PDA

View Full Version : Trenger vi NDF

DKD
29-10-2002, 21:39
Hva får vi egentlig igjen av at klubben vi er medlem av, er tilsluttet NDF? Trenger vi forbundet slik det drives i dag, og hva ville du gjort annerledes hvis du fikk 12 måneder i sjefsstolen?

Skal vi prøve å holde denne tråden saklig

/DKD

Enzo
29-10-2002, 22:02
Etter at de har kritisert skihelter mediayndlinger Padis Discoverprogram instruktører dykkeledere sikkerhetsansvarlige for to populære tv program(noen glemt?)Og si etterpå at de ikke mente det likevel?Jeg er spent på meningsmålingen.

Pompel
30-10-2002, 02:02
Hallo!! Slik spørsmålet er stilt er det et enten eller spørsmål. Ja er det eneste logiske svaret, fordi jeg er enten for eller imot.

For oss vanlige dødelige blir NDF en noe fjern instans som er vanskelig å forholde seg til.

Arne K

Triton
30-10-2002, 09:18
Den er jeg enig i vbh!

Enten det eller så burde ndf organisere alle utdanningsorganisasjoner under en paraply, og være et samlende organ for hele dykkernorge.

JET
30-10-2002, 09:26
En stor Demokratisk organisasjon som jobber for vårt felles beste... Det hadde vært noe !

jet

Andre
30-10-2002, 09:41
Padi er jo idag "godtatt" av NDF, men det er jo ene og alene pga. sviktende medlemstall.

Noe særlig mindre inkluderende og tolerant organisasjon skal man lete lenge etter. Og for liksom å understreke hvor lite aktuelle de er innen norsk dykkermiljø, forsøker de å opphøye seg selv ved enhver anledning ved å kritisere og kommentere hendelser uten egentlig å ha grunnlag, kunnskap eller informasjon nok til å uttale seg. Hadde det vært opp til NDF, hadde vi alle vært sportdykkere med mellomline, vestflaske og en maks dybde på 18 meter...

JET
30-10-2002, 09:44
Og hva stopper oss fra å melde oss ut og kanskje Du,vbh og noen flere kan starte et nytt forbund som jobber for fritidsdykkingen ? Jeg melder meg inn på flekken. Statstøtte får vi og. ;D

jet

Thomas Torjusen
30-10-2002, 09:48
Hei

Jeg har endret undersøkelsen slik at det som tidliger het ja - nå er For og det som het nei nå er mot.

/thomas

lurre
30-10-2002, 10:43
Jeg er for en paraplyorganisasjon.

At vi skal sitte på hver vår tue, eller på vår høye hest, eller dykke på hvert vårt nes, blir for dumt.

Faktisk var jeg så naiv at jeg trodde vi var gode venner her i dette landet, og at alle som liker seg under vann var med i NDF, men det har jeg jo sett etter hvert at vi ikke er.
Forskjellig dykkepraksis fra klubb til klubb vitner om at vi må få en samlende topporganisasjon.
Ja til oppfrisking av det eksisterende.
Nei til at jeg skal være med på oppfriskingen. Jeg trives med bare å synse her i dette forum. Herlig uforpliktende. ;D

Dykkilykk
Kyrre
Harstad

Kverulanten
30-10-2002, 12:51
NDF hjelper alle medlemmer la de være i fred :P

K.N

JET
30-10-2002, 13:16

K.N

Det kan hende vi trenger flere vernede bedrifter i dette landet..
Men er NDF det rette stedet ?

jet

Andre
30-10-2002, 14:02

Hmm, lurer på hva de hjelper dem med?

Kverulanten
30-10-2002, 14:50
>:( Skjerpings . Hva hadde dykkenorge vært uten NDF ?

Velkommen etter alle pingle organisasjoner.

K.N

Tredje
31-10-2002, 16:18
Hva hadde dykkenorge vært uten NDF ?

Ikke veldig anderledes ville jeg tro ?? Bortsett fra at man slapp pressemeldinger med gpp. der NDF sitt snerversyn skinner igjennom ??

At de er raskt ute med å fordømme ting, er jo iallefall sikkert... Men det er jo kanskje ikke så rart det er jo stor forskjell på undervannsrugby og det å dykke 225meter....

JET
02-11-2002, 20:21
De er da til gjengjeld ganske så flinke til å dekke uv-rugby.

jet

Blue Note
17-11-2002, 15:26
Enzo skrev:
Etter at de har kritisert skihelter mediayndlinger Padis Discoverprogram instruktører dykkeledere sikkerhetsansvarlige for to populære tv program(noen glemt?)Og si etterpå at de ikke mente det likevel?Jeg er spent på meningsmålingen.

Å lese på NDF's web side:
Saltstraumen kun for erfarne dykkere
I programmet ”Gutta på tur” på søndag, var Arne Hjeltnes og teamet på dykketur i Saltstraumen. Saltstraumen utenfor Bodø er verdens sterkeste malstrøm, og blir anbefalt kun til meget erfarne dykkere. – Vi så på skjermen noen helt fantastisk nydelige bilder som promoterer dykking på en flott måte. Men når deltagerne kommer opp og proklamerer at dette er deres første dykk, stiller vi oss kritisk til hvilke holdninger programmet er med på å skape, sier Paulsen.

