PDA

View Full Version : Solodykking

FunDiver
30-05-2002, 14:20
Temaet solodykking er vel, og blir vel heftig diskutert. Eg vil berre komme med ein refleksjon rundt dette, etter dødsulykka her i Bergen i pinsen.

Eg er imot dykking aleine, det må vera klart.
Men for dei som faktisk dykker aleine kan det vera eindel enkle "forsikringar" å ta for å redusere risikoen litt.

Først og fremst bør dei aldri dra ut å dykke utan at nokon veit om at dei faktisk er ute og dykker og kjenner dykkeplanen din. En kjapp telefonsamtale til buddy/mor/far/kjæreste el. rett før ein går uti løser det. Fortell der dykkeplanen din, og når du skal vera oppe, og når du har tenkt å ringe tilbake for å gi beskjed om at dykket er trygt avslutta. På dykkeplasen kan det vera ein ide å fylla ut loggen med dykkeplanen og legga den i frontruta på bilen! Skriv da når du seinast bør vera tilbake til utgangspunktet, og gjerne kor du har tenkt å dykke. (det kan jo hende at nokon har tenkt å fiske der du dykker ;)) Og det kan jo hende du ikkje kommer opp der du hadde tenkt.
Om det er mulig kan ein jo ha med seg ein person som ikkje dykker, men som er på plassen, og kjenner dykkeplanen, og fungerer som ein slags "dykkeleder". Da er iallefall nokon på stedet, om noko skulle skje, slik at dersom dykkeren kom seg til overflata, var det iallefall litt hjelp der.
(Kva med ein god venn som luftar hunden sin langs land der du skal dykke? ???)

Dette er bare tanker eg har gjordt meg om det å dykke alene. Og eg vil veldig gjerne høre kva de andre synes om dette. Er det dumt? Verkar det mot sin hensikt? Har det ingen hensikt? Eller kan det kanskje vera med å øka sikkerheten?

snowflake
30-05-2002, 15:23
Jeg mener solodykking kan være greit i de tilfellene det ikke er mulig å få en bra buddy. Jeg har dykket kun ca 25 solo dykk, men det er å foretrekke fremfor en dårlig buddy.

Når jeg dykker solo, kan jeg gjøre ting slik jeg vil, og må ikke følge en avtalt plan for dykket.
Da kan jeg bruke all den tiden jeg vil til å studere alt det som lever under vann.

Har dykket med buddyer som f.eks er helt krabbe fanatiker. Ser han en krabbe, så skal den fanges - uansett. Resultat av det har f.eks vært på nattdykk hvor han plutselig forsvinner. Så begynner man å lure, siden jeg ikke kan se han under vann lenger pga dårlig sikt eller at han rett og slett er for langt borte. Har det skjedd noe ? Hvor er han blitt av ? osv. Dykket flere ganger med han ene, og det skjedde flere ganger. Det var ikke få ganger jeg måtte avbryte dykket, for å gå til overflaten for å lete etter han. Da så jeg gjerne lysstrålen fra lykta 50 meter lenger borte, mens har ivrig jaktet på krabber. Prøvde å forklare det flere ganger for han men til ingen nytte. Siden han har mindre erfaring enn meg, føler jeg at jeg har et eksta ansvar for han under dykket. Men slik som han oppfører seg, er det som å være en dykkende støttekontakt eller barnevakt.

Når jeg dykker alene, er det svært sjelden dypere enn 20 meter. Jeg kjenner dykkerplassen, og jeg dykker kun når jeg er i god form. Jeg vet også at utstyret alltid er i bra stand.
Jeg regner da sjansen for at det skal gå noe galt som minimal - og regner også med at det da vil være en situasjon jeg vil kunne komme meg utav.
De eneste gangen jeg har vært ute for utstyrs svikt, eller sett dykkerulykker på nært hold har forresten kun vært på kurs...

Det er klart at det er best å dykke med en buddy, men det forutsetter at han/hun er stabil og gjør som forventet. Ellers blir dykket ødelagt av stress. Da er det å skaffe ny buddy, eller dykke solo.

Sigve
30-05-2002, 15:46
Hei

Solodykking er et veldig omdiskutert tema, ja. Jeg er i utgangspunktet imot singeldykking, men i visse sammenhenger kan det aksepteres under tvil. En ting man må huske på når man dykker singel er at man ikke bare kan hoppe uti med det samme utstyret som vanlig sportdykking. Man må ha to separate luftkilder (f.eks. ponny), slik at man kan komme seg ut av et evt. luftkutt. Dersom man dykker solo, så må man i alle fall ha sagt ifra til noen om hvordan dykkeplanen er! Jeg mener uansett man bør ha en person på land.

Dersom man ikke har to separate luftkilder, så bør man dykke med line og linemann på overflaten. Dersom man da har praktisert linesignalene og vet at både dykkeren og linemannen kan de, så er jo dette nesten like sikkert som å dykke med en buddy.

Mvh
Sigve Slagnes

Triton
31-05-2002, 16:37
Jøsses! Jeg har aldri sett en diskusjon om Solodykking der alle er enige om at det faktisk er mulig å gjøre det uten at man umiddelbart omkommer.
Her så jeg et nytt tema, og mulighetene til en frisk diskusjon - men så foregår alt i fred og fordragelighet.
Bra! Kanksje det betyr at Solodykking etterhvert skal kunne aksepteres.
Jeg er ingen aktiv solodykker men har gjort det 6-8 ganger på dybder inntil 10 meter, og må si meg enig med tidligere innlegg om at det er en utrolig deilig frihetsfølelse. Man gjør som man vil, trenger ikke snu seg etter buddy hele tiden, eller forsøke å stille spørsmål ved hjelp av trefingervotter som aldri blir forstått.
Men det bør selvsagt gjøres utfra prinsippet at man skal kunne klare seg selv med separat luft o.a. om det skulle skje noe. Den eneste reele faren (Som ikke er stor) er blackout o.l.
Kanskje det etterhvert kunne skapes et miljø rundt dette også (Hvor medlemmer ikke bør skamme seg).

Jostein_B.
31-05-2002, 18:06
Da skal jeg tilfredstille dine behov for uenighet :-)

Solodykking med vanlig sportsdykkerutstyr, uten landmann og line opp. Betrakter jeg som å dra langt opp på fjellet slik at man ikke blir funnet, uten å legge fra seg noen beskjed om noen årsak, for å prøve å begå ett lite gjennomtenkt selvmord !!!

For å si det på en pen måte : ALT KAN GÅ TIL HELVETE !!!!
Unskyld språket.

Jeg kan se logikken i en f.eks. båteier som har problemer med fortøyningen sin som ligger på 10m. Han går ned for å fikse denne. Men han har en person på overflata med line ned !
Det er slik arbeidsdykkere gjerne oppererer, samt at de også gjerne har standbydykker og radiokommunikasjon.

Skal man gjennomføre ett solodykk bør det etter min mening foregå enten slik som arbeidsdykkere gjør det, eller at man kutter ut lina og er rigget som en teknisk dykker. Dvs. med backup på alt !

Jeg vil også gjerne si at etter min mening burde alle som dykker, med eller uten buddy, dykke som om de dykket solo !
De fleste av oss som har gjennomført noen dykk vet at det ikke alltid går som planlagt. Da er det greit å kunne vite at man klarer seg uten buddy i en krise.
Altså minste kravet for dykk er en Ponybottle, eller tilsvarende system med dobbel sikring av luft.
Dette vil selvsagt ikke hjelpe hvis dykkeren får kontaminert luft eller panikk.

Jostein B.

FunDiver
04-06-2002, 15:49
Eg vil igjen få påpeike at eg er imot solodykking, og at mine forslag ikkje var meint som noko snikakseptering at dette!

Litt av bakgrunnen for mitt innspel var heller det at eg reagerer på at ein dykker som drar ut aleine, ikkje blir meldt savna før dagen etterpå! >:(
Det er det eg synes er heilt på tryne, for å sei det rett ut.
Kva ein har med seg av extrautstyr osv, blir jo opp til den som velger å utsette seg for risikoen det er å dykke aleine, utan noko annan form for beredskap enn den han står for sjølv.
Dei som velger å ta risikoen det er å dykke aleine får gjera, det. Og sjølvsagt går eg utifra at dei planlegger og gjennomfører dykka med det dei erfaringsmessig føler dei trenger av utstyrsbackup mm. Men dei må tenke over konsekvensane, DERSOM NOKO LIKEVEL SKULLE GÅ GALT.
Alle statistikkar viser jo at det kan gå galt for selv den beste, og da er det dumt at ingen veit når forlot overflata, hvor du tenkte å dykke, og ikkje minst når du ca hadde tenkt å vera oppe.

Det er klart at dersom noko skjer på dypet er det lite ein overflate beredskap kan gjera. Men sett om ein bevistlaus dykker kommer til overflata, med alvorleg TFS etter ein nødoppstigning fra dypet, og blir liggande og drive, (kanskje med ein vingevest som gjer at dykkeren ligger med hodet ned i vannet).
Da hadde det vore fint om nokon var på plassen, eller begynte å savne personen, når den ikkje sendte tilbakemelding etter ei viss tid....

Tenk over kva du utsetter dine næraste for dersom dei ikkje veit kor du drar, og kor lenge du har tenkt å vera borte!

Anonymous
04-06-2002, 16:37
>>eg reagerer på at ein dykker som drar ut aleine, ikkje blir meldt savna før dagen etterpå!

men ærlig talt:
-I hvilken situasjon hjemper det å fortelle noen at du "er oppe klokka 16:00 ?

hvis du ikke er oppe kl 1600 , og personen ringer deg 1ste gang nettopp 1600 så venter han litt til , ringer 1610 , ringer igjen , slår kanskje alarm 1615 , og noen redningsdykkere kommer (kanskje )på stedet 1630

hvor stor sjanse for å overleve har du da ? etter MINST 30minutter under vann sett at du druknet nøyaktig kl1600 ?

selv om du setter deg fast eller noe - hva ersjansen å bli funnet i tide ? -liten.

FunDiver
04-06-2002, 17:03
Ok sjansen er liten, men da vil det ikkje gå ein heil dag for dei pårørande å leve i uvisse.

Det finnes eksempler på at personer som har drukna kan lives opp igjen etter ganske lang tid. Men er du død så er du død. Men kva om du er tatt av strøm, bevistlaus, med hodet over vann. Kor lenge kan en da klare seg? Får en da hjelp etter en halv time, burde ein kunne redde livet!

Arnt_Marius
04-06-2002, 20:38
8) Dette er min første post, så la det bli en god post! =)
Alt som kan gå galt går galt! så en dokumentar på discovery ang drukning, og fenomenet som kan intreffe når folk drukner i iskaldt vann, da kunne man gjennoplive folk som har ligget under vann i opp mot en time, med endel hjerne skader såklart..!

er du bevistløs under vann i mere en 10 minutter og blir gjennoplivet og overlever er nokk sjangsene for at du må ha hjelp med og gå på do store!

en bør aldri ta sjanser!
Kameratsystemet bør følges!(men har man de rette kursene, og et utstyr som er beregnet for og klare seg selv og god erfaring kan man jo trosse grenser)

Tønna
04-06-2002, 21:03
8)

Meget bra Tema !

Eneste reelle farer med dykking uten buddy :
1 - luftsvikt
2 - systemfeil
3 - Blackout /illebefinnende
4 - sitte fast

1-4 kan minimeres hvis man tar særlige forhåndsregler.

Argumenter for Solodykking
- risikomomenter ved uegnet buddy ungås
- falsk trygghetsfølelse og ikke reel tilit til buddy ungås
- man kan dykke 800% fler ganger i året

Konkluson : dykking er og blir en risiko-sport,
minimerer man den vanlige dykkingsrisikoen maksimalt,
ved å ta grunnere dykk, ha full redundans, osv, ender man opp på samme risiko nivå som dypere, mer risikable dykk med buddy.

Særlige Forhåndsregler :

A. Full redundans - elliminerer 1 og 2
- 2 seperate tanker, med seperate 1 og 2 trinn.
- 1-2 flasker påbc-en,
- pony bottle(3-7 L) kan festet til en bc flaske
- 7 liters flaske kan festes med karabinkroker og has
hengende på magen
- ekstra dykkerkniv (kan miste kniv 1 i panikk)
- ekstra maske

B. Dykk grunnere enn 10 meter
- controlled emergency asscent: er mulig

C. Bruk gjerne Nitrox
- eliminerer subklinisk trykkfalsyke
- med nitrox kan man dykke i en alder av 85 år
- med vanlig luft bare til en alder av 40 år.(anbefalt)
..ergo mye mindre kroppslig påkjenning

D. Ikke dykk i strøm

E. Ha meget god fysisk form.

F. Null hangover

Noen Speielle tips :

I - går du tom for luft, sug luft av vesten mens du går
oppover, tren på å suge luft av vesten under rolige forhold, under emergency asscent er det mulig å få 2-3
drag med luft fra utluftings ventilen. luften i vesten dobler seg for hver atmosfere du går oppover.

II - opplever du reverse block- dvs at bihulene har tettet seg til på dypet - og luften som er speret inne i bihulene sprenger kraniet på vei oppover : gå 4-5 meter dypere utlign og prøv oppstigning på nytt.

..Sliter du deg ut i overflaten, eller har problemer med å nå inn til land, kast blybelte, event bc/flaske.

..Får du hjuling av helvetes bølger (2-3 meters)
gå ned til 7-8 meter, finn roen, svøm til land under havoverflaten.

..bruk kompass, tren deg på navigasjon.

..ha med blink lys for å holde deg orientert

..Ved vertigo pust ut og se hvilken vei boblene stiger opp

Jostein_B.
05-06-2002, 02:22
Her er det snakk om å skyte seg selv i foten ??? , med maskingevær !

Jeg stiller meg først enig i de fire punktene som du setter opp, men kunne gjerne legge til mange flere.
Det viktigste punktet som jeg vil legge til er ay man kan ha for stor tiltro til seg selv, og bedømme dagsformen for god. Jeg har sett mange personer som dykker som aller helst burde ha sittet på land.

Ett annet punkt er panikk. Er du ikke riktig "kurset" opplært og har "det" rette for noe slikt, samt erfaring er det lett å få panikk.

Vel, nok om det.

Jeg stiller meg det spørsmålet om hvor du har belegg for alle disse argumentene.

- Har du en uegnet buddy så ikke dykk med denne. La denne få mere trening med en insruktør, eller erfaren dykker.
Som Pakistans president sa på nyhetene i går : Man må ha to hender for å klappe :-)
Alle av dere to ( eller flere ) som dykker i lag må fungere i lag. Derfor er jeg litt i mot den formen for dykking som ofte skjer på arrangerte turer. Man blir bare tildelt en buddy, uten noen som helst form for forkunnskaper om hverandre.

- Kan dykke 800% mere i året !!! Er du plaget med for lite venner:-)

- Din konklusjon om at dykking er en risikosport er jeg uenig i !
Alt her i verden innebærer en risiko, og all statistikk viser vel egentlig at dykking ikke innebærer den helt store faren.
Men å lese statistikk kan gjøres på mange måter. Så dette gir nødvendigvis ikke de rette bildene.
Jeg vil si at med riktig opplæring, riktig holdning og riktig utstyr så er dette en sport som ikke er mere farlig enn enhver kalkulert risiko.
Men oppfører du deg med dykking som man ser mange syklister og fotgjengere gjør i trafikken, så vil nok statistikken over omkomne bli atskillelig høyere.
Og de fleste ulykker skjer vel egentlig derfor.
Man har for liten erfaring, kan ikke bruke utstyret, dykker med uriktig/ farligt utstyr osv.
De ulykker som jeg har kjennskap til så har vel de fleste ulykkene skjedd av grunner som faktisk kunne ha vært forhindret hvis man hadde tatt hensyn til de ovenforskrevne faktorer.
Det er ikke mange ulykkene som skjer pga. utstyrsvikt - luftkvalitet under vanlig sportsdykking ( maks 30m )

Særlige forhåndsregler :

A : Med alt dette utstyret så kan man like godt ta med seg en campingvogn :-)
Hva skal man med 2 vestflasker, pony bottle og stage, samt to separate tanker. Dette er seks flasker.
Til vanlig sportsdykking med maks dybde 30m så holder det med en ekstra flaske og ventilsett.
Om dette er en tekrigg ( dobbeltsett ) eller en ponybottle spiller egentlig liten rolle. Bare man kan bruke dette.
Ekstra kniv er ikke fordi man kan miste denne under panikk. Har man panikk så er man ikke i stand til å benytte kniv, man tenker ikke lengere klart. Men ok tanken er jo god.
Ekstra kniv er hovedsakelig for å kunne ha ett ekstra kuttemiddel hvis man ikke kommer til hovedkniven.

