PDA

View Full Version : Kurs i Oslo

pærnille
15-11-2010, 21:01
Hei!

Jeg er en jente på 19 år som aldri har dykket noengang, (og har forsåvidt ingen peiling). Men jeg har lyst til å lære meg det.

Hvor kan jeg ta sertifikat, og hvor mye koster det? (bor i Oslo)

Jeg og samboern skal til Sharm el Sheikh neste sommer, og da hadde det vært kjempegøy å dykke der.

Tor87
15-11-2010, 21:31
Velkommen!
Først må du vite at det finnes forskjellige organisasjoner som driver dykkeutdanning, og disse vektlegger og tilbyr litt forskjellige ting, uten at jeg skal gå så nærme inn på det.
De tre store navnene i er vel PADI, CMAS og GUE.

Her er linker til tre steder som driver kursing i og nær Oslo. ProDykk og Dykkersport driver PADI-kurs, Fue.no driver GUE-kurs. Ta en titt og søk litt rundt, det er mye info om dette på forumet her :)
http://prodykkoslo.no/index.php/kurs/grunnkurs/
http://www.fue.no/fue_mambo/index.php?option=com_content&task=view&id=79&Itemid=126
http://dykkersport.no/Kurs/PADIOpenWaterDiver/tabid/60/Default.aspx

pærnille
15-11-2010, 21:51
Takk for utfyllende svar:)

Nå er jeg som sagt veldig ny på dette, hva er PADI-kurs og GUE-kurs?

Og kan du, eller andre anbefale en av de tre? :)

Tor87
15-11-2010, 23:25
Det kan jeg, men PADI vs. GUE diskusjoner kan bli svært lange og gjerne litt betente, og det vil jeg unngå. CMAS har jeg ikke personlig erfaring med enda.
Alle tre driver utdanning av dykkere fra nybegynnere til avansert dykking. Kursstigene og navn på sertifikater er forskjellige, det får du sette deg inn i selv (http://www.padi.com/scuba/ vs. http://gue.com/ )
PADI har holdt på lenger og er verdens største organisasjon for dykkerutdanning, så vidt jeg har forstått. GUE startet som en utdanningsorganisasjon rettet mot viderekomne dykkere som skulle drive "tekninsk" dykking (og særlig grottedykking), men har i senere tid utvidet til også å utdanne nybegynnere (altså også folk som ikke har planer om teknisk dykking).

Kort sakt tror jeg at jeg kan generalisere som dette uten å såre veldig mange:
PADI er lavterskel innføring i dykking. GUE er grundigere.

Av praktisk betydning kan være hvor ofte det kjøres kurs de forskjellige stedene, men hvis dere har et år på dere så finner dere vel et kurs som passer uansett.

larsolavs
15-11-2010, 23:35
Ja, du tråkker på skummelt underlag her, Tor ;)

Pærnille; et tips er at du kontakter/besøker alle de tre stedene Tor87 la frem linker til. Still de spørsmålene du måtte ha, og se hvilket inntrykk du får av de forskjellige tilbyderne.

Og ikke se deg blind på eventuelle opphetede diskusjoner rundt Padi/GUE i dette forum. De blir dessverre svært sjelden saklige etter en stund.

Lars Olav

tacky
16-11-2010, 00:25
Herlig. Vi har jo allerede en diskusjon om IANTD og GUE som nå har pågått i tre måneder, denne tråden burde ha potensialet til å leve enda lenger :-)

Men foreløpig er det vel ingen som faktisk tilbyr GUE grunnkurs - FUE skal kanskje begynne med det til vinteren? Den eneste ulempen med GUEs grunnkurs er vel hvor anerkjent dette sertifikatet vil være internasjonalt.

navigas
16-11-2010, 11:05
PADI er en fin organisasjon for å komme inn til dykkingens "verden". Majoriteten velger PADI, inkludert meg selv. De er ikke kresne på hvilken type utstyr du bruker(noe som både er en fordel og en ulempe), men si GUE er dem litt mer konservative til noen typer utstyr. >:D

De aller fleste dykkere i den virkelige verdenen er PADI eller CMAS dykkere, mens det begynner å bli flere GUE dykkere etterhvert. Jeg ville anbefalt deg å sette deg inn i det, snakke med noen dykkere på ordentlig gjerne i butikk. Men, bare for å ha sagt det, den butikken du kommer til vil som oftest være meget farget av hva dem markedsfører. Det aller beste hadde vært å dratt til en klubb å snakket litt med dykkere.

Jo en ting, det er ikke alltid de "kurstilbudene" er så bra som det høres ut som. ;)

Lykke til!

-Mathias Stabell

Rakkelfant
16-11-2010, 13:03
Det er en dyr hobby du har tenkt deg inn i, så derfor er det viktig, som Navigas skriver, å prate litt rundt med folk.
De fleste butikkene som driver med kurs ønsker også at du kjøper komplette utstyrssett av dem. Mange av disse settene er helt brukbare, og funker fint i mange år, mens for andre igjen, som kansje ønsker utvikle seg videre er missfornøyde med den "pakken" de kjøpte etter endt kurs.

Så mitt råd er: bruk tid! Tenkt dere om! Og lytt til andre dykkere (av og til med en klype salt da vi har en tendens til å fremme våre egne synspunkter)! ;)

Men uansett, lykke til og velkommen skal du være som dykker 8)

pærnille
16-11-2010, 20:25
Tusen takk for alle svar:) Høres ut som en hyggelig gjeng jeg har funnet her, hehe.

Delte meninger om kurstilbudene, merker jeg.

Men er det veldig lang ventetid på kursene her? Hvor lenge må jeg eventuelt vente for å få plass (både jeg og samboeren min skal melde oss på). Det er vel ikke noe problem å få det ordnet før sommeren 2011?

tacky
16-11-2010, 20:33
Hvordan det blir med kursene på Fue når de setter i gang er det tidlig å si, men om du er interessert i et litt mer grundig og omfattende grunnkurs er det jo bare å ta kontakt nå så ordner det seg helt sikkert.

Dykkersport og Prodykk er vel de to sentrene som tilbyr Padi-kurs i Oslo-området. Jeg vet ikke hva som er situasjonen på Dykkersport, men det er i hvert fall ikke ventetid på kursene på Prodykk. De kjører kurs hver uke og henter inn flere instruktører ved behov.