Jeg spør, var det Arne Hjeltnes som var dykke leder ???. Eller hadde de med seg en erfaren person som kjente forholdene ???
Det virker som ikke noe er bra nok for NDF. Jeg synes det kom tydeligt nok frem i programmet at de hadde med seg all den ekspertisen som var å oppdrive dår det gjalt strømmforhold og Saltstraumen. Er ikke Saltstraumen en tidevanns strømm?
Jeg vil takke Tv2 for god reklame for sporten vår :). La NDF ha sine meninger, de fremmer jo ikke akurat sporten vår!
P.s Er det noe jeg reagerte på, så må det være at de ikke hadde med vest flaske på dykkene i Saltstraumen :o Det er jo farligt det ;D

Diver_DAD
17-11-2002, 16:12
Enzo skrev:
P.s Er det noe jeg reagerte på, så må det være at de ikke hadde med vest flaske på dykkene i Saltstraumen :o Det er jo farligt det ;D

Vestflaske ?? er ikke det gammaldags ?
eller bare NDF ??

Actinia
17-11-2002, 18:26
eller bare NDF ??

heller vestflaske enn å bli dratt ned til x meter... (Vet ikke noe om bunn- og dybdeforholdene i og utenfor saltstraumen, men her har vi iallefall dybder jeg ikke vil ned på før/etter strømmen (les: kåfjordstrømmen).

snill_ulv
17-11-2002, 18:35
Har egentlig aldri forstått hva NDF bidrar med..?
Gjør de egentlig noe annet enn å drive undervannsrugdby serien? Hvilken hjelp utgjør de egentlig for dykkerklubbene i Norge?

Blue Note
17-11-2002, 20:36
Diver_DAD skrev:

eller bare NDF ??

Helt riktig DAD, jeg var Ironisk. ;D

Geir
17-11-2002, 21:10
Hovedforskjellen mellom NDF og "de andre" er at NDF er en forbrukerorganisasjon som i prinsippet er styrt av medlemmene og ikke av amerikansk business. NDFs arbeid har f.eks hatt avgjørende innflytelse på en god del restriksjoner militære, fiskeri og andre myndigheter har villet innføre.

Blue Note
17-11-2002, 21:15
Geir skrev:
NDFs arbeid har f.eks hatt avgjørende innflytelse på en god del restriksjoner militære, fiskeri og andre myndigheter har villet innføre.

er du på 60, 70, 80 tallet nå Geir? Har du noen eksempler fra 1990-2000 tallet på det du sier?

DKD
17-11-2002, 21:49
Geir skrev:
NDFs arbeid har f.eks hatt avgjørende innflytelse på en god del restriksjoner militære, fiskeri og andre myndigheter har villet innføre.

er du på 60, 70, 80 tallet nå Geir? Har du noen eksempler fra 1990-2000 tallet på det du sier?

Hvis du er så opptatt av dagens teknologi, hvorfor skriver du opp igjen det du vil sitete folk på. Er det ikke enklere å trykke på "siter" knappen opp til venstre i det innlegget du vil sitere fra ???

undrende / DKD

Blue Note
17-11-2002, 21:58
Hvis du er så opptatt av dagens teknologi, hvorfor skriver du opp igjen det du vil sitete folk på. Er det ikke enklere å trykke på "siter" knappen opp til venstre i det innlegget du vil sitere fra ???

undrende / DKD

Takk for tipset, er ny her ;D

Tassax
18-11-2002, 10:45
Ser at det er mange kritiske røster til NDF her.

Er det ikke slik at NDF er en organisasjon for og av medlemmene, slik at det er medlemmene som bestemmer hvilken rolle forbundet skal spille??
NDF skulle da gjenspeile medlemmenes interesser, og jevne mening?? (Ett medlem, en stemme??)
Eller er det slik at de som leder NDF overkjører alle sine medlemmer??

ViLar
18-11-2002, 12:10
For at et forbund/ en frivillig organsisasjon skal fungere etter hensikten er den avhengig av aktiv tilbakemelding fra "grasrota" og dette tror jeg problemet her.

Grasrota har ikke spesielt fokus på hva de ønsker av forbundet, og forbundet er ikke spesielt "agressiv" i sin egen- markedsføring.

De store profittstyrte organisasjonene, PADI etc
., er mye mer effektiv i sin kommunikasjon mot "grasrota", som igjen fokuserer på de organisasjonene som er aktiv og kontaktskapende.

Dette ser man godt ved å ta en titt på alle de idrettskretsene som ligger med "brukket rygg". Dette er jo det leddet som skal videreformidle kontakten mellom NDF og klubbene.

Ett annet stort problem som dykkeforbundet har vs. andre idrettsforbund er nok det faktum at de fleste dykkere ikke ønsker å bruke sin fritid på organisasjonsarbeid på vegne av idretten sin. De fleste dykkere ønsker å gå på kurs for så å dykke....

