PDA

View Full Version : Behandle, vedlikeholde gummipongtong Rib

MindViruz
07-07-2010, 16:31
Hei.

Da jeg skal hente Riben min med ny PVC pongtong på i helgen lurer jeg på om noen har noen gode tips til hvordan man bør behandle pongtongen best mulig for at den skal vare lengst mulig.

-Finnes det noen middler man bør/kan behandle den med for at den holder best mulig, ser best mulig ut, og blir lettest mulig å vaske ren?
-Er det samme luftrykk uansett båt? (240mBar/0,24Bar??)
-Si at det er kaldt en dag, og man fyller båten opp til 240mBar om kvelden man skal bruke den, og det er forventet solsteik og varmt neste dag. Bør man da tappe den for litt luft før man parkerer for kvelden?
-Hvilken middel bør man bruke for å vaske den ren, og hva må man ikke bruke?
-Hva er det pongtongen ikke tåler? (F.ekse. slyngespisser, høy varme eller kanskje diverse typer oljer/kjemikalier???)
-Noen andre forhåndregler man bør ta for å bevare den best mulig?

Her er før bilde, med den gamle tuben på:

MindViruz
07-07-2010, 16:37
Den store forskjellen på før og etter er at nå er den blitt flat i nesen, siden det er en uorginal pongtong. Det kom som en liten overraskelse, men det er jo egentlig bare bedre å losse inn og ut av båten når den er flat i nesen, siden man får bedre kontakt med brygga både i baug, og langs ripa. Så vil jo det innvendig volumet øke litt.
Men det vil vise seg etter litt utprøving hva som er best.

Uansett, her er bildet jeg har fått tilsendt av forhandleren av den "nye" båten:

aleksanderedv
27-10-2010, 16:24
hva måtte du ut med av cash for og få skifta pongtong

MindViruz
27-10-2010, 16:32
28500,- for bytte av pongtog inkludert arbeid og moms :)

Første prisen jeg fikk av en annen leverandør var ca 50.000!!!

Det varierer STOOOORT i pris hos de forskjellige...