PDA

View Full Version : Fortøying av båt?

bkn
08-08-2010, 15:18
Lutre på hvordan dere som dykker fra båt uten noen til og "passe på" båten fortøyer den? Gjør dere noe spesielt?

Er redd for at jeg kun hadde tenkt på en båt som driver vekk under dykket viss vi ikke hadde noen i båten, hadde vert fint og blitt komfertabel med å dykke uten noen i båten, er ikke alltid like lett og få noen som er villige til og sitte i båten og vente :P

magnsh
08-08-2010, 15:24
Det er selvølgelig alltid ønskelig å ha noen i båten. Men det hender også at vi må dykke uten mannskap i båten. Som regel prøver vi å finne en holme, der vi ankrer opp akter, og binder båte i land forut.

Men skal vi dykke der det ikke er noen holme, øy eller lingnende, så ankrer vi opp og binder ankertauet forrut. Når vi går ned, så går vi alltid ned til ankeret først og sørger for at den henger godt fast. (slik at ikke båten stikker av). Ofte også greit å sjekke værmeldinga før du drar ut, og sjekke at ikke vinden snur under dykket, da det er stor sannsynlighet at ankeret løsner.

MH :)

AsleG
08-08-2010, 15:26
Vi pleier også å fortøye i land, og dersom vi dregger opp, går vi alltid ned langs dreggtauet for å sjekke at alt er som det skal. En gang vi dykket kom det allikevel en dregg drivende forbi oss i løse lufta (eller i løse vannet). Heldigvis for oss drev den rett forbi oss, slik at vi så den og kunne dregge opp en gang til :)

magnsh
08-08-2010, 15:30
Og selvfølgelig HUSK dykkerflagg!! :)

MindViruz
08-08-2010, 17:00
Hei.

Vi pleier å være to stk som dykker fra min båt (RIB).

Du trenger:

Ett billig bruceanker fra f.eks biltema. (Jeg bruker 5kg til en 19fots rib) Det holder bedre enn en dregg, og veier mye mindre for å holde samme båten. Lettere å dra løs når du skal dra det opp også, pga. "vektarmen" blir litt lenger, og du slipper å legge den sammen for hver gang.
3-4meter galvanisert kjetting og ett par galvaniserte sjakler ved ankeret
Langt ankertau (bruker uten bly, bly var altforjævlig tungt å hale opp, og litt "overkill" til min båt)
To galvaniserte bergkiler fra f.eks. biltema (en rett, og en vinklet)
En kraftig hammer, eller klubbe i metall (Har en jernklubbe fra biltema. Den er RUSTEN, men holder ellers fint :) )
En kasse til å ha det hele i, som passer i båten
Dykkerflagg. Kan ABSOLUTT anbefale divestore sitt flagg i nylon. Har holdt i tre år på båten uten å ruste, eller mygle (har aldri tatt det inn) og trenger minimalt med vind for å holde seg oppe, selv når det er vått. Jeg bruker en teleskop-båtshake fra biltema til flaggstang.

Slik gjør du:

Først pleier vi å se oss ut en plass som virker ok å hoppe i land.
Gjør klart ankeret til å kaste uti.
Har på ekkoloddet, og når det er grunnere enn 20 meter, og ikke så veldig langt fra land, hiver jeg uti ankeret. (gidder ikke dra det opp fra 30-40 meter etter dykk :p )
Jeg lar tauet gli ut mellom nevene ett stykke, så kniper jeg til og drar til det sitter før jeg la det gå videre ut. Når mannen i baugen hopper i land, holder jeg i tauet, slik at båten ikke kan gå på land
Han har med seg en eller to bergkiler, og en tung hammer. Du trenger LANGT baugtau, hvis han må litt oppå land for å finne en sprekk, og hvis det er langgrunt og litt bølger vil du dra båten langt ut fra land.
Så er det bare å heise dykkerflagget til topps, og sette på lanterner og dekkslys hvis det er mørkt (egentlig rød,hvit,rød lanterne, hvis du har, og ett belyst dykkerflagg om natten sier loven) Jeg holder meg til vanlige lanterner på båten, og gjerne ett belyst dykkerflagg. Men jeg har to batteri i båten, i tilfelle det ene skulle gå tomt, så får jeg alltid start. For lyskasteren/søkerlyset jeg har vet å bruke strøm. :)
Gå ned langs tauet om du vil. Men dro du ankeret fast, sitter det uansett.