Blue Note
18-11-2002, 14:28
Det er jo på det rene at vi trenger en interesse organisasjon. NDF har nok gått i gjennom en forvandling de siste årene. Jeg vet at de hadde en opprydning i sine rekker for ett par år siden. NDF gjør sikkert mye bra, personeligt har jeg dessverre lite med dem å gjøre. MEN... jeg ser at de er raskt ute ved døds ulykker og aktiviteter på tv. De har en tendens til å i alt for stor grad virke moraliserende og vite best. Det er jo ikke tvil om at PADI har en økonomisk interesse, men de lar jo medlemmene og kurs deltakerene få det nyeste av kursmatriell. Jeg har selv sett CMAS kurs bli avholdt med PADI's lærebøker.
Det som gleder meg er at Dykking og Marminell nå er i ett og samme blad. Håper det er tegn til å tenke nytt. Og jeg håper at de gjør noe med Imaget sitt slik vi vanlige våte kan føle at de taler vår sak, noe jeg ikke føler i dag.

Andre
18-11-2002, 16:26
MEN... jeg ser at de er raskt ute ved døds ulykker og aktiviteter på tv. De har en tendens til å i alt for stor grad virke moraliserende og vite best.

Det er jo det som er det største problemet med NDF. Til å være et forbund som liksom skal være samlende for Norges dykkere, er de veldig ekskluderende ovenfor dykkere som beveger seg litt utenfor "normale" sportdykkinggrenser. Men, så lenge slike trangsynte mennesker skal få regjere i sandkassa, får jo vi andre utforske skogbrynet på utsiden av gjerdet og heller bare ignorere deres hovmodige etterpåklokskap hver gang noen faller og får et skrubbsår. NDF er ihvertfall ikke de som tråkker opp nye stier og finner nyvinninger for sporten vår.

Divegirl
19-11-2002, 09:25
Det er jo det som er det største problemet med NDF. Til å være et forbund som liksom skal være samlende for Norges dykkere, er de veldig ekskluderende ovenfor dykkere som beveger seg litt utenfor "normale" sportdykkinggrenser.

Hvilke saker/"normale" sportsdykkingsgrenser tenker du på her? Jeg kan ikke huske at NDF har ekskludert noen fordi de har beveget seg litt utenfor "normale" sportsdykkingsgrenser.

Divegirl

Andre
19-11-2002, 13:04
Hvilke saker/"normale" sportsdykkingsgrenser tenker du på her? Jeg kan ikke huske at NDF har ekskludert noen fordi de har beveget seg litt utenfor "normale" sportsdykkingsgrenser.

Jeg sa ikke at de har eksludert noe, men at de virker eksluderende på en stor del av dykkermiljøet.

Jeg tenker på deres nedlatende og fordømmende uttalelser i forbindelse med enhver aktivitet som ikke holder seg innenfor maxdybde 30 meter, mellomline og vestflaske. Greit nok de har "modernisert" seg en del de siste årene, men fremdeles uttaler de seg, gjerne på feil grunnlag, og tråkker i salaten gang på gang i forbindelse med dykkerulykker, teknisk dykking eller i det hele tatt dykking som går litt utenpå deres rosenrøde verden.

At NDF går ut og kritiserer f.eks. gutta på tur, dypdykket til bjarte eller at enkelte forulykkede ikke har brukt mellomline uten å faktisk ha sjekket grunnlaget for det de sier, burde i seg selv dikvalifisere dem fra å uttale seg i fremtiden.

Divegirl
19-11-2002, 13:35
>:(

En del av det NDF kommer med , er det som vi andre definerer som piss-snakk. Bruk av line /vestflaske o.l diskuteres opp og i mente.
Vidar ;)

Igjen - som medlem i en klubb som er med i NDF - jeg kjenner meg ikke igjen. I klubben vår, og på de møter jeg har vært med på i organisasjonen, diskuterer vi aldri mellomline og vestflaske. Jeg har vært på noen sentrale møter også - heller ikke der har det vært tema.

I de fire NDF-klubbene jeg har vært medlem i, har det vært et fåtall som i det hele tatt har brukt mellomline.

Det vi ofte diskutere i klubben vår er hvordan få ut VO-midler, hvordan få til dette hersens IK-systemet, kan vi få støtte til kompressorer, båter mm, og selvsagt - hvordan skape mer aktivitet. Og det vi som klubb pusher forbundet på er hvordan de (eller hvorfor de ikke) kan fikse dette.

Piss-snakk - det vet jeg ikke om man må inn til NDF i Oslo får å få høre - eller delta i ;)

Divegirl

Blue Note
19-11-2002, 14:08

Divegirl

Jeg har ett par eksempler på feil fra NDF's side.

Eks 1.
Som nyutannet dykker i 1992, ble jeg nektet å melde meg inn i en NDF klubbe eller være med på turer i klubben. Da jeg kun var OWD. Jeg mener at grunnen var at jeg var PADI dykker. Denne praksisen er det heldig vis slutt på. Men det er kun 10 år siden.

Eks 2.
Når Bjarte Vestøl satte ny verdensrikord i dykking på luft til 132 meter. Var NDF rimelig rabbiate. Men det har jo for f. ikke noe med Sportsdykking å gjøre noe Bjarte V sa selv.
Det blir som om Norges ski forbund skal gå ut mot Roald Amunsen for at han gikk på ski over Nord Polen.
Hvis vi lærer en Danske å gå på ski, så skjønner han selv at det Amunsen gjorde ikke hadde så mye med ski å gjøre.
Så hva var det NDF ville si oss??
At 132m er farligt? Det sier jo Bjarte selv. Og det skjønner jo en vær som har litt sund fornuft.
At det ikke har noe med sports dykking å gjøre? Sportsdykking begrenser seg hovedsakligt til 40 meter. Helst under.

Jeg mener at NDF i dette eksemplet gikk ut mot en person som bedrev ting som de viste lite om. Personen selv mener at det ikke er foreneligt med sportsdykking.
det hører med til historien at legene på haakonsvern var meget intresert i hvordan han greide det.

Andre
19-11-2002, 14:27
Eks 2.
Når Bjarte Vestøl satte ny verdensrikord i dykking på luft til 132 meter.

Bare for å "rette" opp litt i faktaene her... Bjarte satte ikke noen verdensrekord i å dykke til 132 meter på luft. Dyp luft rekorden er på 156 meter (mener det var en Manyon kar som satte den etter å ha slått Brett Gilliam sin rekord på 142 meter..) Bjarte satte derimot en kortvarig verdensrekord i trimixdykking i åpent vann på 225 meter (som senere ble slått 2 ganger av John Bennet på henholdsvis 254 og 308 meter).

MEN, det stemmer at NDF ble spinnville i uttalelsene sine etter dette stuntet. (og jeg har vel hørt rykter om at Bjarte ble eksludert på grunnlag av det han gjorde, men jeg vet ikke om dette kun er rykter...)

Blue Note
19-11-2002, 14:31
Eks 2.
Når Bjarte Vestøl satte ny verdensrikord i dykking på luft til 132 meter.

Bare for å "rette" opp litt i faktaene her... Bjarte satte ikke noen verdensrekord i å dykke til 132 meter på luft. Dyp luft rekorden er på 156 meter (mener det var en Manyon kar som satte den etter å ha slått Brett Gilliam sin rekord på 142 meter..) Bjarte satte derimot en kortvarig verdensrekord i trimixdykking i åpent vann på 225 meter (som senere ble slått 2 ganger av John Bennet på henholdsvis 254 og 308 meter).

MEN, det stemmer at NDF ble spinnville i uttalelsene sine etter dette stuntet. (og jeg har vel hørt rykter om at Bjarte ble eksludert på grunnlag av det han gjorde, men jeg vet ikke om dette kun er rykter...)

I åpent vann er 132m verdens rekord. Du refererer til grotte dykk.

Blue Note
19-11-2002, 15:33
På det tids pungtet var 132m verdensrekord i åpent vann, og når en ser hvor de sysler med slik dykking
Ref Varmt vann med stor sikt. Er det en god prestasjon, men ikke noe en prøver hvis en har livet kjært ;)

For å dra diskusjoen inn på rett spor:
Jeg mener at det ligger i ordet Norges Dykker Forbund. Hva de skulle drive med. De burde være en interesse organisasjon for Dykkere. Det være seg Teknisk dykking, Sports Dykking, Gortte Dykking osv. De er ikke flinke nok til å være den paraplyen som de i navnet sitt har tatt på seg. De har i alt for mange år trod at CMAS har vært ledene på feltet dykking. Og beskyttet CMAS mot den store stygge ulven PADI. Ett fett om det heter det ene eller andre, det som betyr noe er at en er glad i å være under vann.
Hvis de vil ha en mening om alt som rører seg under vann så bør NDF ha egene avdelinger som driver med diverse dykking. Dykking er ett vidt begrep, og jeg synes at en skal skille mellom sport/tek/arbeid osv. Noe NDF ikke i stor nok grad gjør. Hvis de vil ha en mening om alt som har med Fritidsdykking å gjøre så må de også ha kompetangsen på alle felt. Noe de ikke har.

Tassax
19-11-2002, 15:43
Bjarte satte derimot en kortvarig verdensrekord i trimixdykking i åpent vann på 225 meter (som senere ble slått 2 ganger av John Bennet på henholdsvis 254 og 308 meter).

Interesserte kan lese mer om dykket til Bjarte V. her:
http://www.deepdiver.dk/225m.htm

Andre
19-11-2002, 15:56
I åpent vann er 132m verdens rekord. Du refererer til grotte dykk.

Nope, det stemmer ikke. det er en god del år siden dyp luft rekorden ble satt til over 140 meter (ihvertfall ned åp 80-tallet). Brett Gilliam satte rekorden på ca. 470 fot for så senere bli slått av Dan Manyon som gjorde flere dykk til 490 fot og så til slutt til 509 fot. (men på dette dykket husket han ikke at han nådde bunnen, så det ble ikke "godkjent")

Begge disse dykket i åpent vann.

Bjartes 225 meters trimix dykk (se nordic explorers sine sider for rapporten) og John Bennets 254 meter og 308 meters dykk ble også gjort i åpent vann. (se www.oms.com for litt info om John Bennet)

Når det gjelder grottedykk snakker vi om flere rekorddykk på 280 m + hvorav de meste kjente er Sheck Exley og Jim Bowden som tidlig på 90-tallet dykket mye dypt i grotter. På et forsøk til 975 fot døde Exley (han nådde litt over ni hundre fot (912 tror jeg)) mens Bowden fullførte dykket.

Disse tallene er fra hukommelsen. Jeg skal fiske frem datoer og relevante opplysninger når jeg kommer meg hjem og finner frem litteraturen... :-)

Blue Note
19-11-2002, 16:16
Da veg ikke vil være noe best visser. Gir jeg meg gjerne på hvorhvit det var rekord eller ei. Jeg basserer meg på samtaler med Bjarte. Og jeg har ikke noe grunn til å tro at han lyver for meg. Jeg vet at det er dykket dypere på luft, men jeg fikk vite av Bjarte at dette var det dypeste dykket i åpent vann som var gjennomført. Og det var det som motiverte han.
Det er ikke det vi diskuterer.
Og jeg ber deg ta kontakt med Bjarte selv hvis du vil ha en klarhet i hvilken rekord han satt.

hansi
20-11-2002, 20:17
Jeg mener at så lenge N.D. blir "sponset" av staten , kan de alt 1: Legge det ned / drive det for egne midler.
alt 2: La de andre forbund (PADI/NAUI ++ ?) få tilsvarende midler etter gjeldene satset til idrettsforbundet.

Vidar. :P

Jeg er helt enig i dette, jeg tror dette ville være en god løsning.

DKD
21-11-2002, 00:01
Når alt som er sakt er sakt, så må vi huske på hva NDF er; en interesseorganisasjon for dykkere. Det er lov til å møte på årsmøte/generalforsamling (eller hva de kaller det) å uttale seg og være med på å forme forbundet.

Regner med alle som har noe å utsette på NDF benyttet seg av denne muligheten. De av dere som er medlemmer da...

/DKD

Divegirl
21-11-2002, 08:37
Jeg mener at så lenge N.D. blir "sponset" av staten , kan de alt 1: Legge det ned / drive det for egne midler.
alt 2: La de andre forbund (PADI/NAUI ++ ?) få tilsvarende midler etter gjeldene satset til idrettsforbundet.

Vidar. :P

Jeg er helt enig i dette, jeg tror dette ville være en god løsning.

Dette tror jeg må være en misforståelse. PADI/NAUI ++ er ikke et "forbund" sammenlignbart med Særforbund under NIF alla NDF. NDF er en demokratisk idrettsorganisasjon. PADI f.eks er et utdanningssystem hvor man IKKE er medlem, så fremt man ikke er DM/Instruktør (jeg tror DM også kan være medlem?).

NDF driver også utdanning, uten at denne aktiviteteten bør sammenlignes med de store aktørene (PADI). CMAS-sertifiseringen i Norge utgjør ca. 10 % av den totale sertifiseringen (dvs PADI 90 %). Å da se på NDF som en konkurrent må bare tas som et stort kompliment. Størstedelen av aktivitene til NDF er vel konkurranser og arbeid i fagutvalgene?

Det er Dykketing neste år - jeg oppfordrer alle som er misfornøyde med dagens NDF til å melde inn klubben sin, møte som delegat og si sin mening - eller rett og slett utfordre det sittende styret.

Divegirl :)

Blue Note
21-11-2002, 09:24
Jeg håper NDF ser selv hva som er i ferd med å skje.

Jeg er enig i at en kan ikke sammenlingne NDF med PADI ++ men så lenge NDF og CMAS er så og si samme org. Så er NDF's rolle håpløs.

Vi trenger ett NDF som tar vare på alle grenene innen dykking. Fra Snorkling - Teknisk dykking.
Og når vi har ett forbund som kun tar for seg en snever bit av dykkenorge, men har meninger om alt. Faller det på sin egen urimelighet.

NDF må være fristildt og ha med representanter fra de forskjellige grenene innen dykke Norge.
Først da vil vi ha noe som lingner på ett Norges Dykker Forbund.

Blue Note
21-11-2002, 09:30
Jeg takker ;)

Divegirl
21-11-2002, 10:08
Jeg er enig i at en kan ikke sammenlingne NDF med PADI ++ men så lenge NDF og CMAS er så og si samme org. Så er NDF's rolle håpløs.

Vi trenger ett NDF som tar vare på alle grenene innen dykking. Fra Snorkling - Teknisk dykking.
Og når vi har ett forbund som kun tar for seg en snever bit av dykkenorge, men har meninger om alt. Faller det på sin egen urimelighet.

NDF må være fristildt og ha med representanter fra de forskjellige grenene innen dykke Norge.
Først da vil vi ha noe som ligner på ett Norges Dykker Forbund.

Du har et poeng i at det kan være vanskelig å skille kortene her. NDF må rydde opp i utdanningsbiten hvis de ønsker å være et forbund for alle. Det holder nok ikke bare med den åpenheten som har kommet de siste år. For klubbene på "landet" derimot, er det nok av avgjørende betydning at de kan drive utdanning i egne rekker (selv om nærmeste PADI-senter er milevis unna), og samtidig få støtte til å kjøre kurs (gjelder mange typer kurs, ikke bare sportsdykkerutdanning). Dette gjelder alle særforbund under NIF. Hvis en kommersiell aktør vil kjøre fotballskole for barn, eller skiskole eller..... - er det da naturlig at Fotballforbundet/Skiforbundet må gi fra seg offentlige midler til det?

Jeg mener det ikke er sammnelignbart når en klubb, enten det er fotball eller dykking, oppretter en barnegruppe med treningsøkter og andre aktiviteter og så skal de konkurrere med det frie marked om rammebetingelsene? Selv om mange utdanningsorganisasjoner nå har opplæringstilbud rettet mot barn, er jeg usikker på om det kan defineres som en del av kommunens barne og ungdomstilbud?

Og samtidig er CMAS mye mer enn utdanning - du kan sammenligne det med det internasjonale fotballforbundet eller det internasjonale skiforbundet osv.

CMAs arrangerer mesterskap i ulike grener som NDF er aktive i. NDF har landslag i UV-rugby som er i verdensklassen (faktisk mener jeg det var slik at da damelandslaget tok VM-gull i 1995, var det første gang et damelag fra Norge tok VM-gull overhodet - uansett idrett), de har et fotolag som nettopp hentet hjem flere topplasseringer i VM i Frankrike, og et jaktlag som også har hvedet seg i europatoppen i mange år.

Jeg var på et sentralt møte i 1998. Da ble det vedtatt at NDF ikke skulle opprette et eget utvalg for teknisk dykking. Man definerte da NDFs aktiviteter til sportsdykking. Dette ble gjort i dialog med Norsk Teknisk Dykkekrets (Roverud m fl.), hvorpå de også mente at teknisk dykking antagelig ikke burde være et satsingsområde for NDF, og at det tekniske miljøet i Norge kunne brukes som rådgivende konsulenter i de saker som måtte dukke opp. Også klubbene i NDF var den gang enig i dette, da veldig få mente de hadde kompetanse til å tilby aktiviteter rettet mot tekniske dykker. I dag er dette fremdeles en problemstilling - hva gjør vi når tekniske dykkere kommer til klubben - hvordan ivareta deres sikkerhet?

Hvis vi ikke snakker om teknisk dykking, er jeg usikker på hvilke andre grener du mener bør være representert. Det hadde vært meget interessant om du kunne utdype det litt. Når det gjelder fridykking har vel NDF med sin satsing på barn og unge og jakt et meget godt grunnlag for å kunne uttale seg? Det vil si - fridykking for voksne er nok ikke det NDF har jobbet mest med.

Ellers er jeg enig i at NDF må være fristilt - og at utdanningsbiten er en utfordring i tiden fremover.

Divegirl
21-11-2002, 12:05
Divergirl:

Dette er jo distriks politikk på høyere nivå.

Vidar ;D

Tusen takk - det tar jeg som et kompliment ;)
Men jeg tar hintet ............

Divegirl

P.S! Bare si fra hvis det er flere ting jeg kan komme med mine laaangtrukne meninger om ;D

Divegirl
21-11-2002, 12:13
;)
Det er ikke lett å konkurere mot staten , Divergirl !
Dersom NDF skulle vært drevet for egne midler - uten statsstøtte hadde prisene vært mye høyere.

Vidar ???

Ups - beklager, men denne gikk meg hus forbi:

Hvilke priser tenker du på?
Så vidt jeg vet er et CMAS kurs dyrere enn et PADI-kurs. Det er jo ikke instruktørene som får støtte - det er klubbene.

Divegirl

Blue Note
21-11-2002, 12:53
Hvis vi ikke snakker om teknisk dykking, er jeg usikker på hvilke andre grener du mener bør være representert. Det hadde vært meget interessant om du kunne utdype det litt. Når det gjelder fridykking har vel NDF med sin satsing på barn og unge og jakt et meget godt grunnlag for å kunne uttale seg? Det vil si - fridykking for voksne er nok ikke det NDF har jobbet mest med.

Ellers er jeg enig i at NDF må være fristilt - og at utdanningsbiten er en utfordring i tiden fremover.

Svar på tiltalte. ;)
Jeg beklager dette har tatt litt tid men jeg må jobbe litt også :-[
Pungt 1.
Jeg ser samme problem om det er en padi eller cmas instruktør som er langt vekk fra nermeste dykker senter. Det må jo være ett fett? Padi og CMAS instruktører får den støtte og det matriell som de trenger til å undervise sikker dykking. Jeg er litt usikker på det siste når det gjelder CMAS ref. diskusjon om hvilken bok som er gjeldene på nettet?