Jeg vil uansett anbefale å ta noen flere dykk enn det du får på Padi sine grunnkur før dere reiser til Egypt. Da får dere mer ut av dykkingen i Rødehavet.

Innkjøp av fullt utstyr kan man imidleritid vente med til man er tilbake og vet om dette er noe for dere og dere vil ha bedre . Ville vurdert å kjøpe / ta med egen computer, våtdrakt og ABC-utstyret.

Bjørn Opperud
16-11-2010, 20:47
Tusen takk for alle svar:) Høres ut som en hyggelig gjeng jeg har funnet her, hehe.

Men er det veldig lang ventetid på kursene her? Hvor lenge må jeg eventuelt vente for å få plass (både jeg og samboeren min skal melde oss på). Det er vel ikke noe problem å få det ordnet før sommeren 2011?

Hvis du går inn for det kan du sannsynligvis ha lappen i lomma om to uker. Hvor lang ventetid det er på kurset kommer helt ann på hvor og hvilket kurs du melder deg på.
Hvor og hvilket kurs du melder deg på kommer ann på hvor mye du har lyst til å legge i det :)

Men foreløpig er det vel ingen som faktisk tilbyr GUE grunnkurs - FUE skal kanskje begynne med det til vinteren? Den eneste ulempen med GUEs grunnkurs er vel hvor anerkjent dette sertifikatet vil være internasjonalt.

FUE tilbyr GUE rec1 på etterspørsel hvis det er nok elever (3):)

Hva angår det med anerkjennelse internasjonalt, så har de fleste på i alle fall de mer kjente dykkedestinasjonene etterhvert våknet opp og funnet ut at PADI faktisk ikke er enerådende på markedet lenger.
Jeg er en av de som lar det gå litt prinsipp i det å kun fremvise plastikk fra GUE de få gangene jeg har blitt spurt, rett og slett for å bidra til at det ikke skal bli noe problem for den neste GUE dykkeren som kommer til det samme stedet. Det har gått bra så langt. Hvis noen har problemer med å få dykke med GUE plastikk- Ta kontakt med GUE, så ordner nok det seg. Kontaktinformasjon står bak på kortet :)

Jeg opplever ikke dette som et problem.

B

Rakkelfant
16-11-2010, 20:58
Jeg vil uansett anbefale å ta noen flere dykk enn det du får på Padi sine grunnkur før dere reiser til Egypt. Da får dere mer ut av dykkingen i Rødehavet.

Innkjøp av fullt utstyr kan man imidleritid vente med til man er tilbake og vet om dette er noe for dere og dere vil ha bedre . Ville vurdert å kjøpe / ta med egen computer, våtdrakt og ABC-utstyret.

:thumbup: :thumbup: :thumbup:

Pattaya
16-11-2010, 21:45
PADI er vel ikke enerådende men utdanner vel ca 75 % av alle dykkere i verdenssammenheng.

Tor87
16-11-2010, 22:04

Det må jo være litt status å ta del i et av de første GUE Rec-1 kursene som kjøres i Norge? Jeg fristes nesten til å melde meg som 3.mann...

Pattaya
16-11-2010, 22:17

Det må jo være litt status å ta del i et av de første GUE Rec-1 kursene som kjøres i Norge? Jeg fristes nesten til å melde meg som 3.mann...

Hvorfor ha et slikt rart navn på et kurs. Da syns jeg faktisk open water diver sier mer om hvilket kurs dette er. Rec-1 høres mer ut som et kurs for mekanikk ::)

myhre
16-11-2010, 22:26
Hvorfor ha et slikt rart navn på et kurs.

Hva er rart og lite beskrivende med "GUE Recreational Diver Level 1"?

Opheim
16-11-2010, 22:27
Hvorfor ha et slikt rart navn på et kurs. Da syns jeg faktisk open water diver sier mer om hvilket kurs dette er. Rec-1 høres mer ut som et kurs for mekanikk ::)

Akkurat som forkortelsen padi ow ikke sier så mye. Fullt navn er gue recreational diver level 1. Sier vel plenty :)

- h

spetznaz
17-11-2010, 01:40
Jeg vil anbefale deg å se hva du sitter igjen med etter kurset! Flere dykk på kurset der du får veileding av en instruktør er ekstremt nyttig! Det er lett å gå i fellen å bare tenke pris. Det er igrunnen ok å være opptatt av pris, men se på hva man sitter igjen med etter kurset!

Mye tid i basseng og sjø vil si at du sitter igjen med mye mer praktisk dykke kunskap etter kurset en om man har lite tid i basseng og på sjødykkene. Det er jo ganske logisk at man ikke kan gå igjennom det samme pensumet om man reduserer tiden man har til å øve på det.

Det er nok med utgangspunkt i dette at mange her på forumet anbefaler det litt mer grundige grunnkurset som fue kjører. Du har sikkert sett tabellen butikken selv har laget for å sammenlikne seg selv med "gjennomsnittskurset". Vis ikke så er det i allefall intressant lesing da jeg tror tallene stemmer ganske bra:

http://www.fue.no/fue_mambo/index.php?option=com_content&task=view&id=79&Itemid=126

Moods_Of_Diving
17-11-2010, 04:57
.

fazerfreak
17-11-2010, 08:10
Iantd er også et godt alternativ .
Dykkersport Oslo As : http://www.iantd.no/Search/SearchFacilities.aspx?facilityid=11

Pattaya
17-11-2010, 15:24

Akkurat som forkortelsen padi ow ikke sier så mye. Fullt navn er gue recreational diver level 1. Sier vel plenty :)

- h

Gir meg :-X ;D

Bjørn Opperud
17-11-2010, 16:40

B

Bare for å oppdatere litt, så er visst det første kurset fullbooket nå, men vi har intensjoner om å avholde 4-5 kurs i løpet av 2011.

B

lambi666
17-11-2010, 19:58
Jeg vil anbefale deg å se hva du sitter igjen med etter kurset! Flere dykk på kurset der du får veileding av en instruktør er ekstremt nyttig! Det er lett å gå i fellen å bare tenke pris. Det er igrunnen ok å være opptatt av pris, men se på hva man sitter igjen med etter kurset!

