PDA

View Full Version : Dykking Asia/Stillehavet

sandy66
11-11-2003, 15:35
Jeg driver og planlegger en 6-ukers tur rundt kloden, og lurer litt på hvilke steder dere andre dykkere mener er obligatoriske dykkermål på en sånn tur. Foreløpig har jeg plottet inn Great barrier reef. Jeg skal også innom NZ og hilse på kjente. Tenkte at Fiji kanskje kunne være noe? Jeg har tenkt som så at Thailand f.eks er såpass enkelt å komme til ved en annen anledning, at jeg vil prioritere litt mer eksotiske mål denne gangen.

Så:

Er det noen som verker etter å anbefale dykkermål som dere mener INGEN bør gå glipp av?

Snorre

B-L
11-11-2003, 16:07
hva med en tur innom mexico og dykke i grotter ? :)

sandy66
11-11-2003, 16:14
hva med en tur innom mexico og dykke i grotter ? :)

Er det noen AOWD-kompatible grotter der (uten vann helt opp)?

B-L
11-11-2003, 16:21
du kan ta kontakt med http://cenotedive.com

sandy66
14-11-2003, 09:21
du kan ta kontakt med http://cenotedive.com

Takk for tipset. Skal sjekke ut. :D

Tarantino
14-11-2003, 09:40
(uten vann helt opp)?

Med vann helt opp mener du vel...

didi0311
18-11-2003, 07:12
Drar du til Australia MÅ du dykke på S.S. Yongala som ligger utenfor Townsville!!! Det var kjempebra! Mange turer som går dit. På et dykk så jeg sjøslanger, haier, skilpadde, rokker, masser av fisk, virkelig et av de beste dykkene jeg har hatt!!!!

Heidi

BubbleMaker
20-11-2003, 14:18
Sipadan

Gandi
20-11-2003, 19:12
Ta kontakt med Komodo Dragon her på forumet. Han ordna dykking for meg på Flores, Indonesia. Veldig bra dykking. Hadde 56 dykk på 19 dager, 1,5 time med film og ca. 300 bilder (minnebrikka var 1/4-full iløpet av noen dager, så jeg måtte begynne å vurdere om jeg skulle ta bilde eller ikke :( )

Men du bør være forberedt på "litt" primitiv innkvartering...... Flores er ikke verdens navle, men det var veldig gøy å være et sted som ikke er infisert/influert av turister.... ;)

Gandi

sandy66
27-11-2003, 15:51
Mange bra tips her! :D

Er det noen som vet noe om NZ?

Snorre

dykkedijana
09-12-2003, 15:01
Hei

Skal selv til NZ neste år...skal være på sør øya i ett år...har hørt at nordøya er bra i forhold til dykking...trenger tips selv...har jo lyst å dykke der når jeg først skal være der så lenge...NOEN SOM HAR VÆRT DER :)

BadOrca
17-12-2003, 22:47
Har jobba paa den siden av planeten saa vet litt. Kommer jo an paa hvor mye $$ du har tenkt aa bruke paa dykkinga og ogsaa litt om naar du skal reise. Varierer mye paa sesonger paa enkelte steder. Nz byr paa mye bra dykking. Likt Norge paa mange vis. Poor knights ikke saa langt ifra Auckland er landets beste dykkeromraaade. Vraket av Rainbow Warrior anbefales ogsaa. Ikke verdens mest spennende vrak kanskje, men historien bak er jo unik. Fiji anbefales, men kom deg bort fra turiststrommen. Liker du haier maa du bare dykke med Aquatrek i Pacific Harbour. Bullsharks og silvertips paa hvert dykk. Og det slenger innom en Tigershark av og til ogsaa. Den beste dykkinga ellers paa fiji finner du ved hjelp av liveaboards. Fiji Aggressor eller Naia. Mange landbaserte dykkesenter med svaert varierende tilbud. Ellers saa anbefales Tonga. Masse grotter og Knorhvaler som du kan dykke ned. I sesongen vel og merke. Vannet paa Tonga er sinnsykt klart. Du tror det ikke for du faar se det. 8) French Polynesia har noen fantastiske steder (rangiroa, fakarava, nuku hiva) men det koster flesk. GBR er ikke noe aa skryte av, men SS Yongala er et hoydepunkt. Selv om det strengt tatt ikke ligger paa revet. Det er mye bedre dykking i Western Australia (Rottnest Island, Ningaloo reef) og Kangaroo Island i South Australia. Ellers saa finnes noe av den beste dykkingen i verden paa Papa New Guinea. Men det tar litt tid og komme seg rundt der. Har du penger paa bok saa kan liveaboard'ene der tilby en fantastisk opplevelse. Mike Ball og Bob Halstead anbefales. Er du glad i vrak saa er det vanskelig aa komme utenom President Coolige pa Vanuatu. Kanskje verdens beste vrak. Ups, dette ble langt... blir saa lett revet med. Haaper dette var til hjelp, og er det noe mer saa er det bare aa sporre. :D

Supra400
17-12-2003, 23:10
Sipadan

Gå ikke glipp av Sipadan!