PDA

View Full Version : Re:Arbeidstilsynets regler for kl - S

eystein
25-10-2002, 12:59
Hei

Som du kan se av mitt tidligere innlegg, er det ikke alt jeg er enig i... Men et par ting er jeg enig i. Gode punkter jeg kan se:
- Alle som tjener penger på dykking må gjennomgå årlig legesjekk
- Alle som tjener penger på dykking er omfattet av regelverket
- "Enkle" overgangsordninger, med plast for plast, uten ekstra kurs

Punkter jeg er litt uenig i:
- Må staten detaljstyre alt?
- 213F er en veldig omfattende undersøkelse, og koster mye penger
- Kai Olsen er sikkert en dyktig mann, men har arbeidstilsynet nok kompetanse på sportsdykking? Virker ikke helt slik.
- Liten oppmerksomhet ute i "felten" om hvem som egentlig må ha klasse S, og hvem som ikke trenger det.

Og sikkert en bråte andre punkter også.

Eystein
PS: Har du klasse S da?
PPS: To emner med veldig likt innhold! ;P

eystein
25-10-2002, 13:08
Jada jeg er blandt de som fikk klasse S i posten.

Hurrm
En IDC som fikk "lappen" i posten, så betryggende . ;D

Neida.
Måtte du ikke til legen engang?

Eystein

eystein
25-10-2002, 13:09
Hurrm

Kan du ikke komme med noen av dine krasse kommentarer da? Du kan jo godt tone dem ned litt, er lett og pynte på det skrevne ord? Er interesert i å høre hvilke synspunkter andre har, jeg har jo selv gjort meg opp en mening om dette...

Eystein

Tassax
25-10-2002, 13:30
Jada jeg er blandt de som fikk klasse S i posten.

Hurrm
En IDC som fikk "lappen" i posten, så betryggende . ;D

Neida.
Måtte du ikke til legen engang?

Eystein

Kl. S, blir i utgangspunktet utstedet til alle søkere som har PADI Divmaster/CMAS *** sertifikat eller høyere.

eystein
25-10-2002, 13:57
Kl. S, blir i utgangspunktet utstedet til alle søkere som har PADI Divmaster/CMAS *** sertifikat eller høyere.

Det er jeg meget klar over, men i tillegg krever loven legeundersøkelse gjort på 213F.

Eystein

JET
25-10-2002, 14:23
Jeg er også en av dem som fikk klasse S ved å gi en kopi av instruktørsertifikatet.

Men jeg trodde det hadde litt med forsikringene våre å gjøre.
At vi på denne måten hadde rett til å gjøre "lettere" arbeid under vann.

jet

eystein
25-10-2002, 14:24
....let ut resten av håret jeg hadde på hodet !....

Trodde alle instruktører var glattbarberte jeg ;P

Eystein

JET
25-10-2002, 14:47
Ka e Rambo i forhold til en Padi dykker ??

hansi
25-10-2002, 23:49
Alle med Padi Divemaster/CMAS *** får kl. S om de søker om det.

På sertifikatet står det at det kun er gyldig sammen med legeerklæring (213F)

Og for å ta betalt for dykking er det i tillegg en annen regel: Alle arbeidstakere (også de som sysselsetter seg sjøl, og selvstendig næringsdrivende) må ha forsikring.

Og går du til forsikringsselskapet og skal ha forsikret deg og virksomheten din blir det DYRT.

Jostein
26-10-2002, 12:38
Alle PADI medlemmer som har betalt avgiften har en slik forsikring.
Spørsmålet nå er hva som skjer når PADI flytter til Sverige etter nyttår.
Denne forsikringsordningen er etter det jeg forstår en særordning i Norge.

Jostein B.

JET
26-10-2002, 12:45
Ja det blir spennende å følge med på hvilke konsekvenser
sentraliseringen på Padi kontorene får for oss i denne steinrøysen. Jeg synes det har vært enkelt å holde dialogen med Oslo kontoret, selv om vi ikke alltid er enige.

jet

Sigve
27-10-2002, 18:56
Alle med Padi Divemaster/CMAS *** får kl. S om de søker om det.

På sertifikatet står det at det kun er gyldig sammen med legeerklæring (213F)

Hei

Hansi har helt rett her. Et klasse S sertifikat er ikke verdt noenting dersom du ikke har en gyldig legesjekk sammen med det.

Sigve

johnen
27-10-2002, 19:14
de einaste du kan gjere med et klasse s sertfikat i arbeidsdykking, er kun å sjå ut av dykkermaska, du har ikkje lov å holde i en hammar engong.

DKD
27-10-2002, 23:39
de einaste du kan gjere med et klasse s sertfikat i arbeidsdykking, er kun å sjå ut av dykkermaska, du har ikkje lov å holde i en hammar engong.

Hvis dette er riktig, stiller jeg et spørsmål som formelig smeller ned i hodt mitt; Hva skal vi med klasse S, bortsett fra et skritt på veien til neste klasse ? ???

