PDA

View Full Version : Tsk tsk tsk... (Gutta + 71°N-kritikken)

lurre
28-10-2002, 23:22
:(

Beklager NDF.

Det blir for lettvint å skrive at man er "svært kritisk" basert på hva man så i løpet av noen raske minutter på programmene 71°N og Gutta på Tur.
Det stod blant annet:
Både ”Gutta på tur” og ”71 grader nord” har i sine programmer vist til en dykkepraksis som man ikke ønsker. Programmene bryter med alle regler og normer for sikker dykking, og undergraver det holdningsskapende arbeidet hele dykke-Norge har drevet med i flere år

Unnskyld meg. Jeg synes ikke programmene bryter ALLE normer og regler. Det ble gjort enkelte feil, men som det har blitt påpekt av flere i diskusjonene her på dykkesidene, så ble kritikken i flere av tilfellene gitt på feil grunnlag, jfr. f.eks. PADI's "Discover Scuba".
Dykking i Saltstraumen? Stoler man ikke på at de lokale guidene og instruktørene vet best hva som bør og ikke bør gjøres av ferske dykkere? Burde ikke NDF sjekket opp med Bodø-gjengen hva som var gjennomført av sikkerhetstiltak før de kom med en så subjektiv kritikk?

Jeg tror vi legger litt for mye i effekten av disse programmene. Vel er de populære, men det får da være grenser.

At det derimot gav god reklame, det er det ingen tvil om.

Jeg får sende ut en pressemelding der jeg stiller meg svært kritisk til kritikken fra forbundet mitt. ;)

Der fikk jeg sagt det.

Kyrre
Harstad

JET
29-10-2002, 02:32
Stå på Kyrre !!!

Programmene var etter min mening veldig god reklame for dykkingen. Men de i NDF er vel ikke ufeilbarlige de heller.

Har de beklaget uttalelsene ?

jet

Pompel
29-10-2002, 02:49
Dette er å bannes i kjerka for enkelte... skulle man leve etter NDF sine regler har det ikke blitt så mange dykk i løpet av et år! Beklager, men de er for strenge. Det er muligens på tide å tilpasse reglene den virkelighet som eksisterer istede for å holde fast på en ilusjon om den perfekte verden. Phu det gjorde litt godt å skrive det.

Arne K.

lurre
29-10-2002, 06:24
Har de beklaget uttalelsene ?

Nei, og det regner jeg vel ikke egentlig med at de kommer til å gjøre. Kanskje man er programforpliktet til å mene noe sånt hvis man sitter høyt nok i NDF?
Heldigvis har også jeg lov til å mene noe, og i dette tilfellet synes jeg altså at de skyter titting med kanon. :)

Jeg kan jo ellers si meg enig i at man kanskje burde ta en titt på NDF's regelverk for gjennomføring av dykk. Først og fremst burde man lage et skille mellom
1) Anbefalt praksis
og
2) Obligatorisk praksis

Men det er ikke jeg som skal gjøre den jobben, så jeg skal vokte meg vel for å komme med for mye synsing. Til det er jeg på litt for grunt vann... ;)

Dive safely,

Kyrre

Tassax
29-10-2002, 08:56
Jeg tror dere fokuserer feil på dette, i forhold til forbundet.
Det jeg tror forbundet reagerer på er fremstillingen (altså det du så og hørte gjennom "kassa").

Jeg har hørt flere som har sagt at de trodde det var så enkelt, ufarlig, og krevde så lite for å ha lov til å dykke.
"Ta et teori-kurs hos en kursleverandør, for deretter å reise rett opp til Saltstraumen å dykke."
"Utstyr og noen som følger litt med på hva en driver med.... trenger en mer enn det?"

Tror forbundet ønsker mer fokusering på det som faktisk var reelt. At de måtte gjennom opplæring, og at hurra-gutta og nordfarerne hadde et stort sikkerhettsteam, for at det hele skulle vært forsvarlig.
(Sitater fra pressemeldingen:)
"...når man på TV får inntrykk av at man kun trenger litt teori?, "
"...ikke at de skal følge seg lurt av å ha betalt for ”unødvendige” timer med teori og bassengøvelser."

Videre står det helt klart:
" Vi håper de uerfarne dykkerene var gitt et forsvarlig sikkerhetsopplegg under dykkene, men det ser vi ikke på TV."

At de ønsker å sjekke at alt har foregått "forenlig med Lov om....", viser egentlig bare at de tar slike ting alvorlig (som de burde, når de reagerer som de gjør), og ønsker å sjekke dette nærmere. Jeg ser ikke mer alvorlig på det enn det.

Oppsummering:
Jeg kan ikke se en eneste setning som kritiserer gjennomføringen og det som skjer bak kamera, men det er fremstillingen som blir kritisert.

