PDA

View Full Version : Hjelp, hvor mange registrerte dykker finnes

DKD
29-10-2002, 12:32
Jeg har fått lokalavisa til å skrive om klubben jeg er medlem i, men da jornalisten spurte hvor mange som drev med dykking i norgen, kunne jeg til min forundring ikke svare. Anyone?

/DKD

DKD
29-10-2002, 12:56
:)
Jeg er usikker på hvor mange som dykker , men det foregår ca 80.000 sportsdykk pr. år.

Vidar ;)

Da vet du kanskje hvor mange dykkere som foretar disse dykkene?

/DKD

Scubagirl
29-10-2002, 14:21
kan jo hjelpe litt da: meg 1, vbh 2, deg selv 3,...... ;D ;D ;D ;D
nei jeg har ikke anelse men om det foregår såpass mange dykk i året må det jo være endel av oss :)

(og journalister har en tendens til å spørre om sånne ting man ikke vet svaret på selv om det er favoritthobbyen) :)

Triton
29-10-2002, 15:10
På NDFs sider står det at det er tilknyttet ca. 1700 gjennom deres klubber.

Så spørs det jo hva er en dykker:
- Har han sportsdykkersertifikat
- Må han ha dykket det siste året
- osv.

Men du kan sikkert gange tallet fra NDF med 10 (kanskje).

DKD
29-10-2002, 15:12
Eller en annen utrekning; Siden vi har dykkelisten Top 50, må det kanskje være rundt 50 klubber i norge. Ikke alle er på listen, og noen av de som er der, er jo ikke klubber. Har hver klubb ca 40 medlemmer, kan man jo tenke seg til et antall på 2000 som er medlem i en klubb. Med 80.000 dykk i året, skulle da hver enkelt dykker ha ca 40 dykk i året.

Hypotesen bygger på en teori om at alle dykkere er medlemmer i klubber. I tillegg kommer jo alle som er på besøk etc.

/DKD

komodo dragon
29-10-2002, 15:53
Norge har vi omkring 650 sertifiserte yrkesdykkere.

Dette er en nylig undersøkelse, som Jeg la inn under "Host og hark og hæ"

Kan jo hende at hvis du ringer PADI Norge og får det de har + litt juks så vil det vel bli bra nok for Trøder avisa di

Nå vet jo ikke jeg helt hvor mye dere trøndre legger på heller da, men det er vel ikke lite ;)

Sigve
29-10-2002, 16:32

Vet ikke hvor du har sett dette tallet, men jeg fant følgende på NDF sine sider:
6 800 medlemmer fordelt på omtrent 150 klubber.

Ellers mener jeg å ha lest en plass at det er ca. 30 000 sportsdykkere i Norge.

Sigve

DKD
29-10-2002, 19:53

Vet ikke hvor du har sett dette tallet, men jeg fant følgende på NDF sine sider:

Sigve

Er det ikke så at mange kan være medlem av flere klubber? Ellers synes jeg det er stort sprang mellom 6800 i NDF og 30.000 totalt. Men det er jo bare noe jeg synes :)

/DKD

Andre
29-10-2002, 21:05
Er det ikke så at mange kan være medlem av flere klubber? Ellers synes jeg det er stort sprang mellom 6800 i NDF og 30.000 totalt. Men det er jo bare noe jeg synes :)

Muligheten er jo til stede at flere og flere dykkerklubber/dykkere har sett lyset og holder seg langt unna dinosauren mange kaller NDF.

Den en gang så konservative organisasjonen sliter nemlig med å kapre medlemmer og å overbevise klubber om at de bør bruke en stor del av økonomien sin på å holde liv den. Og grunnen til dette er vel at organisasjonen har utspillt sin rolle ved å konsekvent ligge etter utviklingen innen dykking og til stadighet tråkke i salatenmed sine stadig like lite veltreffende kommentarer og utspill hver gang noe skjer.

Og vi ser etterhvert resultatene: en stor andel av dykkerne idag velger å holde seg langt vekk fra alt som lukter NDF.

I tillegg må det sies at det er en VELDIG stor andel av personer som tar dykkerlappen som forsvinner fra dykkingen innen de første 2 årene... dvs. at antall dykkere utdannet er vesentlig større enn antall aktive dykkere....

DKD
29-10-2002, 21:30
Jo, for hvor leste jeg at en aktiv dykker, er en som har 10 eller flere dykk pr år. Mener den kommer fra forbundet.

/DKD

Triton
31-10-2002, 08:38

Sigve

Et dårlig fokusert øye kombinert med en ikke finjustert siktefinger på tastaturet kan gjøre underverker.

Det står selvsagt 1 (æsj) 1 (æsj) 6800 (puh)

JET
31-10-2002, 09:53
Siden 1980 har Padi Norge utdannet ca 53000 (52935)grunnkursdykkere.

jet

JET
31-10-2002, 11:00
[Og som JET skrev har det siden 1980 vært utdannet 52929 grunnkurselever i PADI.

