PDA

View Full Version : holdbarhet kamskjell

joakimkbjerk
06-04-2010, 18:52
hvordan sjekker man at kamskjell er døde? og er de farlig å spise vis de er døde? de lå ved en feil i ute(på land) i ca 12 timer nå ligger de i fryseren er de trygge å spise?

Geir
06-04-2010, 19:22
Hvis de er åpne på land er de sikkert døde, ellers er de vel å regne som ferskvare, så hvis det har vært kaldt ute bør de være spiselige etter 12 timer, kanskje... 12 timer i sola derimot - matavfall :(

Naxos
06-04-2010, 19:32
Du merker om det er liv i muskelen når du renser dem. Er det kald så overlever de i kjøledisk en stund. I sol kun kort tid. Er du i tvil. Ikke bruk dem!

joakimkbjerk
07-04-2010, 15:58
var jo ganske kjølig de lå oppi en fryseboks som ikke var påslått :-X
men gidde ikke ofre liv og helse hehe

takker for svar

mvh joakim

Tore CMAS
07-04-2010, 16:08
Jeg har hatt skjell som har ligget på kjøle i 2 dager og da jeg renset dem var der fortastt liv i noen av dem.
Jeg er ganske sikker på at de kan ligge bortimot en uke på kjøl og er fortsatt ferske og kan spises.

froskegutten
07-04-2010, 16:55
hvis de har åpnet seg og ikke lukker seg igjen er de døde. Da er det bare å kaste de. Men så lenge de lukker seg når du pirker inne i skjellet med en kniv er det liv, og da er det bare å spise :-)

durham
08-04-2010, 23:26
Hvis du vil oppbevare kamskjellene en stund, så kan du putte dem i ei teine og henge denne under brygga eller et sted med strøm. Her kan du oppbevare dem i flere uker, og kanskje måneder. Krabbeteine hos biltema koster en slikk og ingenting.

Kvalø
10-04-2010, 21:35
kan bekrefte at de holder i måneder, men ver opps på at vanligvis ligger de i sand som tydligvis hindrer alger å feste seg på skallet. hvis det begynner å feste seg på skallet kan dette gi lukt av skjellene(skjellene er like gode).Dette er et mindre problem om vinteren da. Har for noen dager siden spist skjell jeg plukket i Oktober som har hengt i "bur" og de var som kamskjell skal være: nydelige :-)

uriel
10-04-2010, 22:01
Hvis du vil oppbevare kamskjellene en stund, så kan du putte dem i ei teine og henge denne under brygga eller et sted med strøm. Her kan du oppbevare dem i flere uker, og kanskje måneder. Krabbeteine hos biltema koster en slikk og ingenting.

kan bekrefte at de holder i måneder, men ver opps på at vanligvis ligger de i sand som tydligvis hindrer alger å feste seg på skallet. hvis det begynner å feste seg på skallet kan dette gi lukt av skjellene(skjellene er like gode).Dette er et mindre problem om vinteren da. Har for noen dager siden spist skjell jeg plukket i Oktober som har hengt i "bur" og de var som kamskjell skal være: nydelige :-)

Selfølgelig overlever skjellene i sjøen hengenes i nett, det er jo der de lever til vanlig :)
Skjella spiser ved at "tråder" som henger ut av skjellene filtrerer alger, som skjellene lever av 8)
forskjellen på blåskjell og kamskjell er at blåskjellene tåler å ligge "tørt" lukker vann inni skjellet og finnes derfor over fjæremålet, mens kamskjell finnes ikke over laveste lavvannsmål, da de dauer rimelig fort når det kommer opp i luft

daaniel20
26-04-2010, 19:14
Halla.
Er kokk under utdanning, og har jobbet en del med ganske mange kjøkkensjefer.
På profesjonelle kjøkken av en viss kvalitet serverer man ikke kamskjell som har vært ute av havet mer enn 4-5 dager under god lagring. Sjømat er skumle saker, og så lenge man ikke har særkunnskaper av ymse slag anbefales det ikke å ta noen sjanser med dem:)
4-5dagersgrensen gjelder nå for de fleste typer sjømat, bortsett fra laks og ørret, som tåler å ligge en god stund, rundt 7 dager med gode forhold!

krogstad72
26-04-2010, 19:22
heisann, var borti noe rart en gang.
Jeg fant et fangstnett som hang i sjøen fra en brygge og når jeg dro det opp fant jeg masse kamskjell, det pussige var at alt som var igjen av de var muskelen som hadde sluppet skjellet og alt det andre var borte.
Stusset litt på hva som hadde skjedd for tviler på at noen har kokt og renset de for deretter å legge de på plass i skjellet og hive de i sjøen.