B : Ikke dykke dypere en 10 m, hvorfor ikke ?
En erfaren dykker som tør dykke solo skulle ikke ha noen problemer med fri oppstigning hverken fra 20 eller 30m.
I de gamle CMAS kursene ble slikt foretatt.

C : Hvor har du alt dette fra ????
Hvor står det at en kan dykke med nitrox i en alder av 85, og bare luft til man er 40 ???
Dette er noe av det værste jeg har hørt.
All gass med en O2 % over 22 % er klassifisert som Nitrox.
Mindre kroppslig påkjenning ?????????

D - E - F : Her kan jeg skjønne din tanke til en viss grad. Men alle tre punktene gjelder alle uerfarne dykkere, og de to siste gjelder alle dykkere.

Noen spesielle tips :

Jeg skjønner du vil godt men her er det en del feil igjen !
Hvis du bruker luften i bcd til nødluft på vei opp. Hva skal holde deg flytende ??
Ha alltid ventilen i munnen. Luften i flasken vil også utvide seg. Kanskje nok til en liten sup med luft. Samtidig forhindrer dette deg i å svelge vann hvis du skulle få panikk. I verste fall så svelger du ventilen :-)

Ditt innleg viser at det finnes vranglære og myter ute å går. Jeg mener ikke at du er helt på jordet som dykker/ menneske, men her var det en del store feil.
Og jeg har sett og hørt mange liknende meninger/ historier. Og de fleste mye verre enn dette.

Dette er trist og viser bare at det ennå er lang vei å gå før folk skjønner en del grunnleggende dykkerfilosofi.

Jostein B.

Elmek
05-06-2002, 03:18
Hei!
Her ser det ut til å vere en god diskusjon.

Ville bare si at PADI godkjenner singel dykk hvis dykkeren er en erfaren dykker, med det så mener de 100+ logget.

Skrivet ligger på nett, men jeg husker ikke hvor jeg fant det. Sorry :-[

Jeg dykker selv helst ikke alene men det har skjedd et par ganger.
Første gang når vi ikke fikk opp dreggen.(ca 10m)
Den andre når hengslene til dekksluka røk, fant den på 23M

Begge gangene var det folk på overflaten.
Men jeg ser ikke helt hva dem kunne utrettet hvis noe skulle gått skeis???

Nei jeg koser meg best med en buddy jeg kjenner.
:)

Scubagirl
05-06-2002, 14:57
ikke dykke dypere enn 10 meter... neivel... :-/ men det går an å sette seg fast selv på grunnne dybder!!! da hjelper det jo lite at det bare er et par meter til overflatet.

selv har jeg ikke dykket alene,men har dykket med buddyer som har fått meg til å føle at det var det jeg gjorde. resultatet: stressende og kjedelig dykk. :(

jeg syns det er mye gøyere å ha noen å "snakke" med under vann,det gjelder bare å finne en buddy som vil det samme med dykket som en selv :) tror jeg hadde kjedet meg litt om jeg ikke hadde hatt en buddy å tulle med ;D har fått endel latterkick under vann pga morsommme buddyer ;D

Triton
06-06-2002, 12:34
Dykket ble vel antagelig stressende og kjedelig fordi du hadde en ikke kompetent buddy som du følte ansvar for, og når denne da foretar seg uforutsigbare ting så blir det ikke moro. Som f.eks. svømme fra deg, bytte posisjon hele tiden fra siden din til over deg til under deg osv.
Det skaper usikkerhet.

Scubagirl
06-06-2002, 20:01
det var vel litt av grunnen ja,men det at jeg har ansvaret for byddy gjør meg ikke så mye (skal bli DM, har godt av trening 8)). Har hatt med meg flere som skulle ha sitt første dykk, og også vært litt buddy på adv og det er helt greit. Det mest kjedelige og stressende dykket var med en buddy som hadde dykket fra lenge før jeg ble født og jeg fant ut at "han kan sikkert dykke,oki jeg dykker med han"(organisert tur der en får tildelt buddy).
Buddyer som bare ser rart på deg når du gir ok-tegn er også irriterende
nei,de beste buddyene er de som ligger akkurat der de skal,så du slipper å snu deg når du gir ok-tegn :D da er det gøy å dykke :D

torarildolsen
10-06-2002, 21:50
Fin diskusjon! Av prinsipp er jeg for byddy-systemet. Prinsippet om at en kan hjelpe meg som noe skulle skje er helt klart å foretrekke. Men er makkeren virkelig i stand til det ?

Kan makkeren virkelig hjelpe meg om noe skulle skje ??

Når det er sagt er jeg svært enig med de som nevner viktigheten av riktig utstyr til riktig tid. Dvs f.eks flere separate puste systemer, og muligheten for å alltid oppnå positiv oppdrift i overflaten. MEN -- en dårlig buddy er som å dykke alene. Da er det bedre (mener jeg) å innstille seg mentalt på å dykke alene og være mere fokusert på meg og mitt under dykket.

Hva da med oss som instruktører og ligger i vannet og har 7-8 elever på kurs. Har vi virkelig en buddy med oss ? Kan vi kalle en kurselev for en buddy ? Kan en divemaster eller instruktør på land virkelig hjelpe meg om jeg får et problem på 5 meter ?? Er vi dykkere så unike at vi allderi har noen problemer ?

Holdninger er her det viktigste. Ydmykhet og respekt for "hva som kan skje" er viktig å poengtere. Buddy sammensetning og videre trening/kursing er essiensiellt.

Hvor ofte hører vi ikke:
På Rescue kurset lærte jeg så mye, - Jeg lærte mye om mine begrensinger, - jeg ble dødssliten av øvelsene, - trodde ikke det var så slitsomt å ta MMM i 30 minutter, - Herregud så tung personen er.

Dette betyr kun en ting. Vi kan hjelpe dykkerne å forstå at trening og atter trening skal til for å begrense mulighetene for ulykker. Men ulykker skjer som oftest når en ikke forventer det.

Derfor, - dykk mye, og organiser dykkingen slik at du har en god makker du er trygg på. Du kan faktisk nekte å dykke med et rotehue av en makker.

Med vennlig hilsen
tor arild olsen

Jostein
11-06-2002, 00:20
Slik som systemet per i dag er så må jeg faktisk si at jeg er i mot buddy systemet. Selv om det kanskje ikke virker slik i mine foregående innlegg :-)
Slik som systemet er i dag ( PADI ) så skal man praktisere buddysystemet helt fra man tar på seg utstyret, og helt til man er tilbake på land. Vel og bra det. Man skal også svømme relativt nær hverandre under vann, og hele tiden ha kommunikasjon. Samtidig skal begge ha minimum en octopus.

Men så kommer den virkelige verden og melder seg !!
For det første så dykker flere og flere på organiserte turer arrangerte av proffesjonelle sentre. Noe som ofte fører med seg ukjente buddies. De fleste som har fått seg noen dykk vet hva det kan medføre av problemer.

Som nummer to kommer de å holde følge med hverandre. Det blir ikke mye til dykk hvis man hele tiden skal stirre på hverandre :-)
Her forfekter CMAS buddyline, noe som faktisk har noe for seg når det gjelder dette.

Og sist er octopusen. Kan noen fortelle meg hvorfor den ventilen som skal redde din buddy skal være av dårligere kvalitet enn hovedventilen ?? Samt at den i 90% av tilfellenne er snudd opp ned for den som skal bruke den !

Konklusjonen blir at man dykker med kjente folk. Folk man stoler på, og vet kunnskapsnivået på.
Man har med seg minimum en ponybottle med eget ventilsett som minimum. Da er man sjølberga, og kan gi buddyen beskjed om problemet. For deretter å ta en normal oppstigning.
Og sist at ventilen på ponyen er av minst samme kvalitet som hovedventilen.
Jeg vet at mange sentre og personer vil være uenig med det siste. Utstyret vil da bli opp til flere tusen kroner dyrere, og de vil dermed få solgt mindre.
Men dette er en engangsinnvestering som gir en bedre forsikring enn noen forsikringsselskap kan gi deg !!

Summa summarium mener jeg at man skal forberede seg og utstyre seg som om man skal dykke solo. Men ha med seg buddy. Det er tross alt mye denne kan være behjelpelig med.

Hvor mange av dere ville ha dratt på skitur over Finnmarksvidda uten å være skikkelig forberedt. Uten å ha med ekstra skitupp og kanskje ekstra stav. Melde fra hvor du går, samt gå turen med en kamerat ?

Jostein B.

Scubagirl
11-06-2002, 20:33
Og sist er octopusen. Kan noen fortelle meg hvorfor den ventilen som skal redde din buddy skal være av dårligere kvalitet enn hovedventilen ?? Samt at den i 90% av tilfellenne er snudd opp ned for den som skal bruke den !
det finnes jo bra ventiler som ikke koster så mye.. det er vel ikke meningen at man skal kjøpe ny octopus om man skifter ut sit eget 2.trinn fordi man vil ha et nyere/kulere/litt bedre? da tenker jeg spes på de som er ekstremt dyre,man trenger vel ikke to av de eller? :-/

torarildolsen
11-06-2002, 21:39
Hvorfor ikke ha to (eller flere) skikkelige gode ventiler som er optimalt til resten av utstytrskonfigurasjon.

Hva betyr vel prisen om ventilene er gode ?
Hva på dykkerutstyret er viktigere en pusteventilen ?

Med vennlig hilsen
tor arild olsen

Jostein
12-06-2002, 03:17
Du tok hintet mitt Tor Arild 8)

Jeg mener at octopusen burde være minst av samme kvalitet som hovedventilen !!
Selvfølgelig er de fleste octopusene av ok kvalitet og prestada. Men okke som, når jeg kommer heseblesende etter min buddy. Tom for luft, 1 time siden siste røyk osv :-) Og jeg er heller ikke noen liten gutt med brystkasse som en spurv, så forlanger jeg mye luft, fort !! :-)

Alle ventiler har sitt bruksområde, og de fleste octopusene mener jeg er beregnet på dykk grunnere enn 20m her i nordiske farvann.

I farta så kan jeg bare komme på Poseidon som selger ferdige putepakker der octo og hovedventil er lik. ( kanskje Oceanic også har en modell ).

Tilslutt vil jeg foreslå å flytte denne diskusjonen over til utstyrsdelen i dykkerforumet. Jeg synest vi begynner å bevege oss langt i fra temaet solodykking

Jostein B.

Thomas Torjusen
12-06-2002, 09:43
Kun til info:
Jeg har vært inne å rettet på den opprinnelige posten i denne tråden. Det eneste som er gjort er å sørge for at designet ble riktig. Det er ikke foretatt noen endringer i opprinnelig tekst.
Det var en feil bruk av http://www.dykkesiden.com/YaBBImages/list.gif, noe som medførte at innlegget ikke kom som punktnummerert.

/Thomas

Triton
14-06-2002, 08:34
Her er det mye forskjellige meninger. Jeg har bare noen kommentarer.

Kan noen fortelle meg hvorfor den ventilen som skal redde din buddy skal være av dårligere kvalitet enn hovedventilen ??
Det er vel ditt ansvar å sjekke din buddy - føler du at hans Octopus ikke holder mål, så gjelder det å tilpasse dykket etter det, eller få en ny buddy.

Hva betyr vel prisen om ventilene er gode ?
Prisen betyr jo alt - alle har et budsjett som de vil få mest mulig for pengene for. Og det er strengt tatt ikke så stor forskjell på ventiler før man begynner å nærme seg 50 m, et sted ikke vi vanlige sprostdykkere skal være.

Hva på dykkerutstyret er viktigere en pusteventilen ?
Hva på dykkerutstyret er ikke viktigere en ventilen. Har du rust og vann på flaska - så spiller det ikke noe rolle hva slags ventil du har. (Satt litt på spissen kanskje).
Men det er sammensetningen av utstyret som er viktig, ikke at man har Ferrari ventil og 2CV utgave av alt annet.

Frank-Arvid Røstgård
28-06-2002, 23:21
Må bare si at jeg r 110% enig!! Kunne ikke sakt d bedre selv om jeg ville aldrig så mye!!! 1 meget oppegående fyr d hær :)

Her er det snakk om å skyte seg selv i foten ??? , med maskingevær !

Jeg stiller meg først enig i de fire punktene som du setter opp, men kunne gjerne legge til mange flere.
Det viktigste punktet som jeg vil legge til er ay man kan ha for stor tiltro til seg selv, og bedømme dagsformen for god. Jeg har sett mange personer som dykker som aller helst burde ha sittet på land.

Ett annet punkt er panikk. Er du ikke riktig "kurset" opplært og har "det" rette for noe slikt, samt erfaring er det lett å få panikk.

Vel, nok om det.

Jeg stiller meg det spørsmålet om hvor du har belegg for alle disse argumentene.

- Har du en uegnet buddy så ikke dykk med denne. La denne få mere trening med en insruktør, eller erfaren dykker.
Som Pakistans president sa på nyhetene i går : Man må ha to hender for å klappe :-)
Alle av dere to ( eller flere ) som dykker i lag må fungere i lag. Derfor er jeg litt i mot den formen for dykking som ofte skjer på arrangerte turer. Man blir bare tildelt en buddy, uten noen som helst form for forkunnskaper om hverandre.

- Kan dykke 800% mere i året !!! Er du plaget med for lite venner:-)

- Din konklusjon om at dykking er en risikosport er jeg uenig i !
Alt her i verden innebærer en risiko, og all statistikk viser vel egentlig at dykking ikke innebærer den helt store faren.
Men å lese statistikk kan gjøres på mange måter. Så dette gir nødvendigvis ikke de rette bildene.
Jeg vil si at med riktig opplæring, riktig holdning og riktig utstyr så er dette en sport som ikke er mere farlig enn enhver kalkulert risiko.
Men oppfører du deg med dykking som man ser mange syklister og fotgjengere gjør i trafikken, så vil nok statistikken over omkomne bli atskillelig høyere.
Og de fleste ulykker skjer vel egentlig derfor.
Man har for liten erfaring, kan ikke bruke utstyret, dykker med uriktig/ farligt utstyr osv.
De ulykker som jeg har kjennskap til så har vel de fleste ulykkene skjedd av grunner som faktisk kunne ha vært forhindret hvis man hadde tatt hensyn til de ovenforskrevne faktorer.
Det er ikke mange ulykkene som skjer pga. utstyrsvikt - luftkvalitet under vanlig sportsdykking ( maks 30m )

Særlige forhåndsregler :

A : Med alt dette utstyret så kan man like godt ta med seg en campingvogn :-)
Hva skal man med 2 vestflasker, pony bottle og stage, samt to separate tanker. Dette er seks flasker.
Til vanlig sportsdykking med maks dybde 30m så holder det med en ekstra flaske og ventilsett.
Om dette er en tekrigg ( dobbeltsett ) eller en ponybottle spiller egentlig liten rolle. Bare man kan bruke dette.
Ekstra kniv er ikke fordi man kan miste denne under panikk. Har man panikk så er man ikke i stand til å benytte kniv, man tenker ikke lengere klart. Men ok tanken er jo god.
Ekstra kniv er hovedsakelig for å kunne ha ett ekstra kuttemiddel hvis man ikke kommer til hovedkniven.

B : Ikke dykke dypere en 10 m, hvorfor ikke ?
En erfaren dykker som tør dykke solo skulle ikke ha noen problemer med fri oppstigning hverken fra 20 eller 30m.
I de gamle CMAS kursene ble slikt foretatt.

C : Hvor har du alt dette fra ????
Hvor står det at en kan dykke med nitrox i en alder av 85, og bare luft til man er 40 ???
Dette er noe av det værste jeg har hørt.
All gass med en O2 % over 22 % er klassifisert som Nitrox.
Mindre kroppslig påkjenning ?????????

