PDA

View Full Version : Kvinner er bedre dykkere enn menn !

Funnygirl
29-10-2002, 09:00
Hvorfor er vi kvinner mer habile dykkere enn menn ?
Er det fordi vi er mer gjennomtenkt , planlegger hvert dykk nøye , ikke glemmer , tar ikke unødige sjanser , har orden på utsyret , følger service o.l ?
Å dykke med en kvinne må for en mann være en positiv opplevelse på hvordan ting skal gjøres.

Hønemor. :D

Tassax
29-10-2002, 09:04
Mer provoserende innlegg skal en lete lenge etter ;D

Tillater meg å sitere fra en tråd under ulykker og nestenulykker http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?board=10;action=display;threadid=818 :
"Det var 13 jenter som døde fra 88-01. Generelt har jenter i mye mindre
grad eget utstyr, og de er mye mindre flinke med sikkerhet. Mange
dykker fordi typen gjør det, mens de egentlig ikke har lyst. Stoler på
typen når det gjelder utstyr, sikkerhet. (Alt dette fra Per Ragnar
sine undersøkelser.)"

Stemmer dette jenter?

Buddy
29-10-2002, 09:34
kLART JENTENE ER BEDRE ENN GUTTA !!!!

Tvilte Dere på det ? :o
Gutta er kun med for å bære utstyr og sløye fisk.

B.

Tassax
29-10-2002, 09:40
Gutta er kun med for å bære utstyr og sløye fisk.

Spark mæ, slå mæ, kaill mæ bærehjælp
;D ;D ;D

JET
29-10-2002, 09:44
Noen er i det artige hjørnet i dag.

Kvinner er bedre enn menn... på kjøkkenet ?
Alvorlig talt, en ting er at vi skal bygge opp selvtilitten deres, men det får da være måte på.

jet

Scubagirl
29-10-2002, 11:02
Mange
dykker fordi typen gjør det, mens de egentlig ikke har lyst. Stoler på
typen når det gjelder utstyr, sikkerhet.
Stemmer dette jenter?

får ikke med meg typen på dykking jeg... prøver og prøver,uansett blir det nok veldig omvendt om jeg får han med på kurs ;D ;D ;D

komodo dragon
29-10-2002, 11:28
Hvorfor? Nei en grunn er vel at de er stort sette er breiere over R.Æ.V.A ,og at de har da bedre oppdrift. Noe annet er vel at de legger igjen mere penger i tips hos langhårede Australske (HULEBOERE), som de leier som dykkeguide i utlandet.

Resten kan dere vel tenke dere selv...!

Elgar
29-10-2002, 17:02
Kanskje det er en ny form for dykkersyke - hormonbobler i blodet? Hehe... Diskusjonen er vel litt mer interessant enn å henvise damene tilbake til kjøkkenbenken - litt sent å begynne med det nå, gutter! Det er vel egentlig ikke så interessant hvem som er flinkest til å dykke, men jeg mener å ha hørt at i nybegynnerfasen er jenter flinkere enn gutter. I techfasen, derimot er det vel nesten ingen jenter som er med i det hele tatt - fordi utstyret veier et tonn.... Jeg tror det er gutteadferd å gi litt mer bæng i sikkerheten og at det passer bedre for gutter å se på dykking som risikosport og litt mindre som naturopplevelse.

Erik Kold Bakkevig
29-10-2002, 21:01
Knallbra tema!!! Endelig noe nytt å lære om dykking :D

Har dykket meget aktivt siden 76, men blir bare ikke bedre.
Men nå fikk jeg jo løsningen servert, d... i kurs og oppdragelse.
Kjønnskifte operasjon neste!!! ;D

Tredje
31-10-2002, 14:47
Jeg synest dette blir litt vag diskusjon assa... kjønn har vel lite å gjøre med om en dykker er flink eller ikke ?? Det er vel dykkerens erfaringsdatabase, innstilling og mentale fatning som tilsier om dykkeren er bra eller ikke, ikke nødvendigvis kjønn..