Kvalø
26-04-2010, 22:10
Jepp, har opplevd det samme. hvis ikke skjellene får ligge fritt men oppbevares i nett blir det for stort press å de klarer ikke å åpne seg helt som de skal. De dør da etter ganske kort tid avhengig av mengde skjell og temp osv. Det at muskele er igjen er fordi den rett og slett siter bedre kanskje...??? gonaden og resten av "innmaten kan også vere lettere kost for mindre skapninger ? Iallefall lukter det noe for jæ.....
Bruk oppbevarings nett/bur med fast bunn! da lever de leeeeeenge.

stiska
09-09-2010, 19:29
hvis du har en grunne med sandbunn i nærheten kan du legge skjellene der, kamskjell pleier ikke og svømme spesielt langt og de ligger trygt i sanden. Så er det bare og plukke når du trenger noe og tygge i ;)
dette er en metode meg og noen kompisser har brukt en stund, det trenger ikke være dypt, en halvmeter holder lenge..

A.K
29-09-2010, 03:57
slik sjekker du om det er liv i kamskjell

1 - åpne kjøleskapet
2 - ta ut en sitron
3 - skjære en liten av sitronen
4 - lukk opp kamskjell på ordinær måte
5 - sprut en dråpe eller to på " øynene " rundt kanten av kamskjellet
6 - hvis kamskjellet begynner å trekke seg innover så lever den fortsatt :)
7 - hvis ikke den trekker seg igjen så jah.....u know the rest

Jørgen E.
18-10-2010, 20:55
Jeg har et lite spørsmål. Vi fanget en del kamskjell i helgen, og mange av disse var ganske grodd med rur og alger. Har aldri hatt problemer med det før, så vi tok med disse også.
Når jeg skulle renske disse merket jeg at muskelen var veldig liten i forhold til størrelsen på skjellet, og at det var noe brunlig farge på den. Hele muskelen fulgte også med når jeg trakk av kappen/innmaten på skjellet.
Er det trygt å spise slike skjell? ???

ptellnes
18-10-2010, 22:13
Beste måten å oppbevare kamskjell på er på ca 15 meters dyp med skjellsand og litt strøm.
Kan oppbevares i opp til 10 år.

Jørgen E.
19-10-2010, 17:16
Er det bare salg&kjøp tråder som blir besvart her på forumet ???

EirikN
19-10-2010, 18:15
Er det bare salg&kjøp tråder som blir besvart her på forumet ???

Ja, med den holdninga di der, spørs det vel om du får no svar i det hele tatt. :kvalm:

Jørgen E.
19-10-2010, 18:38
:indifferent: hva med holdningen min? Min oppfatning er at folk flest ikke svarer på andré ting enn kjøp / salgstrader. Kanskje jeg burde laget en egen link angående dette, selv om det finnes rikelig med tråder om kamskjell. :)

froskegutten
19-10-2010, 21:08
Jeg har et lite spørsmål. Vi fanget en del kamskjell i helgen, og mange av disse var ganske grodd med rur og alger. Har aldri hatt problemer med det før, så vi tok med disse også.
Når jeg skulle renske disse merket jeg at muskelen var veldig liten i forhold til størrelsen på skjellet, og at det var noe brunlig farge på den. Hele muskelen fulgte også med når jeg trakk av kappen/innmaten på skjellet.
Er det trygt å spise slike skjell? ???

Noen fagmann på området er jeg nok ikke, men jeg har spist mange kamskjell med rur og alger på utsiden. Og jeg er fortsatt frisk og rask. :D :D

Jørgen E.
19-10-2010, 23:35
Noen fagmann på området er jeg nok ikke, men jeg har spist mange kamskjell med rur og alger på utsiden. Og jeg er fortsatt frisk og rask. :D :D

ok, da satser jeg på at det går bra! ;D

Edit: Rettet quoteing. Mvh, Dag Deberitz, global moderator

Larsin
20-10-2010, 14:02
Jeg har også funnet og spist en del kamskjell som har en litt gul/brun muskel. Har aldri
merket noe forskjell i smak eller konsistens. Er også frisk og rask :P
Samme med størrelsen av musklene. Store skjell kan ha små muskler og
små kan ha store. Sikkert som med folk, trenger ikke ha mye muskler om en er
stor :P

breberg
20-10-2010, 15:11
Kamskjell med rur og alger er oftest helt fine.
Kamskjell med brun farge på muskelen har jeg antatt vært litt gamle/slitne kamskjell og disse har jeg kastet.
Ikke nødvendigvis fordi det er noe farlig, men fordi jeg generelt foretrekker lam og ungsau foran gammel vær...

Sid*
20-10-2010, 15:35
Er tilhenger av "Bedre å kaste en gang for meget, enn en gang for lite". Er jeg i tvil så er der ingen tvil!

:)

Jørgen E.
20-10-2010, 17:37
Kamskjell med rur og alger er oftest helt fine.
Kamskjell med brun farge på muskelen har jeg antatt vært litt gamle/slitne kamskjell og disse har jeg kastet.
Ikke nødvendigvis fordi det er noe farlig, men fordi jeg generelt foretrekker lam og ungsau foran gammel vær...
Skjønner! da hopper jeg bare over de mest grodde skjellene neste gang :thumbup: