PDA

View Full Version : 20 KG BLY?

MRdondon
24-11-2010, 07:56
Hei!
Jeg er en rimelig fersk dykker, og har nylig fått meg utstyr og alt til.
Jeg dykker med en neopren(??) drakt, 1x 200 tank og vams... Når jeg dykket i går hadde jeg 18Kg bly, men får å komme ned måtte jeg dra meg ned 3-5 meter før jeg begynte å synke... når jeg var ferdig med dykket og startet oppstiging føk jeg opp da jeg var på 10-8 meter (Dette har muligens med lite erfaring og oppdriftskontrol og gjøre)

Men det jeg lurer på, 18 kg og jeg slet enda med å komme ned, leser på forumet her at det er utrolig mye om jeg må gå opp til hele 20kg for å komme meg ned???

(Ekstra spørsmål:
- Når jeg går ned får jeg smerter over øyenbrynet, stikkende og veldig ubehagelig smerte... jeg må gå utrolig sakte og utligne heeeeele tiden, når jeg er kommet til ca 10meter kjenner jeg ikke noe til det... Noe jeg kan gjøre for å slippe denne stikkende smerten? Er det vanlig?
- Kamskjell finner man på sandbunn eller steinbunn?

Morten 292
24-11-2010, 08:23
Tømmer du både bcd og drakt for luft når du skal ned/ opp ?

Kamskjell finner du på sandbunn

ErlingElev
24-11-2010, 08:38
Hei.

Jeg er også rimelig fersk. Begynte på igjen i høst etter 4 års opphold. Første dykk i høst hadde jeg 18 kg, og syntes det var i snaueste laget. En ting var at det var vanskelig å komme ned. Det var ennå værre å komme opp fra 5 meter. Luft i beina, ikke helt tom BCD, luft i venstre arm. Begynte å bruke tid på å kjenne hvor luften er, om BCD er helt tom, gi den tid til å bli helt tom, gi luften i beina tid til å komme opp til utventilen. Og det viktigste føler jeg. Hvor mye luft jeg har i lungene til enhver tid. Utover høsten har dette gått mer eller mindre automatisk, og jeg var nede i 14 kg med vesten. Bare på å tenke på hvor luften er hen, og gi den tid til å komme ut.

MRdondon
24-11-2010, 08:44
Morten 292: Når jeg ska ned tømmer jeg først drakten 100%, så tømmer jeg BCD`en helt. jeg synker slik at hodet såvidt er under vann, og må dra meg ned 2-3-4 meter så synker jeg fint. Når jeg skal opp har jeg litt luft i drakten, skal jeg ta ut dette også? Hvordan skal jeg holde meg på 5metern? (sikkerhetsstoppet)

ErlingElev: Flott tilbakemelding! Når jeg skal ned passer jeg alltid på å klemme litt på armer osv så alt luft skal komme seg til ventilen, kommer uansett ikke ned :(

Husker på Openwater kurset sank jeg ganske greit med 16kg, men hadde ikke vams da....

Lillian L
24-11-2010, 08:50
Blymengden velger jeg å ikke kommentere - da du antageligvis vil få x antall svar i ulike retninger...
Men stikkingen over øyenbrynene er nok bihulene dine som ikke er helt fornøyde. Hvorvidt det er skadelig eller ikke skal jeg ikke begi meg ut på å svare for, men jeg har selv dykket i lange perioder med samme problem. Verst de første fem metrene, men så gikk det over. Jeg må fortsatt gå sakte ned for å få utlignet ordentlig, så akkurat det varierer fra person til person. Uten at det er noe å bekymre seg for! :)

Jo, forresten, jeg kommenterer blymengden...
Jeg startet med 16 kilo bly (blyhaglbelte på 14 kg + 2 kg blylodd). Forrige sommer (etter et år dykking) gikk jeg ned til 12 kilo, og det har jeg hatt helt til denne sommeren, da plukket jeg av meg 6 kilo til! :thumbup:
Jeg har hørt om flere som har brukt 20 kilo bly, og som etterhvert har plukket av seg kilo for kilo. Bare husk å tøm BCD/Vinge og drakt skikkelig - det kan ofte være en utfordring!