Skal du dykke uten å fortøye i land:

Er det skikkelig ruskevær, finn deg en holme å fortøye i allikevel, men hvis ikke:
Kast ut ankeret der det ikke er så dypt, og dra det fast om du vil etter du har sluppet ut en del tau. Du sjekker det uansett etterpå.
Kast ut mer enn nok ankertau. Minst 5 ganger lengden uten blytau, eller minst 3 ganger lengden ved ren kjetting eller blytau heter det seg, men jeg tar det mer på "gefyhlen", alt etter vær og vind
Fest ankertauet i baugen på båten!!
Hiv opp flaget
Slå på lanterner (egentlig rød,hvit,rød hvis du har, og ett belyst dykkerflagg om natten)
Gå ned langs ankertauet, og forsikre deg om at det sitter skikkelig. Flytt det om nødvendig, eller hent steiner. Bare husk at du skal få det løs igjen også

Dette er trygt og godt :)

Jeg har vel utført godt over 100 dykk på denne måten, og det har fungert strålende hver eneste gang.

bkn
08-08-2010, 19:29
Takk for svar, serlig fra MindViruz for grundig utdyping! :)

Har brukt dregg til nå, men sliter ofte med og få den til og sitte skikkelig, så får handle inn et bruceanker og prøve det. Dykkerflagg er allerede en del av utrustningen til båten, det er vel ekstra viktig når det ikke er noen i båten slik at man ikke setter igang en redningsaksjon :P

Får også ordne til en lyskaster og noe lys til flagget etterhvert som mørket kommer tidligere.

Da er det bare til og ta turen til biltema, og hive seg i båten og dykkerutstyret! :D

navigas
08-08-2010, 19:35
Enig med MindViruz her. :thumbup:

Det kommer litt ann på hvor stor båt du skal fortøye. Vi har en båt som muligens er litt større enn gjennomsnittet(aluminiums katamaran), men samme prinsipper.

Hvis du skal bruke fjellfester så lønner det seg alltid å legge en som sikring! Dem har en stygg uvane med å rikke seg ut av fjellet. Kjøp også fjellfester som er rette og vinklede. Vi fortøyer sjeldent i de rette fjellfestene, men dem er veldig fine hvis sprekken er litt stor, da kan du bruke den rette som en kile for å feste en som er vinklet(selvsagt lønner det seg av og til å bruke den rette til å fortøye med).

How to do it:
-finn en fin sprekk og bank skikkelig på fjellfestene. Sjeldent dem sitter så hardt at du må klundre veldig.
-Fortøy i fjellfestet.
-Legg opp enda et fjellfeste i nærheten av det andre.
-Fortøy tauet i dette fjellfestet også.

Da ville jeg følt meg ganske sikker.

Hvis du har litt størrelse på båten så er det en fordel å enten ha blytau eller kjetting, da har du også som oftest vinsj og man trenger ikke å trekke seg gul og blå ;)

Når jeg ankrer opp så ville jeg personlig brukt en 360 graders rundtlysende hvit lanterne.

-Mathias

bkn
08-08-2010, 19:49
Er snakk om en båt på svimlende 16 fot :D Satser på at det skal gå bra dette her! :)

MindViruz
09-08-2010, 10:28
Takk for svar, serlig fra MindViruz for grundig utdyping! :)

Bare hyggelig ;)

Har brukt dregg til nå, men sliter ofte med og få den til og sitte skikkelig, så får handle inn et bruceanker og prøve det.

