PDA

View Full Version : Emnekurs

Evil diver
09-07-2002, 10:17
Jeg lurer på hva som er vitsen med noen av de emnekursene som PADI har. Greit nok med UV-foto, nattdykk og en del andre også, men hva er vitsen med å ta et kurs for å dykke fra båt???
Som om det ikke er nok, så har de også et kurs for å dykke på vrak. Hva er vitsen, det er ikke noe særlig mer komplisert enn å dykke på steinbunn.
PS: PÅ vrak, ikke i vrak. PADI har to wreck diver kurs.

Arnt_Marius
09-07-2002, 12:52
Du har helt klart et dårlig poeng, men om man snur litt på flisa, her i norge har enkelte plasser merkelige stømforhold, vi har spesielle vrak, og de fleste entrer sjøen via båt, men i enkelte andre land dykker folk mest i fjæra, og er nesten solgt og har trøbbel med og takkle strøm og kummerlige forhold! så for enkelte er det helt klart behov for et kurs i vrakdykking, båtdykking!
Og vrakdykking er ikke bare vradykking, det er jo en del ustabile vrak rundt om i verdenen, og jeg regner med det er litt trening i hvordan du skal te deg på vrak, ikke penetrere vrak(om du ikke har erfaringen som trengs) osv osv!

twistah
09-07-2002, 17:05
PADI = Put Another Dollar In

:-)

Thomas Torjusen
10-07-2002, 12:27

Den var god. ;D

/Thomas

Johonas
10-07-2002, 17:46
Pay Another Damn Instructor

Thorvald
11-07-2002, 12:26
Det finnes endel farer ved dykk på vrak som ikke oppstår så ofte ved andre dykk. Mange ganger kan det ha festet seg liner, snører garn ....

DAN Europe har en artikkel om dette: https://www.daneurope.org/eng/ad5pag8.htm

Når det gjelder PADI så er det nok endel kurs som ikke blir holdt i Norge, men som kanskje trengs i andre farvann.

Sigve
12-07-2002, 15:20
Hei

Jeg synes at emnekursene er ganske bortkastet og sløsing emd penger. Ikke fordi at du ikek lærer noe på et emnekurs (det vet jeg forresten ingenting om, da jeg er CMAS dykker). Alt som du lærer på et emnekurs kan du lære i et klubbmiljø (mye billigere).

Mvh
Sigve Slagnes

Diver_DAD
13-07-2002, 12:57
Det er tilrettelagt for Amerikanere !!!!!!!!!!!!!!!

de skal jo ha alt inn med teskje !!

Ellers er det vel noen som tar kursene og det er vel for at de mener at de trenger det ?? ?? ?? ?? ?? ?? ?? ?? ??

Johan
16-07-2002, 02:02
For å bli advanced-dykker, eller adventure-dykker som det heter nå, så må du ta et advanced-kurs som består av fem emnedykk, der du før hvert dykk har fått en liten innføring i det som dykkene tar for seg... Men for all del, ikke forveksle emne-dykkene med specialty-kurs. Emne-dykkene er bare en liten smakebit på det Specialty-kursene tar for seg.

Nå er det jo ikke alle specialty-kurs som er like nødvendige, som Sigve skrev så kan man lære seg mange av ferdighetene i et klubbmiljø... Men man må også huske på at mange kurs faktisk er nyttige også: F.eks dypdykk, og nitrox...

En annen ting er at PADI har et mye større marked enn Norge: Ikke alle dykkere har en dykkerklubb å støtte seg på når de skal dykke på nye steder eller tilegne seg ny kunnskap...

Alle er dessverre ikke født til å bli rakettforskere, så man må faktisk ta hensyn til Bill og Bob når man konstruerer dykkerkurs... ;D
MVH Johan 8)

Spyder
10-08-2002, 19:52
Det er tilrettelagt for Amerikanere !!!!!!!!!!!!!!!

de skal jo ha alt inn med teskje !!

Ellers er det vel noen som tar kursene og det er vel for at de mener at de trenger det ?? ?? ?? ?? ?? ?? ?? ?? ??

Man må da vel ta noen kurs for å få advance? ::)

Johonas
10-08-2002, 21:52
Advanced er jo et kurs i seg selv. Tre valgfrie dykk fra boka, f.eks. Søk&Heving, Nattdykk, Strømdykk, Vrakdykk osv... samt to dykk som man må ha, nemlig Dypdykk og Navigasjonsdykk. Alle fem dykkene er første dykk fra sine respektive Emnekurs.

olav
10-08-2002, 22:58

Den der kan eg være enig i.
Det er to grunner til alle de
rare emnekursene:
1. loppe folk for penger
2. forvirre folk

Scubagirl
10-08-2002, 23:09
som sagt tidligere: nitrox bør læres gjennom kurs... multilevel er greit å ha på adv,spesielt om man kun dykker med computer for da får man forståelse for hvorfor man får lengre tid
(men fangst,båt og tørrdrakt(for oss som tok gk med tørrdrakt) er jo ikke nødvendige kurs hvis vi ikke vil ha flest mulig sertifikater da ;D)
men det er ting å lære på noen av de og :)

men det er jo ingen som TVINGER noen til å ta emnekurs? (ant enn at man noen ganger må ha adv + et visst anntall dykk for å være med på noen turer)

ragnar
11-08-2002, 02:12
men det er jo ingen som TVINGER noen til å ta emnekurs? (ant enn at man noen ganger må ha adv + et visst anntall dykk for å være med på noen turer)

Du får vel fremdeles Advanced lappen dersom du har logga så og så mange dykk.. dvs du trenger ikke det kurset ..

Jeg har forøvrig aldri tatt advanced, men jeg burde nok ha gjort det. Etter å ha tatt en del andre kurs og lært mere om sikkerhet ved dypere dykking så blir jeg nesten litt skremt av hvordan jeg dykka før.

Som flere skriver i dette forumet så bør en ta dybdene gradvis. Det er jeg veldig endig i at er fornuftig. Men en bør stoppe på 30 meter da en bør ha minst to separate luftkilder ved dypere dykking + bedre utdanning.

For oss som stort sett ikke har dykka under organiserte former så får vi heller ikke mye veiledning av mer erfarne folk. Derfor hadde det vært greit om det ble gitt litt mere informasjon om hva dypere dykking innebærer på OW. Da unngår vi forhåpentligvis at folk pusher grensene for mye.

