på bakgassen hos minst to dykkere. Som sagt dykker jeg solo så er det 1/3 på alle flasker.

Den ene bagen som ikke kom før dagen etter var egentilg ikke noe problem. Værre var det å demontere allt utstyret på flyplassen for inspeksjon tre ganger. Og om det som i mitt tilfelle lå i handbagasjen spillte ingen rolle, allt måtte opp. Men det er nok enklere med andre flyselskap enn American airlines, de hadde dessidert lengst innsjekkings køer. Men vi fikk en fin kveld i Paris med rødvin på kjøpet.....

Kjos
29-11-2003, 15:47
Dette er sikkert litt vanskelig å sette seg inn i for de som ikke har dykket en del med stages i grotte, men jeg skal prøve å gi et eksempel på hvorfor det å ikke ha tredjedel på stages (enten i stagen eller på baksettet) er potensielt farlig:

Vi er på et skikkelig kjempedykk i Cenote Carwash, for å få lang tid til å nyte Room of tears og deretter Dreamlands dykker vi inn, deponerer stage med 110 bar, snur på dobbeltsettet på 140 bar og skal da i teorien nå stagen med 70 bar på dobbeltsettet. Men kort tid etter at vi har snudd stanger den ene i paret manifolden i taket og får massive lekasjer slik at de to må dele gass på veien ut. På veien ut fra Dreamlands er det en restriksjon der det som regel blir nullsikt, det er også en restriksjon ut fra room of tears før man er på hovedlina. Dersom denne hendelesen ikke fører til forhøyet gassforbruk på vei ut har de nøyaktig 0 bar på dobbeltsettet når de ankommer stagene!!! Stressa skal de skifte til stages og komme ut med den 5 -10 bars marginenen de har i stagene....... Et lite problem til og denne hendelsen ender med 2 døde dykkere uten gass ..... Det er derfor vi har tredjedelsregelen for stages og det er derfor veldig mange av verdens ledene dykkere i 2 manns team ikke synes tredjedelsregelen er god nok. For meg er det definitivt slik at jeg vil ha mest mulig av reserven min i det settet jeg bærer med meg hele tiden, derfor flytter jeg tredjedelen inn i dobbeltsettet.

Siden det er svært lite å oppnå på å strekke grensene og risikoen stiger radikalt så lurer jeg på hvorfor denne praksisen med å ikke ta ut tredjedel for stagen er så vanlig blant norske grottedykkere når alle andre jeg treffer rister på hodet.

Eirik Kjos