PDA

View Full Version : Dykking på 71 grader nord

eystein
25-10-2002, 12:33
Var det fler enn meg som så dykkinga de gjorde? Jeg så flere ting jeg reagerte på.... De dykket med semi midt på vinteren, kaldt men ikke farlig. De hadde instruktører overalt, og hadde liten eller ingen erfaring/opplæring. Heller ikke så farlig. (finnes jo et "PADI discover local scuba diving course", som gir deg et dykk etter et par timers teori)

Men, det var flere ting jeg reagerte på. Noen som syntes det var ubehagelig i vannet ble nesten lokket ned av instruktøren. Kom igjen, dette er ikke farlig. Nå går vi ned, ikke vær skrekkslagen etc. Jeg trodde instruktører skulle ta redsel og andre signaler alvorlig? Og ikke presse dykkere til ting de ikke vil? Er det ikke "stroke" å dykke når man føler det ubehagelig? (sier stroke, da instruktøren så ut som en "DIR" dykker) Og under vann var det en som tydeligvis hadde panikk, men instruktøren bare så på, prøvde ikke å gripe inn.

Jeg blir nesten redd jeg...

Eystein

lurre
25-10-2002, 12:44
En liten banal korreksjon først:
Så vidt jeg fikk med meg så var det ikke midt på vinteren. Tror det var 24. april.
Nå må det sies at vannet neppe holder mer enn 4 grader på denne tiden, så kaldt nok var det vel.
Nå skulle dykkerne være nede i maks 10 minutter, de hadde skikkelige hansker og skikkelig utstyr (nåh, litt stor vester på noen av jentene) så det at de brukte semi ser jeg ikke på som noe stort problem.

Det var en veldig spesiell situasjon i og med at det var en konkurranse. Likevel er det selvfølgelig ikke heldig at instruktøren lokker dykkerne med på noe de ikke har lyst til.
71-grader-nord er en semi-reality serie der man skal teste grenser. Det foregår ting der man ikke bør prøve i "virkeligheten". Sånn sett synes jeg at hele situasjonen bør ses på i sammenheng og ikke kritiseres for noe annet enn det det er. Et TV-program.

Det så ut som om instruktører og hjelpemannskap hadde full kontroll. Det er andre ting i dette programmet, samt andre tilsvarende programmer som kan være langt mer skadelig enn det vi så i går.

Men det er nå min mening. Man må gjerne begynne å snakke om moral og holdninger til dykking, i dette tilfellet tror jeg at jeg skal la være. :)

Kyrre
Harstad.

eystein
25-10-2002, 12:47
Det var en veldig spesiell situasjon i og med at det var en konkurranse. Likevel er det selvfølgelig ikke heldig at instruktøren lokker dykkerne med på noe de ikke har lyst til.
71-grader-nord er en semi-reality serie der man skal teste grenser. Det foregår ting der man ikke bør prøve i "virkeligheten". Sånn sett synes jeg at hele situasjonen bør ses på i sammenheng og ikke kritiseres for noe annet enn det det er. Et TV-program.

Det er et tvprogram ja, men det er fortsatt dykking. Og de som titter på vil jo reagere. Og instruktøren bør ikke påvirkes av at det er tvprogram, men heller til de ting han har lært tidligere.

Og når det gjelder kulden, så gjør det absolutt ingenting ;P

Eystein

ScubaBoy
25-10-2002, 13:14
Syns det er bra instruktørene ikke ga for lett med å få dem med. Det var spesiellt en kan som var veldig nervøs men som skulle klare det. Etter dykket kom han opp med et stort glis og sa det var det beste han hadde opplevd.
Jeg syns det er flottat både 71 grader nord samt Gutta på tur ble vist med så kort mellomrom. Hva bedre reklame kunne sportsdykking få??
Kanskje de som egentlig har hatt lyst men som har vegret seg nå kaster seguti også...

