PDA

View Full Version : Dykkeoppdrag i Bergen?

knurren
10-05-2010, 19:25
Jeg har vært så uheldig å miste propellen på båten min. Den ligger på 5meters dyp sentralt i Bergen så jeg trenger hjelp til å få den opp.
Har du mulighet til å hjelpe meg, så send meg en mail eller kontakt meg på 97117244.

bergenremi
29-05-2010, 00:49
Jeg kan kanskje være behjelpelig med dette. Jeg er medlem av Askøy sportsdykkerklubb. Så om du kan ta kontakt med meg på 92092605 hadde det vært det enkleste.

nyxflora
29-05-2010, 01:20
Hva føler Askøy sportsdykkerklubb for den slags publisitet? Kanskje en Pm er bedre neste gang... :police:

Pattaya
29-05-2010, 09:34
Er det negativt at et medlem fra Askøy sportsdykkerklubb bistår i et slikt tilfelle?

gadus
29-05-2010, 13:04
Tviler jeg på, det må da være grenser, men Nyxflora mente kanskje at man må ha yrkesdykkerutdannelse og full pakke for dette oppdraget? ;D

bergenremi
30-05-2010, 12:47
Jeg tror ikke at du trenger noen utdannelse for å hente en propell, det kan jeg nesten ikke tenke meg til.
Uansett dykker jeg aldri alene, og tar alltid forholdsregler.

Som jeg også skrev tidligere.... "Jeg kan kanskje være behjelpelig med dette."

Vi er en dykkeklubb som tar sikkerhet veldig alvorlig. Det er tross alt vår sikkerhet det er snakk om. :)

errem
30-05-2010, 13:13
Jeg tror ikke at du trenger noen utdannelse for å hente en propell, det kan jeg nesten ikke tenke meg til.

Vi er en dykkeklubb som tar sikkerhet veldig alvorlig. Det er tross alt vår sikkerhet det er snakk om. :)

Etter å ha kjørt bil i snart 30 år, og med tanke på at kontrollorganene er rimelig like, ville jeg nok kunne kjøre en semitrailer over en distanse på noen kilometer rimelig trygt. Jeg kunne sågar ta med meg noen hjelpere for å øke sikkerheten. Men lovlig blir det ikke selv om oppdraget er enkelt, jeg har ikke sertifiseringen......

skjelviken
30-05-2010, 13:18

Etter å ha kjørt bil i snart 30 år, og med tanke på at kontrollorganene er rimelig like, ville jeg nok kunne kjøre en semitrailer over en distanse på noen kilometer rimelig trygt. Jeg kunne sågar ta med meg noen hjelpere for å øke sikkerheten. Men lovlig blir det ikke selv om oppdraget er enkelt, jeg har ikke sertifiseringen......

Skjønner at du ikke har peiling på semitrailere.... ::)

errem
30-05-2010, 13:46

Skjønner at du ikke har peiling på semitrailere.... ::)

Da tok du poenget :thumbup:

Wracul
30-05-2010, 18:03
Herregud er det mulig.

mgjell
30-05-2010, 18:12
Hvis noen har lyst å hjelpe noen med å hente opp en propell, nøkkelknippe eller noen kamskjell for å være hyggelig, så er ikke det arbeidsdykking så lenge man ikke tar betalt for det.
Det blir helt tåpelig å si noe sånt. Det vil jo si det samme som at noen ikke kan sitte på med meg til jobben fordi jeg ikke har taxi løyve.

En annen ting er at jeg i hvert fall ikke ville kastet vekk et dykk på det.

errem
30-05-2010, 18:31
Hvis noen har lyst å hjelpe noen med å hente opp en propell, nøkkelknippe eller noen kamskjell for å være hyggelig, så er ikke det arbeidsdykking så lenge man ikke tar betalt for det.
Det blir helt tåpelig å si noe sånt. Det vil jo si det samme som at noen ikke kan sitte på med meg til jobben fordi jeg ikke har taxi løyve.

En annen ting er at jeg i hvert fall ikke ville kastet vekk et dykk på det.

Loven er ikke laget for å ødelegge for dykkere, tvert i mot. Hva skjer om dere har et uhell? Hvem har ansvaret? Mange forsikringsselskap har klausuler mot slike ting og vil kalle dette ervervsmessig dykking, uansett betaling eller ikke. Hva om noen får ødelagt utstyr? hva om oppdraget går skeiss og dere forværrer en skade (gjelder kansje ikke dette tilfellet) hvem skal da betale?
Om jeg tilfeldigvis dykket der ville jeg nok ikke stusset på å ta opp propellen, men slik dette har utviklet seg ville jeg ha tenkt meg om flere ganger.

