PDA

View Full Version : Fridykke solo

Evil_Diver
10-07-2002, 19:47
Solodykking ser ut til å være et utdebatert emne på denne siden, men hva med å solo-fridykke?
Da risikerer du jo ikke å gå tom for luft (på flasken ja) og en hel del andre risikomomenter bli også borte.
Er det mange av folkene på denne siden som fridykker eller er det kun vanlig dykking som er "pøpp"?
Og er det trygt å solofridykke?

VegardJ
11-07-2002, 10:08
Hei !

Det er ikke å anbefalle å drive med Fridykking alene. Prosedurene for Fridykking er at en dykker mens den andre venter på overflaten og ser på. Når den førstemann kommer opp, byttes rollene og andremann dykkerned mens førstemann venter i overflaten.

Grunnen til dette er at ved fridykking der man gjerne hyperventilerer før man dykker ned, utsetter seg for muligheten til å bli utsatt for det vi kaller Shallow Water Blackout (SWB) eller mer korrekt Hypoksi (mangel på oksygen)

Grunnen til at vi hyperventilerer er for å få redusert CO2 som vi har i lungene. Ved å puste raske dype "trekk" reduserer vi CO2 nivået. Dette pga at det er CO2 nivået i kroppen som regulerer behovet vårt for å puste. Når CO2 nivået blir for høyt sier kroppen i fra til hjernen at vi må puste ( enkelt forklart) ved å hyperventilere kan vi utsette "pustetrangen" litt.

Men så var det det med SW Blackout da.
Når vi befinner oss på overflaten til vanlig har vi et partialtrykk av oksygen(ppO2) i lungene på 0.21 (det er ca 21% oksygen i luft) Kroppen trenger 0.18 ppO2 for å overleve over lengre tid, men vi kan klare oss med litt mindre under kortere perioder, dog ikke under 0.10. Blir partialtrykket på O2 under 0.10 vil dette mest sannsynlig føre til det vi kaller SWB.

Eksempel:
Som sagt har vi 0.21 ppO2 i kroppen ved overflaten (1 Atm), ved å hyperventilere kan vi øke denne til la oss si 0.24 ppO2. Vi dykker f.eks 10 meter, da øker vi (etter Boyle's lov) ppO2 til 0,48 (2 Atm). Det som skjer nå er at kroppen bruker oksygenet i kroppen og erstatter det med CO2. Når det blir formye CO2 i kroppen melder pustetrangen seg da er det kanskje 0,15 ppO2 igjen, men vi er fortsatt på 10 meter (2Atm) vi stiger mot overflaten og trykket reduseres og partialtrykket til O2 reduseres. I det vi går mot overflaten vil ppO2 komme under 0.10 (0.075 ved overflaten) noe som kan føre til en ukontrollert blackout.

Shallow water blackout finner som oftest sted mellom 10-0 meter der trykkforskjellen er som størst, og det er jo på disse dybdene vi gjerne fridykker.

Håper det ikke ble for innviklet det her, klarte ikke å stoppe se 8)

DagD
11-07-2002, 17:11
Vegard, jeg er enig i meste du skriver, men hvordan får du til å øke O2 innholdet i lufta?

Hei !

Eksempel:
Som sagt har vi 0.21 ppO2 i kroppen ved overflaten (1 Atm), ved å hyperventilere kan vi øke denne til la oss si 0.24 ppO2.

Som du ellers skriver, har også jeg lært at hyperventilering reduserer CO2 i blodet. Men O2 innholdet i blodet er normalt 99-100%, så det øker ikke. Derfor faren for SWB.

Hvor har du det fra at deltrykket av O2 ved 1 ATM kan påvirkes?

Sigve
12-07-2002, 15:04
Hei

Jeg fridykker ikke selv, men har mange kammerater som gjør det. Vet ikke hvor mange som praktiserer "regelen" om at man ikke skal fridykke alene. Hva er "alene" da? Man bruker vel vanligvis å reise et par stykker ut og fridykke, men de svømmer jo 100 meter fra hverandre (for å ikke skremme fisken for hverandre). Er det alene?

I profesjonell UV-jakt svømmer jo deltakerene så langt fra hverandre som de kan for å få "fangstplassen" for seg selv... Det må jo vel regnes som solo, eller?

Mvh
Sigve Slagnes

DeEp
12-07-2002, 16:55
Hei DagD !

Tja, det er ialle fall det jeg har lest rundt evnet, jeg er jo ingen lege ;) Men det sies så. Jeg er enig i at man vanskelig kan påvirke deltrykket på overflaten ?!?:) Skal se om jeg finner frem i bøkene som jeg leste det i, kan hende jeg har rotet litt og at det ikke var deltrykket som ble påvirket. Men det er iallefall tilfellet at man får blackout hvis deltrykket av O2 kommer under 0.10

Nå drar jeg til vestlandet og skal dykke på Oldenburg, Carl Fisser og litt andre vrak, fløg med på www.dykk.com og se hva vi driver med den neste uken. Rapporter fra turen kommer der :)

\Vegard

olav
11-08-2002, 18:37
Eg synes det ikke er noe farlig
å fridykkesolo. Selv gjør eg det
ganske ofte, men kun på dybder
på 2-3 meter. På disse dybdene
er det ikke alt for kaldt og du for
en god stund under vann før du
må opp igjen. En viktig ting når du
fridykker solo er å være veldig
forsiktig med hyperventilering, helst