Vil vel påstå at det er en ganske sleivsparka kommentar å si at jenter er bedre dykkere enn gutter, og skjære alle over en kam på den måten. Jeg vet om jenter som er bedre dykkere enn noen av guttene jeg kjenner, men det er også slik at i veldig mange tilfeller så er det også det stikk motsatte..

Hmm.... generalisering blir ofte ganske feil :)

Eller ??

Andre
01-11-2002, 10:41
Problemet med en slik sammenligning er at det er så utrolig mange fler mannlige dykkere enn kvinnelige.

Dvs. at det er et mye større spekter av dykkere innen den mannlige, alt fra dykkere som burde spikre drakta si til veggen til dyktige folk som med god sikkerhet dykker åp Blücher.

Innen kvinnelige dykkere er det mer diffust. En del av dem dykker kun fordi "typen" gjør det, og burde kanskje heller ha vasket kjøkkenet når dykkerturen blir avholdt og en del er habile gode sportsdykkere som utfyller miljøet på en sikker og trygg måte.

Men når vi ser på det tekniske miljøet i norge, rakner det på gode kvinnelige dykkere. Joda, det er noen "rå" damer som ikke står langt tilbake for gutta, men det er ikke mange. (Kristiansand har en stor del av kaka her...)

Og så er det selvfølgelig de som febrilsk forsøker å henge seg på miljøet uten å hverken ha eller vise vilje til å tilegne seg kunnskap og erfaring til å dykke teknisk. Derimot kjøper de noe kvasi-tech utstyr og tror de da er istand til å bryte grenser og å være "en av gutta". Sørgelig nok skjønner de hverken hint eller direkte tilsnakk....

Som sagt jeg kjenner dårlige kvinnelige dykkere, gode kvinnelige dykkere og direkte "rå" kvinnelige dykkere, men jeg kjenner også både enda dårliger, enda bedre og enda mer "rå" mannlige dykkere.

Så jeg kan ikke helt se at den gjennomsnittlige kvinnelige dykker hverken er noe bedre eller værre enn den gjennomsnittlige mannlige dykker.

moped
01-11-2002, 11:01
Jeg har forstått det slik at kvinner oftere er involvert i dykkerulykker enn menn, ut fra forholdstallet mellom kvinnelige/mannlige dykkere. Er dette riktig, eller er jeg på bærtur?
Hvis statistikken fra bilulykker med mannlige/kvinnelige sjåfører kan overføres til dykking må jeg være inne på noe...

REL
01-11-2002, 11:40
Kansje det er riktig å sammenligne bilulykker og dykkeulykker..... ikke vet jeg.

Kvinnene ser kanskje på dykkingen som en hobby og ikke som en "machogreie". Ikke at alle gutta gjør det, men ser bare på enkelte skryteinnlegg av hvor mange flasker og ventiler enkelte har. Jfr. "techrigg" og "kursrigg".
Har stor respekt for kvinnelig dykkere og mange av de er virkelig dyktige.
Det blir helt umulig å diskutere dette emnet for det er store individuelle forskjeller på dykkere.
Stå på jenter og dykk aktivt.
Enig med han som sa at sporten ikke er den samme uten dere....

Tredje
01-11-2002, 12:05
Kvinnene ser kanskje på dykkingen som en hobby og ikke som en "machogreie". Ikke at alle gutta gjør det, men ser bare på enkelte skryteinnlegg av hvor mange flasker og ventiler enkelte har. Jfr. "techrigg" og "kursrigg".

Ser du ikke har postet så mye her inne, men det er alikevel ingen unnskyldning. Det har seg slik at innlegget du refererer fra omhandler priser på trykkprøving, og hvor mye det koster osv.. Ikke det at jeg tror Andre eller meg selv er lei på å bruke noe av våre surt oppsparte midler på å vedlikeholde utstyret..
MEN når du dykker aktivt og innen for flere grener av dykkingen, så er det ofte beileilig å slippe å måtte sitte å skru på ventilsettet hver gang du skal "switche" mellom å ta et kurs-dykk eller klubbdykk eller et litt mere avansert vrakdykk. Derfor velger noen av oss som er litt seriøse, å invistere litt mere penger i dykkeutstyr å sette opp to komplette utstyrsett, slik at man slipper å rigge om hver gang man skal ut å dykke....