D - E - F : Her kan jeg skjønne din tanke til en viss grad. Men alle tre punktene gjelder alle uerfarne dykkere, og de to siste gjelder alle dykkere.

Noen spesielle tips :

Jeg skjønner du vil godt men her er det en del feil igjen !
Hvis du bruker luften i bcd til nødluft på vei opp. Hva skal holde deg flytende ??
Ha alltid ventilen i munnen. Luften i flasken vil også utvide seg. Kanskje nok til en liten sup med luft. Samtidig forhindrer dette deg i å svelge vann hvis du skulle få panikk. I verste fall så svelger du ventilen :-)

Ditt innleg viser at det finnes vranglære og myter ute å går. Jeg mener ikke at du er helt på jordet som dykker/ menneske, men her var det en del store feil.
Og jeg har sett og hørt mange liknende meninger/ historier. Og de fleste mye verre enn dette.

Dette er trist og viser bare at det ennå er lang vei å gå før folk skjønner en del grunnleggende dykkerfilosofi.

Jostein B.

renemarc
10-07-2002, 18:29
Selvsagt kan vi dykke alene!

Vi har da mestret "neutral buoyancy", vi har logget minst 50 dykk, (en del av dem temmelig dype også må jeg få legge til) vi bruker lite luft (holder ikke pusten på dypet, vel, for å spare en bar eller to?) og vi er lei av den *X¤!#$ buddy'en som enten er fem meter bak, under, over eller skrått-bak-under-over-venstre!

Det frister - når bilen står der, været er upåklagelig, flaskene står proppfulle som champagneflasker i kjelleren - og din faste buddy er fanget av koner, barn, fotballkamper eller svigerbesøk.

Og vi har da gått på k-u-r-s, må vite! Vi er a-d-v-a-n-c-e-d! Vi er Rescue Diver! Medic First Aid! Vi vet hva vi skal gjøre i enhver sit., for vi har alle nidlest våre kursbøker (ikke? Ihvertfall sett video'en, da!)! Vi er e-r-f-a-r-n-e dykkere! Vi husker som elefanter, og kan sitere våre lærebok-kapitler på rams! Vi har så jævlig kontroll på tingene at Jaques Cousteau ville blitt en blek (og misunnelig!) pingle sammenliget med oss.

Og så har vi så mye fett utstyr! Equipped for the extreme!

Dypt der inne vet vi at vi er så klare for å dykke solo. For vi har så jævlig bra kontroll.

Og så drar vi ut alene.

Vel hjemme etter dykket føler vi oss som Kongen med stor K. Fy **** som det kriblet! Det må ha vært det råeste dykket i historien! For et kick! Alene på dypet, med en hel fjersynsrevy i hodet om hva som kunne gått galt! Rattet skalv mellom hendene på bilturen hjem. Husker ikke en dritt av omgivelsene fordi vi hele tiden må ha kontroll på instrumentene. Men vi taklet det! Vi er kongene!

Og så er vi varm i trøya.

Og så gjør vi det igjen, og igjen, til det blir en vane.

Vi har sånn roen på dette her, tenker vi!

Og så går det galt.

Triton
11-07-2002, 08:43
Den beskrivelsen passer også merkelig godt når du dykker med buddy.

gkjoesen
12-07-2002, 09:40
Men 2 av 4 dødsulykker hittil i år har vært med solodykkere.

Senest den i går.

:o

Triton
12-07-2002, 10:17
Påstand: "De aller fleste dykkene som foretas her i landet gjennom et år, er dykk basert på parsystemet. "

Spørsmål: Hvor mange solodykk blir gjennomført i løpet av et år. Evt. hva er forholdet mellom pardykk og solodykk.

Er det noen som har noen tall eller kvalifisert mening.

Thorvald
12-07-2002, 10:38
Triton skriver i emnet http://www.dykkesiden.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=1;action=display;num=1026407651:

"Ja, enig i det. Desverre er det fakta. Men det jeg egentlig prøvde å si er at kan være feil å si at solodykking er uakseptabelt. Man bør heller prøve å bidra konstruktivt.

Se egen diskusjon om solodykking. Oppfordrer til at vi flytter videre diskusjon dit."

[Hvordan lager jeg en slik innfelt rute til innlegg man kommenterer?]

Jeg er på en måte enig i at Solodykking kan aksepteres, men bør utføres som ved alle andre dykk, med en alternativ luftkilde (f.eks Pony), en persjon på land med line, linekutter i vesten i tillegg til kniv (ev. 2 kniver). Det bør også avtales maksimum dykketid, og den på land bør ringe 113 hvis denne overskrides.

gkjoesen
12-07-2002, 10:56
Solodykking innebrer en høyere risiko enn dykking med buddy, og følgelig er det ikke tilstrekkelig med samme sikkerhetsnivået som ved andre dykk dersom en først skal begi seg ut på det.

En må være oppmerksom på den økte risikoen, og innrette seg etter det.

Triton
12-07-2002, 11:00
Nemlig!

Man bør være 100% uavhengig, folk på land, og ikke dykke dypere enn 2X det man klarer å fridykke. Det bør være minimumskravene.

gkjoesen
12-07-2002, 11:17
PADIs holdning er som følger (utdrag):

Safety:

The roots of the buddy system arise from diving and water safety. Early days of diver training heralded the buddy system as an important safety procedure because only through the buddy system could a diver reasonably expect to escape from entanglement, entrapment, out of air situations, disorientation, a head injury, chest pains, cramping and dozens more. Diver training and diving equipment have improved, yet these same values apply today. Like all safety-based systems, the buddy system is not perfect. However, the simple fact is that without a buddy in the water, the distressed diver has little or no chance of assistance.

The buddy system is the most basic form of scuba diving fail-safe. Buddies have helped each other in subtle and profound ways for decades. Often the smallest buddy intervention averts a string of error chains occurred and negative outcomes or tragedy. The safety record of scuba diving has improved dramatically over the past few decades, while the number of certified divers has increased. During this time, buddy system training techniques have been an integral component of this training. While there is no way to quantify the accidents that were prevented or did not happen because of one buddy looking after another, empirical outcomes support the relevancy and integrity of this training.

Can Solo Diving be done responsibly?

Yes, but let's be clear about what responsible solo diving is and what it is not. It requires experienced scuba divers willing to make the necessary commitment to train and equip themselves to accept the added risks involved. That is to say, a person with the required attitude and aptitude to pursue responsible solo diving. This is true in other adventure sport activities such as solo rock climbing.

It is important to clarify what responsible solo scuba diving is. PADI views it as a form of technical diving and not for everybody. To responsibly engage in solo scuba diving, a diver must first be highly experienced, have a hundred or so buddy accompanied scuba dives, be absolutely self-reliant and apply the specialized procedures and equipment needed to engage in the activity. This includes, but is not limited to redundant air sources, specialized equipment configurations, specific dive planning, and management of solo diving problems and emergencies. When solo diving is performed within this description, we see a place for it. Responsible solo diving is not diving alone without the mental discipline, attitude or equipment. That said, no amount of redundant equipment can effectively back up a diver's brain better than another individual.

What concerns does PADI have with regard to solo diving

When a problem occurs on a solo dive, or when the diver is alone in the water, there is little or no chance of assistance for the distressed diver. This decreases the chances of a diver surviving the problem or having a favorable outcome. Diving alone reduces the chance of survival regardless of the problem. Since 1989, there were at least 538 fatalities where it was clear divers were either intentionally diving solo, or became separated from a buddy and were de facto alone.

Evil_Diver
12-07-2002, 13:26
Jeg er helt uenig med det som Triton sier om maksdybde ved solodykking. 2X det man klarer å fridykke er for dypt. Vist du vet at du kommer til å gå tom for luft, og kan fylle lungene helt opp med et siste åndedrag for deretter å svømme mot overflaten, da er det greit med 2X maks fridykkedybde. Men hva om du under et solodykk er blitt sliten, stressa og plutselig oppdager at du er tom for luft. Lungene er tomme og det er flaska også. Da er det langt opp og du må si aaaaaaaaa hele veien til overfalten. Da er De statistikk min gode mann. :'(
Selv klarer jeg å fridykke til 15 meter, men det hadde ikke fallt meg inn å solodykke til 30 meter. Jeg setter min maksgrense til 18 meter, men dykker helst med buddy.

Triton
12-07-2002, 14:00
Jeg kan være delvis enig i at du er helt uenig (he-he).

Dette er en retningslinje som anbefales i bl. a boken Solo Diving (e.l.), og er vel ingen sannhet. Om ikke du dykker dypere enn 18 meter med buddy, så skal du ihvertfall ikke gjøre det uten.

Om man etter grunnkurs trener litt på oppstigning mens man sier aaaaaaaaaaaa, så vil man etterhvert oppdage at man ikke behøver å rope slik at all luft forsvinner fra lungene. Bare la det overflødige "tyte" ut.
Samtidig oppdager man et fenomen som gjør at jo nærmere overflaten man kommer desto mer luft får man i lungene.
Det er teorien, i kontrollerte former. Hvordan det virker i praksis vet jeg heldigvis ikke.

En mye bedre løsning er å bytte til ponnyn og gå opp med en gang hovedkilden ikke er tilgjenglig lenger. Da slipper man hele problemet.

Evil_Diver
12-07-2002, 16:17
Det jeg mente var at jeg ikke dykker solo dypere enn 18 meter. Med buddy går jeg dypere. Men poenget mitt var at jeg tviler på at jeg hadde kommet opp igjen om jeg var på 30 meters dyp med så godt som tomme lunger.
Jeg tror at jeg da måtte holdt på luften til jeg var kommet opp på 15-20 meters dyp, og det tror jeg er et sjansespill.
Det beste i en slik situasjon tror jeg må være å droppe blyet og prøve å bruke så lite energi som mulig på veien opp. Slapper man av klarer man jo å holde pusten mye lenger.
Er det foresten noen som har prøvd å droppe blyet på 30 meter? Går det fort opp? Hva om man fyller vesten i tillegg?

gkjoesen
12-07-2002, 16:31
Jeg har ikke prøv det, men

Slapper man av klarer man jo å holde pusten mye lenger.
Holder du pusten på veien oppover, er du garantert lungesprengning, og ender opp som en i statistikken. :-[

Hva om man fyller vesten i tillegg?
Hva skal du fylle vesten med? Du er jo tom for luft. ???

Jostein
12-07-2002, 17:16
Spørsmålet rundt solodykking ligger vel på samme nivå som mange andre grunnleggende spørsmål innen dykking. Og mange av disse spørsmålene har bakgrunn i lite kunnskap og ofte fordommer .
Det kan man jo ofte se når det kommer enkelte komentarer vedr. teknisk dykking.
Jeg vil nok klassifisere solodykking som teknisk dykking. Selv om tkenisk dykking beskrives som " dykking under tak ". Dette vil si at man ikke kan ta en fri oppstigning til overflaten. Med årsak i enten huledykking/ vrakdykking og/eller dekompresjonsdykking.

Jeg tilhører den gruppen som har opplevd dykking siden begynnelsen av 70 tallet. Jeg ble født inn i en dykkerfamilie. Og jeg må nok si at mye har forandret seg siden den gangen.
Det var mye mere cowboydykking før, enn det er i dag. Mye av den årsaken ligger i at det var mindre kunnskap om dykking da enn nå. Men de som tok sertifikat før måtte gjennom mye hardere opplæring reint fysisk enn de vi må i dag. Derfor klarte disse folka også å takle mange problem som i dag faktisk ville vært mere eller mindre fatal.

Når jeg så tidligere har sagt at solodykking er en uting så bunner det i at de fleste som i dag dykker ikke er i stand eller har kunnskap nok til å takle mange av de problemer som kan oppstå ved solodykking.

De som hele tiden " rakker " ned på de tekniske dykkerne. Jeg trur nok ikke alle disse vet hva dette innebærer.
Dette er ikke en gruppe med " tullinger " som bare drar rett ned på 90m bare for å skryte av dette.
En teknisk dykker har gode teoretiske kunnskaper, dykkeren har gode holdninger til sikkerhet, og driller og øver mye på problemløsninger.

Selv om de fleste tekniske dykkerne etter min er meget kapable dykkere så er det skjelden at disse gjennomfører solodykking.
Men de er ALLTID rigget og forberedt som om de skal gjennomføre ett solodykk!
For får disse ett problem så er det ikke sikkert at de andre i teamet kan være med å hjelpe. Tanken er at det er beder med en forulykket enn at alle skal stryke med. Men i de fleste tilfeller så vil teamet kunne hjelpe til.

Kan alle de vanlige " hobbydykkerne " rundt om i landet som driver med solodykking bekrefte at de er rigget og forberedt tilstrekkelig for slike dykk ?
Er dere forberedt på fastsetting i garn, luftkutt, vekkførelse av sterk strøm, oppdriftsproblemer, utstyrsproblemer og masse mere ???

Kan dere bekrefte dette så er det bare noen få ting som trengs i tillegg for å gjennomføre ett solodykk.

Landmann og helst line evt. radiokommunikasjon.

Vet dere f.eks. hva som skjer når dere går ned på bunnen for å heve en motor eller løfter på en moring ???
De fleste tar ett skikkelig magadrag for deretter å ta tak for å løfte.
Den høydeforskjellen som innterffer under løfting er nok til lungesprenging.
I tillegg kommer overanstrengelse som sørger for for høy verdi av CO2. For mye av dette forårsaker hyperventilering, som igjen fører til panikk, som igjen fører til .......
Så kunnskap er tingen, og mye øvelse !!!

Jostein B.

Evil_Diver
12-07-2002, 18:35
Svar til Gkjoesen:

Jeg skrev: "jeg tviler på at jeg hadde kommet opp igjen om jeg var på 30 meters dyp med så godt som tomme lunger.
Jeg tror at jeg da måtte holdt på luften til jeg var kommet opp på 15-20 meters dyp, og det tror jeg er et sjansespill."

Så godt som tomme lunger vil vel forsinke en lungesprengning ganske mye. Og det var her ikke snakk om å holde pusten hele veien opp, men til man var på 15-20 meters dyp. Og jeg vet at det ikke er en god ide å holde pusten under oppstigning. Men det er vel tross alt bedre å komme til overflaten med lungesprengning enn å komme til 15 meter med "hele" lunger.

Spørsmålet om vesten var bare av nysjerrighet, men det er vel noe som heter vestflaske?

Spyder
13-07-2002, 00:48
Det jeg mente var at jeg ikke dykker solo dypere enn 18 meter. Med buddy går jeg dypere. Men poenget mitt var at jeg tviler på at jeg hadde kommet opp igjen om jeg var på 30 meters dyp med så godt som tomme lunger.
Jeg tror at jeg da måtte holdt på luften til jeg var kommet opp på 15-20 meters dyp, og det tror jeg er et sjansespill.
Det beste i en slik situasjon tror jeg må være å droppe blyet og prøve å bruke så lite energi som mulig på veien opp. Slapper man av klarer man jo å holde pusten mye lenger.
Er det foresten noen som har prøvd å droppe blyet på 30 meter? Går det fort opp? Hva om man fyller vesten i tillegg?

Da jeg tok dykkerlappen tidlig på 80tallet så skulle vi gå ned til 18m. Det var rolig nedstigning, og dybdemåleren min viste 16-17m, så jeg fortsatte nedover. Da kom instruktøren min og stoppet meg, jeg viste han måleren min. Han viste meg sin, og den sto på 20m. Skulle fylle litt luft i vesten for å stige, og da hengte knappen seg opp. Fyllte vesten med luft og gikk som en rakett oppover. Folk på land sa at det så ut som jeg sto på overflaten. Sprengte noen blodkar i øynene, men ellers gikk det bra. Fikk ikke noen symptomer på benz.
Det gikk drittfort oppover, gitt...

Thomas Torjusen
13-07-2002, 01:40
[Hvordan lager jeg en slik innfelt rute til innlegg man kommenterer?]

Det gjør du ve då trykke på knappen http://www.dykkesiden.com/YaBBImages/quote.gif på toppen av det aktuelle innlegget. Deretter redigerer du bort det ikke vil ha med.