Scubagirl
11-08-2002, 13:03
Du får vel fremdeles Advanced lappen dersom du har logga så og så mange dykk.. dvs du trenger ikke det kurset ..

Hva mener du?

Johonas
11-08-2002, 14:56
Ragnar! Klarte du å få Rescue uten å ha AOW først? Hvilke andre sertifikater har du? CMAS eller noe sånt før Rescue? Advanced er jo et kurs og du blir ikke sertifisert som AOW dykker ved bare å ha "en del logga dykk". hmmmmm... ;)

ragnar
11-08-2002, 15:38
Hva mener du?

Det var bare å legge frem loggboka, slik at du kunne bevise at du har masse erfaring med den type dykking som en blir undervist i på AOW. Jeg hadde noen hundre dykk i forkant, men etter hva jeg har hørt så holder det med rundt 50.

Mulig reglene er endra nå .. men det funka i alle fall før

Johonas: jeg hadde en del andre kurs før jeg tok rescue.. men ikke AOW

Scubagirl
11-08-2002, 15:39
oki.. har ikke hørt at det går an no..

Thorvald
12-08-2002, 08:52
Jeg kan være enig at en del kurs kan være fjollete, f.eks dykking fra båt.

Men f.eks dypdykking er ikke et fjollete kurs, heller ikke de forskjellige vrakdykkene eller tørrdraktskurs.

Foto kan være greit for å utvide horrisonten og det samme kan kurs i Søk og Heving, Akvatisk milijø, Strømdykking.

Er litt usikker på det Evil diver sier om Vrak. Den delen av Vrak du kan ta på Advance er uten penetrering, mens hvis du skal ta hele emnekurset i vrak så er det med lettere penetrering. Den delen man tar på advance er kun første del i kurs nr1 der man lærer litt om hva slags farer som finnes på et vrak.

Evil_Diver
12-08-2002, 19:18
Jeg har selv tatt en del emnekurs, blant anna djupdykk. Det er greit nok, og du lærer en del. MEN: Forskjellen mellom advanced og emnekurs tror jeg er minimal, med unntak av prisen. Teorien er den samme. Ellers har man en del flere dykk, med buddy - ikke med instruktør. Instruktøren vår var med til 38 meters dyp, ellers dykket vi med buddy. Det er mulig han var med på det første dykket også, husker ikke.
Nå er jeg klar over at det er en ganske stor forskjell på 30 meter og 40, men det koster blod, svette og tårer å ta emnekurs for alle de miljø jeg vil dykke i.

Når det gjelder vrakdykking, er jeg positiv til dette kurset. Det som har penetrering, vel å merke. Det andre har jeg lite eller ingen respekt for. Jeg har dykket på noen få vrak, men jeg har ikke penetrert. Jeg har kjent suget, men har ikke gjort det. Er klar over at det kan være skummelt.
Vrakdykkkurset med penetrering tror jeg er det mest lærerike emnekurset som PADI har å tilby.

Thorvald
13-08-2002, 09:18
Når det gjelder vbh sin kommentar om at "spesialiteter og ikke en del av A.O.W.D" så er det ikke helt riktig. Man må ta 3 emner i Advance i tillegg til navigasjon og dyperedykking.

Disse emnene er første del av emnekursene. Emnekursene er altså en del av Advance, men man får bare en smakebit på emnekursene ved å ta Advance.

Scubagirl
13-08-2002, 13:12
vbh, det jeg tenkte på når jeg sa tørrdraktskurs ikke er nødvendig er når man lærte å dykke med den på gk... og brukte den på adv... og stresset med den på rd ;D (på rd lærer man jo ganske mye om sitt eget utstyr...)
Men er man kun vant til å dykke med våtdrakt så er det selvfølgelig et nyttig kurs :)

JP
13-08-2002, 18:32
hei alle sammen...

dette med div emnekurs er faktisk veldig bra, noen er bra for deg og noen er bra for andre, stort spekter.
padi har vel et "need to no basic" kurs system.
og prisene på kursus er stagnert.
man kan få OWD kurs til utrolige 990,- + bok pakke

til sammenligning skal man jobbe i Nordsjøe koster et kurs min 13 000,- på nutec, bare for å sette seg i helikopteret for å si det litt flåsete. ;D ;D ;D
mvh jp

SøtSild
04-02-2003, 11:42
Jeg lurer på hva som er vitsen med noen av de emnekursene som PADI har. Greit nok med UV-foto, nattdykk og en del andre også, men hva er vitsen med å ta et kurs for å dykke fra båt???
Som om det ikke er nok, så har de også et kurs for å dykke på vrak. Hva er vitsen, det er ikke noe særlig mer komplisert enn å dykke på steinbunn.
PS: PÅ vrak, ikke i vrak. PADI har to wreck diver kurs.

Heisann :)
Vil bare si meg veldig enig med deg ang. dette. Det er penger ut av vinduet.

corvus
07-10-2003, 22:02
Kurset i seg selv er ikke hovedsaken, men heller det faktum at det er en slags sekt, eller losje om du vil. Gevinsten i seg selv er ganske enkelt å være medlem i flest sekter, det forstår du vel. At man må betale for det, er vel bare et slags symbol på hvor mye man ønsker å tilhøre sekten.

bherman
08-10-2003, 00:38

Pøh, den rette forkortelsen er:
Pay
Another
Dime
Idiot

B:\
Med 5 plastikkort i permen sin

jahfs
08-10-2003, 06:16
I en ideell verden skulle alle gått hele veien til Master Scuba Diver/CMAS*** osv. for å være kvalifiserte som dykkere. Som alle vet fungerer det ikke sånn. Markedet spiller utrolig nok en rolle også i dykkesammenheng.

Fokus på utvikling og deltakelse på både advanced og emnekurs er like fullt en fornufig måte å lose dykkere inn i sin favoritthobby under kontrollerte forhold. og med dette oppfordre til å kombinere nye utfordringer med ny kunnskap.

Hensikten med å ha mange emnekurs er selvfølgelig å tilby videre utdanning til MANGE og ikke til de få spesielt interesserte. Dersom du synes et emnekurs virker meningsløst er dette emnekurset kanskje ikke noe du bør bruke tid på.

