PDA

View Full Version : Wannebe a techdiver

JP
15-08-2002, 09:45
kanskje en debatt.. *:) :o ???

Har techutstyret som selges til sportsdykkere, påvirket deres dykke adferd og holdninger,og som kan påvirke sikkerheten i en negativ retning ?????????

mvh jp *;)

kolthar
15-08-2002, 12:07
NEI * *>:(
Bare en * * I D I O T * *Ville *prøve seg på et tech dykk uten kunnskapen og da
fortjener han / hun og Drukne

Hvem f**n *prøver på noe sånt da * ???

Sikrere utstyr kan kansje få noen til og tøye grensene litt til, det er sån med biler og *man kjører fortere jo sikrere man føler seg * og det får konsekvenser deretter

Be a safe D(R)IVER ;)

Tigergutt1
15-08-2002, 15:54
Har techutstyret som selges til sportsdykkere, påvirket deres dykke adferd og holdninger,og som kan påvirke sikkerheten i en negativ retning

Kjøper man tech-utstur så har man gjerne fått litt informasjon om hvorfor man betaler litt mer. (tenker ikke på en eller annen bcd med ..tech... i navnet)

Og da har men kanskje fått nokk kunskap til å inse hvor lite man vet. ::)

Tigergutt1
15-08-2002, 16:05
Bare en * * I D I O T * *Ville *prøve seg på et tech dykk uten kunnskapen og da
fortjener han / hun og Drukne

Man fortjener da ikke å dø fordi om man er dum. ???

Døden kan bli en konsekvens av dumme handlinger, men det er da ikke ønskelig. ???

Husk at den enste grunnen til at noen kan kalles smarte er at det fins andre som kalles dumme ;D

jonegil
15-08-2002, 17:52
På 60-tallet undret man seg på hvorfor folk "brukte opp" sikkerhetsgevinsten i gode biler på å kjøre fortere. For å beskrive fenomenet utviklet man i sikkerhetsforskningen begrepet risikolikevekt.

Det brukes for å beskrive det nivået med risiko du er villig til å ta. Det pussige er at folk generelt sett ikke ønsker den minste risikoen men heller synes å velge en "passe" risiko. Med andre ord viser folk gjennom sin adferd at det er like lite ønskelig med for lite enn for stor risiko. En sikrere bil bedrer sikkerheten, javel, men fordi det gir deg muligheten til å kjøre fortere med samme risiko som du opplevde før vil du ofte kjøre fortere uten at du egentlig har hastverk.

Om det samme kan sies om teknisk dykkerutstyr er vel heller tvilsomt. Teknisk dykking handler ikke om utstyr. Å drive dykkebutik handler dessverre mye om utstyr, og det får folk til å TRO at all dykking, også teknisk, handler om utstyr.

Sef. finner du en eller annen dust som tror hun er så forbandet tøff med alt tek-utstyret sitt, eller enda værre, tror hun må "utnytte potensialet i den fete riggen" ved å dykke dramatisk. Da er det bare å skygge banen vente til Darwin gjør jobben med naturlig seleksjon. Men det har ingenting med at utstyret i seg selv forringer sikkerheten.

Det jeg derimot tror kan forringe sikkerheten er alt det søppelet som selges av "ekstra sikkerhet". Der snakker vi virkelig om å ødelegge holdninger. Den ensidige utstyrsfokusen der man hele tiden skal klare seg selv undergraver jo alt som heter en god makker. Om du frykter en nødsituasjon der du plutselig er tom for luft er løsningen en makker, ikke mer makkverk. Det eneste fornuftige man kan bruke spare-air / pony til er å klubbe ned den idioten av en selger som mener du trenger den. Det gjør du nemlig ikke - du trenger en god makker.

Hilsen
Jon Egil

jonegil
15-08-2002, 17:55
;)hey, jeg lurer på om du tror det er en sammenheng mellom techutstyr og luft bobler i hodet? en som ikke vet....

Glimrende JP! ;D Det er ihvertfall en sammenheng mellom de som tror teknisk dykking betyr horder med utstyr og de som har bobler i knollen.

leash
28-09-2003, 18:09
Er det ikke DIR riggen """""techutstyr"""" ??
Synes det har vært endel reklame for at DIR passer så godt til vanlig "sportsdykking"

oyoz
28-09-2003, 19:24
Hva er et techdykk og hva er techutstyr da? Tror denne diskusjonen kan ha godt av en definisjon av disse to begrepene.

leash
29-09-2003, 00:08
jaaa jaaa. hehe.
Som dere sikkert har skjønnt har jeg i hele dag slengt lite gjennomtenkte kommentarer i hytt og pine.
Skulle nokk har formulert meg endel bedre hva jeg egentlig var ute etter.

leash
29-09-2003, 00:11
Men det var egentlig en artig diskusjon å lese. Da den var en av de første på dykkesiden.
Tror aldri den hadde dukket opp i dag.

mixgas
29-09-2003, 12:43
Det er jo med "tech" utstyr som med tradisjonelt utstyr, man må få opplæring i bruk av utstyret. :D

Men det koster selvølgelig mer tid, penger og ikke minst engasjemang. :-\

Men det er langt i fra noen trylle kunst.

oyoz
29-09-2003, 13:17
... tid, penger og ikke minst engasjemang. :-\

... tre stikkord for hobbyen dykking :)

Bernt
29-09-2003, 17:12
Hvem sier at man må få opplæring i å bruke dobbelt flaskesett, techvest, bakplate og lignende, det funker jo helt likt under vann som det vanelige utstyret, bare man har litt mere dill dall og tenke på ;D
Står ingen steder i norsk lov at man må betale for slik opplæring, det er slikt man har buddier til.
Men når det derimot kommer til det å dykke med nitrox, trimix da er det ett krav om betalt opplæring, men man trenger ingen opplæring så lenge man bruker vanelig sykkeldekk gass uansett antall flasker, ventiler, svømmeføtter, masker, vester man har med seg ned. Det er bare for å tjene penger de sier slikt.
La dykking være det den er for de fleste av oss, en skikkelig morsom hobby. Kjøp det utstyret du trenger og skaff deg den kunnskapen du trenger, men å betale for å lære å bruke noe nytt utstyr er bare svindel ;D ;D ;D

mixgas
29-09-2003, 23:00
Jeg ser vel ikke så mange fornuftige måter å benytte en haug med flasker fyllt med luft. Mitt utgangspungt er selvfølgelig mix dykking, å da bør man vite litt mer en hva man lærer på et grunnkurs. Siden dette også som regel er forbunnet med noen ganske lange deco dykk. Men kan man få den riktige kunnskapen uten å betale så er jo det topp, men nå koster gjerne utstyret også en slant :-[

RuneT
30-09-2003, 00:09
JA, man bør ha opplæring på nytt utstyr om det er "tech " eller ikke. Du skal jo til enhver tid kjenne utstyret som brukes, og er det nytt så må man ha opplæring. Noe trenger man mer på og annet trenger man mindre på selvfølgelig.
Dette pleier ikke å være noe problem for man får jo gjerne opplæring i bruk av det utstyret du handler hos en butikk (neida, de lærer deg ikke å koke poteter på rema :P) men at man i tillegg bør ha en form for kursing i bruk av en del utstyr syns jeg er helt på sin plass. Dette går jo på sikkerheten til Buddy og deg selv.
Hvor mye det trenger å koste kommer jo an på om du kjenner noen som er instruktør eller ikke. Har man en kompis som er instruktør så betaler man gjerne kun for sertifikatet, ellers så vil vel de fleste ha litt betalt for den fritiden de bruker på å lære opp fremmede mennesker..

Odd Iver
01-10-2003, 00:26
Det handler vel egentlig ikke bare om å vite hvordan utstyret virker, med kanskje heller mer om hvorfor du bruker det utstyret du bruker.