Mye tid i basseng og sjø vil si at du sitter igjen med mye mer praktisk dykke kunskap etter kurset en om man har lite tid i basseng og på sjødykkene. Det er jo ganske logisk at man ikke kan gå igjennom det samme pensumet om man reduserer tiden man har til å øve på det.

Det er nok med utgangspunkt i dette at mange her på forumet anbefaler det litt mer grundige grunnkurset som fue kjører. Du har sikkert sett tabellen butikken selv har laget for å sammenlikne seg selv med "gjennomsnittskurset". Vis ikke så er det i allefall intressant lesing da jeg tror tallene stemmer ganske bra:

hvorfor tror du at tallene stemmer? virker som det er tatt opp fra en reklame alla superduper oppvaskmiddel vs `vanlig` oppvaskmiddel , der prisen burde vært nevnt på et `typisk` grunnkurs.
Det linkes videre til instruktører jeg kjenner, der det kan veldig lett oppfattes som at dem ikke kan lære elever å dykke.Lære å dykke? les videre....
Kurset er sikkert kanonbra , men vinklingen av den lista blir feil ved å skrive `typisk` å thats it!

Lambi

saphiens
17-11-2010, 21:58
Nå linkes det ikke direkte til noen instruktører, tvert imot linkes det til flere plasser der du kan få dykkekurs for mindre penger. Ikke alle som tør å gjøre det!

spetznaz
18-11-2010, 13:44

hvorfor tror du at tallene stemmer? virker som det er tatt opp fra en reklame alla superduper oppvaskmiddel vs `vanlig` oppvaskmiddel , der prisen burde vært nevnt på et `typisk` grunnkurs.
Det linkes videre til instruktører jeg kjenner, der det kan veldig lett oppfattes som at dem ikke kan lære elever å dykke.Lære å dykke? les videre....
Kurset er sikkert kanonbra , men vinklingen av den lista blir feil ved å skrive `typisk` å thats it!

Lambi

Jeg kan strengttalt bare sammenlikne med de grunnkurs jeg, buddyer og andre personer jeg prater med har tatt. Det er veldig få som hadde noe mer en 20min per kurs dykk. Og ingen som hadde mer en 6 dykk... Jeg er sikkert også litt side tung siden jeg blir eksponert for ganske mange dykkere fra norges største dykkesenter og der ligger tiden i sjøen nærmere 120min en 150min i følge dem som kommer ut fra kursene... Så ja om man gjør en reality check på tallene ser man at de nok stemmer ganske så bra for en "gjennomsnittskurs".

At det linkes videre til kursagenten kan sikkert i noen tilfeller gi rare utslag som muligens ikke stemmer.

Rakkelfant
18-11-2010, 14:07

Eg må si frå et nøkternt ståstad at eg ville foretrukket kurset til FUE. Kun på grunn av mengden dykk, og oppfølgningsprosessen.
Eg har ingen ting mot FUE, men eg har heller ikkje noe for FUE og har sjølv tatt kurset gjennom Padi.
Tror man er litt tryggere i vannet som fersk etter 12 kursdykk kontra 6.
Men det er jo dyrere da! Et lite minus for oss som ikke har XXL lommebok

Dykkerkim
19-11-2010, 14:18
Mye FUE-ryttere her nå...

PADI er størst, kanskje noe amerikanisert, men billig. Både Prodykk og Dykkersport har utdannet tusenvis av dykkere i regionen, og har kurs hele året.

Nå har for eksempel Dykkersport også 4 gratis oppfølgingsdykk i 1 mnd etter man har tatt grunnkurs. Så her får man i hvert fall et par dykk ekstra under beltet. Her er det også med instruktør og divemaster, slik at teknikker blir terpet.

Grunnkurs starter hver uke, og du kan kalle dem en PADI maskin, men PADI har jo også utdannet omtrent alle på dette forumet. I tillegg til at det er mest kjent verden over når man skal ut å reise. Prismessig er det jo et gunstig startsted. Er ganske mange som legger utstyret på hylla etter kurs for å si det slik.

Er man interessert nok i dykking, vil man alltid bli en erfaren dykker uansett, men det hjelper selvsagt å ha et godt utgangspunkt fra kurset.

Er for øvrig bra at FUE har et grundigere kurs, men har noen erfaring fra et slikt kurs? Hva for en oppfølgingsprosess er det som er så spesielt bra? En GUE-rigg til 40 000? Jeg synes i hvert fall 6000 spenn + ABC er et stivt utgangspunkt for en som vil starte opp med dykking.

Man får jo både PADI Open Water og Advanced til samme pris...

god.på.bunn
19-11-2010, 14:49
Har meget stor respekt for GUE sine kurs og seriøsitet , men hva med dykking i Sydligere strøk Australia ?? er dette dykkersertfikatet like internasjonalt gangbart som PADI sitt??

Er jo ganske intresangt å vite hvis man tar en tur ut i verden for å dykke.

G

Opheim
19-11-2010, 14:57
Har meget stor respekt for GUE sine kurs og seriøsitet , men hva med dykking i Sydligere strøk Australia ?? er dette dykkersertfikatet like internasjonalt gangbart som PADI sitt??

Er jo ganske intresangt å vite hvis man tar en tur ut i verden for å dykke.

G

Bør ikke være noe stress, GUE har blitt ganske internasjonale både med tanke på kjennskap og ikke minst med tanke på instruktører. Hvis du kommer over et dykkesenter som faktisk ikke har hørt om GUE så er det vel også grunn til å spørre hvor godt de følger med i timen... Står også kontaktinfo på baksiden av alle GUE-sertifikater så de kan ta kontakt og få vite litt om hva det går i.

Eneste stedet jeg har støtt på problemer med GUE-sertifikater er ved nemo-bassenget i Brüssel, men de hadde jo heller ikke hørt om CMAS, så... Til slutt måtte jeg grave fram et PADI AOW, og fikk umiddelbart Diving God status blant personalet. Jippi...

- h

soltman
19-11-2010, 16:08
Mye FUE-ryttere her nå...

Sikkert en grunn til dette...

PADI er størst, kanskje noe amerikanisert, men billig.

Man får det man betaler for.

Nå har for eksempel Dykkersport også 4 gratis oppfølgingsdykk i 1 mnd etter man har tatt grunnkurs. Så her får man i hvert fall et par dykk ekstra under beltet. Her er det også med instruktør og divemaster, slik at teknikker blir terpet.