/DKD

Kverulanten
28-10-2002, 08:39

Hvis dette er riktig, stiller jeg et spørsmål som formelig smeller ned i hodt mitt; Hva skal vi med klasse S, bortsett fra et skritt på veien til neste klasse ? ???

/DKD

Klasse S , sikrer dykkeledere og instruktører både kommunikasjon og 3-manns team.

K.N.

DKD
28-10-2002, 08:44
Jeg skjønner hvor dette kommer til å ende, og at en endeløs kamp i å finne ut av byråkratiet. Det er vel en grunn til at dere ikke har prøvd på nytt.

Jeg får se om jeg gjør et forsøk en dag jeg har god tid (de dagene kommer jo tett) 8)

/DKD

MR.T
28-10-2002, 10:28
Klasse S , sikrer dykkeledere og instruktører både kommunikasjon og 3-manns team.

Det kan jo fort bli for sikkert også. Så sikkert at prisene på kursene blir alt for dyre og dermed synker tilveksten til dykkesporten.

Kverulanten
28-10-2002, 10:44

Det kan jo fort bli for sikkert også. Så sikkert at prisene på kursene blir alt for dyre og dermed synker tilveksten til dykkesporten.

det kan jo være at det blir for mange dykkere utdannet . Med høyere pris , begrenser man antallet .
Jeg synes det er blitt for lett å ta dykkelappen.

K.N

JET
28-10-2002, 11:31
Jeg får se om jeg gjør et forsøk en dag jeg har god tid (de dagene kommer jo tett) 8)

/DKD

Det hadde vært flott hvis du fant tid og kom tilbake med info.

jet

moped
28-10-2002, 20:44

/DKD

Svaret er: INGENTING! Det er ikke engang et skritt på veien til neste klasse, i og med at ingen sertifikater har S som kvalifikasjonskrav.

Klasse S ble tvunget gjennom av reformasjonskåte byråkrater til tross for iherdige protester fra halve dykkernorge. Med konverteringsregelen og den vage formuleringen av lovteksten ble jo grunnlaget for sertifikatklassen så utvannet at innføringen av den må ses på som et rent prestisjeprosjekt fra Arbeidstilsynet.

Dykkeforskriftens §9 om sier:

"Den som skal utføre lettere dykkeaktivitet ned til 30 meter med selvforsynt svømmedykkerutstyr (SCUBA), og hvor dykkingen ikke medfører undervannsarbeid som er underlagt en annen sertifikatklasse, skal minst ha dykkersertifikat klasse S. Det må kunne dokumenteres tilstrekkelige teoretiske og praktiske kunnskaper og ferdigheter for å kunne gjennomføre de operasjoner som dykkingen kan medføre på en fullt forsvarlig måte."

Lettere dykkeraktivitet...? Det jeg forbinder med lettere dykkeraktivitet er ikke nødvendigvis det samme som naboen anser som lett. Skal dette da være en individuell avgjørelse?
Dessuten: Hvor går grensen til neste klasse? Klasse 1- sertifikatet omfatter "bruk av utstyr". Det innebærer at en S-dykker ikke får ta i mot fem flate øre hvis utstyr utover personlig utrustning brukes under dykket. Det skilles ikke mellom fotoapparat og skjærebrenner i lovteksten.
Og ærlig talt: Man behøver ikke være CMAS*** eller PADI Divemaster for å ha "tilstrekkelige teoretiske og praktiske kunnskaper" til å kunne gjøre INGENTING på en forsvarlig måte.

Innføringen av S-klassen har som ventet ikke resultert i bedre kvalifiserte dykkere til "lett dykkerarbeid". Tvert om. Vi ser stadig oftere at nevenyttige og arbeidsvillige S-dykkere med god samvittighet tar på seg dykkerarbeid de ikke er kvalifisert for å utføre, med sitt "semi-arbeidsdykkersertifikat". Instruktørene er i kraft av sin instruktørutdannelse allerede kompetent til å utføre sin jobb på en forsvarlig måte, og skulle vitterlig ikke trenge en S i lommeboka for å bevise det nok en gang. De som har hatt en viss nytte av sertifikatklassen er Redningsselskapet, som nå har fått et konkret (og overkommelig ;)) sertifikatkrav i kvalitetssikringsmanualene. De krevde jo ikke annet en sportsdykkergrunnkurs hos sine dykkere inntil S-klassen kom.

Mitt forslag: Fjern S-klassen!

JET
29-10-2002, 09:41
Flott innlegg fra Mopeden.

Selv om vi kan få prestasjonsangst av mindre...

JET

hansi
20-11-2002, 20:29

Men har man lov til å kikke ut av maska, og sjekke at propellen er fri for dritt, kanskje fotografere/ filme skader på undervannsintallasjoner/kaier/båter? Listen er lang for hva man kan gjøre uten hammer. Det er enormt mange slike oppdrag, og DE er det jeg tar... ;) Og dette er ting man har kompetanse til (man gjør jo dette under vanlig sportsdykking også). Hvis man ikke har kompetanse til dette, så har man ikke det til sportsdykking heller.