Hvis du ser i tabellen i biltemakatalogen (papir utgaven) Så står det en tabell hvor tung dregg/anker du trenger ihht. vekt på båt.
Jeg fulgt den, og gikk opp litt for sikkerhets skyld. Det holder min båt.

Synes brucankeret er lettere å få til å sitte enn dreggen, og så veier det mindre, i forhold til hvor tung båt det kan holde. Trenger ikke sitte så utrolig godt, før det er godt nok. Og noen meter kjetting hjelper godt på.

Får også ordne til en lyskaster og noe lys til flagget etterhvert som mørket kommer tidligere.

Jeg brukte før ett lys som de selger på biltema (http://biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Belysning/Ekstralys/Ekstralys-for-ATV/). Det er beregnet for ATV egentlig. Men det funket bra en god stund som dekkslys/søkerlys. Braketten rustet litt, bryteren sluttet til slutt å virke, men det er sigarett uttak på den, så jeg bare stakk inn og ut kontakten som en "av og på bryter". Med litt tape/sikaflex, så er den vanntett også :) Brukte den to år, og virker fortsatt.

Men nå har jeg kjøpt en skikkelig sak fra Maritim (http://www.maritim.no/product.aspx?id=1747&groupkey=006002072) som jeg har montert på toppen av konsollen :)
Den kan du velge mellom "spot" og "flow" lysstråle, og den er robust og lyser godt. Gleder meg til det blit mørkt, og jeg får prøve den :) Liker egentlig best nattdykk, det er noe med stemningen.

Hvis du skal bruke fjellfester så lønner det seg alltid å legge en som sikring! Dem har en stygg uvane med å rikke seg ut av fjellet. Kjøp også fjellfester som er rette og vinklede. Vi fortøyer sjeldent i de rette fjellfestene, men dem er veldig fine hvis sprekken er litt stor, da kan du bruke den rette som en kile for å feste en som er vinklet(selvsagt lønner det seg av og til å bruke den rette til å fortøye med).

Lurt å bruke en som sikring ja, når du først er i gang med å slå ned kiler.

Vi har da alltid kun brukt en rett (vi har slitt ut 3 eller 4 stykk nå :p ), og det har holdt. Jeg må bare stole på buddyen som hopper i land og slår ned kilen.

Når jeg ankrer opp så ville jeg personlig brukt en 360 graders rundtlysende hvit lanterne.

Det er det jeg gjør også. Siden jeg kun har en lanterne. Har ikke kjøpt rød og grønn enda.

Etterhvert skal jeg få laget meg en stang av en eller annen form med rød hvit rød, og en dekkskontakt på, som jeg kan sette opp når jeg skal dykke.

Men etter loven heter det "rundtlysende rød, hvit, rød over hverandre" som betyr "jeg har begrenset evne til å manøvrere, hold godt unna", og ett belyst signalflagg A (Dykkerflagget).

Men i en 16 fots jolle er det vel litt begrenset til hva du får til av lanterner/lys/flaggstang..? Ikke sikkert du har batteri i båten heller?
Er det en vanlig åpen båt/jolle, rib, skjærgårdsjeep eller noe annet du har?

MindViruz
09-08-2010, 13:14
Hei.

Vi pleier å være to stk som dykker fra min båt (RIB).

Du trenger:

Ett billig bruceanker fra f.eks biltema. (Jeg bruker 5kg til en 19fots rib) Det holder bedre enn en dregg, og veier mye mindre for å holde samme båten. Lettere å dra løs når du skal dra det opp også, pga. "vektarmen" blir litt lenger, og du slipper å legge den sammen for hver gang.
3-4meter galvanisert kjetting og ett par galvaniserte sjakler ved ankeret
Langt ankertau (bruker uten bly, bly var altforjævlig tungt å hale opp, og litt "overkill" til min båt)
To galvaniserte bergkiler fra f.eks. biltema (en rett, og en vinklet)
En kraftig hammer, eller klubbe i metall (Har en jernklubbe fra biltema. Den er RUSTEN, men holder ellers fint :) )
Langt baugtau!
En kasse til å ha det hele i, som passer i båten
Dykkerflagg. Kan ABSOLUTT anbefale divestore sitt flagg i nylon. Har holdt i tre år på båten uten å ruste, eller mygle (har aldri tatt det inn) og trenger minimalt med vind for å holde seg oppe, selv når det er vått. Jeg bruker en teleskop-båtshake fra biltema til flaggstang.