Hvis dette fungerer i praksis og faktisk ER gratis så høres det ut som et veldig bra tiltak.

I tillegg til at det er mest kjent verden over når man skal ut å reise.

Det Opheim sa...

Er ganske mange som legger utstyret på hylla etter kurs for å si det slik.

Grunnen er ofte dårlig kvalitet/oppfølgning på gjennomført kurs. Enkelte blir oversett og får ikke hjelp til å løse problemene slik at de trives med dykkingen. Sier ikke at Padi sine kurs er dårlige, men de er presset hardt på pris. Dette kan påvirke kvaliteten i retning kvantitet.

Er for øvrig bra at FUE har et grundigere kurs, men har noen erfaring fra et slikt kurs? Hva for en oppfølgingsprosess er det som er så spesielt bra? En GUE-rigg til 40 000?

Ingen grunn til å være sarkastisk. Du hopper i havet for godt under 30K med utstyr fra fue. Dette er ikke langt mere enn "nybegynnerpakken" fra enkelte Padifabrikker. Du har da mye bedre og sikrere utstyr med svært høy populæritet og annenhandsverdi. Slikt utstyr er nærmest uslitelig ved normal sportsdykking så brukthandel er et godt alternativ ved kjøp.

Vet ikke om oppfølgningsprosessen men hvis du lurer på dette kan du bare kontakte fue på [email protected]

Jeg synes i hvert fall 6000 spenn + ABC er et stivt utgangspunkt for en som vil starte opp med dykking.

Padi OWD+Advanced trur jeg vil i praksis tilsvare GUE Rec1 så jeg ser ikke problemet ;)

Personlig synes jeg at kursing opp til og med Padi Rescue nivå burde være et minimum hvis man skal drive med dykking i Norge.

Pattaya
19-11-2010, 16:26
Sitat fra innlegget over: Sier ikke at Padi sine kurs er dårlige, men de er presset hardt på pris. Dette kan påvirke kvaliteten i retning kvantitet.

Hvorfor kan noen presse PADI i pris uten samtidig å bli utsatt for samme påvirkning mht kvalitet?

Dykkerkim
19-11-2010, 16:32
[/quote]
Ingen grunn til å være sarkastisk. Du hopper i havet for godt under 30K med utstyr fra fue. Dette er ikke langt mere enn "nybegynnerpakken" fra enkelte Padifabrikker. Du har da mye bedre og sikrere utstyr med svært høy populæritet og annenhandsverdi. Slikt utstyr er nærmest uslitelig ved normal sportsdykking så brukthandel er et godt alternativ ved kjøp.

Nå koster vel en "nybegynnerpakke" mer rundt 20 lapper. For 30k har man fort en OMS/Halcyon rigg, og slitesterkt kvalitetsutstyr som på mange måter akkurat det samme som for eksemepel FUE selger. Ting går ikke i stykker selv om det ikke følger GUE-oppskrifter.

[/quote]

Padi OWD+Advanced trur jeg vil i praksis tilsvare GUE Rec1 så jeg ser ikke problemet ;)

Får man virkelig emnedykk som dypdykk, navigasjon, nattdykk, søk og hev etc. gjennom GUE Rec1? Står jo liten info om selve kurset på Fue sine nettsider, bare arrogant skryt ovenfor resten av dykkerutdanning i Norge :P

Personlig synes jeg at kursing opp til og med Padi Rescue nivå burde være et minimum hvis man skal drive med dykking i Norge.

[/quote]

Helt enig

soltman
19-11-2010, 16:34
Sitat fra innlegget over: Sier ikke at Padi sine kurs er dårlige, men de er presset hardt på pris. Dette kan påvirke kvaliteten i retning kvantitet.

Hvorfor kan noen presse PADI i pris uten samtidig å bli utsatt for samme påvirkning mht kvalitet?

Vet ikke. Tenker du på noen spesielle du kan anbefalle mtp. pris og kvalitet?

Sjekk forøvrig denne tråden (http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?topic=67324.0)

ArneKri
19-11-2010, 17:51
Jeg er ganske sikker på at Padi OWD + Advanced ikke kan sammenlignes med tilsvarende GUE Rec1. Dette med bakgrunn i hvordan jeg kjenner noen av Gue-instruktørene, og vet hvor de legger lista. Slik jeg ser det er ikke forskjellen på GUE-opplæring og Padi, kun hvor mange timer en bruker, men først og fremst hvordan en bruker disse timene. Min klare anbefaling går i retning GUE, om en er i Oslo-distriktet.

Tor87
19-11-2010, 18:27
Får man virkelig emnedykk som dypdykk, navigasjon, nattdykk, søk og hev etc. gjennom GUE Rec1? Står jo liten info om selve kurset på Fue sine nettsider, bare arrogant skryt ovenfor resten av dykkerutdanning i Norge :P

Info om kurset: http://gue.com/?q=en/node/838
Jeg synes det ser ut som om GUE Rec-1 har mye til felles med pensumet til PADI AOW+Enriched air, med noen forbehold rundt de mindre aktuelle PADI "Adventure divene." Det er 3 kurs, det.
Største forskjellen er vel at GUE-kurset ikke tillater nattdykk (under opplæringen), og har satt maksdybde på 21m (under opplæringen).

Edit: Ja også kravene som stilles til både instruktører og elever, da.

soltman
19-11-2010, 18:41
[/quote

Nå koster vel en "nybegynnerpakke" mer rundt 20 lapper. For 30k har man fort en OMS/Halcyon rigg, og slitesterkt kvalitetsutstyr som på mange måter akkurat det samme som for eksemepel FUE selger. Ting går ikke i stykker selv om det ikke følger GUE-oppskrifter.

[/quote

[/quote

Helt enig

"Vanlig" utstyr har større sjanse for å gå i stykker da det har flere svakhetspunkter kontra vbh.

Merk at jeg skrev "i praksis" når jeg sammenlignet Rec1 og Padi OWD+Advanced. Er vel mer dykking på Rec1 enn OWD + Advanced hvis jeg ikke tar feil. Og det er nemlig timer i vannet som til slutt definerer en dykker.
Søk og navigasjon går litt om hverandre og å bruke et kompass er i utgangspunktet et OWD skill. Er usikker om hva du mener med "hev", men hvis det er snakk om å heve en bevisstløs buddy så burde man være i stand til å beherske dette på et OWD nivå uansett, spesielt etter noen dykk. Emnedykk regnet jeg med at fue har lagt inn for ikke å gjøre kurset "kjedelig".

