PDA

View Full Version : Re:Syden-Lappen (Palmesertifikat)

Andre
31-10-2002, 11:22
Høh, er det noe galt med å ta dykkerlappen i syden også nå da? Jeg hadde hele 30 minutter med teori med instuktør, og istedenfor bok fikk jeg se alle PADI's open water video'er.... (i en hotell-lobby med aircondition og kald cola :-)

Praktiske øvelser og antall dykk er dog det samme som her i landet. (jaja, med unntak av at vi brukte shorty og at det var 28 grader i vannet da... og sikten var en 20-30 meter... og innimellom øvelsene kunne man se på fargesprakende fisk....)

MR.T
31-10-2002, 11:23
Jeg vil driste meg til å kalle det pingle-sertifikat.

For norske forhold så er jo dette bare et "light" sertifikat - nærmest som å leie prøveskilter. Man kan jo ikke kjøre rundt med prøveskilter over for lang tid, men heller betale det som det koster å bli "sertifisert" riktig.... 8)

lurre
31-10-2002, 11:25
Jeg kan bare si det at jeg har dykket en god del i syden etter at jeg tok CMAS-tørrdrakt-lappen her hjemme.
Dykking i syden er jo utrolig behagelig og enkelt sammenliknet med hjemmedykking, blant annet fordi man kommer til "dekket bord" når det gjelder tur/luft/utstyr og fordi man ofte kan dykke i ønniken.

Hadde jeg tatt "lappen" i syden tror jeg at jeg hadde vært mer nølende til dykking hjemme. Dykking med tørrdrakt er krevende.
For å avslutte tror jeg at palmedykkelapp er å betrakte som en familiarisering. Å begynne dykking i Norge uten tilvenningskurs er ikke å anbefale.

Sier han som skal til Egypt til nyttår.. jiiiiihaaaaa.

Kyrre
Harstad. Kalde, kalde Harstad.

Triton
31-10-2002, 11:25
Hva er det som er så macho med de sertifikatene du får i Norge da?

lurre
31-10-2002, 11:28
Hva er det som er så macho med de sertifikatene du får i Norge da?
'
Ikke no Macho. Bare tryggere. Helt greit å ta lappen i syden så lenge man får god opplæring på dykking i Norge, ikke minst ved tørrdraktdykk.
Når det er sagt trenger man ikke nødvendigvis betale masse penger til PADI eller ta et nytt grunnkurs.
Opplæring. Om det så er av folk i klubben. That's all.

Kyrre

Andre
31-10-2002, 11:30
Jeg vil driste meg til å kalle det pingle-sertifikat.

For norske forhold så er jo dette bare et "light" sertifikat - nærmest som å leie prøveskilter. Man kan jo ikke kjøre rundt med prøveskilter over for lang tid, men heller betale det som det koster å bli "sertifisert" riktig.... 8)

Man kan faktisk bli en ganske god rally-sjåfør selv om man kjører med prøveskilter til vanlig.

Det man lærer på en open waterkurs er egentlig ganske begrenset, så jeg vil vel kanskje påstå at kommer man inn i et skikkelig miljø vil man ikke kunne se forskjell på dykkere med palmelappen og dykkere med viking-lappen når begge har 20 dykk i norske farvann bak seg.

Triton
31-10-2002, 11:33
Da er det vel heller ikke pinglete å ta lappen i syden!

Dumt også da å "brande" dette til "palmesertifikat" (Morsomt navn forresten).

Da kan vi brande det norske til "gjørmesertifikat", eller "islappen" e.l.

Deep C
31-10-2002, 11:49
Jeg vet om folk som ikke har dykkersertifikat hverken fra Norge eller andre steder, men som er utrolig dyktige dykkere. Så et sertifikat er ikke ensbetydende på om man kan dykke eller ikke. Et sertifikat får du som et bevis på at du har gått et innføringskurs i dykking, men din praktiske erfaring får du kun ved gjentatt dykking.. :)

Triton
31-10-2002, 12:01
Jeg tror vel kanskje ikke de representerer den gjevne dykker. Men det samme går for de: Har personen bare dykket i "syden" så trengs en liten innføring/forberedelse før man hopper i sjøen på Fornebuveggen.