Når det gjelder mer eller mindre teknisk dykking så er det heller ikke snakk om å lesse på seg tonnevis med dyrt utstyr, men å redusere, redusere og redusere til du kun sitter igjen med det du faktisk trenger, og ikke noe mer.

Sett i forhold til vanlig sportsdykkerutstyr, så trenger ikke nødvendigvis en teknisk rigg koste noe særlig mer. Eksempelvis så koster ikke en vinge, plate og seletøy noe mer enn en vest av noenlunde kvalitet...

Odd Iver

mixgas
01-10-2003, 08:04
Helt enig Odd Iver, det er faktisk en nødvendighet at man har ribbet utstyret til beinet, men det blir totalt sett mere alikevell. Selv har jeg f. eks. 6 ventilsett, reservedrakt og reserve deler og slanger til allt mulig jeg har av lykter ventiler og scootere og ikke minst verktøy, så litt blir det jo når man drar på langtur. ;D

Når man har kjørt 30 eller 90 mil og bært utstyr i to timer og er klar for å dykke, avbryter man ikke om utstyret svikter, man reparerer det på stedet. >:(

SÅ er det jo båt og kompressor da, penga går :o

Odd Iver
02-10-2003, 14:13
Den er grei, jeg kjøper gjerne den med at det fort blir en del penger når man snakker om dykkerutstyr. Det jeg kanskje egentlig mener er at man TRENGER vel strengt tatt ikke alt det utstyret.

Selvfølgelig er det kanskje kjekt å ha en dobbel 18 til mix, en dobbel 12 til luft x antall stage flasker i ulike valører med ulike gasser, et par ekstra flasker til smådykking eller arbeid, en ekstra drakt, som riktignok aldri blir brukt, men den ligger nå engang der. For ikke å snakke om en haug med forskjellige masker, slanger, manometre, kroker, lineruller med og uten floker, en DAN koffert, fangstnett slynger og heveballonger. Kompasser, rustne skiftenøkler og fastnøkler, bottomtimere, svømmeføtter med og uten stropper. Fire kilometer med sølvteip, Ops, - en våtdrakt også gitt, - long time no sea, men den ligger nå engang der. På tide å rydde litt i garasjen kanskje? Og så var det båten da, fendere, tauverk, sjakler, kjettinger, dregger, en autopilot jeg kjøpte for et par år siden, men som jeg aldri har fått tid til å montere, osv osv.

Jeg mente sikkert en gang at disse investeringene var noe jeg faktisk trengte, men jeg er ikke helt sikker lenger.

Det er mulig jeg burde ta lærdom av det jeg selv skrev litt tidligere, om det å redusere, redusere og redusere. Om jeg, og jeg tror ikke at jeg er helt alene der, kunne dra med meg den tekniske filosofien når det gjelder handling i dykkebutikken så tror jeg at jeg kunne spart en del penger, - trenger jeg virkelig den nye linerullen, - den nyeste computeren var veldig fin, men trenger jeg egentlig den?

Alle former for dykking krever et minimum av investering, men det er fort gjort å overdrive enten du dykker såkalt teknisk eller sport.

Kjøp det du trenger til den dykkingen du skal gjøre, så har du kanskje tid og krefter til å dykke også.

Er det forresten noen som har en kompressor å selge? Skulle gjerne hatt en i garasjen :)

Er det noen som har en dobbel eller trippel garasje å leie ut i Oslo området :(

Odd Iver

mixgas
02-10-2003, 15:08
Har desverre ikke noe ledig plass til deg i min dobble garasje ::)

Asle_Tromsø
08-10-2003, 21:04
Hvem sier at man må få opplæring i å bruke dobbelt flaskesett, techvest, bakplate og lignende, det funker jo helt likt under vann som det vanelige utstyret, bare man har litt mere dill dall og tenke på ;D
Står ingen steder i norsk lov at man må betale for slik opplæring, det er slikt man har buddier til.
Men når det derimot kommer til det å dykke med nitrox, trimix da er det ett krav om betalt opplæring, men man trenger ingen opplæring så lenge man bruker vanelig sykkeldekk gass uansett antall flasker, ventiler, svømmeføtter, masker, vester man har med seg ned. Det er bare for å tjene penger de sier slikt.
La dykking være det den er for de fleste av oss, en skikkelig morsom hobby. Kjøp det utstyret du trenger og skaff deg den kunnskapen du trenger, men å betale for å lære å bruke noe nytt utstyr er bare svindel ;D ;D ;D

Det var vel ganske drøyt, eller hva? Jeg syns det er temmelig uansvarlig å forfekte sånne holdninger. Du trenger kanskje ikke noen spesiell opplæring for å rigge deg til med et dobbelt flaskesett, vinge, langslange og ekstra førstetrinn, etc, etc, men hvis du skal utnytte potensialet og f.eks dykke deco (selv om du gjør det på vanlig luft), trenger du opplæring på prosedyrer og planlegging for at ikke de forlenga dykkene skal ende i ulykker. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det er lang bunntid og deco du tenker på, for de fleste vil ikke ha anvendelse for et dobbelt flaskesett av noen størrelse, annet enn hvis de planlegger deco-dykking. Særlig hvis det skal skje på vanlig luft.
Joda, dykking er skikkelig artig, men det er skikkelig farlig, også. Det bør man ikke glemme. Jo mer avansert det blir, jo større krav må man stille til planlegginga i forkant, og til opplæringa og rutinene som skal anvendes den dagen et eller annet plutselig ikke virker helt som det skal.
Selvsagt, hvis du er så heldig at du har en kompis som kan alt og vet alt, OG vil være din instruktør, hva er vel bedre enn at han lærer deg opp gratis? Men det er vel ikke det samme som at kurs er synonymt med svindel?

eystein
09-10-2003, 20:26
Men når det derimot kommer til det å dykke med nitrox, trimix da er det ett krav om betalt opplæring,

Hurrm. Hvor står dette i den norske loven mon tro? Kan ikke si jeg har lest det noe sted?

Forskriften som heter så mye som: Forskrift om tryggleiken ved sportsdykking ( http://www.lovdata.no/for/sf/bf/xf-19941110-1134.html ) sier noe om hvordan et grunnkurs med luft som pustegass skal foregå, men bortsett fra det finnes det ingen krav til opplæring. Faktisk er det helt lovlig å dykke uten opplæring i Norge, man kan dykke så dypt man vil, og med hvilken pustegass man vil.

Det eneste som er hjemmla i lov i Norge, og som har regler/forskrifter er arbeidsdykking og hvordan et grunnkurs skal holdes. (med utstyr etc.) Forskirften vedrørende tryggheten ved sportsdykking er hjemmla i produktloven, og omhandler egentlig bare utstyr!

Den nye forskriften blir litt "bredere" og omhandler produkter og forbrukersikkerhet. DVS at den nye forskriften vil sikre at man får en ordentlig tjeneste ved dykkerbutikker, det vil fortsatt være lovlig for hvem som helst og dykke med hva som helst, hvor som helt og så dypt/teknisk som helst. (Men ikke som en forbruker hos en dykkersjappe, de må kreve ordentlig opplæring hos kundene sine) ( http://www.dsb.no/internett.asp?frameURL=Article.asp?ArticleID=2372 )

Om det er smart å dykke uten opplæring er vel en annen ting!

Eystein

Digresjon: Vært mye diskusjoner om mye rart her, men arbeidsdykkere må faktisk ved forskrift gjøre mye rart. Man må ha reservesjalter på flaska ved scuba, ha egen vestflaske etc. Er utrolig hvor mange frenzier som enda finnes! (fås kjøpt nye også).

Digresjon 2: Mange arbeidsdykkere som dykker nitrox, men er ikke klasse 1 egentlig bare for luftdykking til 50 meter?