Jeg vet imidlertid om svært mange som har hatt glede også av båt-emnekurs (ja ikke alle føler seg komfortable/har erfaring med å være på båt eller dykke fra båt). Hovedpoenget er imidlertid å tilnærme seg ulikt interesse og kompetansenivå med ydmykhet og dermed la dykking være en inkluderende aktivitet.

Av en eller annen grunn er det i veldig mange tilfeller dykkere med lite erfaringsgrunnlag som hevder at denne typen kurs er bortkastede krefter.

Og ja da, det er finnes svært mange "festlige" ordkombinasjoner knyttet til "PADI". Dette har så mange tusen dykkere diskutert før oss at jeg ikke kommenterer det videre.

ohegle
08-10-2003, 08:25
Som det tidligere er sagt, er det ingen som tvinges til å ta evnekurs. Butikker og instruktører promoterer evnekurs pga at det i utgangspunktet er en JOBB å være instruktør og som kjent er poenget med en jobb å tjene penger.
Om man trenger evnekurs? Tja, noen synes tydelig vis det, ettersom det er et marked for det. Og mange tar også kurs pga det sosiale ved å være på kurs, samt endel pga alle de "kule" jakkemerkene/plastikklappene. (Det er jo unektelig endel her på forumet som har med sertifiseringsnivået sitt i signaturen..)
Det er kjempefint om man kan få denne erfaringen gjennom klubben, men i praksis er dette ikke bestandig så lett. Det krever blandt annet at man har endel erfarne dykkere som har tid og lyst til å bruke fritiden sin gratis til dette, forhåpentlig vis kan litt pedagogikk og sikkerhet. Samt er villige til å bli saksøkt hvis den de "underviser" skader seg.

Mvh

ØH

JET
08-10-2003, 08:43
Rebreather er jo et emnekurs som er kjekt å ta sammen med noen som kan dette. Jeg har hørt om dem som tar dette i brev form, men vil ikke andbefale denne fremgangsmåten.... 8)

faksen
08-10-2003, 13:10
Jeg har ingen emnekurs, se nederst, men snakket med instruktør om innholdet i noen emnekurs. og har observert behovet for emnekurs.

Tørrdraktskurs - bør etter mitt syn tas av thailand dykkere eller at en tar AOWD i norge. (har søster og svoger med thailand lapp, det var mye frem og tilbake før de hadde rimelig kontroll)

Nattdykk - Kan læres i klubbsammenheng og med gode buddyer, det er opp til deg og din psyke. Ikke vanskeligere enn dagdykk men inneholder en del momenter som kan være farlige om du kommer ut av kontroll.

dypdykk - Jeg snakker om den delen i AOWD ned til 30 m . multileveldykking. Lærte i grunnen ingen ting bortsett fra the wheel.

Navigering - Navigering på OWD kurs er en vits, AOWD lærer deg og ikke minst du får trent på det du trenger til vanlig dykking.

Søk og hev - del av AOWD og veldig morro. har kjøpt egen hevebalong og hjulpet kollega med moring. Her kunne jeg tenke meg emnekurs for morro skyld. Utover det temmelig unyttig.

Fordelen ved å ta tørrdrakt, nattdykk og multileveldykk som AOWD eller emnekurs er at du har en "proff" til å se faresignaler og håndtere kriser riktig. Dette er en kompetanse som ikke en alminnelig buddy eller klubbdykker har. (Som Resque har du så vidt berørt tema). Det er den største fordelen ved å ta det som kurs.

Forøvrig lærer du mye ved å delta på dykkeleir. Her er det veldig interreserte dykkere og all prat dreier seg om dykking, damer og eeehhh, ja. Min erfaring er at de erfarne gjerne tar vare på en fersking og deler sin kunnskap. Det beste er faktisk å være sammen med tech dykkere. Det kan utrolig mye om utstyr og har brukserfaring. Mulig de er DIR, men de er ikke fanatisk DIR. Dvs de evner å dele sin kunnskap uten å føle behov for å slå ihjel andre meninger.

Deep Diver
12-10-2003, 17:29
Det er visst ingen her som tenker helt klart! PADI- systemet er ikke bare norskt, men finnes i 127 land over hele verden. Mange av de emnekurs som er omtalt her er ikke relevante for oss i norge. Dykking fra båt er naturlig i norge, men det er ikke alle plasser, og derfor er det naturlig med ett emnedykk i dykking fra båt. ;)

picasso
12-10-2003, 18:23
Det er visst ingen her som tenker helt klart! PADI- systemet er ikke bare norskt, men finnes i 127 land over hele verden. Mange av de emnekurs som er omtalt her er ikke relevante for oss i norge. Dykking fra båt er naturlig i norge, men det er ikke alle plasser, og derfor er det naturlig med ett emnedykk i dykking fra båt. ;)

Dykking fra båt naturlig som emnedykk/kurs. ;D

Vil nok tro at de plasser i verden der det er dykkerkurs for scuba er det også vanlig med båt. ;)

Men at Padi prøver å få noen dykkere til å tro dette er heksekunst er en annen sak.
Jeg tror heller ikke at utlendinger generelt er mindre intelligente enn oss nordboere. :D
Det er nå slik blitt at det er ikke store greiene skal til føt padi er på pletten med nytt kurs. :-[

Martin
12-10-2003, 20:45
Jeg tror det er ganske lett å "gå i stå" med samme buddyer, samme dykkesteder, og dermed ende opp med for få utfordringer. Da er det kanskje lett gå litt lei. Enkelte emnekurs en også en grei måte å "komme videre" med dykkingen sin på.

På emnekurs treffer man gjerne folk man ikke har dykket med før. Man får tips om nye dykkesteder og andre typer dykk enn dem man vanligvis gjør. En stor del av gunnen til at emnekurs er populære, tror jeg er at det skaper en sosial ramme omkring organisert dykking.

Det er ikke tykkelsen kortstokken med sertifikater som forteller mest om en dykker. At noen velger å ta mange emnekurs, synes jeg er positivt. Det vitner om interesse og nysgjerrighet for den sporten vi driver med!