/Thomas

Aasen
13-07-2002, 04:44
Men hva om du under et solodykk er blitt sliten, stressa og plutselig oppdager at du er tom for luft.

Hvordan kan du "plutselig" oppdage at du er tom for luft? Dersom du ikke klarer å følge med manometeret/luftforbruket ditt burde du kanskje kjøre noen dykk sammen med Divemaster/Instruktør, istedenfor å solodykke!

Selv mener jeg at skal du være en god buddy, må du også være en god solodykker. Dersom du ikke er istand til å ta vare på deg selv under dykket, hvordan skal du da forventes å være istand til å ta vare på andre?

En annen sak er vel en Instruktør som har kursdykk med en grunnkurselev. Dette må vel nesten kunne sies å være en værre situasjon enn solodykking?

Evil_Diver
14-07-2002, 20:45
Nå vil jeg bare si at jeg aldri har opplevd at jeg har kikket på manometeret og tenkt: "pokker, har jeg så lite luft igjen".
Men husk at ting kan skje. Jeg tror at veldig mange av ulykkene aldri skulle ha hendt. Årsakene er selvfølgelig mange, og det hadde vært lærerikt å fått vite mye mer om detaljene rundt ulykker.

kolthar
09-08-2002, 09:54
>:( SOLO DYKK enig med Jostein husk alt som kan gå galt kommer til og gjøre det .
gå i vannet med denne instillingen så er du klar
(med kommunikasjon og line og standbydykker)
eller med en BUDDY dykk ikke alene !!
HUSK når du får panikk Husker du ikke noe av det du har lært og bare Buddy eller lineman kan redde deg.
BRUK HUE ;)

olav
11-08-2002, 16:05
Eg mener at om man skal solo dykke MÅ man ha med seg en ponybottle!!! Det bør være et minstekrav!!!!!!

Tor Erling Hestø
11-08-2002, 21:10
Eg mener at om man skal solo dykke MÅ man ha med seg en ponybottle!!! Det bør være et minstekrav!!!!!!
>:(
Er buddy bare extra luft for deg eller ????
hva skjer hvist du kommer opp i en situasjon der du ikke klarer deg alene ,mister masken, kaldt vann, panikk ,da hjelper en pony bare hvis det er navnet på din buddy!!!
>:(

BRUK DET DU HAR MELLOM ØRA
,
;)

Thorvald
13-08-2002, 15:16
Tor Erling Hestø skrev:

Er buddy bare extra luft for deg eller ?
Er enig med Olav som sier at Pony bør være minste krav. I tillegg bør man ha dobbelt opp av nesten alt mulig annet.

Diskusjonen tidligere der man diskutere hvordan man skal ta svømmende oppstigning uten luft bør være en helt unødvendig problemstilling (som man bør ha tenkt igjennom).

kolthar
14-08-2002, 11:41
PADI views it as a form of technical diving and not for everybody. To responsibly engage in solo scuba diving, a diver must first be highly experienced, have a hundred or so buddy accompanied scuba dives, be absolutely self-reliant and apply the specialized procedures and equipment needed to engage in the activity.

" no amount of redundant equipment can effectively back up a diver's brain better than another individual."
PADI

Skal du dykke solo dykk som en tekniskdykker
dette er den eneste veien og dykke solo (Sportsdykking)

Alt annet er ikke særlig glupt ;)

Buddy
30-10-2002, 06:17
Vilar var inne på et lignende tema for en stund siden, men det jeg lurer på er:

Hvorfor er dette Tabu i de fleste organisasjoner ?
Tenk på den totale frihetsfølelsen.
Dykker man ikke etter prinsippet om at man skal klare seg uansett hva som måtte hende Buddy`en underveis ?

Man kjører bil,mc,klatrer i fjellet,hopper ut fra fly som virker osv. hvorfor ikke dykke alene ?

Kan du ikke "drite" deg ut, hvis du stoler for mye på Buddy `en ? ::)

B.

JET
30-10-2002, 09:21
Jeg gjør mitt beste for å kunne ta vare på meg selv, men hvem tror på de gode historiene om de virkelig store tingene som, f.eks møte med flere 2 meter lange Black Tip haier, hvis du ikke har vitner ??

jet

Andre
30-10-2002, 09:22
Buddysystemet er den største falske tryggheten som eksisterer innen dykking idag. (kanskje rent bortsett fra spare death.... eh.. spare air da.... :-)

Problemet med buddy systemet er at det virkelig sjelden fungerer slik det er tenkt. Hvor mange av dere har faktisk testet om det er mulig å nå buddy ved f.eks. luftkutt, eller å få kompetent hjelp hvis man når han/henne? (Og nei, buddy line er ikke løsningen på alle problemer, buddyline eliminerer bare problemet med å finne liket i etterkant).

Og det er selvfølgelig derfor vi rigger dykkerutstyret slik enkelte av oss gjør, for å klare oss selv (og gjerne hjelpe buddy i samme slengen, hvis han skulle være i nærheten når han trenger hjelp :-) i enhver situasjon.

Jeg regner etthvert dykk som solo og sikrer meg deretter. På de fleste dykk dykker jeg sammen med noen, men jeg regner ikke med å få hjelp av dem hvis noe skulle skje, jeg får ikke panikk om vi "kommer bort" fra hverandre og jeg overlater ALDRI planleggingen til buddy eller regner med at vi dykker på f.eks. hans kompass.

Det vil også si at jeg heller ikke har noe veldig imot å dykke solo hvis ingen av med-dykkerne har tenkt å dykke slik jeg skal, eller at jeg anser det som en risiko å dykke sammen med dem på det aktuelle dykket. Med dette mener jeg at hvis jeg anser personen for å ha for lite kunnskap, dårlig utstyr eller rett og slett feil instilling til dykket vi er i ferd med å foreta, så dykker jeg ikke sammen med denne dykkeren.

Heller ingen buddy enn en dårlig buddy.

Og bare for å avkrefte misforståelser, Jeg følger selvfølgelig godt med på buddy'er jeg dykker sammen med selv om jeg ikke regner med å få hjelp av dem i en krisesituasjon. Og ja, jeg har en del faste buddy'er som jeg vet jeg kan stole på og som det er sikkert å dykke med, men jeg planlegger, rigger og dykker slik at jeg skal kunne klare meg selv allikevel.

Og, så det er sagt, jeg mener ikke at enhver nyutdannet dykker skal hoppe i vannet og dykke solo, men de bør være klar over at de mest sannsynlig får ingen eller lite hjelp av en buddy i en krisesituasjon.

Andre
30-10-2002, 09:49
Å tilnærme seg sporten slik jeg beskrev det, innebærer selvsagt ikke at man ikke bør trene på nødsituasjoner. Men derimot må man øve og trene desto mer. Jeg dykker 1-2 treningsdykk i uken for å holde vannfølelse, ferdigheter og nitrogentoleranse ved like. Det medfører at når sjangser til "kule" dykk byr seg, så er jeg klar med utstyr, ferdigheter, mentalt og kunnskap.

Kverulanten
30-10-2002, 12:47
:)
Solodykking = frihet.

K.N

Tredje
30-10-2002, 13:11
Dykke alene virker like fornuftig som å gi 10 gutter hver sin trykkluftsharpun...Det bare må gå galt til slutt.

Hammer

Ja, dette hørtes jo ut som et fornuftig resonemang ?!?

Nesten like fornuftig som å si at 90 % av personene som døde i en flystyrt drakk kaffe, derfor er kaffe farlig ?!?

Når det gjelder dykking så vil jeg bare referere fra IANTD sine kurs der det ofte i bøkene blir referert til "statementet" "Bare du kan tenke for deg, bare du kan svømme for deg, og bare du kan puste for deg"

Den beste måten å sikre seg mot ulykker er å i en hver situasjon være selvforsynt, det være seg utstyr, backuputstyr, kunnskap og ikke minst mentale forberedelser.

Det hjelper som Andre refererte til lite om buddyen din har kompass og reserveluft for deg hvis du mot formodning skulle komme bort fra han og har pådratt deg 20 min deco slik at du ikke kan gå umiddelbart til overflaten, og du ikke kan veien "hjem" eller ikke har mere luft igjen på flaskene dine. Kommer du opp en slik situasjon har du "driti' deg ut" på planleggingen av dykket.

Innen teknisk dykking dykker man gjerne med et selvstendig uanhengig backupsystem, ofte også 2 backupsystem, og planlegger deretter. Buddy blir i dette tilfelle ennå en backup som kan taes til nytte hvis situasjonen tilsier det, men ikke som det "eneste" backup man har.

JET
30-10-2002, 13:49
Jeg vil som alltid advare dykkere mot å dykke alene. Det er ikke for de fleste.Dykking er en estremsport. Bare et par ord til ettertanke som jeg har snappet opp..

Vi som dykker er alle rollemodeller for noen andre...

Solo dykking kan aldri erstatte pardykking.

DIR-konfigurasjonen er ikke utviklet for solo dykk og bør dermed ikke brukes som et backup system for det.

jet

Andre
30-10-2002, 14:01

DIR-konfigurasjonen er ikke utviklet for solo dykk og bør dermed ikke brukes som et backup system for det.

Det er stor forskjell på DIR-konfigurering (som stammer fra Hogarthian konfigurering) av utstyr og det å dykke helt etter DIR prinsippet.

Å dykke teknisk og samtidig være 100% DIR er vel utelukket for 99% av verdens befolkning. (herregud, å skulle kunne løpe en maraton på rimelig tid for å kunne dykke er vel litt overkill?)

DIR konfigurasjonen er satt opp slik at man skal kunne klare seg selv hvis noe skjer (les solo-dykking), men det er helt riktig at i henhold til DIR skal man ikke dykke alene. Men ifølge en del av DIR-guruene kan man jo også glemme å dykke i nordiske farvann. Det er altfor risikabelt. (dårlig sikt, strøm osv...)

Jeg har konfigurert ustyret mitt mye i likhet med DIR, men er uenig i en del og følger det absolutt ikke til punkt og prikke.

Og hva slags postulat er egentlig setningen din "Solo dykking kan aldri erstatte pardykking." ? Hvorfor ikke? Hva med å underbygge påstandene dine litt?

Andre
30-10-2002, 14:24
Dykke alene virker like fornuftig som å gi 10 gutter hver sin trykkluftsharpun...Det bare må gå galt til slutt.

Og hvorfor i all verden "MÅ" det gå galt? Ærlig talt, dykkere med god kompetanse, riktig utstyr og en god mental holdning har veldig mye større muligheter for å komme greit ut at krisesituasjoner enn en-gang-i-måneden dykkere med stort ego og dårlige kunnskaper sammen med en tilfeldig buddy på klubbtur...

JET
30-10-2002, 14:27
Hei igjen !

Andre: Jeg er ikke i tvil om at du og mange andre som antagelig( siden jeg ikke kjenner deg) er flinke tekniske
dykkere, klare dere bedre alene enn mange andre gjør i par.

Når jeg gidder å poste under dette emnet ( utenom at jeg som alltid er pratesuk), Er det mest for å gi leserene noen
argumenter mot å hoppe i drakten og dra ut alene, uten kanskje de nødvendige forkunnskaper og egenskaper.

Den DIR setningen funket rimelig bra, da du sa at verden har
utviklet seg videre og at det som var rett i går, kanskje ikke vil være sannheten i morgen.

Postulatet om at Solo dykking ikke kan erstatte pardykkingen, var mer et utrykk for at de fleste gode minnene jeg har fra dykkingen er gjordt sammen med andre og ikke alene.
Noe som sikkert stemmer for de fleste.

Jeg håper dette ikke blir noe personlig,da det ikke er intensjonene.

jet

DKD
30-10-2002, 14:30
Når jeg har med kameraet under vann, hender det at jeg blir litt oppslukt i det jeg driver med, og da kan det være det samme om jeg er alene eller ikke. Veldig ofte svømmer de andre fra meg når jeg blir liggende igjen på et motiv.

Dårlig planlegging, mulig det...

/DKD

Andre
30-10-2002, 14:39
Jeg håper dette ikke blir noe personlig,da det ikke er intensjonene.

Ta det med ro, intet personlig ment....

JET
30-10-2002, 14:42
Godt ;D
Da er det bare å stå på !!!!

jet

Triton
30-10-2002, 14:45
Når jeg har med kameraet under vann, hender det at jeg blir litt oppslukt i det jeg driver med, og da kan det være det samme om jeg er alene eller ikke. Veldig ofte svømmer de andre fra meg når jeg blir liggende igjen på et motiv.

Dårlig planlegging, mulig det...

/DKD

Høres ut som om du passer godt på buddyen din.

Andre
30-10-2002, 14:47
hmm, er det i det hele tatt mulig å være (god) undervannsfotograf og en god buddy samtidig?

JET
30-10-2002, 14:47
DKD
Kanskje du kan kjøpe et ekstra karmera som du kan låne til dem du dykker med, så blir stankelbeinskrabber og edderkopper artigere med en gang.

jet

DKD
30-10-2002, 15:00
Det jeg ikke presiserte godt nok, er jo at i slike situasjoner dykker vi fler enn to sammen les: de andre svømmer fra meg.

Den med flere kameraer er jo et godt alternativ

/DKD

Erik Kold Bakkevig
30-10-2002, 15:20
Jeg dykker både med og uten buddy, regner med at det finnes ganske mange andre av samme ulla langs kysten vår.

Jeg går faste dykketurer 2 ganger i uken året rundt unntatt i sommerferien, på de fleste av disse dykkene pardykker jeg enten med noen jeg kjenner eller jeg tar meg av ferske dykkere. Men av og til så bare må!!! jeg oppleve den totale friheten. :)

Har i denne sammenheng reflektert over mitt ansvar som "rollemodell" for nye dykkere. Forklarer derfor at solodykking forutsetter at man har nok erfaring og riktig utstyr.

Dykkere er jo like forskjellige som andre folk, vi har forskjellige interesser og ambisjonsnivåer. Synes derfor at det er bra med et miljø hvor man kan lære av andre.

Jeg tror faktisk at dette er med på å gjøre dykkemiljøet vårt ganske inkluderende. Det er mellom 10 og 25 dykkere som stiller opp hver gang jeg går ut med båten, både helt ferske og meget erfarne.

Erik

moped
30-10-2002, 18:08
Jeg skal dykke solo til helga. Noen som vil være med? ;)

Thomas Torjusen
30-10-2002, 20:09
Jeg skal dykke solo til helga. Noen som vil være med? ;)

Tja - da blir det jo ikke Solo... :D
/Thomas

JET
30-10-2002, 23:08
Som Padi medlem er jeg selvfølgelig for å Dykke sammen med andre. Men i løpet av alle de kursene jeg har vært med på har, jeg både som DM og Instruktør, kommet i situasjoner hvor jeg befinner meg alene. Alle andre har vært i par eller flere. Som oftes dukker situasjonen opp hvis noen av elevene f.eks. mister blybelte og etter de er trykt på land så skal du "bare" hente/finne det de har mistet. Eller at elevene glemmer alt om
dykkeplan osv. og da finner på de utroligste ting ..Elller du skal sjekke strømmen før de andre kommer uti eller du skal bare sjekke lysløypen.. osv.

Noen som har vært med på lignende ??

Det er kanskje bare meg..

jet

Tredje
31-10-2002, 09:20

Hvor henter du dette fra ???

Det er slike påstander her på dykkesiden som provoserer meg veldig. Folk kaster fra seg utspill som ikke underbygges... Man skal være uhyre forsiktig med å poste utspill i en tone som sier at "dette er det eneste riktige" , og ikke tillater noe resonering for og i mot.

Jeg mener det er direkte feil å poste slike meldinger på generell basis. At du føler at for din del og din dykking så kan solodykking ikke leve opp til pardykking, så greit for meg.. Men du må respektere at andre kanskje ikke har samme oppfattning rundt evnet som det du har...