Slik gjør du:

Først pleier vi å se oss ut en plass som virker ok å hoppe i land.
Gjør klart ankeret til å kaste uti.
Har på ekkoloddet, og når det er grunnere enn 20 meter, og ikke så veldig langt fra land, hiver jeg uti ankeret. (gidder ikke dra det opp fra 30-40 meter etter dykk :p )
Jeg lar tauet gli ut mellom nevene ett stykke, så kniper jeg til og drar til det sitter før jeg la det gå videre ut. Når mannen i baugen hopper i land, holder jeg i tauet, slik at båten ikke kan gå på land
Han har med seg en eller to bergkiler, og en tung hammer. Du trenger LANGT baugtau, hvis han må litt oppå land for å finne en sprekk, og hvis det er langgrunt og litt bølger vil du dra båten langt ut fra land.
Så er det bare å heise dykkerflagget til topps, og sette på lanterner og dekkslys hvis det er mørkt (egentlig rød,hvit,rød lanterne, hvis du har, og ett belyst dykkerflagg om natten sier loven) Jeg holder meg til vanlige lanterner på båten, og gjerne ett belyst dykkerflagg. Men jeg har to batteri i båten, i tilfelle det ene skulle gå tomt, så får jeg alltid start. For lyskasteren/søkerlyset jeg har vet å bruke strøm. :)
Gå ned langs tauet om du vil. Men dro du ankeret fast, sitter det uansett.

Skal du dykke uten å fortøye i land:

Er det skikkelig ruskevær, finn deg en holme å fortøye i allikevel, men hvis ikke:
Kast ut ankeret der det ikke er så dypt, og dra det fast om du vil etter du har sluppet ut en del tau. Du sjekker det uansett etterpå.
Kast ut mer enn nok ankertau. Minst 5 ganger lengden uten blytau, eller minst 3 ganger lengden ved ren kjetting eller blytau heter det seg, men jeg tar det mer på "gefyhlen", alt etter vær og vind
Fest ankertauet i baugen på båten!!
Hiv opp flaget
Slå på lanterner (egentlig rød,hvit,rød hvis du har, og ett belyst dykkerflagg om natten)
Gå ned langs ankertauet, og forsikre deg om at det sitter skikkelig. Flytt det om nødvendig, eller hent steiner. Bare husk at du skal få det løs igjen også

Dette er trygt og godt :)

Jeg har vel utført godt over 100 dykk på denne måten, og det har fungert strålende hver eneste gang.

bkn
10-08-2010, 13:01
Da har jeg vert på Biltema og handlet! :) Så då blir det nok en tur ut med båten i morgen!

Det er en eldre askeladden sjærgårsjeep, er ikke den perfekte dykkerbåten, men går greit med tre dykkere... Er nok gjennomførbart med fire også, men då begynner det og bli trangt! :P

Har batteri i båten, og en rød/grønn/hvit lanterne. Får ordne til lys til flagget, men rød hvit rød lanterner tror jeg jeg venter litt med. Et dekslys er nok også greit og ha når vi tar av og på utstyret.

Skal sansynligvis ha båten på land litt i høst, så får rigge til utstyr da! :D

Er det forresten noen som har noen forslag til utstyr som er greit å ha i en båt som skal brukes til dykking?

MindViruz
10-08-2010, 20:52
Aner ikke hva som har skjedd lenger oppe, siden jeg har sitert med selv i en hel post, men får ikke slette det :p

Er det forresten noen som har noen forslag til utstyr som er greit å ha i en båt som skal brukes til dykking?