Arnt
12-10-2003, 20:58
Emnekurs "Matauk kongekrabbe" kjøres for
de som er interessert i perioden jan-april,
her i Berlevåg... Velkommen ;)

Arnt

Martin
12-10-2003, 23:39
Emnekurs "Matauk kongekrabbe" ...osv

Hvilke krav har du når det gjelder serfittisering og forkunnskaper til dette emnekurset? Er det noen spesielle utstyrskrav? ;D

jahfs
13-10-2003, 03:25

Vil nok tro at de plasser i verden der det er dykkerkurs for scuba er det også vanlig med båt. ;)

Men at Padi prøver å få noen dykkere til å tro dette er heksekunst er en annen sak.
Jeg tror heller ikke at utlendinger generelt er mindre intelligente enn oss nordboere. :D
Det er nå slik blitt at det er ikke store greiene skal til føt padi er på pletten med nytt kurs. :-[

Vel, har nok ikke så mye med heksekunst å gjøre, men først og fremst å behandle dykkere med alle typer erfaring med respekt og tilby muligheter. (Som jeg har sagt tidligere i samme tråd.) Siden de samme argumentene kommer om og om igjen bruker jeg nå litt plass på motargumentene:

Aller først:...
NEI, over alt i verden der det er vanlig med dykkekurs er det ikke nøvendigvis vanlig med båt.

Eksempel:
Har nå oppholdt meg en stund i USA (den organiserte dykkingens hjemland) og selv i Florida med stor og variert dykkeindustri, foregår MYE av dykkingen fra land, og mange dykkere har ingen erfaring fra båter. Først så langt sør som West Palm Beach (for de som er kjent) baseres stort sett alle dykk på båter.

Tilsvarende kan sies om svært mange dykkemål og områder i middelhavet og andre steder i verden ved f.eks øyer som stammer fra relativt nylig vulkansk aktivitet hvor dykking fra båt ikke har noen særlig hensikt. (Bla. fordi det rett utenfor disse øyene er "1000 m" ned.) Eksempler på båt og ikke-båt kan ramses opp i evigheter.

Det du nok også vil oppdage hvis du forholder deg til dykkere rundt omkring på kloden er at spennvidden i erfaringsnivå og interesser er MYE større en blant de "hardbarkede" Nordmenn, som har vært ute på sjøen med ski på beina og 50 kilos sekk på ryggen fra vi ble født.

Og JA mange har behov for å bli veiledet også i båtdykking med kunnskap som for deg sikkert er overflødig. En stor forskjell er også at i mange andre land er man mer ydmyke og forteller ikke folk at det de har lyst til eller føler behov for å gjøre er bortkastet. Personlig tror jeg mange holdninger i norske dykkemiljøer bidrar til å begrense manges dykkeglede og mulighet til utvikling.

Jeg synes i alle fall synd på uerfarne dykkere som skal være med på båttur for første gang og ikke tør å spørre om hvordan ting skal gjøres fordi dette er noe "alle" kan. (Selv om jeg selvfølgelig er klar over at mange klubber er svært flinke til å arrangere tilvenning og ta vare på sine medlemmer.)

I norsk sammenheng bør det også tilføyes at det er svært lite penger å hente ved å kjøre emnekurs, faktisk enda mindre enn på grunnkurs. Å være dykkeinstruktør i Norge handler stort sett om å leve på fattigkost, og det er derfor få som driver med dette på mer enn fritiden. At det stadig kommer opp argumenter om at kurs blir til/eksisterer ene og alene fordi det fører til store sedler i lommeboken til instruktøren vitner først og fremst om uvitenhet.

Og ja PADI har et fleksibelt system som gjør at alle intstruktør kan sette sammen og få godkjent kurs etter egen interesse. Dette bidrar først og fremst til mangfold og glede for elever som kan velge å bruke tid og penger på det de har lyst til.

Sammenligningsvis bruker mange klubber tid på å undervise sine elever i "alt mellom himmel og jord", men gjør det samme med midler fra staten, tilskudd fra kommuner, tippemidler, innsamlinger, medlemmene osv.

Hvis man forholder seg til en mer moderne tankegang om markedets funksjon så finner man snart ut at ordene marked og behov er synonyme. Med andre ord; dersom alle elevene i en markedsøkonomi med god informasjonsflyt synes at et emnekurs i båtdykking bare er tull så ville ikke dette kurset eksistere! - Mennesker snakker faktisk sammen (noe dette forumet illustrerer) og behov kan ikke skapes. (Ja jeg er også utdannet markedsfører.)

Selvfølgelig setter jeg ting litt på spissen her, men jeg tror det må til.

Janh
13-10-2003, 11:01
Forrige innlegg er utrolig langt og tar lang tid å lese (er på jobb vet du).
Personlig har jeg dykket både vrak,strøm og fra båt uten å tatt kurs i nevnte emner og det har gått aldeles utmerket, masse penger har jeg spart også :P Noen trenger kanskje å ta slike kurs for å føle seg helt sikker og da har de vel en nytteverdi.

picasso
13-10-2003, 22:08

Vel, har nok ikke så mye med heksekunst å gjøre, men først og fremst å behandle dykkere med alle typer erfaring med respekt og tilby muligheter. (Som jeg har sagt tidligere i samme tråd.) Siden de samme argumentene kommer om og om igjen bruker jeg nå litt plass på motargumentene:

Aller først:...
NEI, over alt i verden der det er vanlig med dykkekurs er det ikke nøvendigvis vanlig med båt.

Eksempel:
Har nå oppholdt meg en stund i USA (den organiserte dykkingens hjemland) og selv i Florida med stor og variert dykkeindustri, foregår MYE av dykkingen fra land, og mange dykkere har ingen erfaring fra båter. Først så langt sør som West Palm Beach (for de som er kjent) baseres stort sett alle dykk på båter.

Tilsvarende kan sies om svært mange dykkemål og områder i middelhavet og andre steder i verden ved f.eks øyer som stammer fra relativt nylig vulkansk aktivitet hvor dykking fra båt ikke har noen særlig hensikt. (Bla. fordi det rett utenfor disse øyene er "1000 m" ned.) Eksempler på båt og ikke-båt kan ramses opp i evigheter.

Det du nok også vil oppdage hvis du forholder deg til dykkere rundt omkring på kloden er at spennvidden i erfaringsnivå og interesser er MYE større en blant de "hardbarkede" Nordmenn, som har vært ute på sjøen med ski på beina og 50 kilos sekk på ryggen fra vi ble født.