Istedenfor å ha det lyst, lunt, frodig og trivelig - så blir det mørkt, kaldt, goldt og trivelig.

Deep C
31-10-2002, 12:13
Hei Triton,

Du må passe på å dykke på riktig tid når det gjelder lys og kanskje velge dykkesite med litt mer omhu.

Skal du dykke vegg her i Oslo, så bør du prøve "Ramtonveggen" Den KAN være lys , så absolutt frodig, spennende og varm ( må kle seg skikkelig vet du) ;) Ellers så har dykkererfaring kun preferanse i antall og type dykk du har bak deg, samt hyppighet. Elers er jeg enig i at Palmesertifikat er et usedvanlig kult utrykk... ;D

Triton
31-10-2002, 12:38
Joda, vet om mange andre triveligere vegger enn på Fornebu. Men måtte bare sette det litt på spissen da vet du!

Kler meg godt gjør jeg også, men det forhindrer ikke at jeg blir nummen i pekefinger og lepper. He-he. Har du noen gang prøvd å blåse opp vesten med munn etter endt dykk i februar. Det er ikke lett - nesten latterlig, bare noen ynklige "phhroo".

Tredje
31-10-2002, 13:51
Får man erfaring av å sitte i en vanntank i 51 timer ?? hmm....

Tredje
31-10-2002, 13:55
Ser at noen av de som poster her inne, tilegner seg erfaring på denne måten. Derav kommentaren ;)

JET
31-10-2002, 13:59
Jeg sier og gjør mye rart..men dette skjønte jeg ikke..
Ikke at jeg regnet med at det var myntet på meg, men hva mener du med:Får man erfaring fra å sitte i en vanntank ?

jet

Tredje
31-10-2002, 14:04
Jeg sier og gjør mye rart..men dette skjønte jeg ikke..
Ikke at jeg regnet med at det var myntet på meg, men hva mener du med:Får man erfaring fra å sitte i en vanntank ?

jet

Den var ikke myntet på deg Jet :)

Andre
31-10-2002, 14:20
Får man erfaring av å sitte i en vanntank i 24 timer ?? hmm....

Når man tar Palmelappen blir man også opplært til å fylle flaskene og sjekke trykket på dem FØR man har dratt på seg allt utstyret og er i ferd med å hoppe uti...... hmmmm....

(den var heller ikke myntet på Jet eller VBH :-)

Tredje
31-10-2002, 14:24
Får man erfaring av å sitte i en vanntank i 24 timer ?? hmm....

Når man tar Palmelappen blir man også opplært til å fylle flaskene og sjekke trykket på dem FØR man har dratt på seg allt utstyret og er i ferd med å hoppe uti...... hmmmm....

(den var heller ikke myntet på Jet eller VBH :-)

ÅHH...ja det er skikkelig kjiipt når sånne ting skjer assa.... (spesielt hvis det tilfeldigvis skulle være journalister tilstede)

komodo dragon
31-10-2002, 14:45
Slutt å prat piss!

Ta dykkelappe hvor i verden du enn vil. Sørg for at du ikke blir lurt. Ikke betal mere enn nødvendig. Ikke kjøp ABC- utstyr eller noe annet utstyr før du finner noe som du føler er best og behagelig for deg. Ikke hør på at det er så Jæ.... mye bedre og tryggere i Norge, for det er det heller ikke. Det viktigste med dykkelappen er at helseundersøkelsen din blir gjennomført på en tilfredstillende helsemessig måte. Ikke lotto kryssing....!

Etter at du har fått lappen, så begynner dykkelivet. Det er i fra dette tidspunktet du bestemmer hvor god og trygg dykker DU ønsker å bli.

Syden og Norden har to forskjellige dykkeforhold. Begge har utfordringer som man bør vite om og mestre. Helheten så er det tyngre og mere krevende å dykke i Norge. Det er disse utfordringene du virkelig bør trene på.

Det er ETTER at du har tatt dykkelappen, du skal praktisere å bli en flink(ere) dykker.

Andre
31-10-2002, 14:51
Ikke betal mere enn nødvendig

Det er jeg faktisk ikke enig i. Det er STOR forskjell på billigkurs til 990.- (og når man har kjøpt bøker, sertifisering osv. så ender man på 2500.- allikevel...) og normale kurs til kr. 3500.-

Tredje
31-10-2002, 14:58
Ikke betal mere enn nødvendig

Det er jeg faktisk ikke enig i. Det er STOR forskjell på billigkurs til 990.- (og når man har kjøpt bøker, sertifisering osv. så ender man på 2500.- allikevel...) og normale kurs til kr. 3500.-

Man kan jo diskutere hva du legger i ordet "nødvendig" Komode dragen... men jeg må si meg enig i Andre her...

Man ønsker jo å få nok/tilfredstillende kunnskaper når man først har meldt seg på et kurs...

Det er jo iallefall slik at jeg sterkt ville vurdere å betale litt mer for en tryggere løsning, type jeg foreksempel hadde fått forespeilet en reise til Kabul med Afganistan airlines til 990,- eller med lufthansa til 3500,- Så ville jeg nok til tross valgt Lufthansa assa...

Vi snakker jo om en ikke helt fraværende risiko her da...

komodo dragon
31-10-2002, 15:06
Hvis mann har valget med å betale Kr 3500,- for ett kurs som gir eleven MYE BEDRE opplæring, enn det til Kr 990,- Så var det jo karnsje ikke formye betalt. HALLO!!!!

Kvalitet og kvantitet måles ofte i penger.

Triton
31-10-2002, 15:09
Er bøker inkludert i 3500,-?

Da er jo ikke prisen så veldig forskjellig om det er det.
Hvor ligger forskjellen da? Er det kvaliteten på instruktøren - er det dårligere instruktører på billigere kurs?

Kan tenke meg at en forskjell er antall elevere på hvert kurs - flere elever der hvor det er billig.

Et eksempel kan være en norsk instruktør som jobber et sted hvor de tar høy pris for kursene. Da vil de gjerne gi inntrykk av at det er bedre kvalitet hos dem. Spesielt om konkurrenten rundt hjørnet tilbyr kurs til 990,-.
Hva om denne instruktøren flytter til en annen by, og begynner å jobbe for en skole som tar 990,- - vil denne instruktøren da levere et dårligere produkt?

Til slutt:
Jeg vet det er til dels meget stor forskjellen i kvaliteten hos de ulike tilbyderne, men det jeg forsøker å si (på min noe innviklede måte) er jeg ikke er så sikker på at det er prisen det kommer ann på.

En dårlig instruktør er en dårlig instruktør uansett om han tar 1000 eller 3000 for kurset.

Tredje
31-10-2002, 15:11
HALLO!!!!

Hei på deg du ::)

Andre
31-10-2002, 15:15
Hvis mann har valget med å betale Kr 3500,- for ett kurs som gir eleven MYE BEDRE opplæring, enn det til Kr 990,- Så var det jo karnsje ikke formye betalt. HALLO!!!!
Kvalitet og kvantitet måles ofte i penger.

Saken var at man ikke skulle betale mer enn nødvendig. Man lærer jo å dykke på kursene til 990.- også, men kvaliteten på de dyrerere kursene er ofte vesentlig bedre fordi intruktørene har da råd til å ta seg bedre tid.

Men det er ikke nødevendig å betale mer enn 990.-

Andre
31-10-2002, 15:27
Er bøker inkludert i 3500,-?

