PDA

View Full Version : Spørsmål ang. ventilsett

firji
04-07-2010, 19:47
Hei.

Har nettopp begynt å dykke, og min kjære samboer var så snill å kjøpe meg et ventilsett.
Nå har jeg brukt dette settet her i norge noen ganger, og nå skal jeg til egypt om 1 uke.

Spørsmålene lyder som følger :

Jeg har skru ventil, heter dette DIN?
Kan den benyttes i egypt, eller trenger jeg et adapter til yoke ?

Jeg har jo slange til tørrdrakten, jeg skal jo ikke bruke tørrdrakt i egypt, hva skjer om jeg bare skrur av den? Da vil jeg jo få et åpent hull ?

Takk for svar og god sommer !

schaan
04-07-2010, 20:50
Har ikke hatt bruk for adapter i Egypt.
Har dykket med fem forskjellige selskap.

Du kan bare la slangen til tørrdrakt henge på. Eller kjøpe en plugg til førstetrinnet.

firji
04-07-2010, 21:22
en slik plugg, hvor får jeg tak i det ? er det bare å bruke en tang for å skru av slangen?

Tor87
04-07-2010, 21:33
Bruk helst fastnøkkel, nest helst skiftenøkkel og helst ikke tang pga faren for å skade gripeflatene.
"Pluggen" er bare en skrue med en o-ring og skulle vel fulgt med når 1.trinnet ble kjøpt.

OKOverrein
04-07-2010, 21:43
en slik plugg, hvor får jeg tak i det ? er det bare å bruke en tang for å skru av slangen?

http://www.fue.no//images/AP1408_AP1409.jpg
http://www.fue.no/fue_mambo/index.php?option=com_wrapper&Itemid=66&products_id=466

Du får vel kjøpt det hos din nærmeste dykkerbutikk, det kan hende du må ut med noen kroner mer men...

soltman
04-07-2010, 23:27
Hvis du ikke har blideplugg og verktøy tilgjengelig, ville jeg beholdt draktslangen på. Kanskje stripse den sammen med en annen slange, slik at den ikke kommer i veien. Da slipper du å reversere prosessen igjen når du kommer hjem.

Hvis du velger å fjerne slangen så bruk fastnøkkel eller en liten skiftnøkkel. På blindepluggen må du som regel bruke en umbrakonøkkel. Det er ingen heksekunst å gjøre det selv, og tar kun et par minutter. Men etter at byttet er gjort, burde du sette luft på ventilsettet for å kontrollere etter eventuelle lekasjer. Husk på o-ringen mellom pluggen og 1.trinnet.

PS: Du vet at de leier ut alt utstyr i Egypt ;) Populært dykkemål, så vil tru at kvaliteten på utstyret er bra?

Lykke til :thumbup:

nyxflora
04-07-2010, 23:53
En fordel syns jeg å bruke eget ventilsett, leier helst flasker osv.

Jørgen*
06-07-2010, 14:26
Det er greit å ta med sitt eget ventilsett, også for å spare penger. Jeg sparte nettopp 20 euro på leieprisen, mot å leie fullt utstyr, fordi jeg hadde egne ventiler.

Men så er det vekta da. Et ventilsett veier jo litt og kan bli forskjellen på om du må betale overvekt eller ikke. Kan derfor være et poeng og gjøre det så lett som mulig, ved å ta av det som ikke trengs.

Jeg ville ha tatt med ventilsett og tatt av slangen.

anakken
06-07-2010, 14:35
Jeg ville ha tatt med ventilsett og tatt av slangen.

Slangene veier ikke stort kontra selve førstetrinnet.. Det får så være.

Holder med nyxflora her, da ventilsett er noe som man gjerne ønsker å ha på stell. Er man riktig uheldig kan man oppleve å få et ventilsett som enten, man ikke er særlig fornøyd eller tilfreds med, eller i verste fall et ventilsett som svikter fullstendig..

Anbefaler deg derfor å ta med eget ventilsett som du vet ikke koster deg livet.

-- Andreas