JET
25-10-2002, 14:33
Jeg synes nok reklame effekten var bedre i gutta på tur, selv om dette også ( i mine øyne) er reklame.

Hvordan de som lager programmet har redigert opptakene er jo vanskelig å vite og jeg vil ikke spekulere i hvor mange paragrafer de eventuelt bommet på.
(dette finnes det vell offentlige organer for).

Spørsmålet for meg blir mere hvordan de som ikke dykker opplevde programmet og hvis det var noen som fikk lyst å prøve etter å ha sett det, så kjempeflott !
Hvis de ble skremt, så var det gjordt på feil måte...

jet

cecca_i
25-10-2002, 18:37
reprisen går søndag kl halv seks på tvnorge :)
syns det var forsvarlig av deltagerne som følte ubehag,og bryte konkuransen.til og med ho som har dykker lappen sa jo at opplæringa var for kort og mangelfull :o
deltagerne hadde jo et kort teori kurs før dykket,men teori og praksis er jo to forskjellige ting.

Thorvald
25-10-2002, 21:12
Må først si det er god reklame for dykking. Når de kommer opp av vannet å sier "fy flate dette var rått", er dette bra.

Jeg reagerte selv litt på hvordan dette ble gjennomført, men det var helt sikkert mange flere i vannet å passet på, enn det vi fikk intrykk av. Men det å prøve å presse deltakere som fra før av presser seg selv ganske mye er ikke heldig.

Har selv vært med på et slik "try out" på Mallorca, dvs.jeg tok oppfriskning og ei jente tok "try Out". Det gikk veldig bra, tur hu lærte nesten alt som trengs. Så først en video deretter måtte hu svare på spm. I vannet måtte hu tømme maske, finne igjen ventil, trene på oppdrift ...

hansi
25-10-2002, 23:23
Discover scuba er fullstendig lovlig dykking, selvfølglig om alle lover og regler blir fulgt. Og det ble de, og mange ganger til..

Jeg var der, og det var alltid to instruktører i vannet med deltakeren, pluss en dykker i båt med fullt utstyr.. for ikke og snakke om det medisinske og sikkerhetsansvarlige personellet i crewet... (med masse utstyr som O2 og hjertestarter og div. andre greier) Jeg tror de var ca 20 stk. jeg..

Og tar jeg ikke feil, var det 5-6 dykke-instruktører totalt.

Husk på at det vi så på TV var kun noen bilder fra deltakerne, apparatet rundt så vi ikke noe til... Men som sagt: Jeg var der.

Semi-dry har vært benyttet til skikkelig vinterdykking i flere år. Etter at tørrdrakten kom for fullt, ble den jo selvfølgelig erstattet, men farlig? NIKS.

Før selve dykket som skulle filmes ble det øvd på grunnleggende teknikker mht. dykking. Instruktøren forsikret seg om da allerede at deltakeren"var skikket"

Det oppstod definitivt ingen hadde panikk. Noen var selvfølgelig spendte.. hvem var ikke det første kursdykket?

Alle deltakerne satt i badestampen etterpå å sa hvor "rått" dette var.

De som trakk seg, var veldig skuffet over at de ikke klarte det, men sa også at de veldig gjerne kunne tenke seg og ta dykkersertifikat, så veldig skremmende var det nok ikke.

Jeg er enig i at det nok på TV kunne se litt "uforsiktig" ut, men tror dere ikke at seriøse produsenter av slike serier tar sikkerhet på alvor. Og instruktørene vet hva de har og forholde seg til... med massevis av fornøyde elever opp gjennom årene. Jeg tror jeg hørte Johan si "det er veldig flinke instruktører" men hva vet vel han... ?