Har prøvd å lage en lignende tråd før, men det var lite tips å få rundtom: http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?topic=65696.0

Noe har jeg sikkert nevnt før, men jeg ramser no opp en del ting som er kjekt å ha.

Søkelys!!! (http://www.maritim.no/product.aspx?id=1747&groupkey=006002072) Siden du har batteri, ville jeg montert en dekkskontakt i nærheten av førerposisjon, slik at du kan plugge i søkerlyset (følger med lyset jeg har linket til, men kjøper du en dekkskontakt utenom på biltema eller maritim for rundt 20-30kr får du med sprutsikkert lokk). Det kan du og bruke som dekkslys. Det er bare å snu det ned mot dekk :)
Ett ekstra batteri i båten, i tilfelle lanterner og lys skulle tømme ett batteri når du er nede på dykk. Da må du ha en batterivelger montert, slik at du kan velge batterier.
Ett ekstra tau, til å skjøte i baugtauet for å dra båten godt ut fra land
Vhf (håndholdt?)
Dykkerflagg
Gummimatter på dørken. Sparer båt og utstyr for mye slitasje.
En line på hver side av båten, med en boltsnap (helst størrelse L), eller en karabinkrok i enden. Slik at du kan klipse av deg alt utstyret i overflaten, hvis du ikke har skikkelig dykkerstige som gjør at du kan gå oppi båten med alt utsytret på deg.
Ekkolodd er kjekt å ha.
Kartplotter er og kjekt å ha
En dreggrulle til å legge dreggtauet i når du haler opp. Sparer tau, båt og krefter (biltema og maritim selger sånne)
En båtshake
En padleåre
En vanntett boks til mobiltelefoner og nesespray (stoler kun på Otrivin ifm. dykking. Ble anbefalt den av dykkerlege og ØNH-spesialist ifm dykking. Taes da rett før dykk)
Ekstra stamp/bøtte til fangsten. En sink/alu bøtte kan og brukes som drivanker. :thumbup:
Dykkerkniv
Oksygen? (En stage flaske eller noe sånt duger nok)
Nødrakett/nødbluss/orange røkboks?

Det var det jeg kom på i første omgang ;)

saski
10-08-2010, 22:19
En tommefingerregel som er ok å følge er 2,5/3X med dreggtau i forhold til dybden.
Da får man en fin bue på tauet og det blir mindre rykking og napping i tauet.
Samt at hvis dreggen skulle løsne, så huker den seg fort fast igjen. :thumbup:

Har kommet opp fra dykk da det har blåst opp til 10m/s fra 0 på svært kort tid, så bedre føre var, enn etter snar. ;)

bkn
12-08-2010, 13:33
Var ute med båten i går og prøvde ankeret. Var enkelt og få feste med det! :) Hadde også en line i land.
Tenkte faktisk ikke på båte i det hele tatt når vi var nede! :thumbup:

Takk for utstyrstips! :) Var mye lurt der jeg må få ordnet! Noe er heldigvis på plass allerede. Ettersom båten ikke bare brukes til dykking må det ingås noen kompromiss. Er ikke så volsom rekkevidde på båten med dykkere i, så jeg skal nok klare meg uten kartplotter (selv om det hadde ver tøft å ha! 8)).

Litt nødutstyr er nok ikke dumt, redning er nok litt lengre vekke når en dykker fra båt enn land!

MindViruz
12-08-2010, 19:16
Det var bra at ting funket som det skulle :)

Kartplotter og ekkolodd er jo bare "kjekt å ha".
Ellers trenger du ett båtsport kart e.l. for å få oversikt over grunner, dybder og se ut potensielle dykkeplasser.

Jeg har ett lite kule kompass montert på konsollen i båten min. Det kan være kjekt å ha når du skal finne veien hjem i igjen i mørke/dårlig sikt om du ikke har kartplotter, eller om den skulle slutte å fungere.