Og JA mange har behov for å bli veiledet også i båtdykking med kunnskap som for deg sikkert er overflødig. En stor forskjell er også at i mange andre land er man mer ydmyke og forteller ikke folk at det de har lyst til eller føler behov for å gjøre er bortkastet. Personlig tror jeg mange holdninger i norske dykkemiljøer bidrar til å begrense manges dykkeglede og mulighet til utvikling.

Jeg synes i alle fall synd på uerfarne dykkere som skal være med på båttur for første gang og ikke tør å spørre om hvordan ting skal gjøres fordi dette er noe "alle" kan. (Selv om jeg selvfølgelig er klar over at mange klubber er svært flinke til å arrangere tilvenning og ta vare på sine medlemmer.)

I norsk sammenheng bør det også tilføyes at det er svært lite penger å hente ved å kjøre emnekurs, faktisk enda mindre enn på grunnkurs. Å være dykkeinstruktør i Norge handler stort sett om å leve på fattigkost, og det er derfor få som driver med dette på mer enn fritiden. At det stadig kommer opp argumenter om at kurs blir til/eksisterer ene og alene fordi det fører til store sedler i lommeboken til instruktøren vitner først og fremst om uvitenhet.

Og ja PADI har et fleksibelt system som gjør at alle intstruktør kan sette sammen og få godkjent kurs etter egen interesse. Dette bidrar først og fremst til mangfold og glede for elever som kan velge å bruke tid og penger på det de har lyst til.

Sammenligningsvis bruker mange klubber tid på å undervise sine elever i "alt mellom himmel og jord", men gjør det samme med midler fra staten, tilskudd fra kommuner, tippemidler, innsamlinger, medlemmene osv.

Hvis man forholder seg til en mer moderne tankegang om markedets funksjon så finner man snart ut at ordene marked og behov er synonyme. Med andre ord; dersom alle elevene i en markedsøkonomi med god informasjonsflyt synes at et emnekurs i båtdykking bare er tull så ville ikke dette kurset eksistere! - Mennesker snakker faktisk sammen (noe dette forumet illustrerer) og behov kan ikke skapes. (Ja jeg er også utdannet markedsfører.)

Selvfølgelig setter jeg ting litt på spissen her, men jeg tror det må til.

Ja.Padi er full av "markedsførere".På det jevne padikurs blir en nok tidlig fortalt at det er viktig med å ta videre kurs. Og dessverre så kjøper mange den argumentasjonen.
Angående kurs i dykking fra båt, så måtte det jo være USA du siktet til.
Men der går jo ganske mange av damene på kurs for å kapre en rik mann til alters også. ;D ;)
Jeg vil jo egentlig ikke tro det, men under en IQ test blandt Amerikanske og Japanske 12 åringer hadde de japanske nesten 20 poeng høyere score i gjennomsnitt.Gjerne ikke så rart at undersøkelsen ble forsøkt holdt hemmelig. ::)
Dette ble jo litt OT, men,men. :D

Det er jo slik at alle ikke er like "tøffe", Men selvtilliten blir jo ikke noe særlig bedre av at en må "leies" videre for hvert nye skritt en vil ta heller.

jahfs
13-10-2003, 23:00
På det jevne padikurs blir en nok tidlig fortalt at det er viktig med å ta videre kurs. Og dessverre så kjøper mange den argumentasjonen.

Det samme som CMAS, SDI, YMCA Scuba, SSI, GUE osv gjør.
Jeg tror videre utdanning er fornuftig. Mine argumenter for dette har jeg skrevet tidligere i tråden.

Angående kurs i dykking fra båt, så måtte det jo være USA du siktet til.
Men der går jo ganske mange av damene på kurs for å kapre en rik mann til alters også.
Høres bra ut...skulle virkelig ønske dette hadde noe med virkeligheten å gjøre! ;)

Jeg vil jo egentlig ikke tro det, men under en IQ test blandt Amerikanske og Japanske 12 åringer hadde de japanske nesten 20 poeng høyere score i gjennomsnitt. Gjerne ikke så rart at undersøkelsen ble forsøkt holdt hemmelig.

Hemmelig? Psykometriske undersøkelser som denne diskuteres i stort omfang, og et hav av lignende internasjonale undersøkelser som du referer til finnes i mange lærebøker. Se f.eks "Kognitiv Psykologi" av Raaheim. (Ettersom jeg har skjønt at man må begrunne det meste her med faglige kvalifikasjoner må jeg vel også nevne at jeg har rotet meg gjennom en del vt psyk.)

Årsakene til ulikhetene fyller opp mangfoldige diskusjonsfora. Det som kanskje er baksiden av leksa er at Norge ikke alltid er så nærme toppen av slike "valide" undersøkelser. :-\

Likevel har jeg oppdaget at det er mye ved det amerikanske utd.system og samf. som jeg synes er utrolig snodig, mattematikknivået for freshmen på college er det samme som på GK videregående i Norge. Alt er relativt, men jeg er ingen US forkjemper så det er sagt!

Dette ble jo litt OT, men,men.

Spriter uansett opp debatten :)

Det er jo slik at alle ikke er like "tøffe", Men selvtilliten blir jo ikke noe særlig bedre av at en må "leies" videre for hvert nye skritt en vil ta heller.
Dette tror jeg er individuelt og personlig har jeg stor tro på mye av pedagogikken som er utviklet i dykkebransjen med gode muligheter for individuell tilpassning.

Uansett innhold i kurs og utd.org tror jeg vi i alle fall er enige om at det viktigste er å fremme en holdning og et miljø som klarer å ta vare på og inspirere ferske dykkere?

bherman
13-10-2003, 23:15

Hæ? For noe tøv!
Det er da fabelaktig lite fornuftig å begi seg videre på neste skritt uten veiledning!
Å prøve å påstå at det har noesomhelst med selvtillit å gjøre er vås >:(
Selvtilliten min ville fått seg (enda) en knekk om jeg prøvde meg på noe nytt i den tro at jeg ville klare det, for så å feile.
Jatakk til kursing og veiledning, en _mye_ mer fornuftig måte å lære på enn prøv-og-feil metoden. Som i dykking kan bli fatal!

faksen
14-10-2003, 15:49
Jeg må si litt mere.