Selv om du liker sylteagurk på hamburgeren din så kan du ikke komme med utspill som " Sylteagurk på hamburger er godt, dermed basta " det finnes faktisk noen av oss som synest sylteagurk er direkte usmakelig på hamburgeren ( egentlig usmakelig uansett hva mat man skulle velge å plassere en sylteagurk på.. men,men )

Dette er et diskusjonsforum, der vi kan lufte våre meninger for og imot ting.. det er viktig å huske på at utspillene som postes må sees i lys av at dette er forfatterens personlige mening..

lurre
31-10-2002, 09:35
Selv om du liker sylteagurk på hamburgeren din så kan du ikke komme med utspill som " Sylteagurk på hamburger er godt, dermed basta "

Det er jo akkurat det han kan. Ingen problemer med å komme med et sånn utsagn. Han kan ha sine egne grunner for å poste et sånn utsagn. Kanskje for å provosere? Kanskje fordi han mener det så inderlig at for han så er det viktig at alle andre mener det samme. Kanskje han har gjort det til sin misjon å konvertere folk fra sprøløk til sylteagurk?

Dette er et diskusjonsforum, der vi kan lufte våre meninger for og imot ting.. det er viktig å huske på at utspillene som postes må sees i lys av at dette er forfatterens personlige mening..

Og det tror jeg ingen har problemer med å skjønne. Når Jet skriver at solodykk ikke kan erstatte pardykk så er det jo faktisk det han mener. Blir det bedre om han putter på "Jeg mener" før alt han skriver?
Jeg tror absolutt at Jet aksepterer at du er uenig. Jeg tror også at han aksepterer at du resonnerer for eller mot.

Jeg mener rett og slett at du kommer med en utidig kritikk av Jet i dette tilfellet. Jeg mener også at du bør underbygge påstandene dine bedre enn noe svada om sylteagurker og hamburgere.

Pardykk er bedre fordi man har noen å dele dykkeopplevelsen sammen med. Dessuten går det absolutt an å spise sylteagurker til f.eks. julemiddag. Ja kanskje til søndagssteika? Hvis man er helt gæærn altså. :D

Kyrre
Harstad

Andre
31-10-2002, 09:56
mener det samme. Kanskje han har gjort det til sin misjon å konvertere folk fra sprøløk til sylteagurk?

Sprøløk på burger??? URGHH.... Verdens to største onder: Suragurk på Burger og paprika på Grandiosa.

Pardykk er bedre fordi man har noen å dele dykkeopplevelsen sammen med.

Sånn rent opplevelsesmessig ødelegger jo pardykking en del av dykkeropplevelsen da... Må får ikke sett det man vil når man vil det, og man må bruke dyrebar bunntid til å se på en annen dykker istedenfo vraket...

JET
31-10-2002, 10:01
Jeg har ingenting imot verken solodykking eller basehoping.
Det betyr ikke at jeg behøver å anbefale det for andre.

Jeg mener at solo og pardykking er to forskjellige ting selv om begge deler krever den samme planlegging og utstyr. Den ene
formen er etter mitt skjønn en noe egoistisk form for dykking men pardykking er en mer sosial greie.

I de tidligere innleggene strakk jeg meg langt for å prøve å si at dette ikke var noen form for hetsing.

Men man må jo ta det akkurat som man vil.

jet

lurre
31-10-2002, 10:07
mener det samme. Kanskje han har gjort det til sin misjon å konvertere folk fra sprøløk til sylteagurk?

Sprøløk på burger??? URGHH.... Verdens to største onder: Suragurk på Burger og paprika på Grandiosa.

Her i Nordnorge insisterer de på å fylle burgerne med denne forferdelige sprøløken. Et merkelig folk...
Paprika på Grandiosa? Den påstanden må du underbygge bedre. Jeg er HELT uenig! :D

Jeg er uenig med deg når det gjelder solo vs pardykk også, men det tror jeg vi har etablert. Kos deg alene du, Andre. ;)

Dykk koss du vil,

Kyrre
En søring i Harstad.

Tredje
31-10-2002, 10:11
Hei Jet !

Det var ikke ment som en personforfølgelse av deg (eller noen andre for den saks skyld)

Det jeg prøvde å utrykke, er at mange ganger så postes det innlegg her inne som nesten skal leses som bibelen....

Når man kommer med utspill så bør det underbygges med hvorfor man mener slik, og argumentere for det man skriver.
På noen av diskusjonene er det blitt postet innlegg med utalelser som er direkte feil, og det er jo litt synd om noen skulle ta dem alle alvorlig og ikke få med seg hele sammenhengen...

Mvh
Tredje

Enig med Andre: Sylteagurk og paprika på grandiosa er verdens to store onder... Hvorfor i all verden har prior bestemt seg for at jeg skal brenne fingrene av meg på å pille paprika hver gang jeg er skrubb sulten og hungrer etter å hive i meg den første biten....

Triton
31-10-2002, 10:22
Tips til Tredje:

Plukk av paprikaen før du setter Grandiosaen i ovnen. Da forfryser du dem bare litt isteden.

Kanskje vi skulle lage en egen tråd for Dykkermat.

Andre
31-10-2002, 10:26
Paprika på Grandiosa? Den påstanden må du underbygge bedre. Jeg er HELT uenig! :D

Jeg er uenig med deg når det gjelder solo vs pardykk også, men det tror jeg vi har etablert. Kos deg alene du, Andre. ;)

Paprika gir halsbrann og har en utrolig ekkel konsistens på pizza.

For all del, mesteparten av dykkene mine foregår med gode buddy'er som jeg stoler på (mer eller mindre), men enkelte ganger når alternativet er .........., vel la oss si at enkelte ganger får jeg hjelp til å dra igjen glidelåsen og så svømmer jeg for meg selv isteden.

JET
31-10-2002, 10:28
Det jeg prøvde å utrykke, er at mange ganger så postes det innlegg her inne som nesten skal leses som bibelen....

Når man kommer med utspill så bør det underbygges med hvorfor man mener slik, og argumentere for det man skriver.
På noen av diskusjonene er det blitt postet innlegg med utalelser som er direkte feil, og det er jo litt synd om noen skulle ta dem alle alvorlig og ikke få med seg hele sammenhengen...

Mvh
Tredje

Helt enig med deg og hvis jeg har postet innlegg som kan tolkes
på den måten er jeg førstemann til å beklage det. ..1.....2.......
Beklager.

Når det er sagt så kan det ikke være meningen at vi skal oppsummere hele debatten i hvert innlegg, så folk får no lese litt
flere innlegg før de eventuelt tar en beslutning for noe.

Før utsagnet om at solo dykking aldri kan erstatte pardykking, så skrev jeg at jeg kom med noen uttalelser til ettertanke.
Da er det min mening at leserene skal se setningen og gjøre seg sine egne refleksjoner.. og da kan jeg ikke argumentere så mye.

jet

Andre
31-10-2002, 10:29
Hvilken organisasjon er det som utdanner solo dykkere ?

tja, f.eks. PADI. Når man tar DM eller instruktør lappen blir det forventet at man i realiteten dykker solo.

Det rare er bare at det ikke blir lært bort noe som helst om sikkerhet og prosedyrer ved solodykking på DM/intstruktør kursene...

Andre
31-10-2002, 10:32
Skal du først dykke solo , bør du bruke viskeren på bilen til ¨å lukke drakten.

Det er det som er problemet, har kjøpt meg Heavy duty glidelås til drakten min og den er sinnsvakt hard å dra igjen. (nei det hjelper ikke å smøre).... Men den holder ihvertfall da...

JET
31-10-2002, 10:33
Skal du først dykke solo , bør du bruke viskeren på bilen til ¨å lukke drakten.

Vidar ;D

Med min trege glidelås ville jeg stått igjen med en visker på ryggen..

jet

Tredje
31-10-2002, 10:38
Med mine heavy duty viskere så ville jeg støtt dykket med en 86 AUdi 80 på ryggen...hmm.. hvordan avbalanerer man seg forran dykket da mon tro ??? ;D

JET
31-10-2002, 10:42
Har du ikke en ordentlig vingevest da...

jet ;D

Andre
31-10-2002, 10:44
Med mine heavy duty viskere så ville jeg støtt dykket med en 86 AUdi 80 på ryggen...hmm.. hvordan avbalanerer man seg forran dykket da mon tro ??? ;D

ikkeno problem, hopper du i vannet med Audi'en din vil den ha rustet opp før du har nådd bunnen. Så vindusvisker-glidelås-trikset må nok sees på som en engangs foreteelse for din del. :-)

JET
31-10-2002, 10:48

ikkeno problem, hopper du i vannet med Audi'en din vil den ha rustet opp før du har nådd bunnen. Så vindusvisker-glidelås-trikset må nok sees på som en engangs foreteelse for din del. :-)

Dagens beste !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !

jet

Tredje
31-10-2002, 11:00

hmpf... og det sier du som kjører Ford.....

Du kan snakke nedlatende med OMS vesten min, du kan slenge dritt om mora mi, og du kan prøve deg på dama mi.... men du k........ f....... ikke med Audi'n min assa.... ;)

Tredje : Bare en pitte liten (kanskje prippen) sensur på vokabularet :

Vidar 8)

JET
31-10-2002, 11:06
hmpf... og det sier du som kjører Ford.....

. men du kødder faan ikke med Audi'n min assa.... ;)

De nyere Audiene har 12 års rustgaranti...

jet

lurre
31-10-2002, 11:09

Jepp. Men helgalvanisert karosseri dukket først opp på 87-modellene. Det vil si at en 86-modell Audi 80 som brukes til dykking muligens er litt eksponert for rustangrep...

Ikke k*dd med Audien min.

Kyrre

Andre
31-10-2002, 11:16

Å kalle en 1986 modell Audi for "nyere" er som å dykke med "dasslokk" og påstå at man følge utvklingen innen dykking.....

JET
31-10-2002, 13:21

Å kalle en 1986 modell Audi for "nyere" er som å dykke med "dasslokk" og påstå at man følge utvklingen innen dykking.....

Ja du har rett.
Men jeg mente egentlig at man kanskje burde vudere en noe nyere Audi modell..

jet

JET
31-10-2002, 13:34
Re: Solodykking
« Svar #4 den: fredag 31. mai 2002 kl. 18:06:14 »

--------------------------------------------------------------------------------
Da skal jeg tilfredstille dine behov for uenighet :-)

Solodykking med vanlig sportsdykkerutstyr, uten landmann og line opp. Betrakter jeg som å dra langt opp på fjellet slik at man ikke blir funnet, uten å legge fra seg noen beskjed om noen årsak, for å prøve å begå ett lite gjennomtenkt selvmord !!!

For å si det på en pen måte : ALT KAN GÅ TIL HELVETE !!!!
Unskyld språket.

Jeg kan se logikken i en f.eks. båteier som har problemer med fortøyningen sin som ligger på 10m. Han går ned for å fikse denne. Men han har en person på overflata med line ned !
Det er slik arbeidsdykkere gjerne oppererer, samt at de også gjerne har standbydykker og radiokommunikasjon.

Skal man gjennomføre ett solodykk bør det etter min mening foregå enten slik som arbeidsdykkere gjør det, eller at man kutter ut lina og er rigget som en teknisk dykker. Dvs. med backup på alt !

Jeg vil også gjerne si at etter min mening burde alle som dykker, med eller uten buddy, dykke som om de dykket solo !
De fleste av oss som har gjennomført noen dykk vet at det ikke alltid går som planlagt. Da er det greit å kunne vite at man klarer seg uten buddy i en krise.
Altså minste kravet for dykk er en Ponybottle, eller tilsvarende system med dobbel sikring av luft.
Dette vil selvsagt ikke hjelpe hvis dykkeren får kontaminert luft eller panikk.

Jostein B.

Andre
31-10-2002, 13:53
Jostein B.

Hmm, sært... her har vi noen muligheter
1. koden bak dykkerforumet til Thomas har begynt å slå sjarmerende sprekker pga. manglende lisens ("jammen jeg fant en crack jo..."

2. Jostein B /Jet har nå blitt tatt i å diskutere med seg selv. ("Æ'kke så lett å holde orden på nick'ene")

3. Jostein B og Jet har funnet hverandre og flyttet sammen for å bli permanente buddy'er og vil dele på alt inkl. pc.

:-)))))))

JET
31-10-2002, 13:55
Jeg fant bare diskusjonen fra i sommer og lurte på hva slags reaksjoner jeg fikk ,hvis vi prøvde en av dem.

Dette var jo en mulighet..

Jet ;D

Andre
31-10-2002, 14:05
hmm, hukommelsen er ikke lenger det den var pga. dykkingen....

Hvilken diskusjon?

Tredje
31-10-2002, 14:05
Jeg fant bare diskusjonen fra i sommer og lurte på hva slags reaksjoner jeg fikk ,hvis vi prøde en av dem.

Dette var jo en mulighet..

Jet ;D

Denne kommentaren skjønnte jeg ikke ???

Du har flere nick eller ??

Thomas Torjusen
31-10-2002, 16:09
Hei Andre

Tror nok ikke at det er koden som har slått sjarmerende sprekker... :)

Her ser det ut som om JET har limt inn et innlegg fra Jostein B. (fra en gammel diskusjon). Ser ikke ut til at JET har skrevet noe selv i sitt innlegg - i så fall har han gjemt det godt. :)

Derfor skjønner jeg at dette kan være vanskelig å forstå.
JET - Det er fint å sitere andre - bruk da quote symbolet for dette - så er det lettere å se at det er et sitat.

BTW: Morsom diskusjonstråd dette med solodykking. Det eneste jeg kan slå fast som sikkert er at vi aldri blir enige... ;D

/Thomas

JET
31-10-2002, 16:56
Sorry folkens. Det var ikke meningen å forvirre, jeg gjorde som Thomas sa, kopierte en melding som Jostein B skrev i mai og trodde at dette kom så tydelig frem at jeg ikke lurte noen.
Min feil.

jet

Tredje
31-10-2002, 16:58
Sorry folkens. Det var ikke meningen å forvirre, jeg gjorde som Thomas sa, kopierte en melding som Jostein B skrev i mai og trodde at dette kom så tydelig frem at jeg ikke lurte noen.
Min feil.

jet

Synest du er flink jeg jet.... det er lett å knotte feil på tastaturet iblandt....

JET
31-10-2002, 18:12
Ja det gikk noe fort i dag mellom timene...

Synes allikevell pardykking e best !!!
Hvordan skulle du flørte under vann, hvis ikke damen var der ??

jet 8)

Tredje
31-10-2002, 18:23
Ja det gikk noe fort i dag mellom timene...

Synes allikevell pardykking e best !!!
Hvordan skulle du flørte under vann, hvis ikke damen var der ??

jet 8)

Jeg har heller aldri sagt at jeg ikke foretrekker pardykking, men det er viktig å tenke på at det liksom ikke er enten eller...
Mange diskuterer her inne som om det er EN måte som er "den eneste riktige".

Det finnes mange måter å løse en oppgave på.... Har man gått tom for cash, velger noen å rane en bank, mens andre kanskje heller jobber noen timer overtid (slik som jeg gjør nå..hehe..)

Jeg dykker i de fleste tilfeller sammen med en buddy, selv om jeg er rigget til å klare meg selv. Jeg ser klart behovet for en meddykker hvis man skulle komme ut for en situasjon der man mister bevisstheten.. Men som vi har vært inne på tidligere det kommer helt ann på dykket man utfører og eventuellt hvem man dykker sammen med eller velger å ikke dykke sammen med (les solo) :)

Når det gjelder det flørte greiene dine, er jeg redd jeg ikke kan hjelpe deg stort... men du kan jo kanskje logge deg inn på spraydate eller noe sånnt og snappe opp noen tips der....

JET
31-10-2002, 18:40
[Når det gjelder det flørte greiene dine, er jeg redd jeg ikke kan hjelpe deg stort... men du kan jo kanskje logge deg inn på spraydate eller noe sånnt og snappe opp noen tips der....

He-he Tror Fruen hadde likt det ..

jet

moped
31-10-2002, 19:46
Re: Solodykking
« Svar #4 den: fredag 31. mai 2002 kl. 18:06:14 »

--------------------------------------------------------------------------------

Jostein B.

Riktig! Det går sjelden som planlagt.
Hvordan unngå det...?: Ikke planlegg dykket!
Jeg tilstår ovenfor det norske folk her og nå at minst halvparten av mine sportsdykk (både med og uten buddy) ikke er planlagt...
Fy for skam - og så en med min utdannelse! Bannskap i kjerka...

