PDA

View Full Version : Dykking og allergi

GhostTiger
02-08-2010, 18:30
Er en ungdom som har lyst til å starte med dykking. Skal til helgen gjøre et prøvedykk, såkalt "Discover scuba". Samtidig er det slik at jeg har pollenallergi. Er nok langt fra blandt de hardest rammede, men tar medisin mot dette daglig. Bruker "Loratadin hexal 10 mg".

Er det noen på forumet som dykker og som samtidig bruker medisin mot pollenallergi? I såfall, hvordan gir dette seg utslag under dykket og er det noe spesielt dere gjør i forbindelse med dykket?

skjelviken
02-08-2010, 18:45
Jeg bruker Loratadin selv mot pollenallergi, og er symptomfri når jeg bruker allergimedisin. Har ingen problemer selv i forhold til allergi og dykking. De største problemene i forhold til allergi er at man kan bli tett (uten medisin) og trøtt (med medisin). Dette er ikke optimalt i forhold til dykking. Jeg tar ikke andre forholdsregler enn hva "normale" folk gjør, jeg dykker ikke hvis jeg har problemer med utligning eller hvis jeg ikke føler meg i form.

Ta en prat med en dykkelege om saken, så får du svar på det du lurer på!

noxius
02-08-2010, 20:09
Jeg har også allergi, det eneste jeg merker er at jeg blir litt trøtt av medisinen (citricin eller no).
men blir ikke så trøtt at jeg mener det er uforsvarlig :police:

bihuler og utligning har ikke vært noe problem.

skjelviken
02-08-2010, 20:11
Jeg ble plutselig en vår helt sykt trøtt av Zyrtec (som inneholder Cetirizin), etter å ha brukt det i 15 år. Så skiftet jeg til Loratadin, og blir ikke trøtt i det hele tatt. Kan lønne seg å bytte merke (gjerne til noe med annet virkestoff) om en blir trøtt.

noxius
02-08-2010, 20:15
takk for tips, tenkte jeg faktisk skulle ta en prat med legen, for det er litt dritt å være sånn halvtrøtt en mnd på sommeren.

skjelviken
02-08-2010, 20:18
Om du ikke er hyperallergisk så er det i grunn bare å stikke på apoteket å kjøpe seg en liten pakke med noe annet for å prøve... ;)

Lillian L
03-08-2010, 11:35
Er "hyperallergisk" men har ikke hatt problemer i forhold til dykkingen. Hatt litt problemer med utligning, men det ble bedre etter en liten operasjon i nesa i forbindelse med allergivaksinering (over tid). Bruker Aerius 5mg og Ventoline astmaspray.

Jeg bør derimot ikke utfordre skjebnen ved å tilbringe tid/gå i høyt gress rett før dykk, eller skifte i en bjørkeskog... Medisinen har ikke noe å bety (for min del), problemet er at jeg tetner og da får problemer med utligning.