OT: En fordel å lære seg å quote noenlunde. Ellers blir det for uoversiktlig rot.

Bjørn Opperud
20-11-2010, 20:36

Jeg tror det kommer litt ann på hva som er målet med utdanningen.
Hvis målet er å få sanket flest mulig sertifiseringskort på kortest mulig tid samt å klatre høyest mulig på en sertifiseringsstige så vil jo helt klart owd+aowd+night diver+search and recovery diver+ deep diver være kvassere enn GUE rec 1. Hvis målet er å lære seg å dykke så er jeg ikke like sikker på om alle disse smakebitene så kort tid etter grunnkurs har så stor nytteverdi.

GUE har jo mest erfaring med å lære opp dykkere i litt mer avansert dykking og ikke minst Fundamentalskurset, som krever mye av dykkerene både på det teoretiske og dykkepraktiske området.

Det jeg ser på Fundamentalskursene, og instruktørene som underviser tech og grottekursene ser på sine kurs, er at de elevene som klarer seg best er de som er flinkest på basisferdighetene som trim, oppdrift og benspark.

Det som er greia med "viderekommen" dykkeopplæring enten det er snakk om å dykke om natta, heve en propell eller navigere sikkert i en grotte mens man gjør et gassbytte, er at det er egentlig ikke så veldig vanskelig, så lenge man har det grunnleggende på plass :)
Det å skru på en kran er egentlig ikke så veldig vanskelig, men hvis du skal gjøre det mens all kapasiteten din er brukt opp på å forsøke å holde seg noenlunde stasjonær i vannet, samtidig som du silter opp allt muddert rundt deg så du plutselig ikke ser noenting, DA blir det plutselig veldig vanskelig ;)

Night diver og search and recovery diver er etter min/vår mening ikke noe annet enn en naturlig progresjon man likevel får ettersom dykkingen utvikler seg og man blir mer erfaren. Ikke misforstå det er ting man bør vite om begge deler, men det er ikke der fokuset bør ligge før basic'en er second nature.

Deepdiver er uansett meningsløst så kort tid etter første tur i vannet. Man kan fint dykke lenge grunnere enn 21 meter uten å gå tom for ting å se på. Det er ikke noe morsommere på 30 enn 21 :)

Vår klokkeklare mening er at den første tiden tiden under vann er uten sammenligning best brukt på å øve på basisferdigheter. Da blir alt så mye enklere senere :)

Er man interessert nok i dykking, vil man alltid bli en erfaren dykker uansett, men det hjelper selvsagt å ha et godt utgangspunkt fra kurset.

Tja.... Ulykkesstatistikkene er ikke spesielt hyggelig lesning for dykkere med mindre enn ca 20 dykk under beltet :-\\ Så kan man jo vektlegge dette i den grad man ønsker.
Vi tror en grundigere opplæring vil bidra positivt til å hjelpe på den statistikken.

B

spetznaz
20-11-2010, 22:42
:thumbup:

Pattaya
20-11-2010, 22:55
Får liksom en følse som sier: Med PADI i lomma dør du og med GUE lever du lykkelig hele ditt liv....

Moods_Of_Diving
21-11-2010, 16:39
Får liksom en følse som sier: Med PADI i lomma dør du og med GUE lever du lykkelig hele ditt liv....

Jeg klarer ikke finne noe sitat eller formuleringer som sier det ???
Bra med større mangfold og variasjon i kurstilbud, og at flere impulser gjør seg gjeldende. Det er sikkert bra for alle :thumbup:
Å kritisere større mangfold på kurs som har andre tilnærminger til kursopplegg og innhold som kan passe bedre for noen, mindre godt for andre virker litt uproduktivt. Å ta et sånt kurs eller ikke er jo fullstendig valgfritt. Er det en annen læringsmetodikk eller andre typer kursopplegg som passer deg bedre, så velger du bare det til deg.
Folk lærer på forskjellig måte, og folk har forskjellige ønsker om hvordan de vil lære. At det finnes variasjon i kurstilbudene på markedet og reelle forskjeller gjør det enklere for nye dykkere å velge opplæring som passer deres ønsker og behov.

nyxflora
21-11-2010, 16:45
Jeg klarer ikke finne noe sitat eller formuleringer som sier det
Bra med større mangfold og variasjon i kurstilbud, og at flere impulser gjør seg gjeldende. Det er sikkert bra for alle
Folk lærer på forskjellig måte, og folk har forskjellige ønsker om hvordan de vil lære. At det finnes variasjon i kurstilbudene som finnes og reelle forskjeller gjør det enklere for nye dykkere å velge opplæring som passer deres ønsker og behov.

Noen som har skjønt det :thumbup:

Pattaya
21-11-2010, 16:58

Jeg klarer ikke finne noe sitat eller formuleringer som sier det ???
Bra med større mangfold og variasjon i kurstilbud, og at flere impulser gjør seg gjeldende. Det er sikkert bra for alle :thumbup:
Å kritisere større mangfold på kurs som har andre tilnærminger til kursopplegg og innhold som kan passe bedre for noen, mindre godt for andre virker litt uproduktivt. Å ta et sånt kurs eller ikke er jo fullstendig valgfritt. Er det en annen læringsmetodikk eller andre typer kursopplegg som passer deg bedre, så velger du bare det til deg.
Folk lærer på forskjellig måte, og folk har forskjellige ønsker om hvordan de vil lære. At det finnes variasjon i kurstilbudene på markedet og reelle forskjeller gjør det enklere for nye dykkere å velge opplæring som passer deres ønsker og behov.

Helt enig i alt du sier her. Et godt innlegg rett og slett.

Jeg kritiserer ingen - ser du noen som kanskje ikke kritiserer men som har en negativ holdning overfor andres opplæring? (hint: ta av deg evt GUE-briller når du leter ;)

nyxflora
21-11-2010, 17:02
Hehehe... slapp av Bjørnar, noen ting er tydeligvis kommet for å bli :lol: :lol: :lol:

Pattaya
21-11-2010, 17:03
Hehehe... slapp av Bjørnar, noen ting er tydeligvis kommet for å bli :lol: :lol: :lol:

;D ;D ;D Ser sånn ut.