Når det gjelder dette med machogreier så tror jeg du bommer litt.. Synest ikke det er så veldig macho å ha riktig og tilstrekelig utstyr til de dykkene man skal utføre, det klinger for meg mere som sunn fornuft... men selvsagt... er du av typen som vrak penetrere med singel 12 liter uten reel, så gjerne for meg....

JET
01-11-2002, 12:09
Er ikke alltid med Tredje, men her er jeg Fryyyktelig enig !

jet

moped
01-11-2002, 12:18
Kvinnene ser kanskje på dykkingen som en hobby og ikke som en "machogreie".

At dykking for gutta skal være en "machogreie", er fremmed for meg. Ingen av de mannlige dykkerne jeg kjenner dykker fordi det er tøft eller macho, men fordi det er hobbyen deres og de trives under vann. Jeg er enig i at individuelle forskjeller spiller en større rolle enn kjønn, men jeg ser dessverre altfor ofte jenter som er hjelpeløse og helt avhengig av stadig personlig oppfølging for i det hele tatt å kunne gjennomføre et dykk, selv etter å ha logget et betydelig antall dykk. Jeg stiller selvsagt opp, men tenker med en viss uro på hvordan det ville gått med to slike i et buddypar. Jeg vil poengtere at jeg ikke generaliserer, for det finnes mange svært dyktige kvinnelige dykkere, ingen tvil om det. Jeg vil ha fokus på om det faktisk er best for enkelte å la være å dykke for sin egen og andres sikkerhet.

REL
01-11-2002, 12:22
Rolig no... :) :) :)
Driver selv med teknisk dykking og nei..... penetrerer ikke vrak med singel 12 uten reel.
Helt enig i deg med riktig utstyr til riktig dykking. Har mange søvnløse netter bak meg hvor jeg har tenkt på hvordan alt skal betales.
Men vi kan ikke komme i fra at enkelte ser på dykking og da spes. tek-dykking som en machogreie.

Andre
01-11-2002, 12:23
Har stor respekt for kvinnelig dykkere og mange av de er virkelig dyktige.

Jeg skal hilse kona og si at hun er macho siden hun har to rigger..

Det innlegget ditt irriterer meg på så mange måter at jeg har store problemer med å finne ut hva jeg skal skrive/svare på....

pokker heller, glem det. Livet er for kort til å svare på enhver ****'s lite gjennomtenkte innlegg. Jeg blir måpende forbauset hver gang enkle mennesker leser noe jeg har skrevet, misforstår totalt og deretter slenger ned noen klaser av bokstaver i et pubertalt og u****lligent forsøk på å få meg til å virke arrogant, skrytende og inneha rambo-tendenser.

Jeg har forsåvidt også respekt for GODE kvinnelige dykkere, men kvinner må, som dykkere av andre kjønn, vise at de fortjener respekten min før de får den. Jeg har absolutt ingen respekt for kvinnelige dykkere kun på grunn av at de er kvinner.

Og til VBH: jeg har sensurert meg selv, så du slipper :-)

Tredje
01-11-2002, 12:31
Men vi kan ikke komme i fra at enkelte ser på dykking og da spes. tek-dykking som en machogreie.

Og jeg ser fra det første innlegget at du har påberopet deg retten til å peke ut disse ??

Jeszuz !!

moped
01-11-2002, 13:00
Jeg har forsåvidt også respekt for GODE kvinnelige dykkere, men kvinner må, som dykkere av andre kjønn, vise at de fortjener respekten min før de får den.