Personlig synes jeg ALLE burde ta PADI (eller andre opplæring inst) OWD, dykke minst 10 dykk på "egen hånd", ta AOWD kurs, Dykke minst 10 dykk til og ta Resque.

Det mest nyttige på resque er å måtte tenke gjennom situasjoner, se fremtidige farer (forebygge) og signaler på farer samt hva en da bør gjøre. Når du har tatt dette kurset så er jeg forundrett om du ikke vil kjenne deg igjen i div situasjoner. Dette er et lærerikt kurs og fremmer absolutt sikker dykking.

Mye kan sikkert læres i klubber etter munn til munn metoden men jeg er redd at også mye vranglære spres på denne måten. Og som tidligere skrevet; instruktører er utdannet til å håndtere kriser og har vell rimelig mye praksis ettersom de håndterer livredde nybegynnere.

Min oppfordring er derfor ta resque. (jeg er ikke instruktør eller tenker å bli det - alt for stort ansvar)

ingarD
14-10-2003, 16:11
som sagt tidligere: nitrox bør læres gjennom kurs... multilevel er greit å ha på adv,spesielt om man kun dykker med computer for da får man forståelse for hvorfor man får lengre tid

Why? Det er jo kun å lese teorien selv for å lære seg dette. Eneste grunnen må være for å få fylt flaskene.

Nightdiver
14-10-2003, 17:16

Why? Det er jo kun å lese teorien selv for å lære seg dette. Eneste grunnen må være for å få fylt flaskene.

Ja ja. Værsegod og prøv. Emnekurs i Nitroxdykking er et must hvis du skal dykke nitrox. Skulle du også lest deg til et Rebreatherkurs også? :o Der må du jo uansett ha nitroxkurs på forhånd. Kanskje jeg skulle lest en bok om teknisk dykking med blandingsgasser for så å slippe meg ned til 90 meters dyp og lignende. Da begynner det å ta av :P Da går jeg heller på sånne emnekurs med dyktige instruktører som kan sitt fagfelt ;)

picasso
14-10-2003, 20:43
Resque er nok et kurs jeg mener er kurant.Nitrox,trimix og Rebreather likeså.Av den enkle grunn at her er det fundamentale forskjeller fra "normal" dykking.Resque fordi kunnskap om førstehjelp og redning ganske enkelt ikke kan læres for mye av.Men tørrdraktkurs, advanced,strømdykk og dykk fra båt er bortkastede penger,hvis en ikke er ualminnelig Treg. da. :D.
Til Bherman vil jeg si at jeg etter 26 år og ca3000 dykk enda ikke har opplevd noen riktige feilesituasjoner.Har enda ikke hatt noe jeg opplever som krisesituasjoner.Bruker en hodet går det meste. ;)

Nightdiver
14-10-2003, 21:04
Resque er nok et kurs jeg mener er kurant.Nitrox,trimix og Rebreather likeså.Av den enkle grunn at her er det fundamentale forskjeller fra "normal" dykking.Resque fordi kunnskap om førstehjelp og redning ganske enkelt ikke kan læres for mye av.Men tørrdraktkurs, advanced,strømdykk og dykk fra båt er bortkastede penger,hvis en ikke er ualminnelig Treg. da. :D.
Til Bherman vil jeg si at jeg etter 26 år og ca3000 dykk enda ikke har opplevd noen riktige feilesituasjoner.Har enda ikke hatt noe jeg opplever som krisesituasjoner.Bruker en hodet går det meste. ;)

Må ikke glemme det "super-nyttige" kurset Peak Performance Boyancy eller hva det heter ;)

Nei, tror nok jeg må si meg enig med picasso her 8)

Jeg fikk lyst til å kommentere her at det er noen som absolutt burde hatt et Peak performance boyancy kurs. Et kurs som burde vært gitt bort gratis riktignok, eller en del av advancekurset

picasso
14-10-2003, 21:20

Må ikke glemme det "super-nyttige" kurset Peak Performance Boyancy eller hva det heter ;)

Nei, tror nok jeg må si meg enig med picasso her 8)

Jeg fikk lyst til å kommentere her at det er noen som absolutt burde hatt et Peak performance boyancy kurs. Et kurs som burde vært gitt bort gratis riktignok, eller en del av advancekurset

Ja rigtig avveining kan med fordel legges inn i grunnkurset. ;D ;D ::)Og må jo med respekt melde at advanced ikke egentlig lever opp til navnet sitt. ;)

bherman
14-10-2003, 23:05
Til Bherman vil jeg si at jeg etter 26 år og ca3000 dykk enda ikke har opplevd noen riktige feilesituasjoner.Har enda ikke hatt noe jeg opplever som krisesituasjoner.

Da er det også naturlig å tro at du har gått forsiktig frem, og fått hjelp/veiledning av andre som har erfaring med den type dykk som for deg var nytt.

Bruker en hodet går det meste. ;)

Jau, men det er grenser for hva en kan resonnere seg frem til.

picasso
14-10-2003, 23:54
Til Bherman vil jeg si at jeg etter 26 år og ca3000 dykk enda ikke har opplevd noen riktige feilesituasjoner.Har enda ikke hatt noe jeg opplever som krisesituasjoner.

Da er det også naturlig å tro at du har gått forsiktig frem, og fått hjelp/veiledning av andre som har erfaring med den type dykk som for deg var nytt.

Bruker en hodet går det meste. ;)

Jau, men det er grenser for hva en kan resonnere seg frem til.

Har ikke fått så mye hjelp nei.Siden jeg var den første i min vennekrets som begynte å dykke.Men har gitt endel velmente råd til de som kom etter.Men bruker hodet når jeg strekker strikken.At jeg er en utpreget forsiktig type når det gjelder dykking,vil jeg tro du får litt problemer med å overbevise mine venner og buddyer om. ;D.
Ved normal dykking vil jeg tro en kan resonere seg frem til det meste,hvis teorien fra kurset sitter så noen lunde,og en er interresert i hva en driver med. ;)

bherman
16-10-2003, 01:59
Ved normal dykking vil jeg tro en kan resonere seg frem til det meste,hvis teorien fra kurset sitter så noen lunde,og en er interresert i hva en driver med. ;)

Hvilket kurs? Det man ikke trenger å gå fordi man kan lære seg nye ting på egenhånd?

Jeg er interessert i dykking, og skal jeg lære meg noe nytt uten å gå kurs, betyr det at jeg
1) må lære av andre som allerede har gjort det
2) prøv-og-feil-metoden

Metode 1 er ikke en sikker nok metode for å tilegne seg ny lærdom. Med mindre man kjenner til bakgrunnen til den som lærer bort. Ikke alltid en gjør det.
Metode 2 anser jeg som tilnærmet ubrukelig i dykking (kommer selvsagt an på _hva_ man forsøker å gjøre...). For store sjanser for fatalt utfall.

Tror bare vi skal bli enige om å være litt uenige.
Så får vi se når jeg blir stor om jeg har blitt noe klokere da ;D

picasso
16-10-2003, 15:44

Hvilket kurs? Det man ikke trenger å gå fordi man kan lære seg nye ting på egenhånd?

Jeg er interessert i dykking, og skal jeg lære meg noe nytt uten å gå kurs, betyr det at jeg
1) må lære av andre som allerede har gjort det
2) prøv-og-feil-metoden

Metode 1 er ikke en sikker nok metode for å tilegne seg ny lærdom. Med mindre man kjenner til bakgrunnen til den som lærer bort. Ikke alltid en gjør det.
Metode 2 anser jeg som tilnærmet ubrukelig i dykking (kommer selvsagt an på _hva_ man forsøker å gjøre...). For store sjanser for fatalt utfall.

Tror bare vi skal bli enige om å være litt uenige.
Så får vi se når jeg blir stor om jeg har blitt noe klokere da ;D

Vi kan så absolutt være enige om at vi er uenige. :)

Men du blir nok en populær dykker hos PADI.
Kan formelig høre det klinger i kassapparatet deres. ;D
Men du har vel friske foreldre som betaler gildet for deg ,tenker jeg. ;D

Jeg betviler at J:Y Costeu(sikkert feilskrevet) hadde ordinert dykkersertifikat.Men det er vel de ferreste som vil påstå at han ikke kunne dykke.Men jeg anbefaler ingen og begynne å dykke uten kurs.Men veien videre behøver ikke å bestå av en haug med nye kurs. :)

Tigergutt1
16-10-2003, 16:01

Det finnes da grader av risiko.

Fjellklatring uten toppline fåregår ved at man klatrer et stykke, sikrer klatrer litt til, sikrer........

Jo større steg man tar jo lengre er fallet. :o

Så lenge du ikke tar for store skritt og alltid sikrer deg med minst en returmilighet så ser ikke jeg de helt store problemene. Det er faktisk slik rutiner for sikker dykkning er utviklet være seg PADI, CMAS NAUI elller DIR

Å ikke tøye strikken blir litt som å være fornøyd med leseferdighetene når du har lært alle bokstavene ;)

Ha hodet med deg og ta små skritt så er det rom for prøving og feiling

Froskemannen
16-10-2003, 17:08
Ja rigtig avveining kan med fordel legges inn i grunnkurset. Og må jo med respekt melde at advanced ikke egentlig lever opp til navnet sitt.

Det er fordi "advanced" ikke betyr "avansert" - det betyr "videregående". Vanlig misforståelse her i Norge. Kurset er det ikke noe i veien med, men folk har ofte feil forventninger i forhold til hva de kommer til å lære.

oyoz
16-10-2003, 18:39
Ja rigtig avveining kan med fordel legges inn i grunnkurset. Og må jo med respekt melde at advanced ikke egentlig lever opp til navnet sitt.

Det er fordi "advanced" ikke betyr "avansert" - det betyr "videregående". Vanlig misforståelse her i Norge. Kurset er det ikke noe i veien med, men folk har ofte feil forventninger i forhold til hva de kommer til å lære.

Kurset heter jo ikke Advanced, men Advanced Open Water Diving. Og det er jo det en det er. Dykkingen er ikke avansert teknisk, men i forhold til Open Water Diving er den det. Poenget er at det fremdeles er fritidsdykking, men med litt flere aspekter.

picasso
16-10-2003, 19:34

Kurset heter jo ikke Advanced, men Advanced Open Water Diving. Og det er jo det en det er. Dykkingen er ikke avansert teknisk, men i forhold til Open Water Diving er den det. Poenget er at det fremdeles er fritidsdykking, men med litt flere aspekter.

AOWD er ikke mer avansert eller viderekommen om dere vil, at det burde være inkludert i grunnkurset.Men det hadde jo skapt mindre pæng i kassa.Men må jo innrømme at det du lærer på advanced er ikke mer enn du bør få med deg første sesongen uten noen ekstrakurs.

faksen
16-10-2003, 20:27
Jeg er ikke instruktør eller venn av noen instuktør. Så det jeg sier nå baserer seg hva jeg har hørt. Årsaken til at "grunnutdanningen" i Padi er delt i 2, OWD og AOWD er at

OWD skal lære dykkerne det helt grunnleggende. Dykkerne kan så trene på dette. Om de skulle lært pensum til OWD og AOWD i en smell så hadde det blitt mye kunnskap å fordøye på en gang (husk at dett er et fremmet element og litt skremende = evnen til å ta i mot kunnskap er redusert).

Når "grunnkurset" er delt i to så har eleven litt tid til å bli kjent med absolutt basic før han går videre i sin "grunnutdanning". Dermed er ikke alt nytt og fremmed og eleven er mere mottagelig for kunnskap.

Derfor bør en ikke ta både OWD og AOWD rett etter hverandre. Jeg har antydet minst 10 dykk. Skal man ha nytte av Resque bør enn ha minst 20 dykk + kursdykk.
Så ikke loa deg presse av overivrig innstruktør som vil sikkre at du tar alle kurs dykk hos han. Vent og ta deg tid til trening, det øker utbytte.

jahfs
16-10-2003, 20:58
Jeg betviler at J:Y Costeu(sikkert feilskrevet) hadde ordinert dykkersertifikat.Men det er vel de ferreste som vil påstå at han ikke kunne dykke.Men jeg anbefaler ingen og begynne å dykke uten kurs.Men veien videre behøver ikke å bestå av en haug med nye kurs. :)

Men nå begynner også argumentene å bite seg selv i halen...