Pungt 2.
Det er korrekt at CMAS driver aktrivt for å fremme dykker sporten for barn, MEN jeg vet jo at staten setter sine krav når de deler ut penger med rund hånd. Men når det er sakt så synes jeg det er ett bra arbeide som blir gjort på det feltet. Men det blir ett sidespor av diskusjonen.

Pungt 3.
HVIS: "er CMAS mye mer enn utdanning - du kan sammenligne det med det internasjonale fotballforbundet eller det internasjonale skiforbundet osv." Så trenger vi ikke NDF?? De er jo på linje med "DET INTERNASJONALE FOTBALLFORBUNDET"
CMAS har sikkert hatt som mål å bli det en gang på 60,70 tallet. men de er ikke tvil i at hvis det er ett forbund som er Størst når det gjelder antall land de er reppresentert i så må det være PADI. CMAS ble nektet i USA. For myndighetene ikke mente det var sikkert nok.

Pungt 4.
sitat: "Jeg var på et sentralt møte i 1998. Da ble det vedtatt at NDF ikke skulle opprette et eget utvalg for teknisk dykking. Man definerte da NDFs aktiviteter til sportsdykking. Dette ble gjort i dialog med Norsk Teknisk Dykkekrets (Roverud m fl.), hvorpå de også mente at teknisk dykking antagelig ikke burde være et satsingsområde for NDF, og at det tekniske miljøet i Norge kunne brukes som rådgivende konsulenter i de saker som måtte dukke opp"

jeg spør hvorfor de legger seg opp i dykkingen som Bjarte Vestøl har foretatt. De har jo deligert den oppgaven til Norsk Teknisk Dykkerkrets.???????????

Ellers så konstaterer jeg at du hopper mellom NDF og CMAS i ditt innlegg. Og det er det som er det store problemet!! Det er ett og samme forbund, og derfor vil det være uintresangt å møte opp på ett dykkerting. en vet jo at det er Landsmøte for CMAS.

jeg vet ikke hvor langt NDF/CMAS har kommet når det gjelder Rebreather?? Men de har jo sikkert meninger på feltet ;)

Det er godt at vi er enige om noe i alle fall :D
FRI STILL NDF FRA CMAS!!!!!!

Divegirl
21-11-2002, 13:26
PHU!

1. Jeg har sjekket litt i systemet, og vet det ble fremmet forslag om at alle kurs innen sportsdykking skulle bli godkjent for VO-milder fra NIF - også PADI. Idrettens Studieforbund stiller derimot krav til at Særforbund - her NDF - skal kunne drive kvalitetssikring av kursene, f.eks ved evt. klager. Hvor saken står i dag er jeg usikker på. Men du har helt rett - for klubbene er det ett fett om instruktøren er fra det ene eller det andre systemet, bare de får kjørt kurs.

2. Det er ikke CMAS som aktivt driver barne og ungdomsforbund. Det er de ulike dykkeforbundene rundt omkring i verden. Det er faktisk Anne Brit Strupstad fra Utvalg for Barn og Unge som har satt barn og unge på den internasjonale agendaen i CMAS. Få dykkeforbund har kompetanse på dette feltet, og Anne Brit skal nå lede dette arbeidet internasjonalt. Jeg tror ikke de har kommet så langt som NDF hverken i Sverige eller Danmark - eller noe annet land.

3. Her snakker du tydeligvis om utdanning. Det jeg mener er at hvis NDF melder seg ut av CMAS kan ingen av våre norske utøvere delta i mesterskap lenger. Espen Rekdal, Nils Aukan og Per Eide kan ikke lenger sanke medaljer i internasjonale mesterskap, og landslagene i rugby og jakt må bare legge ned virksomheten.

4. Aller først - jeg har møtt Bjarte Vestøl og hørt foredraget hans. Imponerende på alle måter. Hva NDF har sagt i denne sammenhengen kjenner jeg ikke til. Men - jeg tror ikke NDF har delegert noe til NTD. Men de kan spørre ressurspersoner i miljøet, blant annet om pkt. 6

5. NDF er ikke =CMAS. NDF er medlem. Det er også dykkeforbund i de aller fleste land i verden - hovedsaklig på grunn av konkurransevirksomheten, tror jeg.

6. Hvorfor skulle ikke NDF ha en mening om rebreathere? Har du en mening om rebreathere? Klubben min spurte NDF om nettopp dette. Da jeg var sikkerhetsleder hadde vi flere ganger gjestedykkere, blant annet med rebreather. Hva hvis det skjedde noe? Ville vanlige prosedyrer være OK? Trenger man andre rutiner enn ved vanlig dykking. Ville IK-systemet vårt dekke dette? Da er det greit å ha noen i ryggen med et nettverk.

Divegirl ;)

Andre
21-11-2002, 14:03
jeg spør hvorfor de legger seg opp i dykkingen som Bjarte Vestøl har foretatt. De har jo deligert den oppgaven til Norsk Teknisk Dykkerkrets.???????????