Erlend

nyxflora
30-05-2010, 21:11
Fin oppsummering Erlend :thumbup:, fra min side likte jeg best komentaren til Lambi666, dessverre borte nå ;D

bergenremi
30-05-2010, 21:41
Fordi det er en båtpropell er det ulovlig. Hva om du hadde mistet blybeltet ditt og lurte på om noen kunne hentet dette opp. Det ville vel også vært ulovlig det da...... Eller tar jeg feil da?

nyxflora
30-05-2010, 21:54
Jeg henter opp det som er mitt selv, dette kan ikke forklares bedre en Erlend allerede har forklart, det er greit å være skeptisk så slipper du ubehagelige overraskelser. De enkleste ting har en tendens til å virke umulige til tider.

bergenremi
30-05-2010, 21:57
Jeg tar en telefon til arbeidstilsynet imorgen og hører hva de har å si. Så tar jeg min avgjørelse på grunnlag av hva de sier.

nyxflora
30-05-2010, 22:01
Hold oss oppdatert :thumbup:

bergenremi
30-05-2010, 22:37
Det skal jeg.

magnsh
31-05-2010, 09:09
Når det Offentlige bruker sportsdykkere til å rydde havner, kanaler o.s.v. (dykkere som ikke har riktig sertifisering), så kan det ikke være så feil å hente opp en propell. Skjønner ikke at folk gidder å blande seg engang....

http://www.askøysportsdykk.com/index.php?option=com_agora&task=topic&id=21&p=1&Itemid=28

Lykke til på oppdraget, håper du får en god betaling... :)

MH

magnsh
31-05-2010, 09:17
For å se linken, så må man kopiere adressen, så lime den inn i adressefeltet.... n :)

gonso
31-05-2010, 09:22
Når det Offentlige bruker sportsdykkere til å rydde havner, kanaler o.s.v. (dykkere som ikke har riktig sertifisering), så kan det ikke være så feil å hente opp en propell. Skjønner ikke at folk gidder å blande seg engang....
Enig. Har dere ikke annet å drive med enn å blande dere i en uskydig sak som dette.

errem
31-05-2010, 10:48
Enig. Har dere ikke annet å drive med enn å blande dere i en uskydig sak som dette.

Det er det samme som jeg forsøker å si til parkeringsvaktene.

bergenremi
31-05-2010, 11:19
Da har jeg snakket med Arbeidstilsynet og fått svar fra dem om at så lenge det ikke er noen form for betaling. Unntak er dekning av utgifter. Så er det bare å dykke i vei så lenge det er innenfor sertifikatet. Hadde det vært montering osv med verktøy under vann hadde saken vært en annen, men å hente noe er ikke noe problem. Det var tilbakemeldingen fra arbeidstilsynet.

errem
31-05-2010, 12:00
Da har jeg snakket med Arbeidstilsynet og fått svar fra dem om at så lenge det ikke er noen form for betaling. Unntak er dekning av utgifter. Så er det bare å dykke i vei så lenge det er innenfor sertifikatet. Hadde det vært montering osv med verktøy under vann hadde saken vært en annen, men å hente noe er ikke noe problem. Det var tilbakemeldingen fra arbeidstilsynet.

Før noen tar dette for god fisk, må de være klar over at det ikke er lik tolking i alle arbeidstilsyns områder. Sjekk det lokale arbeidstilsynet før dere gjør noe.
En annen sak er de andre momentene jeg tok opp over her.......

soltman
31-05-2010, 12:26
Vær obs på at en propell kan ha forflyttet seg et godt stykke fra den "kjente" posisjonen. De har som regel litt fart på seg når man "mister" de... I kombinasjon med eventuell dårlig sikt er det slett ikke garantier for at man faktisk finner den. En annen sak er som tidligere nevnt å "kaste bort" et dykk på dette uten noen form for konpensasjon.
Det blir en annen sak hvis man faktisk ser propellen fra overflata.

Er det forresten noe i veien for at en gavmild "oppdragsgiver" gir deg en fin gave på f.eks. bursdagen din :P

Hva ville en arbeidsdykker tatt for et slik oppdrag? (bare hente opp propellen, ikke montering)

gadus
31-05-2010, 12:38

Før noen tar dette for god fisk, må de være klar over at det ikke er lik tolking i alle arbeidstilsyns områder. Sjekk det lokale arbeidstilsynet før dere gjør noe.

Ja for all del, ikke hjelp naboen å hente opp propellen før arbeidstilsynet er konsultert. ;D

gadus
31-05-2010, 12:43
Hva ville en arbeidsdykker tatt for et slik oppdrag? (bare hente opp propellen, ikke montering)

Vet ikke, men hvis han er total medlem i Redningsselskapet, vil dykker derfra hente den opp gratis tror jeg.

errem
31-05-2010, 12:53

Ja for all del, ikke hjelp naboen å hente opp propellen før arbeidstilsynet er konsultert. ;D

Om naboen din mistet propellen ville ikke dette ha foregått over nettet, men ved en personlig henvendelse som det blir foreslått lenger oppe.....

errem
31-05-2010, 12:57
Er det forresten noe i veien for at en gavmild "oppdragsgiver" gir deg en fin gave på f.eks. bursdagen din :P

Gaver kommer under lønn....