Moods_Of_Diving
21-11-2010, 17:09

Jeg kritiserer ingen - ser du noen som kanskje ikke kritiserer men som har en negativ holdning overfor andres opplæring? (hint: ta av deg evt GUE-briller når du leter ;)

Jeg synes det må kunne være greit i Norge også.
Det å tro på en ting, synes noe er bedra basert på egen erfaring og gi uttrykk for at du synes det er bedre.
Så kan andre, som tror på andre ting og synes de er bedre basert på sin erfaring gi uttrykk for at de synes det er bedre.

Synes folk veldig ofte har alt for lett for å bli defansive og nesten kan virke litt nærtagende (f.eks tar generelle vendinger som et personlig angrep) i måten det at noen gir uttrykk for at de foretrekker noe blir mottatt og reagert på. En bedre ryggmargsreflekt er kanskje å rake ut ryggen og fokusere på å argumentere for det vi står for, istedenfor å bli defansive og skrive negativt ladete responser.

Pattaya
21-11-2010, 17:21
Ikke enig i ditt siste innlegg. Skulle ikke være nødvendig å stå rakrygget for noe. Noen velger GUE, andre velger PADI og ndre igjen velger CMAS. For noen er det tilfeldig hva en tar alt etter hvilket kursopplegg det lokale dykkesenteret kjører, mens det for andre er et bevisst valg. Felles for alle er ønsket om å dykke, det er til syvende og sist bare det det handler om.

Syns det må være opp til hver enkelt å velge det som passer uten å til stadighet skulle måtte høre fra andre at det ikke er godt nok det de kan. Om GUE, folkene (ja det er dem) fortsetter å fortelle alle med PADI plastikken (som de kaller det) at de er mye mindre tess som dykkere så er ikke det bra. Dykkere som ikke er trygge på seg selv er vel ikke det vi vil ha.

For meg personlig er det helt greit at noen velger GUE. Det kunne ikke falle meg inn å kritisere noen for valget eller å fortelle dem at det er nok ikke det beste valget de har gjort.

Bjørn Arve
21-11-2010, 17:42

Hmm, det første innlegget med kritikk jeg fant i denne tråden var http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?topic=68543.msg439461#msg439461

Men det teller kanskje ikke, siden det ikke var særlig saklig. Ellers ser jeg ikke noe stort poeng med å bringe stråmenn (http://no.wikipedia.org/wiki/Str%C3%A5mann#Retorisk_.28og_uformell.29_logikk) som dette (http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?topic=68543.msg439833#msg439833) på banen

Moods_Of_Diving
21-11-2010, 17:57
Syns det må være opp til hver enkelt å velge det som passer uten å til stadighet skulle måtte høre fra andre at det ikke er godt nok det de kan. Om GUE, folkene (ja det er dem) fortsetter å fortelle alle med PADI plastikken (som de kaller det) at de er mye mindre tess som dykkere så er ikke det bra. Dykkere som ikke er trygge på seg selv er vel ikke det vi vil ha.

For meg personlig er det helt greit at noen velger GUE. Det kunne ikke falle meg inn å kritisere noen for valget eller å fortelle dem at det er nok ikke det beste valget de har gjort.

De hører jo ikke fra andre at "det andre ikke er godt nok". Det budskapet de blir eksponert for er: "Hei, vi har et annet kurs opplegg som vi synes er bedre". Med rak rygg kan de bare si "nah, vi foretrekker denne måten å gjøre det på og synes det er bedre, så det tilbudet tiltaler ikke oss". Istedenfor den klassiske nettreaksjonen - "f**n, nå blir jeg som person disset. Skal gi de klysene tilbake" :).

Jeg har aldri klart å se det som en personlig fornærmelse at andre promoterer det de liker som bra eller bedre, enn noe min erfaring har fått meg til å stole på. Det er snarere positivt at flere har fokus på bra, det å gjøre ting bedre, og det å gjøre ting enda bedre, enten du føler at du har den ene eller andre tilknytningen og perspektivet. Legger vi ønsket om å føle oss forulempet bak oss og heller putter fokuset på hva som er bra, hva som er bedre, hvordan noe kan videreutvikles å bli enda bedre vil det gavne alle oss dykkere på sikt.

mrr
22-11-2010, 22:33

Alle disse tre stedene er gode, velrennomerte steder å lære dykking.

Med unntak av noen veldig få enkeltuker (og julehelg etc) er det kursstart hver onsdag hos Prodykk.

Kjenner ikke kursplanen så nøye hos Dykkersport, men de kjører også kurs med en tilsvarende frekvens.

FUE har færre grunnkurs (kjøres det noen i vinter?) men har masse videregående kurs for dem som skal dypere eller lenger inn i fjellet.

Det hører til de absolutte sjeldenhetene at et kurs om vinteren er fulltegnet.

Det skulle derfor være rundt 100 sjanser til å hive seg med på kurs før juni.

Du må regne med ca 5.000 kroner når du regner med alt, kurs, bokpakke, betaling for plastikkort, abc-utstyr (maske/snorkel/svømmeføtter). Kurset er ganske intenst, så ikke legg opp til romantisk middag på lørdagen.

PADI er markedsleder; ca 70% markedsandel i vestlige land, ca 40% i tredje verden, men det finnes mange andre anerkjente utdanningsorganisasjoner. Hvis noen gir hassle med et annet kort enn PADI så er det en melding om at du nok ikke vil dykke med det senteret.

Den største forskjellen er at PADI har massevis av læremidler og påbygningskurs, så det er lett å bruke penger på masse av disse. De har også gjennomført fancy undervisningsmateriell, men innholdet er ikke mye forskjellig fra alle andre. Men det ER gøyere å lære med fancy læremidler.

Målet for alle dykkebutikkene er alltid å selge deg det neste kurset, eller den neste biten utstyr. Selv etter 13 år med dykking er det alltid et kurs til, eller en ny dings.

-- mrr

Pattaya
22-11-2010, 22:48
Ble litt nysgjerrig her. PADI med 40 % markedsandel i den tredje verden. Hvem er størst der?