Vidar 8)

Jeg skrev 52935 stk. Bommet jeg med 6 stk. fy meg.
8)
Hvorfor er det så få sertifiserte fra de andre forbundene ?

jet

Sigve
31-10-2002, 11:03
Hei

Dersom man ser på de tallene så finnes det et stort antall dykkere i Norge. Det som er interessant er vel hvor mange aktive dykkere det finnes... Da kommer vi til et annet spørsmål. Hva skal vi definere som en aktiv dykker? 10 dykk i året?

Sigve

lurre
31-10-2002, 11:06

Uh oh. Don't get us started...
Fordi PADI driver med masseproduksjon og en lettvint vei til sjøen?

Neida, jeg mener ikke det. Bare litt. ;)

Kyrre

JET
31-10-2002, 11:10

Uh oh. Don't get us started...
Fordi PADI driver med masseproduksjon og en lettvint vei til sjøen?

Neida, jeg mener ikke det. Bare litt. ;)

Kyrre

;D ;D
Jeg tenkte at dere kunne ha noe artig a diskutere mens jeg må
inn i klasserummet nå..snufs..

Padi is the Best !!! They rule the sea !!

jet

Thomas Torjusen
31-10-2002, 11:19
Utfordringen blir da å få så mange som mulig til å registrere seg på Dykkesidens forum... :)

Noen ideer til hvordan vi skal få til det? ???
/Thomas

Andre
31-10-2002, 11:26
Utfordringen blir da å få så mange som mulig til å registrere seg på Dykkesidens forum... :)

/Thomas

Tja, kirken har jo en genial løsning på det....

Ta antall dykkere i norge og trekk fra medlemmer i andre dykkeforum. Resten tar du som medlemmer.

lurre
31-10-2002, 11:33

Ta antall dykkere i norge og trekk fra medlemmer i andre dykkeforum. Resten tar du som medlemmer.

;D ;D ;D ;D
Den skal jeg huske og bruke i andre tilfeller. Hihi!

Kyrre

Tredje
31-10-2002, 17:50

/Thomas

Tja, noe sånn som at blir du født i Norge så er du automatisk medlem av dykkesiden .... hmmm... personnummer og dykkesiden login fra fødselen av... ikke dumt det der :P

JET
01-11-2002, 09:06
Hvor mange dykkere fikk vi til sammen ? med palmesertifikater og det hele ??

60.000 -70.000 ??

jet

DKD
01-11-2002, 11:45
Takk for mange god forslag til antall. Vel, artikkelen stod i avisa i dag, og de intereserte kan jo løpe å kjøpe den. Fikk en helside med 4 farge trykk av endel bilder jeg har tatt. Avisa heter Sør-Trøndelag, og selges i hele landet. Så er det sakt

/DKD

Arnt
01-11-2002, 15:01

Håper ikke det da... Det totale kaos står for dør.

Arnt

moped
01-11-2002, 15:17
[Utfordringen blir da å få så mange som mulig til å registrere seg på Dykkesidens forum... :)

/Thomas

Er det et mål i seg selv å få flest mulig inn på forumet? Bør en ikke stille krav om at bidragsyterne må ha noe på hjertet. Eller er det greit å bare småprate om tull og tøys? (Ref. audier på ryggen, cola under vann etc)

Triton
01-11-2002, 15:28
Tull og tøys er morsomt det!
Men ikke bare det.

Så ingen krav om at alle innlegg må inneholde minimum ordet dykking takk.

JET
01-11-2002, 15:29
Er det et mål i seg selv å få flest mulig inn på forumet? Bør en ikke stille krav om at bidragsyterne må ha noe på hjertet. Eller er det greit å bare småprate om tull og tøys? (Ref. audier på ryggen, cola under vann etc)

Det kan være mange grunner til at man logger seg på forumet, men hvis de fleste synes at det gjevnt over er for mye tull og for lite matnyttig, så er det jo et poeng.

Personlig synes jeg det med Audien var rasende festlig, men det er meg og det er nok egentlig opp til flertallet eller Thomas, hvordan sidene blir seende ut i fremtid.

jet

Tredje
01-11-2002, 15:34
[Utfordringen blir da å få så mange som mulig til å registrere seg på Dykkesidens forum... :)

/Thomas

Bør en ikke stille krav om at bidragsyterne må ha noe på hjertet. Eller er det greit å bare småprate om tull og tøys? (Ref. audier på ryggen, cola under vann etc)

Og dette gjelder da selvfølgelig alle andre utenom deg selv da vil jeg tro ???

Ref: din kommentar til at Andre skrev "på lik linje med andre kjønn" ;)

moped
01-11-2002, 15:39
Tull og tøys er morsomt det!
Men ikke bare det.

Så ingen krav om at alle innlegg må inneholde minimum ordet dykking takk.

Det skal jeg heller ikke forlange, med det er litt lettere å holde tråden når innleggene holdes nøkterne og relevante. Det virker av og til som "lufta går ut av debatten" når èn skriver noe jåss og nestemann hiver bensin på bålet.