PDA

View Full Version : Nødoksygen til privatperson?

Münsterjeger
13-07-2010, 17:13
Har søkt litt rundt her, men fant ikke noe spesifikt om dette.

Jeg hadde tidligere en flaske med O2 fra Yara. Dette er ca 1 år siden nå.
Denne leverte jeg tilbake av diverse grunner.

Nå ønsker jeg ny flaske, og har sendt dem forespørsel på det.
Fikk nå en mail i retur om flasken var for dykking, eller om det var akutt-flaske ved ulykke.

Svarte at dette var en akuttflaske ved ulykke.

Så kom jeg til å tenke på en ting. De formulerer ikke dette så veldig godt på Yara.
De skriver at du som dykker trenger med. O2.

Er denne ordningen ment for de som blander gass selv, eller er den ment slik at privatpersoner også kan ha den tryggheten å ha med. O2 når man dykker avsides? Evt begge deler?

Jeg føler meg ganske mye tryggere med O2 tilgjengelig, enn uten.

Noen som vet hva ordningen er ment for?

offpro
13-07-2010, 18:19
Ser ingen grunn for å leie en flaske fra yara/aga for å ha i beredskap.

Jeg ville heller kjøpt en 3L (http://=http://www.fue.no/fue_mambo/index.php?option=com_wrapper&Itemid=66&cPath=22_58&products_id=946) eller 5,7L (http://www.fue.no/fue_mambo/index.php?option=com_wrapper&Itemid=66&cPath=22_44&products_id=53) og evt de rette overgangene du trenger fra Toskedal (http://www.toskedaluvservice.no/).

Du burde klare å få den fylt på nærmeste dykkesenter som leverer nitrox. Hvor bor du i landet?

mrr
13-07-2010, 21:07
Ser ingen grunn for å leie en flaske fra yara/aga for å ha i beredskap.

Jeg ville heller kjøpt en 3L (http://=http://www.fue.no/fue_mambo/index.php?option=com_wrapper&Itemid=66&cPath=22_58&products_id=946) eller 5,7L (http://www.fue.no/fue_mambo/index.php?option=com_wrapper&Itemid=66&cPath=22_44&products_id=53) og evt de rette overgangene du trenger fra Toskedal (http://www.toskedaluvservice.no/).

Du burde klare å få den fylt på nærmeste dykkesenter som leverer nitrox. Hvor bor du i landet?

Har gjort nettopp dette med to 3-litere, og har o2-rensete ventiler og en slik ventil+maske til å sette på en ventilslange.

Har aldri vært problemer å få fylt denne. Etter at jeg har brukt den i noen tvilstilfeller har jeg til og med fått den gratis fylt flere steder.

-- mrr

Olings
14-07-2010, 16:11
Har litt lignende problemstilling og har lurt på om DAN sin REMO2 kunne være noe for oss som dykker litt utenbys. Noen med kjennskap til og erfaring med dette systemet? Opptil 8 timer med oksygenforsyning høres jo lovende ut.

Morten 292
03-08-2010, 22:56
me tanke på dette er en sikkerhet alle som dykker mye egentlig burde hatt liggende klar under dykketurer, syns jeg det er uansvarligt dyrt med nødoksygen pakkene!!

berikken
04-08-2010, 00:02
Enig med deg Morten medlemskort i klubb eller bare sertifikat burde vært nok til å få fylle gratis...skulle bare mangle

bk
04-08-2010, 19:12
Burde absolutt vært subsidiert av staten, både utstyret og gassen.
Hvorfor skal jeg betale hva det koster liksom, bare fordi jeg har valgt å drive med dykking som hobby ??? :thumbdown:

OKOverrein
04-08-2010, 21:54
Hvorfor skal jeg betale hva det koster liksom, bare fordi jeg har valgt å drive med dykking som hobby ??? :thumbdown:

Det jeg lurer på da er, hvorfor skal jeg (og alle andre skattebetalere) være med å betale for utstyr og gass som du skal bruke ?

Jeg har nå iallefall ingen problem med å få tak i det utstyret eller gassen. Ikke er det spesielt dyrt heller hvis du klarer deg med vanlig ventil. Fue selger en 7L stage + ventil til 5800 kr. Det er jo fullt mulig å kjøpe det brukt til ca 1/2 pris. Gassen koster jo heller ikke så mye, alt etter literprisen på 02 burde det koste max 100 kr.

Bjørn Opperud
04-08-2010, 21:57

Det jeg lurer på da er, hvorfor skal jeg (og alle andre skattebetalere) være med å betale for utstyr og gass som du skal bruke ?