Rakkelfant
22-11-2010, 23:04
Kansje kurs ikke er så inn i den tredje verden ;)

Pattaya
22-11-2010, 23:08
Kansje kurs ikke er så inn i den tredje verden ;)

Men ut fra det lille jeg husker av prosentregning så er 40 % 40 % uansett. som om 40 % av 10 har tatt PADI- kurs så finnes det fortsatt 6 igjen som ikke har tatt PADI ;)

Rakkelfant
22-11-2010, 23:40
........ betviler ikke hoderegningen ;).......... 60% dykker uten kurs ;)

Vet ikke hva som regnes som den tredje verden legner.....?
Sverige? 8)

lambi666
23-11-2010, 08:26
nja...var vell rundt 90% av alle dykkere padi utdanner som ikke fortsetter aktivt å dykke.
noen som vet linken<?

Lambi

soltman
23-11-2010, 11:03
nja...var vell rundt 90% av alle dykkere padi utdanner som ikke fortsetter aktivt å dykke.
noen som vet linken<?

Lambi

Stemmer godt etter det jeg har hørt. Hvordan står det til med tallene til cmas? Trur ikke det er så stor forskjell.

mrr
23-11-2010, 22:27
noen som vet linken<?

Lambi

Stemmer godt etter det jeg har hørt. Hvordan står det til med tallene til cmas? Trur ikke det er så stor forskjell.

PADI får ihvertfall 90% eller så gjennom kurset. CMAS har lengre, klubborienterte kurs, og mye mere frafall underveis.

Det fins masse, mindre sertifiseringsorganisasjoner; SSI, BSAC; NAUI; NSDS; PDIC; SSAC; AUSI; SEI. Ved siden av klubborganisasjonene til CMAS:

Og, ja. det er mange som lokkes (eller lokker seg selv) til å prøve dykking uten at de gjør mer enn forsøk. Det kreves en del for å holde på, mest av tid og innsats, men også av penger.

-- mrr

lambi666
23-11-2010, 22:34
finnes endel sertifiseringsorganisasjoner ja :)

Recreational diving: Scuba training organizations
• aa - Aquanaut Academy International (http://www3.tokai.or.jp/diving-bell/aa.html in Japanese)
• ACUC - American Canadian Underwater Certifications (http://www.acuc.org/)
• ADS - Association of Diving School (http://www.ads-i.org/test_site/english/index.html)
• AED - Associated European Divers (http://www.aedivers.org/)
• ANDI - American Nitrox Divers International, also ANDI International[1]
• ANMP - Association nationale des moniteurs de plongée (Française) (http://www.anmp-plongee.com)
• ATEC - Association of Technical and Recreational Scuba Diving Instructors (http://www.atec.eu)
• AUSI - Associated Underwater Scuba Instructors (http://www.ausi.com.au/ )
• BSAC - British Sub Aqua Club (http://www.bsac.com/ )
• CEDIP - European Committee of Professional Diving Instructors (http://www.cedip.org/)
• CMAS - Confédération Mondiale des Activités Subaquatiques (http://www.cmas.org )
• CMAS AMERICAS - CMAS AMERICAS - US Federation of CMAS (http://www.cmasamericas.com/)
• DIWA - Diving Instructor World Association - International Federation of DIWA (http://www.diwa.org/)
• FFESSM - Fédération Française d'Études et de Sports Sous-Marins (http://www.ffessm.fr/)
• FIAS - Federazione Italiana Attività Subacquee (http://www.fias.it)
• FIPSAS - Federazione Italiana Pesca Sportiva e Attività Subacquee (http://www.fipsas.it)
• GUE - Global Underwater Explorers (http://www.gue.com/ )
• HSA - Handicap Scuba Association (http://www.hsascuba.com/)
• IADS - International Association of Diving Schools (http://www.iads.nl)
• IAHD - International Association for Handicapped Divers (http://www.iahd.org/ )
• IANTD - International Association of Nitrox and Technical Divers (http://www.iantd.com/ )
• IDEA - International Diving Educators Association (http://www.idea-scubadiving.com/)
• IDIA - International Dive Instructors Association (http://www.idiadiving.com/)
• ISEA - International Scuba Educator's Association (http://www.InternationalSEA.org)
• ISE - Inner Space Explorers (http://www.is-expl.com)
• KPDR (КПДР) - Russian Confederation of Underwater Activities (Конфедерация подводной деятельности России) (http://www.diver.ru/)
• Los Angeles County Underwater Instructors Association (Division of LA County Parks & Recreation) (http://www.lacountyscuba.com/)
• NACD - National Association for Cave Diving (http://www.safecavediving.com/ )
• NASDS - National Association of Scuba Diving Schools (recently merged with SSI)
• NASE - National Academy of Scuba Educators (http://www.naseworldwide.org/)
• NAUI - National Association of Underwater Instructors (http://www.naui.org/ )
• NOB - Nederlandse Onderwatersport Bond (http://www.onderwatersport.org/ )
• PADI - Professional Association of Diving Instructors (Padi.com)
• PDA - Professional Diving Association (http://www.pdaww.com/)
• PDIC - Professional Diving Instructors Corporation International (http://www.pdic-intl.com)
• SAA - The Sub-Aqua Association (http://www.saa.org.uk/)
• SDI - Scuba Diving International (http://www.tdisdi.com )
• SEI - Scuba Educators International (http://www.seidiving.org/)
• SRS - Sea Research Society (http://www.shipwrecks.com)
• SSAC - The Scottish Sub Aqua Club (http://www.scotsac.com/)
• SSI - Scuba Schools International (http://www.ssiusa.com/ )
• UEF - Underwater Explorers' Federation (http://www.uef.hu/ )
• UDI - United Diving Instructors (http://www.u-d-i.de/ )
• UDT - Universal Diver Training (http://www.udtintl.com/ )
• USAS- United Sub Aqua Society (http://www.usasscuba.org/ )
• UTD - Unified Team Diving (http://www.unifiedteamdiving.com/ )
• WOSD - World Organisation of Scuba Diving (http://www.wosd.com)
• YMCA SCUBA (http://www.ymcascuba.org/ ) - dissolved organization[2]

Technical diving training organizations
• ANDI - American Nitrox Divers International (http://www.andihq.com)
• ATEC - Association of Technical and Recreational Scuba Diving Instructors (http://www.atec.eu)
• BSAC - British Sub Aqua Club (http://www.bsac.org)
• DIWA - Diving Instructor World Association - International Federation of DIWA (http://www.diwa.org/)
• DRI - Dive Rescue International (http://www.diverescueintl.com)
• DSAT - Diving Science and Technology (http://www.padi.com/english/common/courses/tec/)
• FIAS - Federazione Italiana Attività Subacquee (http://www.fias.it)
• GUE - Global Underwater Explorers (http://www.gue.com)
• IANTD - International Association of Nitrox and Technical Divers (http://www.iantd.com)
• ITDA - International Technical Diving Association (http://www.itdagroup.net/)
• Los Angeles County Underwater Instructors Association (Division of LA County Parks & Recreation) (http://www.lacountyscuba.com/)
• NAUI Tec (http://www.nauitec.com)
• PDIC - Professional Diving Instructors Corporation (http://www.pdic-intl.com/)
• TDI - Technical Diving International (http://www.tdisdi.com)
• PSAI - Professional Scuba Association International (http://www.psai.com/)
• UDT - Universal Diver Training (http://www.udtintl.com/ )

Cave diving training organizations
• CDAA - Cave Divers Association of Australia (http://www.cavedivers.com.au)
• CDG - Cave Diving Group
• GUE - Global Underwater Explorers (http://www.gue.com)
• NACD - National Association for Cave Diving (http://www.safecavediving.com/ )
• NSS-CDS - National Speleological Society Cave Diving Section (http://www.nsscds.com/)
• PSAI - Professional Scuba Association International (http://www.psai.com/)

Other diving related organizations
• AISI- Association of Italian Diving Enterprises (http://www.assoimpresesub.it)
• AAUS - American Academy of Underwater Sciences
• Active Divers Association
• ARSBC - Artificial Reef Society of British Columbia
• BFDC and North Carolina SCUBA/Wreck Diving
• Chicago Aquanauts Scuba Association
• DAN - Divers Alert Network (http://www.diversalertnetwork.org/)
• DDRC - Diving Diseases Research Centre (http://www.ddrc.org)
• ERDI - Emergency Response Diving International
• EUF - European Underwater Federation (http://www.euf.eu)
• GLACD - Greater Los Angeles Council of Divers
• Historical Diving Society
• HSA International
• IADRS - International Association of Dive Rescue Specialists (http://www.iadrs.org)
• Israeli Diving Federation
• Malta Professional Diving Schools Association
• National Association of Black Scuba Divers
• Nautical Archaeology Society
• New York State Diver's Association
• TSA - Trimix Scuba Association
• Recreational Divers Association
• Sea Research Society - Shipwreck consulting & underwater archaeology (http://www.shipwrecks.com)
• UKSDMC - UK Sports Diving Medical Council (http://www.uksdmc.co.uk)
• USDDA - United States Dental Diving Association, Inc.
• GODIVECYPRUS - Cyprus Diver Training (http://www.godivecyprus.com/)
• Global Vision International - Diver Training combined with marine conservation (http://www.gvi.co.uk/)
• Yomps - Diver Training all over the world and also marine conservation (http://www.yomps.co.uk)

Others
ANIS, DIWA, ESA, IADS, IDD, NASE, PDA, PSA, SUSV, VDST, VDTL, VIT, ÖSPV

så nå har vi endel å diskutere ;)

Lambi

Rakkelfant
23-11-2010, 22:40
Skal tro om Norge har en egen dykkeorganisasjon for tannleger???
Amerikanerne har det fint ;)
Los Angeles har et eget konsul for dykkere!

Jøss, hvor i alle dager fant du denne?

lambi666
23-11-2010, 22:43
hjemmesiden til Ishavsbyen DK :)

mrr
23-11-2010, 23:32
Skal tro om Norge har en egen dykkeorganisasjon for tannleger???
Amerikanerne har det fint ;)
Los Angeles har et eget konsul for dykkere!

Jøss, hvor i alle dager fant du denne?

Det er ikke alle disse som er aktive lenger. Og Los Angeles County er en av de eldste sertifiseringsorganisasjonene som finnes, det er kun BSAC og FFESSM som er eldre. Det var i LAC de tre som stiftet PADI fikk først brynt seg som instruktører.

En "dykkelapp" i stiv papp, med falmet blå "LA County SCUBA DIVER", sign John Cronin, instruktør en gang i 1958 er nok et av de heftigere sertifikatene jeg har sett. Man må nesten ha et CMAS ** fra Cuba, signert Fidel for å toppe den.

Norge har egne dykkeklubber for sykehus, universitet, politi, men tannleger har vi ikke noen klubb for, langt mindre noen frittstående organisasjon.

Og så har vi "Carl Denninger International Scuba Agency". Ser den ikke er aktiv lenger, men der lå det grafisk clip-art som du kunne skrive ut og laminere som dine egne, flotte sertifikater

men her i Norge er alt dette veldig regulert. Det er stort sett PADI og CMAS kurs, med en og annen slenger fra NAUI, og nå kommer GUE med grunnkurs også. GUE kurset er nok ikke noe dårligere, snarere tvert imot.

-- mrr

habla
24-11-2010, 00:35
Om GUE, folkene (ja det er dem) fortsetter å fortelle alle med PADI plastikken (som de kaller det) at de er mye mindre tess som dykkere så er ikke det bra. Dykkere som ikke er trygge på seg selv er vel ikke det vi vil ha.

Kor har du dette frå? Kan du støtte opp påstanden med sitater?

Sjølv har eg PADI OW og CMAS**. Eg var på tur med blant andre ein del GUE-dykkere rett etter grunnkurset. Ein av GUE-dykkarane sa til meg at det var det samme kva kurs eg hadde, samme kva utstyr eg hadde, så lenge eg dykka sikkert og hadde det gøy. Det passer ikkje heilt med påstanden du kom med.

Eg har heller aldri komme over ein GUE-dykker som har sagt til meg (eller andre som er utdanna gjennom PADI) at eg/dei er mindre tess som dykkere fordi me har tatt kurs gjennom PADI.

On topic, konklusjonen eg som oftast har hørt når det blir diskutert kurs (uavhengig av nivå) er å finne ein instruktør du meiner holder eit godt kurs, og ta kurs med han/henne, uavhengig av organisasjon. Prat med andre dykkere som har tatt kurset du vil ta og snakk med dei aktuelle instruktørane.