Dykkere av andre kjønn? Kan du gi noen eksempler? ;)

Triton
01-11-2002, 13:30
Det innlegget ditt irriterer meg på så mange måter at jeg har store problemer med å finne ut hva jeg skal skrive/svare på....

Hårsår?

Det er ikke til å komme fra det at man blir sett på som macho (wannabe) eller dumdristig av folk utenfor miljøet når man tropper opp med en bil full av flasker og liner og gud vet ikke hva.
Hadde man ikke det så hadde ikke denne diskusjonen funnet sted.
Og det gjelder ikke bare innen dykking, men all sport hvor man kan strekke risikoen litt lenger enn det almenne nivået.

Det man må se forskjellen på er "Discodykkere" og "tekniske dykkere". Det er lett for oss å spotte forskjellen, men for en som ikke driver med dykking. så kan disse fort gå for det samme.

Discodykkeren er flink til å fortelle alle om hvor dypt han har dykket, om alt det dyre utstyret han har. Generlt flink til å skryte.
Finnes stort sett på puber og discos. Sjelden å se i vannkanten.
(Ref. et gammelt Dykking)

Dessuten så er macho et helt feil uttrykk å bruke. Det er vel ikke så mange ting som er mindre macho en dykking. En mere rolig og avslappet hobby skal man lete lenge etter.
Dessuten så spiser vi (nesten) bare Grandiosa, Cola og Sjokolade. Hadde vi vært macho så hadde det gått mer på pulver i en eller annen form.

Når jeg nå leser dette innlegget - så kan jeg egentlig ikke skjønne hva jeg har svart på. Men kanskje det er noen poenger her.

Ha en god helg alle dykkervenner i hele Norge. Dykk sikkert alle dere som skal dykke i helgen.

Andre
01-11-2002, 13:48
Hårsår?

Nei, bare utrolig oppgitt over folk som har så selektive hjerner at i en hel tråd som omhandlet prisen på trykktesting av flasker, hvor en spurte hvor mange flasker f.eks. jeg hadde (for å understreke at det ikke er alle som kommer fra det med kostnaden på en flaske) og jeg svarer, er det eneste de husker at "hmm, jo det var vel en som skrøt av hvor mange flasker han har..."

Jeg gidder stort sett ikke annonsere hvor mye utstyr jeg har liggende ("kom og stjel! kom og stjel!"), men siden jeg vel egentlig har mer kostnader på trykkprøving i året enn "normale" dykkere bruker på hele hobbyen sin per år, så var det en grei opplysning.

URGHHH, **** ***** ******* ********* ********* (sensurert)

Triton
01-11-2002, 13:56
Der får du for å være ærlig og behjelpelig!

ViLar
01-11-2002, 23:20
For et utrolig irriterende tema!! ???
Å hevde at kvinner er bedre dykkere enn menn pga sitt kjønn er jo helt håpløst!!! Og jeg blir fornærmet på egne og andre DYKTIGE kvinnelige dykkeres vegne >:(. Skal min dykkerkompetanse bli redusert til en slags kjønnsting ??? >:(.
Jeg forventer å bli tatt på alvor og å bli respektert som dykker på grunn av min kompetanse ikke på grunn av at jeg er en kvinne.

Å legge inn slike premenstruelle tema gjør ikke akkurat sporten mere attraktiv for flere jenter!! Nei jenter, skjærp dere! Nå har det vært mange likestillingstema her i det siste. Vi SKAL markere oss og vise at dykking også er en jentegreie. Men ikke kom med påstander om at vi er bedre FORDI vi er jenter - det blir for dumt. ;)

DKD
02-11-2002, 00:14
Dykkere av andre kjønn? Kan du gi noen eksempler? ;)

Jeg var jo bare nødt til dette. Vel, bikka kom løpende ut i "The Blue Hole" på Gozo rett før vi gikk under vann. Den drev på å svømte å lekte seg lenge i vannet. Under var den også. Er det dette som menes med andre kjønn? ???

/DKD

JET
02-11-2002, 20:19
Det var nok mer et "statement" og utfordring enn noe annet.

:D