Men hør her: Jeg er like glad i livet som alle dere andre. Ut fra en sikkerhetsfilosofi betrakter jeg ethvert dykk som et solodykk, enten jeg er alene eller sammen med andre. Jeg konfigurerer utstyret mitt ut fra ett kriterium: jeg skal være selvhjulpen i enhver situasjon. Jeg har et bevisst forhold til å avbryte dykket når jeg ikke lenger vet at jeg mestrer forholdene. Derfor går det an å la være å planlegge dykket på forhånd. (Noen grenser må likevel være fastsatt.) Får jeg et illebefinnende under vann, ok, så gjør jeg det. Den risikoen har jeg akseptert. Jeg vet at dette høres egoistisk ut. Og det er det. Dykking er min lidenskap, frihetsfølelsen er mitt dop. Mine nærmeste vet det, og de har godtatt det.

Dette må da provosere noen?

Tredje
31-10-2002, 19:52
Dette må da provosere noen?

Så lenge du refererer til sportsdykk slik du gjør her, så ser jeg ikke at dette skulle provosere noe særlig ?? Du kan jo uansett avbryte dykket å gå til overflaten i en eventuell kritisk situasjon. Hadde det derimor vært snakk om et teknisk dykk, så hadde utspillet ditt om ikke å planlegge bare blitt flåsete og muligens provosert noen...

moped
31-10-2002, 19:59
Så lenge du refererer til sportsdykk slik du gjør her, så ser jeg ikke at dette skulle provosere noe særlig ??

Da er det altså flere som tenker som meg?

JET
31-10-2002, 20:47
Kommer litt ann på hva du mener med planlegging.

Jeg pleie å bli enig med dem jeg dykker med om hvor vi går ut i vannet,hvor vi kommer opp,sjekker eventuell strøm,hvor dypt,hvor lenge, hva vi skal på dykket,fangst,foto osv. og hva vi gjør i tilfellet noe skjærer seg.

jet

Anette
31-10-2002, 20:51
Mye reklame for Solo her - hva med Cola, Pepsi og de andre merkene? ::) ;D

JET
31-10-2002, 20:55
Kanskje du burde starte et Cola emne, hvem vet ..
På solo har vi fått Grandiosa tips og det hele..he-he

jet

Tredje
01-11-2002, 09:28
Hvis vi sier SoloPluss istedet for solo da ;) tji hi da blir det jo solo + en til ;)

Tredje
01-11-2002, 09:57
og en flaske cola før dykket - det er saker det.

Vidar du som er IDC-staff burde vite at cola er vanndrivende og ikke å anbefalle å drikke før et dykk ;) Vann er klart det beste her, men det tar tid å fylle opp cellene i kroppen så start gjerne med å drikke rikelig med vann 12-15 timer før et dykk ;)

hehe

Tredje ;)

Tredje
01-11-2002, 10:01
Sarkasme , Tredje sarkasme (he.he,he,)

Vidar >:D

hehe... jeg vet ;)

Andre
01-11-2002, 10:06
Vidar du som er IDC-staff burde vite at cola er vanndrivende og ikke å anbefalle å drikke før et dykk ;) Vann er klart det beste her, men det tar tid å fylle opp cellene i kroppen så start gjerne med å drikke rikelig med vann 12-15 timer før et dykk ;)

Jeg leste en artikkel om dette, hvor en lege konkluderte med at den vanndrivende effekten til cola var såpass liten at man oppveiet denne lett ved at cola var "lettere" å få i seg mer av for enkelte enn vann.

Og DET var jo gode nyheter for meg :-)

Andre
01-11-2002, 10:43
(Cola er et nødvendig onde - dagen derpå )

Cola er da på ingen måte noe onde! Vik fra meg du satans medhjelper!

mmm, hvor ble det av cola automaten tro....

JET
01-11-2002, 14:58
Har aldri prøvd Cola under vann, men har vært med på å sprette en Champagne flaske.. Det gikk fint !!.. Tror jeg hukommelsen er ikke helt hva den engang var..

;D

ViLar
03-11-2002, 16:11
Tror jeg hukommelsen er ikke helt hva den engang var..
;D

Og der har den vel egentlig heller aldri vært ?

Vidar ;D

Jepp - æ veil alt om det der: "Teflon- hjerne - itj nå som fæste sæ!!!" ;D

Andre
04-11-2002, 10:06
Gidd du å forklare på vilke måte det forventes at man dykker alene som DM eller på kurset.

Som Divemaster/instruktør er du i vannet for å passe på andre. De du svømmer sammen med følger overhodet ikke med på deg, men har mer enn nok med å passe på seg selv og kanskje sende et blikk til buddy'en en gang i mellom. Dvs. at hvis du kommer opp i en situasjon selv, må du håndtere den selv.

Divegirl
04-11-2002, 14:54
Jeg har dykket solo ved tre anledninger, alltid med line til overflaten (1. Kursdykk, 2. Søksdykk i privat regi, 3. Vanlig dykking). Av min lille erfaring (8 dykk) opplever jeg det som mindre slitsomt å dykke solo, da jeg slipper å følge med på en buddy (det er ikke alltid vi er like koordinert ihht planleggingen og ofte bruker jeg mye enegi på nettopp dette), og kan konsentrere meg om meg selv og det som er rundt meg på en helt annen måte.

På den andre siden opplever jeg også å få redusert opplevelsen av min egen trygghet (falsk eller ikke) ved at jeg er helt alene der nede. Skulle noe skje, er jeg prisgitt linemannens kompetanse da det er ingen som ser meg. Hva hvis jeg ikke greier å "trekke i snora".....

Solodykking gir mersmak - men jeg tror jeg vil være noenlunde trygg på kompetansen til den som venter på overflaten. Solodykking uten line - nei, takk, det er ikke noe for meg.

Divegirl

JET
04-11-2002, 20:42
Som Divemaster/instruktør er du i vannet for å passe på andre. De du svømmer sammen med følger overhodet ikke med på deg, men har mer enn nok med å passe på seg selv og kanskje sende et blikk til buddy'en en gang i mellom. Dvs. at hvis du kommer opp i en situasjon selv, må du håndtere den selv.

2 elever på tur sammen med en fersk dykkeleder med ca 60 dykks erfaring på baken... det ble et festlig bilde oppe i hodet mitt.. Enda bra at vi har så flinke instruktører som kan vudere situasjonene på en sikker måte. Og at nesten alle stedene hvor vi dykker med grunnkurs elever kan defineres som skjermet vann.. he-he (sarkasme)

Pompel
04-11-2002, 21:15
Ikke glem det ansvaret du legger på linemannens skuldre. Hvordan vil han eller hun ha det resten av livet om det skulle gå galt? Personlig misliker jeg å dykke med line foretrekker å svømme uten.

Dykking med line regnes vell egentlig ikke som solo heller? eller hva sier dere?

Arne K

moped
04-11-2002, 21:56
Ikke glem det ansvaret du legger på linemannens skuldre. Hvordan vil han eller hun ha det resten av livet om det skulle gå galt? Personlig misliker jeg å dykke med line foretrekker å svømme uten.

Dykking med line regnes vell egentlig ikke som solo heller? eller hva sier dere?

Arne K

Tja. Ethvert dykk der du er alene om å ivareta din egen sikkerhet er jo per definisjon et solo-dykk. Så et linedykk blir et grensetilfelle... ::)
Men det må jo være ufattelig tungvint å slepe med seg opptil flere hundre meter line på en svømmetur. Hvem gidder det? ??? Dessuten må en være klar over at signaloverføring via line blir raskt svekket når lina strekkes noen meter horisontalt. OK, uv-fotografering under ei kai, eller tilsvarende stasjonær dykking, er greit nok. :)

JET
04-11-2002, 22:37
Som en annen sa tidligere, ingen får noen gang binde meg fast under vann ! I alle fall ikke frivillig ;D

jet

lurre
05-11-2002, 08:57
Men det må jo være ufattelig tungvint å slepe med seg opptil flere hundre meter line på en svømmetur. Hvem gidder det? ??? Dessuten må en være klar over at signaloverføring via line blir raskt svekket når lina strekkes noen meter horisontalt.

Min erfaring er at linedykk fra annet enn båt eller kai er tungt, vanskelig, og ikke særlig trygt. Det har jeg prøvd en gang, og prøver ikke igjen. Da kjøper jeg heller ett til dykkesett og dykker som Andre og vennene. :)

Kyrre
Harstad

DKD
05-11-2002, 11:04
Da kjøper jeg heller ett til dykkesett og dykker som Andre og vennene. :)

Kyrre
Harstad

Og hvordan dykker de?

/DKD

Andre
05-11-2002, 11:28
Og hvordan dykker de?

Sikkert!

DKD
05-11-2002, 11:29
Det høres jo fornuftig ut.

/DKD

lurre
05-11-2002, 11:30
[quote=Lurre og DKD
Da kjøper jeg heller ett til dykkesett og dykker som Andre og vennene. :)

Kyrre
Harstad

Og hvordan dykker de?

/DKD

Det var bare en spøk. Jeg tenkte på at Andre dykker alene (med buddy) og at han har dobbelt opp av alt. Som vi har lest noen ganger. ;D

Kyrre

picasso
16-11-2002, 15:37
Hei,her var det en del meninger ute og går.Jeg er en mann 41år gammel.tok mitt cmas serifikat i 1977.Har vert aktiv dykker helt siden den gang.Har ca 3000 dykk der sikkert 1000 av desse er delvis singledykk.Dvs at jeg går i sjøen med en buddy,men denne går til overflaten før meg.Dette er avtalt på forhand.Dessverre vil jeg si,90% av de fineste opplevelsene mine har jeg som singledykker,mens muligens 25% av tiden min er som single.Det sier meg at sjansene for et godt dykk øker med graden av singletid.Dessverre men sant.Det kunne vert interesant og vite hvor mange dykkere som blir reddet av buddien sin hvert År.Min mening er at en skal dykke alle dykk som om en dykker single,der hjelp fra en buddy må regnes som en ren bonus.Mens dykkerulykker der to dør som følge av redningsaksjon fra buddyen beviselig har skjedd.Så en bør se litt mere nyansert på dette.
Jeg er ingen harrydykker i den forstand at det er dypest og farligest som gjelder,for så og skryte av det i ettertid.Det er sjelden at jeg dykker dypere enn 25m.Hovedinteressen er uvjakt både med og uten luft.Dykking i strøm utgjør majoriteten av dykkene mine.Favorittsted ca 8 knop max.
Har blitt sittende fast i garn nede ved to anledninger.Men dette har aldri bydd på noen problemer.Har måttet ta av flaskesett for å komme løs men hva så.Da tar en eventuelt flaskesettet i hendene og svømmer videre(2x10l)til overflaten eller mot land.Et illebefinnede kan alle få selfølgelig,og jeg er langt ifra udødelig.Men skal en tenke slik så må en dessverre ha en buddy med seg i bilen også.(helst med utrusning som skolebil).Og en skal ikke se bort fra at singledykking også gir deg både kunnskap og kompetanse som dykker. Som dykker har du en virkelig fiende, og det er din egen panikk.Får du den , så er det sjelden det hjelper med en buddy.Hilsen Picasso

komodo dragon
16-11-2002, 17:20
Synes du greide deg fint i dag Jeg picasso. Og jeg tviler aldri på at du er en dyktig, erfaren og seriøs dykker som takler og mestrer de fleste utfordringene som måtte oppstå under vann. Få kan vel også slå i bordet med så mange dykk iløpet av karrieren.
Men som liten "Emil" fant Jeg fort ut at å bygge hytte i skogen, jobbet man bedre som 2 sammen, enn 1 alene.

Hva kan man gjøre hvis man mister bevisheten? Komme seg opp ved egen hjelp? NEPPE.

Bruker ikke buddy på isen alltid Jeg heller. Men spiller Jeg HOCKY så gjør Jeg det ;) Dykke og å kjøre bil mener jeg ikke bør sammenlignes. Kjøre i fylla og ta solo dykk. Da er Jeg enig i at du bør ha en rimelig flink kartleser ihvertfall ;D ;D ;D ;D

Mener DU virkelig at det er bonus hvis DU får hjelp under vann?

Med en slik erfaring hadde ikke jeg brydd meg så mye om buddy heller.

Snakket med 2 kompiser av meg som har Jobbet 12 og 17 år som yrkesdykkere i nordsjøen. De sier at ingen dør der ute forde det er sikkerhet som "BUDDY" som teller. Disse gutta har nemlig hentet opp daue "tusseladder" som har tatt på seg svart jobb og dykket nettopp alene. De kunne godt tenke seg å fortalt hva de mener om solodykking og hvor kult det er å hente opp døde folk.

Pompel
16-11-2002, 17:23
Tja i den grad jeg advarer mot solodykking er det ikke dykkere med 3000 dykk jeg er bekymra for... Du kom deg ut av garnet f.eks. uten full panikk, mens jeg har sett ferske dykkere omtrent gråte for mindre. Poenget mitt er enkelt. Har du over 1000 dykk så dykk solo så mye du gidder.

Arne K.

picasso
16-11-2002, 18:37
Hei her.Jeg har ikke sagt at singledykking er det eneste riktige.og håper at dere misforstår meg rett.Ikke sammenlign klokkedykk i nordsjøen med den type dykk som tross alt majoriteten av oss dykkere driver.Eg har også venner som er og har vert dykkere i Nordsjøen.Har tross alt vanket i dykkemiljøet i 25 år.Det er ikke denne sporten verdig at når noen forfekter en mening litt på siden av den"Vedtatte" så er det omtrent som å banne i kirken.Det bør være litt høyere under taket.Når jeg sier at å få hjelp fra en buddy er som en bonus.Så betyr det ganske enkelt at jeg ikke ville REGNE MED at buddyen min ville klare det.Det betyr ganske enkelt at dersom jeg fekk problemer så måtte jeg løse de selv.Og det i sin tur ville jo føre til at jeg ikke vil ta så store sjangser at jeg ikke regner med jeg vil klare.Nå regner eg faktisk ikke med at det var meg dere snakker til angående singledykk.Det jeg mener er at ingen skal hevde at de har monopol på sannheten.Jeg for min del er ikke i tvil at min singledykking for meg har tilført meg noen kvaliteter som dykker som jeg ikke ville hatt uten.Men en viss grunnkompetanse bør en ha.Picasso

picasso
16-11-2002, 20:14
Vel vel så får en si at en har bannet i kirken da.Men for meg så er de ekstra opplevelsene nok for å oppveie risikoen.
Tror nok at skulle jeg måtte dykke 100% etter deres regler.så hadde jeg vel pakket sammen for godt.Er nok det sikreste ,men skulle så gjerne hatt litt flere av de virkelig gode opplevelsene jeg har hatt.Både med buddy og ikke minst single.Så får jeg vel heller finne meg i å bli irettesnakket av en dykker med 15 forskjellige padikurs som er tatt på 14 dager.Det ville blitt en kjedelig verden hvis alle hadde hatt samme mening.

T-500 Prototyp
02-12-2002, 12:11
Dykking er IKKE en ekstremsport, men kan være farlig. Bilkjøring også. Hvis man selv føler at man har god kontroll og dykker fornuftig, synes jeg det er mer enn greit å dykke solo.

Triton
02-12-2002, 12:48
Er ikke dykking til 100 meter ekstremt?

komodo dragon
02-12-2002, 14:39
Dykking er IKKE en ekstremsport, men kan være farlig. Bilkjøring også. Hvis man selv føler at man har god kontroll og dykker fornuftig, synes jeg det er mer enn greit å dykke solo.

Neeeei! Må vi diskutere dette igjen?? ;D

Dykk gjerne til 300 meter du. Hodet ditt må du stå for selv.
Bare ikke røyk i min bil ;)

Bernt
02-12-2002, 16:19
Vi mennesker er jo forskjellige, noen takler faresituasjoner bedre enn andre ikke bare forde at de har bedre erfaring, men også forde at de godt forberedt på at det kan gå galt.
Murphys lov:"alt som kan gå galt , går galt"
Tror nok man er mere opmerksom på faremomenter dersom man dykker solo enn å ha en buddy med seg, jeg tror nok at alle som hopper uti alene eller med buddy har ett ønske om å komme opp til overflaten i live og gå hjem til venner og familie. Men uansett, alt avhenger hvor godt forberedt man er.

Kommer man på blank slitte sommerdekk på snøføre så kan det gå til h....., men det er ikke sikkert.

Orjan
20-12-2002, 17:30
Når 86% av dødsulykkene skjer ved at man kommer bort fra buddyen sin kan man like gjerne dykke solo.

Når det gjelder off-shore gutta så er alle erfarne dykkere, ikke som å dra på dykketur med dykkersport og ende opp med en buddy som har 10 dykk. Tror ikke du kan regne med mye hjelp fra ham...

Hvis man dykker solo har man også en bedre forutsetning for å klare seg hvis noe skulle skje, i forhold til en som har kommet bort fra buddyen sin.

Dragen
20-12-2002, 19:41
Når 86% av dødsulykkene skjer ved at man kommer bort fra buddyen sin kan man like gjerne dykke solo.

.

Eller bruke ei mellomline....
-hvis man ikke dykker teknisk...

Dragen

Silver Arrow
19-02-2003, 21:06
Provosere??? Neida, helt topp!! Jeg har 90% solodykk og trives godt med det. Da kan man bestemme alt selv uten å måtte dra på og lete etter treige,sure og uoppmerksomme buddyer. Solodykk, endelig litt fred og ro for seg selv uten tjas og mas.
En annen ting er at når man dykker alene blir det hele mere avslappet, man kan nyte dykket uten å være redd for at noe går galt med buddy'n.
Med to separate luft tillførsler og ellers godt utstyrt så går dette som fot i hose. ;)

picasso
19-02-2003, 21:25
Provosere??? Neida, helt topp!! Jeg har 90% solodykk og trives godt med det. Da kan man bestemme alt selv uten å måtte dra på og lete etter treige,sure og uoppmerksomme buddyer. Solodykk, endelig litt fred og ro for seg selv uten tjas og mas.
En annen ting er at når man dykker alene blir det hele mere avslappet, man kan nyte dykket uten å være redd for at noe går galt med buddy'n.
Med to separate luft tillførsler og ellers godt utstyrt så går dette som fot i hose. ;)

Godt å høre noen som har noen av det samme meninger som meg selv når det gjelder solodykking.Har foresten etterhvert masse grå hår selv. :D

mixgas
19-02-2003, 21:35

Vell... har du 10 dykk så er ett solo. Jeg er ikke mot solo dykkig, såfremt det blir utøvet på en sikkelig måte og at det er en god grund til å gjøre det. Dette er det bare noen håndfull dykkere i norge som kan.

Det er ingen ting der nede som er verd å dø for, derrimot er det hyggelig å kunne gjenta bedriften.
Så tenk dere om en ekstra gang om du virkelig har grunnlag for å gøre dette. Er svaret fortsatt ja, da har ikke jeg noe i mot dette.

Å det med røyking gjelder i min bil også :-[

Silver Arrow
19-02-2003, 21:49
Grått hår er "kjekt" som de sier på vestlandet.He,he.
Billig farving er det oxo! ;D

picasso
19-02-2003, 23:37
Vell... har du 10 dykk så er ett solo. Jeg er ikke mot solo dykkig, såfremt det blir utøvet på en sikkelig måte og at det er en god grund til å gjøre det. Dette er det bare noen håndfull dykkere i norge som kan.

Det er ingen ting der nede som er verd å dø for, derrimot er det hyggelig å kunne gjenta bedriften.
Så tenk dere om en ekstra gang om du virkelig har grunnlag for å gøre dette. Er svaret fortsatt ja, da har ikke jeg noe i mot dette.

Å det med røyking gjelder i min bil også :-[

Håper du er en bedre dykker enn prosentregner. :D

Per4år
24-02-2003, 14:49
Har ikke lest alle svarene på solodykking men jeg vil gjerne gi mitt "bidrag" .......... fordi jeg også er pratesyk.

Å ha buddy når man dykker er ikke ett "must", heller ikke sikkerhetssele når man kjører bil, hjelm når man kjører motorsykker, redningsvest når man står på vannski, sikkerhetssele når man jobber i høyden som noen eksempler.
Sannsynligheten for at noe skjer er veldig liten ...........men......... når man kolliderer, faller ned osv er sikkerhetsutstyr veldig kjekt å ha.
Jeg har ett par dykk solo, men på samme måte som å kjøre uten sikkerhetssele når man er vant til det så blir man "naken" uten.
Jo oftere man presser grensene med å unnvære sikkerhetsutstyr, jo lettere er det å tenke; det går sikkert bra dette også. Så presser man grensene, til en dag så kan det være for sent.
Selv om man besvimer der nede pga lufttilførsel etc så kan hjernen klare seg noen få minutter uten surstoff og buddy`en kan få en opp til overflaten og førstehjelp kan startes. Man har hvertfall en litt større mulighet til å klare seg.
Har man sure og gretne buddy`er så får man utvide dykkerkretsen sin.
Men man kan ikke gardere seg mot alt ........... det eneste som er sikkert i livet er at man skal dø .......... alt annet er ett resultat av våre egne avgjørelser.

Jeg syntes ikke dykking er en ekstremsport så lenge man tar høyde for "hva kan gå galt" og at man seriøst tenker gjennom nestenulykker.
Noen ser på det som ekstremsport å la være å ta vitaminpillen på morgenen.
Andre setter ny fartsrekord til og fra jobb hverdag uten å tenke gjennom hva man gjør.

Jeg satser hverfall på buddy dykking for framtiden, selv om det kan bli litt "diskutering" i forkant av dykket.

Tigergutt1
24-02-2003, 17:29
Har ikke lest alle svarene på solodykking men jeg vil gjerne gi mitt "bidrag" .......... fordi jeg også er pratesyk.
klipp klipp.....
Eni med duPer4år
+

Er buddien din helt dust så er det ikke så helt galt det heller. Det vil sansynligvis gjøre deg til en bedre dykker og du trygger tilværelsen hans ved å være tilsted.

Silver Arrow
24-02-2003, 18:50
Lett å fyre oppunder her, hva mener dere om selvlært solodykking og ingen kursbevis?? ;)

tarjeiv
24-02-2003, 19:43
Lett å fyre oppunder her, hva mener dere om selvlært solodykking og ingen kursbevis?? ;)

Galskap, men det er jo et fritt land vi lever i...

Som en liten analogi; Fikk i mailen min en dag en liten videosnutt om en lur amerikaner som hadde gått og kjøpt seg et helikopter. Han har ingen erfaring, ingen flytimer eller noen som helst form for opplæring. På videoen ser vi fyren starte helikopteret, og fly seg en liten runde :D
Han kom seg ned på bakken igjen, men det gikk nok ikke så bra :D

Dere kan jo se videoen selv:

http://tarjei.vassbotn.org/helocrash.wmv [1.9 MB]

- Tarjeiv

Silver Arrow
24-02-2003, 19:59
Den var bra!!!!! Fordelen med å være i lufta er at man er helt sikker på å komme ned på jorda igjen, det er man ikke så sikker på under vann......sa dykkerlæreren min 8)

picasso
25-02-2003, 13:40
Solodykking er jo en ekstra risiko.Det kan vi vel alle være med på.Men er det er en risiko som kan gi deg noe tilbake?Det er spørsmålet jeg stiller meg.Er det større risiko for meg å dykke single på jaktdykk på rundt 20meter enn for dere som dykker trimix etc med buddy på vrakpenetrering på 60-70meter?
Jeg har intet forhold til den type dykking.

Vær da litt realistiske gutter og jenter.
Vi driver stort sett den dykkingen vi liker alle.Og en kalkulert risiko tar vi alle.Hvis ikke hadde vi blitt liggende i senga.men det kunne jo bli risikofylt på lengre sikt. :)
Som jeg har sagt før.Jeg har langt de fleste virkelig gode opplevelsene mine som dykker på tidspunkt jeg dykker solo.Langt større en mengden solodykk skulle tilsi.På den annen side så skulle jeg gjerne hatt en meddykker å dele opplevelsene med når de først var der.Problemet er bare det at da hadde ikke opplevelsen dukket opp.

Så det blir et valg en må gjøre.
Og slutt med å påstå at solodykking omtrent er som å hoppe fra fly uten fallskjerm.Det blir bare dumt.

tarjeiv
25-02-2003, 14:22
Når jeg sier galskap, så tenker jeg på solodykking uten å ha gått noe form for kurs - dvs. en som er selvlært. Snakker da om en som har fått opplæring av en kompis og drar rett avsted og dykker solo.
(ikke en barka erfaren dykker uten kurs med masse dykk som finner ut at han vil gjøre et planlagt solodykk med riktig utstyr)

Tipper de fleste dykker solo en gang i blant - selv om man har med buddy. Det er ikke alle buddyer som er i stand til å hjelpe deg om du skulle få problemer, og dette tror jeg er langt farligere enn et godt planlagt solodykk med riktig utstyr og erfaring.
Fokus burde heller ligge her - hvordan forberede/planlegge og utstyre seg i slike situasjoner.

- Tarjeiv

staferni
25-02-2003, 18:35
Når jeg sier galskap, så tenker jeg på solodykking uten å ha gått noe form for kurs - dvs. en som er selvlært. Snakker da om en som har fått opplæring av en kompis og drar rett avsted og dykker solo.
(ikke en barka erfaren dykker uten kurs med masse dykk som finner ut at han vil gjøre et planlagt solodykk med riktig utstyr)

Tipper de fleste dykker solo en gang i blant - selv om man har med buddy. Det er ikke alle buddyer som er i stand til å hjelpe deg om du skulle få problemer, og dette tror jeg er langt farligere enn et godt planlagt solodykk med riktig utstyr og erfaring.
Fokus burde heller ligge her - hvordan forberede/planlegge og utstyre seg i slike situasjoner.

- Tarjeiv

hmm, mitt første dykk var solo, uten grunnkurs og på lånt utstyr fra en bekjent... det var faktisk sjelefreden som gjorde at jeg tok dykkingen videre....

har lært litt mer i årene etter dette, og formalisert dykkekunnskapen, men dykker kun solo - bortsett fra organiserte turer innimellom. er man rigget til det, er nøktern, realistisk og ikke utfordrer egne grenser er solo livet.... :-X

finnes det kurs for solodykking? NDF/CMAS er vel innbitte motstandere, PADI litt på gli men ingen av dem har vel solokurs? :o

Per4år
26-02-2003, 08:20
Til dere som dykker solo............... hvordan planlegger dere dykkene? Har dere andre gjennomgangsrutiner i forhold til dykking med buddy?

moped
26-02-2003, 09:27
Til dere som dykker solo............... hvordan planlegger dere dykkene? Har dere andre gjennomgangsrutiner i forhold til dykking med buddy?

Jeg planlegger sjelden dykket. Kun ved søk eller konkrete arbeidsoppgaver, samt dypdykking planlegges dykket i varierende grad. Det er nettopp dette som gir meg mest ved dykking; det at jeg på forhånd ikke vet hvordan dykket blir. Spenningen, mystikken, eventyret, utforskingen, oppdagelsen, utfordringen (stryk det som ikke passer for deg) er selve drivkraften for meg når det gjelder fritidsdykking. Hvis jeg planla dykket i detalj, og fulgte planen, ville poenget med dykket være ødelagt.

Planlegging - nix
Buddy - gjerne det
Solo - selvfølgelig

ktel
26-02-2003, 09:41

Utstyrsmessig er alle mine dykk solo. Dvs. dobbelt sett ventiler og to luftkilder (hovedflaske + pony eller dobbeltsett som kan isoleres fra hverandre). Hvis jeg er alene:
- dykker jeg aldri dekodykk
- går jeg ikke dypere enn ca. 25 meter (sertifisert til 40)
- dykker jeg på steder jeg er godt kjent
- tar jeg ingen utfordringer med tanke på geografien (trange steder, mye strøm, vanskelig å komme på land, muligheter for å drive til havs etc.)

Det fine med solodykkene er at jeg kan fotografere og kose meg uten dårlig samvittighet for en buddy som venter.

Det viktigste er etter min oppfatning at:

- man er bevisst risikoen man løper ved å dykke alene
- ikke setter andres liv og helse i fare
- ikke gjør venner og pårørende bekymret

Deretter må hver enkelt vurdere hvilken risiko en ønser å ta, på samme måte som når man kjører bil eller motorsykkel, går på ski, sykler til jobben, hopper i fallskjerm eller hva det nå måtte være. At man i klubbregi kan møte motforestillinger mot solodykking er greit. Da møtes flere som har ulike risikoterskler og man bør ta hensyn til dem som ønsker å være forsiktig og som føler ansvar for at klubbdykkingen skal være trygg. Åpenhet er et viktig stikkord da.

Erik Kold Bakkevig
26-02-2003, 11:17
Jeg er enig med Moped, hvorfor ødelegge fine muligheter med å planlegge et dykk ihel?

Om jeg ender opp på 15 eller 50 meter er opp til hva terreng og utstyr innbyr til. Dekompresjon? ja hvorfor ikke.

Det viktigste er å respektere de begrensningene som egen erfaring, utstyr eller forhold setter.

Solodykking er total frihet ! :)

staferni
26-02-2003, 15:12

jeg bestemmer meg for hva er hensikten og temaet med dykkingen. f.eks. foto, jakt, søk eller bare en tur. så velger jeg sted og tid. det er stort sett planleggingen. alltid fri vei rett opp, aldri dykk som krever sikkerhetsstopp.

sikkerhetssjekk gjøres minst like omfattende som en såkalt buddysjekk. og jeg gjør den to ganger. synes faktisk det er tryggere å sjekke flaskekrana selv enn å la en annen åpne og lukke den. gudene vet hvordan den til slutt blir stående.

to kniver, separate flasker med ulike ventilsett slik at ikke en bestemt svakhet under visse forhold slår til på begge ventilsetta samtidig, vest og drakt på hver sin flaske, litt bly i vesten og litt i belte, hovedlykt med doble pærer, reservelykt med doble pærer, to manometre, to klokker, fløyte (overflata), bestandig nok luft på begge flaskene til å avslutte dykket sakte og rolig.

forøvrig dykker jeg aldri uten noen som er på land eller i båten, og som kan ringe Haukeland eller andre egnede steder dersom uhellet skulle være ute.

tarjeiv
26-02-2003, 19:45
jeg bestemmer meg for hva er hensikten og temaet med dykkingen. f.eks. foto, jakt, søk eller bare en tur. så velger jeg sted og tid. det er stort sett planleggingen. alltid fri vei rett opp, aldri dykk som krever sikkerhetsstopp.

sikkerhetssjekk gjøres minst like omfattende som en såkalt buddysjekk. og jeg gjør den to ganger. synes faktisk det er tryggere å sjekke flaskekrana selv enn å la en annen åpne og lukke den. gudene vet hvordan den til slutt blir stående.

to kniver, separate flasker med ulike ventilsett slik at ikke en bestemt svakhet under visse forhold slår til på begge ventilsetta samtidig, vest og drakt på hver sin flaske, litt bly i vesten og litt i belte, hovedlykt med doble pærer, reservelykt med doble pærer, to manometre, to klokker, fløyte (overflata), bestandig nok luft på begge flaskene til å avslutte dykket sakte og rolig.

forøvrig dykker jeg aldri uten noen som er på land eller i båten, og som kan ringe Haukeland eller andre egnede steder dersom uhellet skulle være ute.

Det du beskriver her mener jeg er SIKRERE enn mange dykk utført med buddy. Som jeg tidligere nevnte, mener jeg fokus burde være på hva man gjør for å sikre seg i tilfeller man selv får problemer, og buddy ikke er i stand til å hjelpe deg (feks. fordi vedkommende får panikk, ikke er i nærheten osv.)

Tipper du bruker mye av konfigurasjonen beskrevet over når du dykker med buddy også. I tillegg har du erfaringen fra solo-dykking. For meg høres det ut som du blir en sikrere dykker totalt sett.

- Tarjeiv

Per4år
27-02-2003, 07:48
I enkelte bransjer fokuseres det mye på nesten-ulykker. Filosofien er at jo flere nesten-ulykker, jo flere ulykker. Eller for å si det på en annen måte; det skal ett visst antall nesten-ulykker til, før det blir en ulykke ut av det.
Det er fakstisk mye sannhet i dette.