Cousteau brukte jo omlag 60 år på å lære det du hevder å allerede kunne. Og nei selvfølgelig hadde han ikke dykkesertifikat ettersom han oppfant sportsdykkerutstyret og utdanningsorganisasjonen CMAS. Hvis du titter litt på hva CMAS har av utdanning vil du også finne det du måtte ønske av emnekurs.

- Vel å merke for alle de som ikke vil slutte å lære....

picasso
16-10-2003, 21:54

Men nå begynner også argumentene å bite seg selv i halen...

Cousteau brukte jo omlag 60 år på å lære det du hevder å allerede kunne. Og nei selvfølgelig hadde han ikke dykkesertifikat ettersom han oppfant sportsdykkerutstyret og utdanningsorganisasjonen CMAS. Hvis du titter litt på hva CMAS har av utdanning vil du også finne det du måtte ønske av emnekurs.

- Vel å merke for alle de som ikke vil slutte å lære....

Vel. Jeg regner med at jeg kan dykke,men er langt fra utlært.Å tro at jeg sammenligner meg med J.Y. er jo hinsides. ;D.Men i markedsføring er vel alt tilatt. ;D

Ja Cmas har nok også emnekurs.Alle emnekurs er da heller ikke unødvendige.
Men mange er det.De fleste av dem med PADI.
Dette var da heller ikke ment som et PADI vis a vi CMAS innlegg.For meg betyr det ingenting om dykkeren har padi eller cmas sertifikat.Da kan vi dykke sammen.Men denne nye trenger ikke nytt kurs for å dykke fra båt,dykke nattdykk,dykke i strøm,på vrak etc.Jeg trengte ikke det.Og jeg regner ikke meg som noe unikum.Ikke du heller. ;D ::)

Og så er jeg jo litt mer objektiv i og med at jeg ikke er instruktør da.Jeg har ingen egeninterresse av at folk skal ta kurs eller ikke.Der sliter du jo litt. ;D

picasso
16-10-2003, 22:06
Jeg er ikke instruktør eller venn av noen instuktør. Så det jeg sier nå baserer seg hva jeg har hørt. Årsaken til at "grunnutdanningen" i Padi er delt i 2, OWD og AOWD er at

OWD skal lære dykkerne det helt grunnleggende. Dykkerne kan så trene på dette. Om de skulle lært pensum til OWD og AOWD i en smell så hadde det blitt mye kunnskap å fordøye på en gang (husk at dett er et fremmet element og litt skremende = evnen til å ta i mot kunnskap er redusert).

Når "grunnkurset" er delt i to så har eleven litt tid til å bli kjent med absolutt basic før han går videre i sin "grunnutdanning". Dermed er ikke alt nytt og fremmed og eleven er mere mottagelig for kunnskap.

Derfor bør en ikke ta både OWD og AOWD rett etter hverandre. Jeg har antydet minst 10 dykk. Skal man ha nytte av Resque bør enn ha minst 20 dykk + kursdykk.
Så ikke loa deg presse av overivrig innstruktør som vil sikkre at du tar alle kurs dykk hos han. Vent og ta deg tid til trening, det øker utbytte.

Lurer på en ting.Grensen for den kunnskapen det er plass til.Går den like etter Videoen. ;D

jahfs
16-10-2003, 22:59
Og så er jeg jo litt mer objektiv i og med at jeg ikke er instruktør da.Jeg har ingen egeninterresse av at folk skal ta kurs eller ikke.Der sliter du jo litt. ;D

Tro det eller ei men jeg er enig i noe av innholdet i det du sier...

Men like fullt er jeg lei av troen på at instruktører i Norge holder på med dykkerutdanning av rent kommersielle interesser.

Under f.eks et advanced kurs sitter jeg ofte igjen med 50-60 kr timen etter at alle utgifter er betalt (selvf. avhengig av hvor mye tid man vil bruke på elevene sine). For meg er dette veldig lite penger for relativt mye arbeid. Det er ingen hemmelighet at dykkeutdanning er bad business i Norge.

Når det gjelder advanced og emnekurs gjennomfoerer jeg faktisk disse fordi jeg synes det er utrolig gøy å holde på med dykkeutdanning, og dele noe av den gleden jeg får av dykkingen. (Samt trekke flest mulig hyggelige mennesker inn i dykkemiljoet for å gjøre min egen fritid enda bedre!)

Hvis vi skal ta objektiviteten og anta at jeg kun vil tjene penger står vi vel også ganske likt? Jeg vil ha pengene dine og du vil gjøre alt for ikke å gi meg dem... ;)

bherman
17-10-2003, 20:56
Vi kan så absolutt være enige om at vi er uenige. :)

Det er da en start...

Men du blir nok en populær dykker hos PADI.

Bah, det er jeg da alt. Fem plastlapper så langt. Holder på med nr 6 nå.

Kan formelig høre det klinger i kassapparatet deres. ;D

Folk jobber da for fanken ikke gratis!

Men du har vel friske foreldre som betaler gildet for deg ,tenker jeg. ;D

Skivebom. En kraftig en sådan.

Jeg betviler at J:Y Costeu(sikkert feilskrevet) hadde ordinert dykkersertifikat.

Du har allerede blitt irettesatt, men; gubben dykket etter prøv-og-feil-metoden. Jeg liker ikke den metoden, og kommer til å holde meg unna.

Men det er vel de ferreste som vil påstå at han ikke kunne dykke.

Det lærte han _etterhvert_!

Men veien videre behøver ikke å bestå av en haug med nye kurs. :)

Det er da heller ikke min påstand! Man kan jo dykke i flere titalls år uten å ha behov for å ta nye kurs!

Jeg kan jo godt suse ned til 47 (f.eks) meter og komme opp frisk og rask igjen. Jeg fant altså ut at det fungerte, men jeg har ikke den fjærneste anelse om _hvorfor_ det fungerte! Og det er poenget mitt: En kan godt forsøke noe nytt og gjøre det, tilsynelatende, riktig, men man blir jo ikke noe klokere om hvorfor!

Jeg tør faktisk satse noen kroner på at om du går et emnekurs om noe du mener du behersker nå, så kommer du til å lære deg noe nytt! Uansett om det er kurs i regi av Padi eller CMAS.