Da er jo ikke prisen så veldig forskjellig om det er det.
Hvor ligger forskjellen da? Er det kvaliteten på instruktøren - er det dårligere instruktører på billigere kurs?

Et dyrt kurs gir instruktøren mulighet til å ta seg bedre tid til hver enkelt elev og også muligheten til å kjøre flere dykk på elever som har problemer.

Jeg har vært borte i elever på billigkurs som har fått beskjed, når de ikke helt fixet masketømming, om å dra og øve i sjøen på egenhånd og komme tilbake når de fixet det!

En god instruktør blir dårligere når mulighetene han har blir innskrenket. En "dårlig" instruktør KAN bli bedre hvis han får muligheten til å ta seg bedre tid på hver elev.

komodo dragon
31-10-2002, 15:30
Sjønner at du ikke er så veldig bereist Tredje. Men da skal Jeg fortelle deg litt fakta. Hvorfor er det tryggere med Lufthansa enn Afghanistan Airlines? Afghanistan Airlines har neppe drita fulle Normenn som skal sloss om bord. Heller ingen flatt fyll på alkohol som British airways og Lufthansa har på sine piloter.

På slike fly må du faktisk følge litt med i timen.

Der hvor det er mye konkurranse om å skaffe kunder, som det er i Thailand, Australia, Indonesia, Mexico, Sør Afrika, Maldivene.... Karnsje i Bergen hva jeg vet. Så mener Jeg at du bør forhøre deg litt, skaffe informasjon om hva du får igjen for pengene dine. Hva det er verd å betale og hvilken butikk du bør velge. Ikke bare hør med de 2 første butikkene du kommer til. ;)

Tassax
31-10-2002, 15:33
HALLO!!!!

Hei på deg du ::)

LMAO! ;D

Tredje
31-10-2002, 15:35
Sjønner at du ikke er så veldig bereist Terje

Skjønner du det du ??? Javel, det var ikke meg bekjennt... Trodde 115 reisedøgn i utlandet i året kvalifiserte til tittelen bereist jeg.. ( ahh... stupid me, at jeg kunne være så naiv å tro noe sånt.. sukk ;) )

lurre
31-10-2002, 15:53
Fra en som er forholdsvis bereist og som i tillegg jobber i bransjen:
Jeg hadde ikke flydd med Afghan. Heller ikke noe annet flyselskap hvor flygerne har problemer med å uttale navnet på selskapet på engelsk.

Da foretrekker jeg en full BA-pilot. Sjansen for at han fra sine RAF-dager er vant med å fly i fylla/bakrus er meget stor. :D

Kyrre
Harstad/Narvik Lufthavn, Evenes.

komodo dragon
31-10-2002, 16:51
Kyrre!
Dette blir bare bedre og bedre, synd jeg må ut nå.

Ikke glem at Afghanere her til lands,snakker bedre Norsk en norlendinger da. Så vet du i hvilken skranke jeg helst velger å sjekker inn ved. ;D

Tredje
31-10-2002, 18:49
Har flydd med veldig mange forskjellige selskaper, og vil vel ikke si at jeg synest verken BA eller Lufthansa har dårligere piloter snarerer tvert imot... Austrian Airlines derimot... en helt annen historie... Men nok om det... VI diskuterer jo egentlig ikke flyselskaper her, det var bare ment som en assosiasjon isted...

JET
31-10-2002, 19:08
Jeg ser det er mye jeg har gått glipp av i dag. Kjekt dere har det gøy !!

Et sted var det nevt at det kanskje var stor konkuranse mange steder i verden...kanskje også i Bergen. Når det gjelder
dykking, så har vi vell alt for lite konkuranse..Budal jobber gjevn og trutt og er fornøyd med sine 100 kurs i året,Vertigo-tidligere noe annet, er mere opptatt av å preike drit om et annet dykkesenter enn å svare på tlf. sin ( har prøvd 5 ganger siste uken). Og Nemo som er det største trenger litt konkuranse for å være i slag. Prisene på Nemo er vell gjennomsnittlig på 990 +++ men om de hadde tatt det dobble tror jeg ikke noen hadde reagert. I tillegg har vi noen mindre aktører som S.U.B. og noen private Instruktører men det blir liksom ikke noe liv og røre av den grunn. Bare her inne..