NDT er egentlig bare en gjeng kompiser som har dannet seg en "dykkeforening" på lik linje med f.eks. nordic Explorers. De har egentlig ingen offentlig funksjon innen norsk dykking. NTD var forøvrig med som medhjelpere på 225 meters prosjektet til Bjarte.

Blue Note
21-11-2002, 14:13
"3. Her snakker du tydeligvis om utdanning. Det jeg mener er at hvis NDF melder seg ut av CMAS kan ingen av våre norske utøvere delta i mesterskap lenger. Espen Rekdal, Nils Aukan og Per Eide kan ikke lenger sanke medaljer i internasjonale mesterskap, og landslagene i rugby og jakt må bare legge ned virksomheten."

Det ville være trist, men det er ikke grunn god nok. Og på meg virker dette som usansyneligt.

En kan ikke sammenlingne NDF og andre idrettsforbund. En kan ikke si som så. En må ikke ha spess utandelse for å gå på ski. Det må en skal dykke sikkert. Så lenge det er flere som gir denne utannelsen, så må NDF være det øverste organet. Og så får de på se at CMAS og PADI ++ utanner sports dykkere. Hvis det utannende leddet ikke gjør god nok jobb så bør de ha mulighet til å slå ned.

Det er OK at NDF har god kontakt med klubbene. Men hvilken kontakt har de med DykkerSenterene?
Hvis det er ett organ som når alle så må det være Badet Dykking.

Blue Note
21-11-2002, 14:23
Jeg er enig med deg Andre, jeg tror heller ikke de er så proffe som forbund. Men som fritidsdykkere er de sikkert de som har mest peil på feltet.

Divegirl
21-11-2002, 15:34
Det som skjer når man diskuterer lenge nok - vi er nok egentlig ganske enige Blue Note. Vi har bare et vidt forskjellig utgangspunkt...? :)

Det som hadde vært gøy er å få dine tanker om NDF, foruten at de gjør masse som du mener ikke er bra. Hva tror du ville skje hvis NDF meldte seg ut av utdanningsbiten i CMAS? Ville flere klubber meldt seg inn? Eller ville gamle myter og uenigheter levd videre?

Til slutt: Hvorfor er det ikke sannsynlig at vi må legge ned landslagene i foto, jakt og rugby hvis vi melder oss ut av CMAS? Det er de som har "rettighetene" til internasjonale mesterskap - på samme måte som det internasjonale fotballforbundet arrangerer EM og VM.

Divegirl ;)

Blue Note
21-11-2002, 15:54
Det som skjer når man diskuterer lenge nok - vi er nok egentlig ganske enige Blue Note. Vi har bare et vidt forskjellig utgangspunkt...? :)

Det som hadde vært gøy er å få dine tanker om NDF, foruten at de gjør masse som du mener ikke er bra. Hva tror du ville skje hvis NDF meldte seg ut av utdanningsbiten i CMAS? Ville flere klubber meldt seg inn? Eller ville gamle myter og uenigheter levd videre?

Til slutt: Hvorfor er det ikke sannsynlig at vi må legge ned landslagene i foto, jakt og rugby hvis vi melder oss ut av CMAS? Det er de som har "rettighetene" til internasjonale mesterskap - på samme måte som det internasjonale fotballforbundet arrangerer EM og VM.

Divegirl ;)

Ja jeg tror ikke vi er så forferdeligt uenige. Vi er jo glade i å dykke begge to og vill det beste for sporten vår :D

Jeg tror at det ville blitt en økning, men NDF har bra dekkning på klubb nivå.

Hvis vi hadde hatt CMAS Norge. Kunne de som ville konkurere i så kalte "VM" det blir da "CMAS VM" da ikke det er CMAS i alle land. CMAS Norge kunne sende så mange lag de bare ønsket. ???

Da jeg ser at du har erfaring fra:
IANTD, Padi, CMAS
Må du være en god person å få inn i NDF ;)

-BLUE-

Bernt
21-11-2002, 16:10
tror ikke dete har så mye med saken å gjøre.
Men hvorfor går dykketabellen til PADI ned til 42 meter, mens dykketabellen til NDF går helt ned til 51 meter?
Trodde grensen for sportsdykking var 42 meter jeg. Noen som kan forklare det, virker som om NDF legger opp til sportsdykking ned til 51 meter og det blir vel litt galt, eller hva?

snill_ulv
21-11-2002, 16:47
tror ikke dete har så mye med saken å gjøre.
Men hvorfor går dykketabellen til PADI ned til 42 meter, mens dykketabellen til NDF går helt ned til 51 meter?
Trodde grensen for sportsdykking var 42 meter jeg. Noen som kan forklare det, virker som om NDF legger opp til sportsdykking ned til 51 meter og det blir vel litt galt, eller hva?

Norsk standard dykkertabell (eller NDF- tabellen) går ikke til 51 meter, men til 60. Grunnen til dette er at tabellen egentlig er dannet for yrkesdykking, noe som krever mulighet for deko-dykk og dype dykk.