PDA

View Full Version : Røykdykking

Yamarin
03-11-2002, 01:44
Prøvde denne "tørre" formen for dykking forige Torsdag. Kan ikke akkurat si at det var det samme, men likevel en sinnsykt tøff opplevelse.

Dersom noen har sett "Backdraft" ville de kjent seg igjen i det vi fikk prøve denne dagen. Var en del av et brannvern - program vi hadde på jobb.

Først hadde vi en liten demo over hvordan brennbare gasser antenner i forskjellige konsentrasjoner (mellom 30 - 90%). Deretter var det å ikle seg fullt røykdykker utstyr som bla. består av "klær" som tåler opp mot 700 Grader celsius!! Samt flaskesett og helmaske.¨

Fikk med andre ord tørrprøve helmaske, som jeg faktisk føler et sterkt behov for å "teste i vann også da dette var meget behagelig, samt tanken om trådløs kommunikasjon virker forlokkende. Bare tenk på mulighetene når det gjelder å kommunisere med Buddy, og faktisk få han/hun til å forstå det du prøver å fortelle. På den annen side er det kanskje mange som dykker for fredens skyld som ikke er helt enige der??

Anyway, turen bar ut i en 20 fots Konteiner som var rigget med en "scene" (ene enden var opphøyd med ca 70 cm) som var bygd som et rom i et hus med sponplater ol. (nei ingen møbler ;) ) Dette ble de satt fyr på mens vi var en 8 - 10 mann somm satt på huk og ventet.

Først begynnte det som det alltid gjør i en liten brann....å brenne (hva ellers? ;D ) Etterhvert bevegde flammene seg oppover veggen, antente gasser som begynte å sive ut fra de etter hvert så varme platene (som ennå ikke brant selv), før flammene pga. at de nådde taket begynte å bli presset bortover taket i retning oss. På dette tidspunktet trakk de andre seg ut bortsett fra en som var sikrer, meg og to til. Vi trakk oss ellers tilbake mot andre enden og ventet spent.

E røyskikte begynte å danne seg i taket og senket seg sakte ned mot oss som satt og observerte i bunnen. Flammene danset mot oss i taket over og røyken lå som ei tett tåke og gjorde at sikten ble sterkt redusert (1-2m). Snakk om å dykke i ertesupe, minnet litt om noen av dykkene mine i Oslofjorden ;D

Ved å spraye noe vann i taket trakk flammene seg raskt tilbake, men desto mer røyk (vanndamp og røyk) dannet seg innne i kontaineren...dette endte demoen og vi som var der trakk ut for å rullere med resten.

Dette var helt klart et av mine mest spesielle dykk. Det var skikkelig artig da det var kontrollerte forhold. Kan ikke si at jeg ønsker meg noe sånt i real life, det ville vært skumle greier.

Noen andre der ute som har vært med på røykdykking og har noen opplevelser å dele?

Andre som har synspunkter på bruk av helmaske?

Et godt alternativ til dykking i varmere strøk i vinter? ;D

JET
03-11-2002, 01:58
Eg liker kulde så dårlig at jeg nesten synes det skulle vært obligatorisk med helmaske. ::)

Men ikke noe kommunikasjon på de vanlige kosedykkene.

jet

Actinia
03-11-2002, 06:22
Dykking med helmaske har jo både fordeler og bakdeler.. det at graderstokken nærmer seg 25 minus her oppe om vinteren, og kaldt vann i anskitet etter dykk med halvmaske... brr sier jeg bare.. - Fordel!
Bakdelen er jo at dersom noe skulle oppstå, enten med ditt eget annettrinn eller buddy'ens, så er dette festet til maska, og du er stort sett nødt å ha med backup halvmaske.. For en buddy med panikk under vann er det normalt at han bare river ventilen ut av munnen til buddyen sin(deg) - selv om du har octopus..

Og verbal kommunikasjon... vi dykker da for å komme bort fra kjas og mas, gjør vi ikke? (;
For min del så er denne kommunikasjonen forbeholdt yrkesdykkere..

Røykdykking kunne nok vært spennende å prøve - både for nysgjerrighetens- og sikkerhetsskyld.

moped
03-11-2002, 15:21
Noen av oss synes faktisk det er befriende å kjenne kulda i fjeset en gang i blant. Jeg som bruker helmaske på jobb kan ikke tenke meg noe annet enn halvmaske når jeg er ute og svømmer i Barentshavet på fridagene. Og her kan det være brukbart kaldt i januar! ;D

Scubagirl
03-11-2002, 15:42
Våkner vel ikke skikkelig om morgenen om man bruker helmaske på morgendykk? Nei litt kaldt vann i fleisen en tidlig morgen er bare bra ;D

ViLar
03-11-2002, 16:14
Våkner vel ikke skikkelig om morgenen om man bruker helmaske på morgendykk? Nei litt kaldt vann i fleisen en tidlig morgen er bare bra ;D

Enig med du! Dessuten er det jo bare med det samme en kjenner kulden i fjeset. Og hvis en ikke skal kjenne vann noen steder på kroppen - blir man jo virkelig en "romfarer" der nede... (Savner å bruke min 3mm våtdrakt..)

Laffen
12-11-2002, 20:27

Fikk med andre ord tørrprøve helmaske, som jeg faktisk føler et sterkt behov for å "teste i vann også da dette var meget behagelig, samt tanken om trådløs kommunikasjon virker forlokkende.

Noen andre der ute som har vært med på røykdykking og har noen opplevelser å dele?

Andre som har synspunkter på bruk av helmaske?

Et godt alternativ til dykking i varmere strøk i vinter? ;D

Ta et røykdykkerkurs i januar, det er heftig. Svømme gjennom en klaustrofobitank med is på vannet(i vanlig kjeledress og sjøstøvler; garantert friskt!), trangt og mørkt og veldig,veldig vått. Eneste problemet var de som sto bak i køen, og måtte bruke de samme sjøstøvlene som vi hadde brukt før (brrrrr). Har i grunnen tenkt litt på dykkerutdanningen; om det ikke burde være en form for testing av stressmestring a'la røykdykkerkursene.
Noen meninger om det?

Tarantino
12-11-2002, 21:43
Tok røykdykkerkurs i millitæret. Gøy det, men tror likevel jeg holder meg i vannet i fremtiden! Kaldt blir det likevel ikke bare man vet å kle seg. ;)

johnen
12-11-2002, 22:25
røykdykking er gøørr kjedli i forhold til dykking, er med i brannvesenet sjøl og har prøvd en del røykdykking der, de e ikkje akkurat so kjekt å kun ha 50cm sikt, gå langs veggar og at de i tillegg e dritvarmt.
då e de kjekkast me dykking, en finne iallefall veien til overflata uten line i seg.

GN
12-11-2002, 23:21
Dykker med AGA maske m/overtrykk, kjempe greier.
Bruker nok litt meire luft enn med halvmaske.

Anbefaler denne masken. Er tilrettelagt for koms

Geir
13-11-2002, 00:06
Selve røykdykkinga kan sikkert være enten for kjedelig eller alt for spennende :o , men kursene er litt kule. Etter besøket i overtenningsconteineren var hjelmen min så varm at jeg måtte ha hansker på for å ta den av!
Gir jo også et lite kick å slokke 15-20m oljebrann, selv om det var uten røykdykkerutstyr.