Prisen for et dykkelag ligger på ca 8-10.000.-
Dette er vel også eventuelt en forsikringssak så de eneste som tjener på dette er forsikringsselskapet...

gadus
31-05-2010, 12:58

Om naboen din mistet propellen ville ikke dette ha foregått over nettet, men ved en personlig henvendelse som det blir foreslått lenger oppe.....

Ser den....

Lars R.
31-05-2010, 15:14
OMG så vanskelig dere gjør det! Hadde gjerne tatt et kosedykk og plukket opp diverse som folk hadde mistet. Når skulle vi begynne å ta betalt for noe vi liker å gjøre?

bergenremi
31-05-2010, 15:56
Enig med Lars. Jeg hadde vært glad for et ekstra dykk. Koselig å plukke opp noe fra bunnen. Er vel ikke farligere å ta opp en båtproppel i forhold til å dykke etter steinbit eller hvithai..... >:D

ruhelges
31-05-2010, 17:29
Føler at vi ikke klarer å skille på snørr og barter her...

For å kunne utføre "arbeidsoppdrag" under vann kreves sertifisering. Lavest mulig sertifisering er S-sertifikat med tilhørende "under 2 år gammel" legeundersøkelse for arbeidsdykkere. I tillegg kreves sikringsdykker og en dykkeleder. Og det skal være liner og kommunikasjon etc, etc...

Så er det muligheten for å gjøre andre en tjeneste "gratis", ved f.eks å hente denne propellen, eller fikse en moring eller hva det måtte være.
Ingen* vil nok si noe på det, hverken arbeidstilsyn eller andre, så fremt man ikke tar mer betalt enn å få dekket utgifter til bensin, luft og slike enkle ting.
*Så satte jeg stjerne ved "ingen". Hvis det skjer noe, en ulykke, hvem har ansvaret? Da kan nemlig følgene bli "morsomme". Da snakker man nemlig forsikringsselskaper, trygdesystemet, etc. Det finnes nemlig dykkere (forhenværende) som går på minimum attføring (uføretrygd) fordi de skulle bare fikse noe under vann uten å ha nødvendig ryggdekning... Og forsikringsselskapet vil i alle fall ikke betale når det i forklaringen står at vedkommende hadde fått i oppdrag å ..., (underforstått ikke bare var ute og koste seg med et sportsdykk).

Noen nevnte søppelrydding i havner og slikt. Jeg tror ikke noe på at myndighetene formelt har engasjert dykkeklubber eller enkeltpersoner til å rydde i havnebasseng. Som regel er det klubbene selv som har fått ideen, og kontakter myndigheter, media, firmaer og andre for å få blest om seg selv. Og gjerne få firmaer eller andre til å sponse med et kr-beløp pr kg som en jippo. Dette er nok på kanten, men mest sannsynlig fullt lovlig siden kr-beløpet går til en frivillig organisasjon.

Har jeg kastet mer bensin på bålet? Mulig det, i så tilfelle tar jeg frem popcornet 8)

mvh
Runar Helgesen
Fredrikstad Sportsdykkere
(som nylig har ryddet søppel under vann)
http://mittfb.f-b.no/artikkel.php?aid=8737

lambi666
31-05-2010, 18:05
snørr å bart :o....hele saken e jo blåst ut av dimensjona å hele framstilles som kakklehus!
en mann spørr om hjelp til en liten ting.....hva gjør man?
Fasit : http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?topic=65670.msg421171#msg421171

Lambi

nyxflora
31-05-2010, 19:03
Dette blir det nok ikke noe greie på, skremmende å se at så mange ofrer både tid og utsetter seg for diverse moro uten å få betalt for det :lol:, det gidder ihvertfall ikke de som har den "riktige" kompetansen. Trådstarter ble foreslått å ta slike hendvendelser på Pm tidlig i tråden, ikke halshugd for å ta på seg oppdraget som utifra tekst virker for meg som ET BETALT OPPDRAG fra en som er for billig til å
1. Kjøpe en ny propell.
2. Ansette profesjonelle.
Hva noen gidder og andre ikke er en ting men å hakke ned på de som har en forståelse av lovverk/ansvar/sikkerhet og prøver å formidle dette over til andre er og bør være strengt forbudt. (Noen som tenkt på dimensjoner på denne propellen? Tatt en sikker jobbanalyse? Eller skal vi hoppe i sjøen og ta det som det kommer fordi en pultsliter sier det er greit så lenge det ikke er penger involvert. Det er fortsatt lov å bruke hodet gutta :thumbup:

Volenc
31-05-2010, 19:15
Dykkesiden.com, your provider of popcorn-worthy fun for 10 years! :lol:

errem
31-05-2010, 19:30
Dykkesiden.com, your provider of popcorn-worthy fun for 10 years! :lol:

Dette bragte fornuft inn i saken.... Tror jeg skal bruke dette sitatet på eksempelvis utstyrskonfigurasjon, eller gassblandinger på større dybder...... >:D

Sid*
31-05-2010, 20:03
Også jeg som en gang plukket opp fatterns briller fra 11 meters dybde utenfor kaien vår. Dristig, vågal jeeez!

:)