Lykke til! :)

Sleepie
24-11-2010, 09:01
mye klær/(tykk vams) + neoprendrakt gjør at du trolig vil trenge mye bly......
forsøk av-veiing med "tom" flaske(50 bar), (ha med deg bly som er lett å ta av, samt lett å identifisere vekten på)
allt bly trenger ikke å være dropp-bart.... det går å feste noe bly på flasken(eller andre hensiktsmessige plasser)

Rakkelfant
24-11-2010, 09:04
Jeg startet med 16 kilo bly (blyhaglbelte på 14 kg + 2 kg blylodd). Forrige sommer (etter et år dykking) gikk jeg ned til 12 kilo, og det har jeg hatt helt til denne sommeren, da plukket jeg av meg 6 kilo til! :thumbup:
Jeg har hørt om flere som har brukt 20 kilo bly, og som etterhvert har plukket av seg kilo for kilo. Bare husk å tøm BCD/Vinge og drakt skikkelig - det kan ofte være en utfordring!

Du vil merke etter hvert som erfaringen kommer at du plukker av mye som Lillian skriver. Jeg har også plukket av 10 kg på 35 ish dykk.
Men det er verdt å tenke på det K skriver!
Min første feil var å bruke brynje under wamsen. Sånne ting kan gi deg utrolig mye oppdrift >:(

MRdondon
24-11-2010, 09:43
Jeg har nok alt for mye klær på meg, jeg kjører jo fult ullundertøy itillegg til vams. Og gjerne en nato genser i tillegg, så kan nok droppe litt der ja.

Skal ta meg ett dykk til helga, får teste litt da; men hvordan gjør man en ordentlig av-veiing? Er det slik at man skal ha akkurat nok bly an man akkurat synker nedover når man er på overflaten?

Rakkelfant
24-11-2010, 09:59
Natogenseren vil jeg tro genererer ganske mye oppdrift, så jeg ville droppa den! Prøv med ullundertøyet og vamsen så ser du ;)
Men du skal jo ikke fryse heller da!!

Riktig avveining har vært diskutert frem og tilbake http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?topic=32811.15

Fins mange flere :)

Du skal ha nok bly til at du ikke løfter på sikerhetsstoppen/nesten tom flaske, det er det viktigste.
Jeg pleier altid bomme på dette med avveining når jeg kjører nye oppsett, så det ender som regel med stein i lommene på halv flaske. Men som regel kjenner man at man er litt for lett i vannet, og da er det uproblematisk å fylle på litt stein. Da vet du at du må legge på litt ekstra på neste dykk ;D

Naxos
24-11-2010, 10:45
Noe som ofte skjer på nybegynnere er at det samles mye luft rundt halsen. En står i vannet. De løfter høyre hånd slik at luften samles på feil side av ut ventil pga at de bruker høyre hånd til å dumpe/skru opp ut ventil på venstre arm.Venstre hånd ned for å rekke ventilen med høyre arm i tillegg. Da blir det helt feil og en trenger mye bly. Masse luft i drakt.

Tøm drakten først. Knekk venstre hånds albue slik at dette blir høyeste punkt og litt over på høyre side. Høyre hånd ned. Da blir drakten tom. Så kan tømmer du vesten.Da pleier kiloene med bly forsvinne fort. Gjør det samme på vei opp. ;)

Jørgen E.
24-11-2010, 10:49
Tror nok du bruker for mye klær ja :) Jeg bruker 10 kg bly, da har jeg et sett ullundertøy og en tynn fleece genser under. Da kommer jeg meg fint ned uten å fryse i det hele tatt. Kan være dette blir kaldt for andre, men det holder for meg hvertfall.
Kamskjell finner du fra overflaten og nedover på litt grov sanbunn. Gode plasser er litt strømsatte steder med god utskifting av vann. Lykke til! :)

ll
24-11-2010, 12:10
Ingen trenger 20kg bly. Spesielt hvis man dykker med liten flaske (f. eks. 12/200) krever det litt innsats å komme seg ned, og det er på ingen måte tilstrekkelig å tømme BCD og drakt. Kryss finnene så de gir minst mulig avstand og pust ut til du blir blå i trynet, så begynner du langsomt å synke. Så fort du er på halvannen meters dyp er problemet løst.