DKD
26-10-2002, 00:33
17:30 på søndag skal i allefall jeg sitte forran TVn

/DKD

JET
26-10-2002, 09:53
Til Hansi

Takk for innlegget, jeg for min del føler meg overbevist om at ting gikk skikkelig for seg, og så kan vi se alt i reprise på Søndag !!! Hvis vi ikke heller burde være ute på sjøen da..

jet

vaa
28-10-2002, 17:47
Hei Hansi!
Som vi har lest gikk presidenten i Norges Dykkeforbund ut med kritikk av dykkingen.Visste han om sikkerhetsoplegget rundt dykket før han kritiserte?

vaa

aadaniel
28-10-2002, 18:45
Det er vell ikke egentlig tvil om at apparatet rundt de som var i sjøen var på plass. Spørsmålet er vell heller om det ser litt vell enkelt ut for en som ikke har peiling på dykking.
Både Gutta på Tur og 71 grader har helt sikkert hatt alt på stell. De har neppe tort å kjøre ett slikt opplegg uten at allt av sikring var på plass(bare ref. alt oppstyret som har kommet).
Vår alles kjære President i Dykkeforbundet har kanskje hatt en liten skivebom.
På Gutta på Tur gikk det fram at dette var ett PADI kurs, og de har ikke 22 timer teori slik som "estimatet" er for ett grunnkurs i Norges Dykkeforbund.
Jeg tar dette som god reklame, og så får vi heller fortelle de som melder seg på kurs etter disse programmene at det er faktisk litt mer teori og praksis enn det dere så på TV vi må lære dere før dere kan hoppe utti vannet med oss.
Vell, kunne gjerne vært mere UV-film fra Gutta på Tur! Noen andre som er enige! ;)

DKD
29-10-2002, 01:12
Vell, kunne gjerne vært mere UV-film fra Gutta på Tur! Noen andre som er enige! ;)

Det blir aldri nok UV foto for oss som driver aktivt, men vi skla jo ha i mente hva TV2's Gutta på tur - konsept eegentlig handler om. Det er ikke mere jakt i skauen eller fisking i andre programmer heller (når man prøver å tenke etter). Det er tross alt det sosiale med turen som står i fokus.

Når det gjelder sikkerheten i 71 grader nord, kan den jo ikke bli strort bedre. Bare tenk hvor nære fotografen under vann måtte ligge for å få OK bilder i den sikten de hadde. Han kunne jo grepet inn i enhver situasjon på no-time ;)

/DKD

hansi
29-10-2002, 16:40
Presidenten i Norges Dykkeforbund har ikke hatt den minste peiling på opplegget rund tv-innspillingen. Nå i det siste har Arne Hjeltnes kommet ut med forklaring på forholdene når det gjelder "Gutta på tur", så det er gått ut ny pressemelding fra NDF ang. dette :

www.ndf.no/t2.asp?p=4328&x=1&a=51946

Når det gjelder dette med opplæring i forbindelse med Discover Scuba... så gjelder teorikurset kun for den dykking som blir gjennomført (på grundt vann og kort tid), man får ikke på noen måte et dykkesertifikat etter dette, kun en bekreftelse på at man har prøvd det.. Kanskje noen ble fristet til å prøve dykking ved å ta dykkersertifikat? Derav navnet Discover Scuba.

Og for ordens skyld: de dykket til 4-5 meter med en bunntid på ca. 7-8 min...

Når det gjelder semi-dry og våtdrakt: det er adskillig enklere å dykke uten tørrdrakt... derfor denne løsningen, det ville vært ugjennomførbart med tørrdrakt.

Vi fikk se svært lite av apparatet rundt innspillingen, men det ble iallefall bevist på tv for de litt observante seerne: Da Rita hektet fast 1-trinnet i en av ringene kom det fort som f.. inn ei hjelpende hånd inn fra siden og hektet henne av... og det var ikke kameramannen.

I tillegg vil jeg nevne at det ble benyttet tau ned til bunnen, og line videre i løypa, og på enden et oppstigningstau.

Det kom heller ikke fram at en båt lå i hver ende av løypa, det kunne se ut som deltakerne svømte videre til land, men de var altså innom en båt først for sikkerhets skyld, var deltakerne ikke skikket, ble de skysset til land med båten.