Vel er det "bare et tv-program". Men det gir likevel signaler.....

"just my humble opinion"

lurre
29-10-2002, 09:50
Joda Tassax, du har gode argumenter. Jeg noterte meg også utsagnene...
Som deg tok jeg også utsagn ut av sammenheng og brukte dem i argumentasjonen min. ;)

Det kan godt hende at NDF må gjøre det de faktisk gjør. Jeg synes bare det virker som om de ikke har gjort god nok research, (antakelser istedet for bekreftelser på sikkerhetsnivå) og som sagt synes jeg de benyttet alt for sterke ord.

NDF er nå dykkernes organisasjon. Hvorfor spurte de ikke dykkerne om hva som hadde skjedd før de uttalte seg?

Kan jeg på tampen også si at jeg synes argumentet til NDF om at det blir vanskelig å forsvare antall undervisningstimer under kurs faller på sin egen urimelighet. Klarer man ikke forsvare grunnkursene med faglig tyngde har man kanskje ikke forberedt seg godt nok? Skulle noen trekke seg fra kurs fordi de synes at det blir for tungt har de kanskje ikke noe under vann å gjøre like vel.

Men som sagt, Tassax: Gode argumenter, godt forsvar. Jeg er likevel ikke enig i kritikken fra NDF. De må gjerne kritisere, men på bedre grunnlag.

Og på toppen av det hele er visst Saltstraumen oppskrytt. Grovfjordstraumen her oppe ved Harstad er mye vakrere sies det fra de som har vært begge steder.

Happy diving,

Kyrre

JET
29-10-2002, 10:25
Gode informative innlegg og jeg prøver ikke å trakke noen på
tærene og NDF er nok et flott forbund. Men er det ikke på tide med en oppgradering av reglene og holdningene i høyborgen ?

jet

Tassax
29-10-2002, 10:54
NDF er nå dykkernes organisasjon. Hvorfor spurte de ikke dykkerne om hva som hadde skjedd før de uttalte seg?

Joda, du har egentlig rett i det. Men de fokuserer på det som kom frem. Den jevne mann i gata, sjekker ikke hvordan det egentlig foregikk, før han kaster seg på kurs.

Kan jeg på tampen også si at jeg synes argumentet til NDF om at det blir vanskelig å forsvare antall undervisningstimer under kurs faller på sin egen urimelighet. Klarer man ikke forsvare grunnkursene med faglig tyngde har man kanskje ikke forberedt seg godt nok? Skulle noen trekke seg fra kurs fordi de synes at det blir for tungt har de kanskje ikke noe under vann å gjøre like vel.

Meget bra argument. Og absolutt instruktørens oppgave...

Og på toppen av det hele er visst Saltstraumen oppskrytt. Grovfjordstraumen her oppe ved Harstad er mye vakrere sies det fra de som har vært begge steder.

;D

sign ndf
29-10-2002, 13:18
Som avsender av pressemeldingen ser jeg med tilfreds at den verserer i fora som dette. Det er bra. Jeg tror det styrker dykkesporten at vi snakker om hva vi gjør når vi dykker. Det bevisstgjør at det er en risiko i sporten. Når vi i tillegg til å snakke om alt det positive ved dykkersporten også snakker om sikkerhet, så forebygger vi også at uhell kan oppstå. Det er mye av det som ligger i organisert dykking.
Jeg legger meg selvsagt flat for den kritikk som kommer frem om at vi ikke har sjekket med alle som har vært med å laget programmene om sikkerheten var ivaretatt. Vi håpet at den var ivaretatt. Etter å ha vært i kontakt med Arne Hjeltnes så har vi også dementert deler av pressemelding. Se forøvrig ny pressemelding. Som dykkeforbund så mener vi at vi har en viktig rolle å si ifra når signaler om dykking kommer frem slik det har skjedd i disse tilfellene.
Vi synest imidlertid det er positivt at det diskuteres videre og vil gjerne være med i mange slike diskusjonsfora. ;)

lurre
29-10-2002, 15:39
Dette var hyggelig lesning!

Litt dårlig tid akkurat nå, men jeg leste dementiet og må berømme dere for å "gjøre jobben skikkelig".
At dere i tillegg kommer innom på dykkesiden og forteller deres versjon er også meget tilfredstillende. Ihvertfall for meg.

Det er stort å innrømme sine feil. En gang skal jeg også innrømme den ene feilen jeg har gjort ;)

Dykk relativt sikkert,

Kyrre
Harstad.

Thomas Torjusen
29-10-2002, 19:25
Vi synest imidlertid det er positivt at det diskuteres videre og vil gjerne være med i mange slike diskusjonsfora. ;)

Det er en fin holdning synes jeg. :)

Kanskje dere skal linke til Dykkesidens diskusjonsforum på www.ndf.no også?

/Thomas