Med større flaske har man mer luft og er derfor mer negativ i starten av dykket, og da er det vesentlig lettere å komme seg ned. Hvor mye bly man skal ha beregnes ut fra at man skal være negativ på tre meter når flasken begynner å bli tom, ikke ut fra at det skal være lett å komme seg ned.

mrlien
24-11-2010, 14:03
Blymengden velger jeg å ikke kommentere - da du antageligvis vil få x antall svar i ulike retninger...
Men stikkingen over øyenbrynene er nok bihulene dine som ikke er helt fornøyde. Hvorvidt det er skadelig eller ikke skal jeg ikke begi meg ut på å svare for, men jeg har selv dykket i lange perioder med samme problem. Verst de første fem metrene, men så gikk det over. Jeg må fortsatt gå sakte ned for å få utlignet ordentlig, så akkurat det varierer fra person til person. Uten at det er noe å bekymre seg for! :)

:thumbup:
Jeg slutter meg helt til denne. begynnte også med 18kg bly når jeg startet med tørdrakt. plukket av meg svært mange kilo siden det....

Helgelendingen
24-11-2010, 14:31
Ingen trenger 20kg bly.

Dykket sammen med en stor brande av en tysker i Rødehavet i fjor sommer, og han brukte 19 kg bly. Dette var med en 5mm shorty, men karen kom seg overhodet ikke ned med mindre bly så aldri si aldri.

Selv startet jeg med 14 kg i begynnelsen, men nå bruker jeg 6 kg når meg dykker med tørrdrakt, D12 og alu-plate. Etter hvert som erfaringsnivået øker vil som oftest blymengden minke.

ll
24-11-2010, 15:36
At man ikke kommer seg ned skyldes utelukkende dårlig teknikk, og å pøse på med bly til man synker er en håpløs løsning. Dessverre velger mange instruktører denne varianten på kurs for å spare tid. Man har først for lite bly når man ikke klarer å holde dybden på sikkerhetsstopp, og riktig fremgangsmåte er selvsagt å finne riktig blymengde først for så å lære seg å dykke med den.

Med fullt D12 er man forresten 5 kg negativ riktig avveid, så da burde hvem som helst synke som en stein.

OKOverrein
24-11-2010, 15:42
Ingen trenger 20kg bly. Spesielt hvis man dykker med liten flaske (f. eks. 12/200) krever det litt innsats å komme seg ned, og det er på ingen måte tilstrekkelig å tømme BCD og drakt. Kryss finnene så de gir minst mulig avstand og pust ut til du blir blå i trynet, så begynner du langsomt å synke. Så fort du er på halvannen meters dyp er problemet løst.

Med større flaske har man mer luft og er derfor mer negativ i starten av dykket, og da er det vesentlig lettere å komme seg ned. Hvor mye bly man skal ha beregnes ut fra at man skal være negativ på tre meter når flasken begynner å bli tom, ikke ut fra at det skal være lett å komme seg ned.

Ingen problem å måtte bruke 20 kg bly når man skal dykke. Bare jeg bytter fra sommervamsen (200g) til vintervamsen og har har superundertøy under så er det plutselig 4 kg ekstra bly. Skal jeg dykke med singelflaske, og da spesielt 10/12 200 bar som er veldig lite negative, så må det plutselig 2-3 kg mer bly enn en 10 300bar. Bytter man mellom forskjellige drakter så har jo det også noe å si. Jeg gikk iallefall opp 2 kg bly da jeg byttet ut neoprendrakten til skalldrakten. Så 20 kg ville kanskje ikke ha vært så urealistisk.

Bruker sjelden/aldrig singelflaske lenger men da jeg brukte det og neoprendrakt kunne jeg gå ned med 10 kg bly sommerstid og 14 kg vinterstid uten å fryse. Bruker nå 8 kg + bakplate på d7 232.

decade
24-11-2010, 16:14
Har opp gjennom hadt med nye dykkere som ligger og plasker i overflata ;D

Så svømmer eg bort og ber personen om og skru draktventilen fult open. Krysse beina og bøy beina. så ta armen og holde inflatoren over hode og trykke på dump knappen.

Pass på at dei har ventilen i kjeften for no er dei vekk ;D

Er utrulig mange som ligg og svømmer svakt oppover når dei prøver å gå ned.

Larsin
24-11-2010, 17:00
Dump natogenseren, så går det nok mye bedre :)

a-max
24-11-2010, 18:48
Ein natogensar er ca 2kg bly....
Eg brukar ikkje vams under neoprendrakt,( fordi det ikkje er plass til det ::))brukar heller eit eller to lag med ullundertøy.
Har også erfaring med at elevar symjer litt med føtene, og klagar på for lite bly..

a-max