PDA

View Full Version : Olympus XZ-1 -> Bildestøy, hvordan unngå?

larsolavs
26-10-2011, 01:03
Nå i helgen hadde jeg mine første fotodykk med nytt Olympus XZ-1. Etter at mitt gamle Sony DSCW270 druknet måtte jeg ha nytt, og spesifikasjonene og anbefalingene til XZ-1 gjorde at valget ble som det ble.

Inntil videre har jeg brukt uv-modusen slik den er i kameraet, med bildekvaliteten justert til "fine". Med samme innstillinger på min gamle Sony ble bildene klare og fine.
Med Olympusen er de forsåvidt fine, med meget gode farger og kontrast, men samtidig er det til tider ekstremt mye "grums" i bildet. Med grums mener jeg altså bildestøy. Problemet kommer på alle bilder hvor objektet er mer enn 1m unna, på makro er det bra (og nei, jeg bruker ikke makromodus annet enn til makrobilder). Isoverdien har ligget mellom 100 og 200 hele tiden.

Med en F-verdi på 1,8-2,5 hadde jeg strengt tatt forventet ekstremt mye bedre enn dette når jeg er i klart vestlandsvann på høylys dag. Jeg lurer derfor på om det er noe jeg har misforstått eller gjør galt.

Gode råd mottas med åpne armer!

Lars Olav

larsolavs
26-10-2011, 01:10
Vedlagt ligger to bilder fra et veldig kjent vann i Norangsdalen. Sikten var ca 25m denne dagen.
Det ene er helt ok, det andre et grusomt skrekkeksempel.