I min vanlige hverdag fokuserer jeg på å holde nesten-ulykkene på ett lavt nivå. Problemet er bare å finne ut hva som er nesten-ulykker.
Stort sett kan man vel si at hvis man mister kontrollen eller er avhengig av andre for å unngå en ulykke så har man hatt en nesten-ulykke.

Hvis jeg kjører bil uten sikkerhetssele så ser jeg på det som en nesten-ulykke, selv om det i seg selv ikke vil føre til en ulykke. Heller redde meg hvis ulykken er tilstede.
Andre ting som jeg ser på som nesten-ulykke; kjøre bil rett opp i baken på bilen foran, rollerskates uten beskyttelse, kjøre båt uten å bruke dødmannsnor og vest, stå på vannski uten å bruke redningsvest osv.
Derimot så sykler jeg uten hjelm, dette ser jeg ikke på som en nesten ulykke, kanskje fordi jeg har syklet i så mange år og føler jeg har kontrollen............. men hvis det er glatt på veien så er det kanskje en nesten-ulykke...................??????????

Pr. idag vil jeg karakterisere egen solodykking som en nesten ulykke fordi jeg ikke har så lang erfaring, kun ca 30 dykk.
Har man 300 dykk, så er det kanskje ingen nesten-ulykke fordi man har lagt seg opp såpass med erfaring at man er på rette siden av sikkerhetsmarginen......... men hvis andre faktorer som en stresset dag, forkjølelse, brudd med kjæreste, kjeft av sjefen osv har påvirket en, så kommer solodykking i kategorien nesten-ulykke og bør kanskje unngåes......................????????????

picasso
27-02-2003, 12:58
I enkelte bransjer fokuseres det mye på nesten-ulykker. Filosofien er at jo flere nesten-ulykker, jo flere ulykker. Eller for å si det på en annen måte; det skal ett visst antall nesten-ulykker til, før det blir en ulykke ut av det.

I min vanlige hverdag fokuserer jeg på å holde nesten-ulykkene på ett lavt nivå. Problemet er bare å finne ut hva som er nesten-ulykker.
Stort sett kan man vel si at hvis man mister kontrollen eller er avhengig av andre for å unngå en ulykke så har man hatt en nesten-ulykke.

Hvis jeg kjører bil uten sikkerhetssele så ser jeg på det som en nesten-ulykke, selv om det i seg selv ikke vil føre til en ulykke. Heller redde meg hvis ulykken er tilstede.
Andre ting som jeg ser på som nesten-ulykke; kjøre bil rett opp i baken på bilen foran, rollerskates uten beskyttelse, kjøre båt uten å bruke dødmannsnor og vest, stå på vannski uten å bruke redningsvest osv.
Derimot så sykler jeg uten hjelm, dette ser jeg ikke på som en nesten ulykke, kanskje fordi jeg har syklet i så mange år og føler jeg har kontrollen............. men hvis det er glatt på veien så er det kanskje en nesten-ulykke...................??????????

Pr. idag vil jeg karakterisere egen solodykking som en nesten ulykke fordi jeg ikke har så lang erfaring, kun ca 30 dykk.
Har man 300 dykk, så er det kanskje ingen nesten-ulykke fordi man har lagt seg opp såpass med erfaring at man er på rette siden av sikkerhetsmarginen......... men hvis andre faktorer som en stresset dag, forkjølelse, brudd med kjæreste, kjeft av sjefen osv har påvirket en, så kommer solodykking i kategorien nesten-ulykke og bør kanskje unngåes......................????????????

Det er mye en skal høre før øra detter av.
Hele livet er en nestenulykke.Faktisk etter livsynet ditt så er det ikke en gang nestenulykke, men en ulykke som er rett rundt hjørnet.Man aner bare ikke hvilket hjørne.
Begynner å ane såvidt at navnet ditt ikke er helt tilfeldig valgt.Fikk forståelsen av at det ikke var du som hadde funnet på det helt av seg selv. ;)

tarjeiv
27-02-2003, 13:06

Dette med at øra detter av er bare en myte som foreldre sier til barna sine. Jeg har ofte trodd ørene skulle ramle av (spesielt i det siste - her på dette forumet), men har altså funnet ut at det er bare tull :D :D :D

- Tarjeiv

Triton
27-02-2003, 13:33

Hørtes ut som et slitsomt og nervepirrende livssyn.

Alle dykk med eller uten buddy kan jo kvalifiseres som en nestenulykke i henhold til dette. Iom at når du dykker er du nærmere en ulykke enn om du ikke dykker.

Tror kanskje jeg ville satt lista litt høyere for en nestenulykke.
Du mister jo ikke akkurat kontrollen på bilen om du glemmer å ta på setebelte.

(Eller bare kødder du?) :D

Per4år
27-02-2003, 13:34
Det var ett slag under beltestedet, regnet ikke med at det skulle bli oppfattet på den måten.
Det var faktisk seriøst ment, men det er ikke utviklet av meg selv.
Men for å lære må man være åpen for nye meninger og vurdere alle synspunkter.

Mange bedrifter spesielt offshore har en meget stor fokusering på nesten ulykker, ofte større fokusering på dette enn på ulykker i seg selv, fordi det er mennesklig slurv som er årsaken til de aller fleste ulykker.
Mer påpasselig ............... mindre ulykker.
Derfor har mange aktiviteter blitt kategorisert som nesten-ulykker. Men disse kan komme innenfor sikkerhetssonen med bedre planlegging.

Men det er klart ................. ikke like lett å forstå for alle, hvertfall ikke hvis man allerede har lagt seg opp en mening og tviholder på den.

Triton
27-02-2003, 13:36
(Eller bare k***er du?) :D

Fantastisk - automatisk sensur. Det skulle dem hatt i Irak - så hadde direktesendingene fra FN kanskje vært mer direkte.

Ikke var det stygt heller, men jeg kan bruke et annet ord:

(Eller bare tøyser du?) :D

Per4år
27-02-2003, 13:52
Selv offshore ble sensuret, på norsk heter det vel på kontinental sokkelen.

picasso
27-02-2003, 13:58
Det var ett slag under beltestedet, regnet ikke med at det skulle bli oppfattet på den måten.
Det var faktisk seriøst ment, men det er ikke utviklet av meg selv.
Men for å lære må man være åpen for nye meninger og vurdere alle synspunkter.

Mange bedrifter spesielt offsh**e har en meget stor fokusering på nesten ulykker, ofte større fokusering på dette enn på ulykker i seg selv, fordi det er mennesklig slurv som er årsaken til de aller fleste ulykker.
Mer påpasselig ............... mindre ulykker.
Derfor har mange aktiviteter blitt kategorisert som nesten-ulykker. Men disse kan komme innenfor sikkerhetssonen med bedre planlegging.

Men det er klart ................. ikke like lett å forstå for alle, hvertfall ikke hvis man allerede har lagt seg opp en mening og tviholder på den.

Jeg synes at du har funnet deg en hobby,som muligens ikke passer for deg.
Det kan være at sying passer, men sørg for all del for å desinfisere nåla først. :)
Jeg vet ikke om du har lest VG i dag og sett hva forsvaret mener om dagens ungdom,
Jeg mener faktisk til en viss grad at overdriven forsiktighet fører til at snittet på ungdommen synker.og en så får visse avarter i begge retninger.Fx jackass.

Glem så ikke heller at det er de som torte å ta en tjangs som har drevet verden fremover. ;)

picasso
27-02-2003, 14:01
Dette med at øra detter av er bare en myte som foreldre sier til barna sine. Jeg har ofte trodd ørene skulle ramle av (spesielt i det siste - her på dette forumet), men har altså funnet ut at det er bare tull :D :D :D

- Tarjeiv

Du vet jo det at enkelte har bare øra festet med en streng imellom.Og så lenge som jeg har dykket så må den jo i mitt tilfelle være veldig rusten. :D

Per4år
27-02-2003, 14:15
"Jeg synes at du har funnet deg en hobby,som muligens ikke passer for deg."

Vel, mulig det, skal kanskje legge vekk MC`en, bilen, båten, vannski, rollerblades, tråsykkel, svømming i samme slengen. Hold på med det i noen 10 år uten ulykker så det kan kanskje være noe idet.
Dykking er bare en ny hobby .........

Men seriøst, temaet er solodykking og farer med dette. Hovedsaken er at man kommer opp igjen i god behold og kan fortsette med sin livstil, hva nå det måtte være.
Andre kan kunne komme med synspunkter.

Eller er hovedsaken å avblåse andres tanker og meninger selv om disse tar en annen vending en sine egen tanker?

tarjeiv
27-02-2003, 14:39
Men seriøst, temaet er solodykking og farer med dette. Hovedsaken er at man kommer opp igjen i god behold og kan fortsette med sin livstil, hva nå det måtte være.

Eller er hovedsaken å avblåse andres tanker og meninger selv om disse tar en annen vending en sine egen tanker?

Hei Per!

Med en god porsjon velvilje, lesing mellom linjene og massiv tolkning tror jeg at jeg vet hvor du ville med innlegget ditt. Kanskje er det forumleringene dine som gjør at det ser ut som en rar måte å se ting på.

- Tarjeiv

Per4år
27-02-2003, 14:55
Innenfor pedagogikk heter det at ting må sies på minst 4 forskjellige måter før alle forstår.

Men da har hovedsaken vært oppnådd. Man skal ikke forstå alt med en gang, man må lese linjene, mellom linjene og legge sin egen mening i ting for at meningen skal bli komplett.

Jeg hadde akurat samme tanker som flere her første gang dette ble presentert for meg, men etterhvert så falt brikkene på plass og det ga en mening.
Meningen ble såpass at jeg kunne bruke dette i hverdagen fordi jeg driver med noen hobbier som mange mener er ufarsvarlig.
Båten min er 21 fot rib på 350 kg med 150 hk motor. Denne vil snart bli byttet ut med en 250hk for å kunne skikkelig kjenne svevet og trykket på havrafting.
Snitthastighet på 180 km i timen nedover tyskland på MC, osv.
Dette krever tanker om hva man holder på med, ikke minst styre klar av nesten-ulykker.
Dykking er for meg en ny hobby og jeg holder på å bygge meg opp med erfaring, etter hvert dykk har jeg tanker om hva som kunne vært gjort annerledes og hvordan ville jeg ha reagert hvis ulykken var ute.

Så sying er nok ingenting for meg, selv om nåla ikke er desinfisert........

staferni
27-02-2003, 15:11
Tipper du bruker mye av konfigurasjonen beskrevet over når du dykker med buddy også. I tillegg har du erfaringen fra solo-dykking. For meg høres det ut som du blir en sikrere dykker totalt sett.

- Tarjeiv

jepp, helt identisk oppsett uavhengig om buddy eller ei.... :)

Andre
27-02-2003, 15:26
Båten min er 21 fot rib på 350 kg med 150 hk motor. Denne vil snart bli byttet ut med en 250hk for å kunne skikkelig kjenne svevet og trykket på havrafting.
Snitthastighet på 180 km i timen nedover tyskland på MC, osv.

Og dette fra en person som ser på det å kjøre uten bilbelte som en nestenulykke... hmm.

remi
27-02-2003, 18:04
Hele livet er en nestenulykke.Faktisk etter livsynet ditt så er det ikke en gang nestenulykke, men en ulykke som er rett rundt hjørnet.Man aner bare ikke hvilket hjørne.
Begynner å ane såvidt at navnet ditt ikke er helt tilfeldig valgt.Fikk forståelsen av at det ikke var du som hadde funnet på det helt av seg selv. ;)

oisann picasso, hørtes nesten sarkastisk ut. Holdningen som per4år forfekter er faktisk fornuftig, det meste av det vi gjør på en dykketur kan føre til en ulykke dersom vi ikke tenker gjennom konsekvensene og tar de nødvendige forhhåndsreglene. Utaskjærs-industrien har sett nødvendigheten av slik tenking, kanskje flere skulle dra veksler på deres erfaringer? Det er jo ikke snakk om å gå rundt og være redd for alt, men å tenke gjennom worst-case mulighetene. Selv om man kanskje ikke er enig eller forstår dette er det ingen grunn til å kritisere folk som er inneforstått med det.

remi

picasso
28-02-2003, 00:07
"Jeg synes at du har funnet deg en hobby,som muligens ikke passer for deg."

Vel, mulig det, skal kanskje legge vekk MC`en, bilen, båten, vannski, rollerblades, tråsykkel, svømming i samme slengen. Hold på med det i noen 10 år uten ulykker så det kan kanskje være noe idet.
Dykking er bare en ny hobby .........

Helt greit at du velger å ikke dykke solo.Det bør da vere helt og holdent opp til den enkelte.
Du sier at du har holdt på med dine hobbier i 10 år uten uhell.
Ja jeg har dykket solo i over 25 år uten uhell.Jeg vil si at 85 % av mine dykk siden jeg begynnte inneholder solodykking.Med det mener jeg at enten er rene solodykk eller der jeg på forhånd har avtalt at jeg fortsetter dykket etter at buddy avslutter.Hovedmengden av disse er i sterk strøm som er favorittdykkene mine.Men etter din mening så har jeg hatt x tusen nestenulykker.Har også hatt og kjørt Mc siden 1981.Drevet idrettsgrenen UV Jakt i over 10år ved siden av dykkingen.Dessverre hatt altfor lite tid til å konkurere de siste år.Har dessverre bare mulighet til å hevde meg dersom fisken står på grundt vann pga astma og hoste i desse dager.For meg er faktisk det å kunne dykke solo veldig viktig.Jeg dykker faktisk for min egen tilfredstillelse.For mine opplevelser.Det betyr ikke at jeg ikke av og til kan ta med meg en fersking på et dykk der han eller hun styrer hva som skjer.Men slike dykk blir i mindretall.

Diving4Life
16-12-2006, 04:32
solo dykking er ikke noe en bør praktisere, men som nevnt er det bedre og dykke solo enn og måtte ha en håpløs buddy med deg, så personlig har jeg hatt en ca 10 solodykk, men har begynnt tenke litt på hvilken enorm kjangse en tar, som sakt alt kan gå til h.......
men når det kommer til alternativ luft kilde så lurter jeg litt på om jeg skal kjøpe meg en pony, men har dobbel kran på flaskesette mitt, der andre trinnet er festet på ene og alternativ luftkilde i den andre. spørsmålet mitt da er:
kan dobbel standard kran (k-kran) aksepteres i stede for pony? :)

roydahl
16-12-2006, 17:11
Kan dobbel standard kran (k-kran) aksepteres i stede for pony? :)

jeg mener klart nei. Dobbeltsett eller evt pony er to separate
systemer, Y kran er fortsatt bare ett system... Hvordan stopper
du en freeflow fra en Y-kran?

Andrei
16-12-2006, 17:25
Kan dobbel standard kran (k-kran) aksepteres i stede for pony? :)

jeg mener klart nei. Dobbeltsett eller evt pony er to separate
systemer, Y kran er fortsatt bare ett system... Hvordan stopper
du en freeflow fra en Y-kran?

Hvordan stopper du freeflow fra en av postene på dobbeltsettet ditt? Jo, du stenger den posten som blåser, og går over på den andre ventilen..:)

isjas
16-12-2006, 17:27
http://cisatlantic.com/trimix/other/prdf.htm

Sprint
10-04-2007, 13:08
Nei ! 239 (58.7%)
Ja av og til. 168 (41.3%)

Dette bekrefter jo ulykkesstatestikkende 10 siste årene (uoffisielt) hvor ca 30% av ulykkene er hvor dykkere dykker alene

Sid*
10-04-2007, 13:33
Nei ! 239 (58.7%)

Dette bekrefter jo ulykkesstatestikkende 10 siste årene (uoffisielt) hvor ca 30% av ulykkene er hvor dykkere dykker alene

Hvilken statistikk er det du refererer til?

offpro
10-04-2007, 13:53
Nei ! 239 (58.7%)

http://www.ndf.no/files/{3936D575-8EE4-478E-933C-5947299C21AF}.pdf
http://www.diversalertnetwork.org/news/article.asp?newsid=904

disse er de to nyeste rapportene jeg fant.. for 2005 og 2006.. ut i fra disse to får ikke helt dine tall til å stemme..

så jeg lurer også på hvor du får disse tallene fra..?