Prøver ikke å være for sleivete i munnen, men vi kunne trengt en ny seriøs aktør i markedet her borte.. Noen som kommer ??

jet

Tredje
31-10-2002, 19:15
Prøver ikke å være for sleivete i munnen, men vi kunne trengt en ny seriøs aktør i markedet her borte.. Noen som kommer ??

jet

hmm... man drar vel ikke til Bergen frivillig... gjør man vel ??

JET
31-10-2002, 19:15
Det er da Sol noen ganger....

jet 8)

Tredje
31-10-2002, 19:19
Det er da Sol noen ganger....

jet 8)

det må vel bli www.sol.no det da isåfall... hvis ikke Davy Watne har klart å skremme bort dem også.....

JET
31-10-2002, 20:57
Ha-ha..snufs..
;D

Pompel
01-11-2002, 00:47
Bergen er muligens den eneste byen i verden hvor man trener fridykking straks man er utenfor døren. ;)

Et grunkurs i syden med oppfølging hjemme har gjort dykkere av noen av mine bekjente. Så som et slags grunnlag er vell Palmesertifikatet greit nok.

Arne K.

Tredje
01-11-2002, 10:22
Ja syden er bra og så er de kvinnelige instruktørene så mye bedre kledd i syden !

Hammer

Det er jo en god grunn til å ta lappen i syden , men er den god nok ?

Vidar.. 8)

Det spørs jo hva man definerer under begrepet dykking, litt tørr trening har jo aldri skadet noen ;)

DeeCore
01-11-2002, 11:37
Ja syden er bra og så er de kvinnelige instruktørene så mye bedre kledd i syden !

Hammer

Jeg syns nå det er bedre å ta lappen her hjemme først. Så dra ned til sydligere strøk, få seg noen flotte dykk på dagtid, for så å se på /sjekke opp de kvinnelige instruktørene når lyset minsker og stemningen øker.... ;)

komodo dragon
01-11-2002, 18:52
Ikke glem hvor hærlig det er å se på de som leser og studerer utenfor sin bungalow i ferien sin da. Mens du raver rundt med en iskald pils på stranda etter noen kongedykk. ;D

JET
02-11-2002, 12:10
Har du noen gode tilbud på dette kurset for oss palmedykkere..

;D

ViLar
03-11-2002, 16:43
Ikke glem hvor hærlig det er å se på de som leser og studerer utenfor sin bungalow i ferien sin da. Mens du raver rundt med en iskald pils på stranda etter none konge dykk. ;D

Jeg synes det var bærre lækkert å ta kurset i Spania. kursrom: Nede på beachen med en øl sammen med instruktør :D - samtidig som ungene bygde sandslott ved siden av. DVS. sparte penger i barnevakt oxo :D
Teorieksamen ble avlagt på samme "kursrom". Etterpå tok jeg advancen i Trondheim (Dykkkersport) i januar... Gjett hvem som hadde best undervisningslokale da.. ;D ;D

JET
04-11-2002, 09:03
Jeg synes det var bærre lækkert å ta kurset i Spania. kursrom: Nede på beachen med en øl sammen med instruktør :D - samtidig som ungene bygde sandslott ved siden av. DVS. sparte penger i barnevakt oxo :D
Teorieksamen ble avlagt på samme "kursrom". Etterpå tok jeg advancen i Trondheim (Dykkkersport) i januar... Gjett hvem som hadde best undervisningslokale da.. ;D ;D

Kai på Dykkesport selvfølgelig,best båt hadde han også.

jet