PDA

View Full Version : Avsluttet dykk, hvor er båten?

tonic
02-11-2003, 21:27
Har en liten greie som skjedde her i sommer. Vi var tre kompiser pluss båtsjåfør,som var ute å dykka på et vrak utenfor Langesund. Vi la oss inntil en stake ca 100m fra vrakstedet for å skifte. Før vi hoppa uti instruerte vi båtsjåføren om hvor vi kom til å dykke og hvor lenge vi skulle være borte. (45min). Det var greit og vi hoppa uti. Vi hadde et flott dykk og tok til og med en breiflabb på rundt 7 kg. Problemet meldte seg da vi kom opp i overflata.... Båten + sjåfør var vekk... Vi kikket rundt oss og fikk øye på båten ca 1km unna, han letet etter oss ved land. Vi så bare en rød prikk inne ved land. hva i he%&*e, tenkte vi... det var da ca 100m til staken så vi bestemte oss for å svømme dit og vente. Problem nr 2, Det var skikkelig strøm mot Danmark.. og vi hadde ikke tenkt oss dit, vi skulle andre veien ... Med bakvest og 20 bar på flaska så var det en sinnsyk svømmetur på 30min. Med bakvester vipper vi forover hele tiden så vi måtte svømme for å ha hode over vann. Det er ganske tungt. Til slutt kom vi oss til staken slitne som fy etter svømming og fløyting. Staken står skjevt så en av oss klatret opp på denne. Da etter ca 45 min så sjåføren oss. Han hadde prøvd å følge boblene våre, men mista de og fikk panikk for at vi var vekk... Vi kom oss opp i båten og kjørt inn til Langesund igjen. Men historien ender ikke her... Da vi kom inn til land var båten skvær tom for bensin. Han har kjørt på bånn gass med 50hk i over en time, da er det ikke så lenge en 25l. holder. Det gikk bra denna gangen, men tør nesten ikke tenke på hva som kunne ha skjedd hvis båten gikk tom for bensin der ute mens han leta. Vi kjefta ikke på sjåføren, han hadde hatt sine værste timer i den båten. Så saken er ute av verden.

B-L
02-11-2003, 22:42
er alltid kjekt med en mareringsbøye på ca 1m i lomma da ser båtføreren deg garantert.