PDA

View Full Version : Dykking i Brasil og Egypt

bardevjen
29-10-2003, 15:12
Hei,

Jeg er en rimelig uerfaren dykker (ca. 20 dykk) og bestemte meg for å ta lappen før min samboer og jeg skulle til Brasil i mars i år. Hun har lappen fra før og er AOD. Kurset mitt var i rimelig kaldt vann (-1 grad) og overgangen til 28 grader i vannet var enormt (men herlig).

Vi reiste først til en øy utenfor Salvador som heter Morro de Sao Paulo som var en hyggelig overraskelse.

Etterhvert dro vi videre nordover til Recife og Fortaleza. Fra Recife tok vi fly i en times tid ut til en øy øst for Brasil som heter Fernando de Noronha. Dette er en veldig liten øy der mesteparten er naturreservat. Her opplevde vi en helt vannvittig dykking. Vi så (på første dykket) bl.a. kjempeskilpadder, stingrays, barracuda og grønn kjempemurene. På senere dykk var vi også i nærkontakt (omkring 3 meter) med revhai.

Det var ikke noe særlig koraller der, men livet ellers var helt fantastisk. Vi så også en fisk som jeg ikke har klart å finne ut navnet på, bare at den var et sted mellom 3 og 4 meter og så ut som.....ja, en fisk :)

For et par uker siden var vi også i Sharm el Sheikh og dykket i Dahab (med bla. the blue hole) og i naturreservatet der (med bla. Shark Observatory og Anemone City). Helt utrolig her også, men forskjellen var at i Brasil var fiskene mye større, men kanskje ikke så mange forskjellige typer som i Egypt.

Jeg vet at mange synes at Egypt er en av verdens beste dykkesteder, men jeg vil rangere Fernando de Noronha i Brasil foran denne (av de plassene vi har vært på iallefall).

Øya i Brasil anbefales på det sterkeste. Ang. priser: Det kostet ca. 350 kroner for to dykk i Brasil inkl. leie av fullt utstyr og alle dykkene var fra båt. Prisen for flybilletten ut til øya var forholdsvis dyr, omkring 1500 kroner og i tillegg kom en avgift per. dag på ca. 40 kroner (pga. at det var et naturreservat). Vi leide oss en fyr med videokamera i Brasil som var med oss under vann og vi betalte ca. 200 kroner ferdig redigert på en VHS kassett.

God tur!

mvh,
Bård A. Evjen

veiled
30-10-2003, 09:33
dykka i brasil i fjor. var tre måneder i Natal og studerte exphil og exfac. kunne ikke la dykkemulighetene forsvine , så broren min tok lappen der nede. PDIC eller no het organisasjonen. hvertfall så var vi og dykka ute på Fernando De Norohna i tre-fire dager. Det var helt fantastisk. masse fisk av alle mulige slag. baracudaer, murener, diverse stimfisk osv. var rett ved siden av en stor havskilpadde som spiste av bunnen. :-D Det er tre store dykkesentere der. kan anbefale Atlantico Divers. dem har bra service, stor flott dykkebåt, bra overflateberedskap og alle guidene/divemasterne snakker bra engelsk. Det siste er nokså uvanlig i brasil. lurer på om ikke 70% av øya er fredet naturreservat. En må betale en økoskatt hver dag en er der og det blir dyrere og dyrere for hver dag. Fikk dessverre ikke sett no hai når jeg var der... du er heldig! Guidene fortalte at antall haier har gått drastisk ned de siste årene. Dem har freda endel bukter der dem vet at haiene formerer seg. Det var litt kult egentlig. Det var ikke lov til å oppholde seg i vannet i disse buktene for da "forstyrra en haiene"! det var ikke sånn at dem kunne være farlige eller noe. det var underordnet. dem skulle ikke forstyrres. syntes det var litt artig.
så også noen djevlerokker og en sinnsykt stor eagleray (aner ikke hva den heter på norsk) når vi snorkla litt i en bukt. utrolig fint sted både over og under vann. drar gjerne tilbake dit.

:-)