Jeg har nå iallefall ingen problem med å få tak i det utstyret eller gassen. Ikke er det spesielt dyrt heller hvis du klarer deg med vanlig ventil. Fue selger en 7L stage + ventil til 5800 kr. Det er jo fullt mulig å kjøpe det brukt til ca 1/2 pris. Gassen koster jo heller ikke så mye, alt etter literprisen på 02 burde det koste max 100 kr.

Jeg tror kanskje BK var ironisk ;)

Morten 292
05-08-2010, 08:43
det jeg mente då var at de pakkene med førstehjelpsutstyr til dykkere, blandt annet oksygen, de koster jo over 10k, hvorfor er de små flaskene så dyre når de vi bruker til vanlig dykking er mye større

stingern
05-08-2010, 12:21
Sendte mail til Yarapraxair ang medisinsk oksygen.
Fikk til svar dette tilbudet:

Vedlagt sendes tilbud på medisinsk oksygen for beredskap til dykking.

Vi har noe forskjellige størrelser/emballasje på medisinsk oksygen. Gass betales ved hver levering/fylling og ønsket emballasje må leies fra produsent da dette er et lovpålagt krav for medisinsk gass.
1 -5 L stålflasker som krever ekstern flowreguleringsventil, eller flasker med integrerte (fastkoplede) flowreguleringsventiler.
Jeg har gitt deg priser på på leie av sist nevnte flasketype - dette er etter mitt synspunkt det enkelste og sikreste ved bruk i beredkap da alt er raskt klart til bruk. Gasspris er lik for størrelsene 1 -10 L.

Nettopris pr. enh
502193
Medisinsk
2,5 L flaske i stål
10 % 674 eks mva
Oksygen
med integrert regulator

502623
Medisisnk
2 L flaske i komposittmatriale 10 % 674 eks mva
Oksygen
med integrert regulator

Leie pr. enhet pr. døgn.
Varenr. Emballasjetype
Pris pr. døgn
800716
2,5 L flaske i stål med integrert regulator
3,20 eks mva

800952
2 L flaske i komposittmatriale med integrert regulator
6,90 eks mva

Disposisjonsavtale
Disposisjonavtale - avtale for disponering av emballasje i et bestemt tidsrom, som betales
forskuddsvis, årlig i avtaleperioden.
Varenr. Emballasjetype
Pris pr. år

801254
2,5 L flaske i stål med integrert regulator, 3 års avtale
950 eks mva

801240
2 L flaske i komposittmatriale med integrert regulator,
1500 eks mva
3 års avtale

Koster litt, men hva er et menneskeliv verd i forhold med tanke på den ekstra sikkerheta i allefall for oss som bor langt i fra nærmeste trykkammer da den første timen er den viktigste med tanke på behandling.

Pattaya
05-08-2010, 12:46
Hvor lenge vil en kunne gi oksygen med 2 - 2,5 liters flaske?

stingern
05-08-2010, 12:54
med 200bars 2.5L flaske og 6L minutt så har du ca 83 minutter vist jeg ikke surre for mye med matmatikken hehe. og det hjelper på inntil du får bistand fra legevakt og eller ambulanse osv...

Pattaya
05-08-2010, 12:56
med 200bars 2.5L flaske og 6L minutt så har du ca 83 minutter vist jeg ikke surre for mye med matmatikken hehe. og det hjelper på inntil du får bistand fra legevakt og eller ambulanse osv...

6 liter i minuttet er vel i minste laget om jeg ikke husker for mye feil fra rescue kurset... ::)

stingern
05-08-2010, 13:23
Evt 50 minutt på 10Lmin. Det er vel rundt det som er anbefalt. Bør også brukes reservoar for å utnytte 100%

mrr
06-08-2010, 01:02
det jeg mente då var at de pakkene med førstehjelpsutstyr til dykkere, blandt annet oksygen, de koster jo over 10k, hvorfor er de små flaskene så dyre når de vi bruker til vanlig dykking er mye større

Medisinsk utstyr koster penger.

Jeg fikk O2-renset to gamle stålflasker (3 liter) (trykkprøvde dem også som "Å", så det holder med trykktest hvert 5. år,men de kan ikke brukes til dykking). Fylte med O2. Satte på et gammelt førstetrinn, også O2-renset; og har både en demand-ventil og en constant flow maske.

Eks flaskene og ventilene kostet dette ca 1500 kroner.(rensing, O2, trykkprøving, og constant-flow maske).

Har vært i bruk 3-4 ganger; "better safe than sorry"; og jeg har så langt bare betalt for en fylling.

Vi er vel kommet så langt mot sosialismen at O2 er gratis?

-- mrr

stingern
06-08-2010, 01:13
Grei måte å gjøre det på mrr :thumbup: