PDA

View Full Version : Reprasjon av RIB, gummiportonger. Hjelp.

MindViruz
20-08-2009, 19:10
Jeg lurte på om noen vet hva som er mulig å gjøre med RIBen min.

Den er en 84 modell, 19 fot lang, laget av PVC.

Problemet er rett og slett at portongene er blitt morkne, og porene lekker, så det er masse små hull rundtom. Den holder på luften fint en hel dag, men dagen etterpå må den pumpes igjen

Jeg har malt den med en farge som skal binde seg til gummien (2 uker herdetid) så den ser ganske bra ut.

Noen som vet hva jeg kan gjøre?

Finnes det kanskje ett produkt som man kan "spraye" inni båten for å tette porene, og en metode for å få dette fordelt på innsiden av portongene?

saphiens
20-08-2009, 20:09
Ta kontakt med Busdriver (http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?action=profile;u=185), han kan dette.

MindViruz
20-08-2009, 20:11
Har sendt han en PM med link til tråden.

Så han har forhåpentligvis noen gode råd å komme med ;)

Busdiver
20-08-2009, 22:05
Hei og takk for tilliten saphiens! ;)
En PVC-rib fra 1984 har sannsynligvis "gjort sitt" pontongmessig! :pessimist:

Når duken blir "STIV" og krakkelert over store områder er det lite man kan gjøre. Skyldes at duken til slutt "knekkes" av sola.
Som du nevner kan det helles inn flytende latex i mindre gummibåter som har mikrolekkasjer, men det er fånyttes på svære RIB-er man ikke kan turne rundt. Og som utsettes for mye større grad av "juling" enn enn trøtt liten "gummijolle" på 3-5 meter. :\'(

Men legg ut noen bilder her i tråden,- nærbilder av krakkeleringa også. Så skal jeg prøve å råde deg.
Jeg har i 23 år drevet et lite verksted som reparerer gunmmibåter og RIB av alle slag og størrelser og har mer enn nok å gjøre.

Derfor lærer jeg mer enn gjerne opp folk pr. internett gratis for å klare en del av brasene selv.
Og kan gi tips om hvor man skaffe seg de materialene man måtte trenge.

Det VELDIG MANGE RIB-eiere gjør feil er at de kjører med altfor lavt trykk i pontongene.
Riktig trykk er 240 millibar/0,24 bar. Bruk dedikerte- eller universal-manometere for alltid å kunne kjøre med riktig trykk.

Kjøring med for lavt trykk resulterer i at duken "flaffer" i filler, - typisk på undersida av pontongene akter der KON-delen av pontongene begynner. Ofte er det et ca 2-3 cm bredt duk-bånd i skjøten mellom kon og pontong 180 grader rundt hele pontongen på hver side akter. Her tar vannstrømmen "tak" og river herligheta fra hverandre.

Nyere Zodiac-RIB-er har et unikt slissesystem i glassfiberdelen og et PVCduk-belagt tau festet til pongtongen som tres inn fra baugen og akterover så det er lett å bytte pølsa.

Mens Bombard og de fleste andre merker har pølsa pålimt til skroget. Her er det en "major job" å få satt på den nye på riktig og varig måte. Dette greier man ALDRI selv uten å ha lært triksa! Dette er vi vel max en 6-8 personer her i landet som har erfaring med. Det krever 2 dagers jobbing for 2 personer og en j.... masse dyrt spesiallim (BOSTIK5050) for å få dette brukbart. (Man må ALDRI fjerne hele den gamle pontongen, men la det sitte igjen 10 cm på over og undersida som den nye pontongen må limes til.)

Typisk koster det mellom 38-40K + moms å bytte pontongen på f.eks. en Bombard Explorer 600 (6-meter). Inkl alt.

Jeg kan sette deg i kontakt med et firma i England som målsyr pongtonger til alle mulige båt-typer i hypalon-neopren som er mye mer holdbart enn PVC. De påtar seg også å montere, - noe jeg anbefaler om du ikke får fatt i ny original-pontong fra fabrikken/importøren av båten din. Men da må du få båten din over dammen og attende. Det koster også en del grunker vet jeg. 8)

Mvh
Dagemann i Stavern

MindViruz
21-08-2009, 12:58
Skal prøve å få lagt ut noen bilder når jeg kommer hjem. Reiser på søndag og blir vekke i 5 uker, men jeg kan gi deg en PM når det er gjort etter jeg kommer hjem.

Siden den er malt, så kan jeg ikke se noe til noen sprekker eller noe slikt. Kanskje på undersidene av portongene kan jeg se litt, men der er lagt på forsterkninger. Ellers på portongene ser de egentlig helt fine ut (kanskje pga de er malt med sånn spesial maling) Det er kun når jeg smører på zalo vann, at jeg ser at det skummer litt og kommer bobler en del steder.

Tro ikke jeg velger å bytte portonger, da blir det likesågodt en ny båt tror jeg :\'( :\'(

ribfix
21-08-2009, 21:14
hei vi på engelsviken slipp a/s avd flåteservice bytter tuber og reparerer alle typer rib og gummi båter.så ring oss gjerne på mandag for evnt avtaler.69353315 snakk med bertil. mvh thomas

MindViruz
22-08-2009, 10:46
hei vi på engelsviken slipp a/s avd flåteservice bytter tuber og reparerer alle typer rib og gummi båter.så ring oss gjerne på mandag for evnt avtaler.69353315 snakk med bertil. mvh thomas

Takk for det.
Tar kontakt om det blir aktuelt.

MindViruz
15-10-2009, 18:08
Da har jeg fått tatt noen bilder av båten.
Du kan ikke se noen krakkelering. Muligens fordi den er malt grå. Den er engentlig rød/orange.

Men nå har jeg ihvertfall byttet ventilen :) Og trykket den godt opp med pumpen, og sprayet leak finder over portongene.

Som du ser, er det mange steder det kommer hvitt skum. Det ser ut som mange mikroskopise hull. Er det noe å gjøre med dette? Tenkte kanskje på det som man sprøyter inn i bildekk når man har punktert, kan hjelpe litt?

MindViruz
15-10-2009, 18:09
Bilde:

MindViruz
15-10-2009, 18:10
Bilde

MindViruz
15-10-2009, 18:25
Filles det ikke noe sånn polish greier til gummibåt som tetter porene forresten? Vil det hjelpe, eller er det ikke til den slags "poretetting"

tandre
15-10-2009, 19:09
Er masse lekk der ja :)
Ser du har limte pontonger så tror du står foran ett bytte.
prisen har du fått tidligere ser jeg. Men for guds skyld ikke fyll den med bildekkskum :D

Busdiver
15-10-2009, 21:09
prisen har du fått tidligere ser jeg. Men for guds skyld ikke fyll den med bildekkskum :D

Hoys i såpeskummet!
Jepp med så mye smålekkasjer ser det ut til at det er kvelden for den greia der ja.
Den greier sikkert noen timer før den blir merkbart for bløt, men så må man pumpe opp igjen.
Slike båter skal ha 0,24 BAR og det er ganske steinhardt trykk.
Det finnes spesial-manometere av ymse typer man kan kjøpe for å måle trykket.
Man får også kjøpt elektriske luftpumper (eks.: BRAVO) der man stiller inn riktig trykk og som stopper når den skal.
De pumpene ligger i pris i overkant av 2K om jeg minns rett.

Det er en ganske tung og krevende oppgave å bytte pontong.
Kan være behjelpelig med "råd og dåd".
For gjør man en eller flere feil er det lett å "sjabbe" og ødelegge den nye pongtongen
som bare i innkjøp koster 10-30K eks. MVA.

Under: RIB-pongtongbytte på BOMBARD DB600 hos Fische Marine. Foto: eget

bjornas
15-10-2009, 21:21
Henger meg på denne tråden. Kan du BusDiver legge ut en link til et av disse spesialmanometerne som du anbefaler?

Busdiver
15-10-2009, 22:09
Henger meg på denne tråden. Kan du BusDiver legge ut en link til et av disse spesialmanometerne som du anbefaler?

Har nok ingen link å komme med med, men jeg vil med det første legge ut bilde og mål av det universale samt det med bajonettfatning som brukes til Bombard, Zodiac, Grand, Quicksilver og andre.

De importeres av Fische Marine på Sætre i Hurum.

Busdiver
15-10-2009, 22:19
Filles det ikke noe sånn polish greier til gummibåt som tetter porene forresten? Vil det hjelpe, eller er det ikke til den slags "poretetting"

Nope!
Holder ikke. Her er nok PVC-duken så delaminert og "sprø" at det stadig vil dukke opp nye lekkasjer.

Dag

MindViruz
16-10-2009, 08:15
Hmm. Jaja, ikke så jækla mye å gjøre med det.
Får holde så lenge den holder, så blir det vel en ny båt i stedet kan jeg tenke meg :( Synes det er for dyrt å spandere 38-40k + moms for nye pontonger. Får begynne å spare. Skal ihvertfall ikke ha en rib igjen, for mye som kan gå galt, så varer de ikke "evig".

Tenkte på en polarcirkel work 560, for vanligvis 2 dykkere, maks 4 av og til. Og kanskje beholde 100hk motoren jeg har. Noen som har hørt noe bra/dårlig om disse?
Hvordan er de i sjøen, og har de bra holdbarhet?

Søren. Trodde jeg var skikkelig lur jeg nå :D

Hoys i såpeskummet!
Jepp med så mye smålekkasjer ser det ut til at det er kvelden for den greia der ja.
Den greier sikkert noen timer før den blir merkbart for bløt, men så må man pumpe opp igjen.
Slike båter skal ha 0,24 BAR og det er ganske steinhardt trykk.
Det finnes spesial-manometere av ymse typer man kan kjøpe for å måle trykket.
Man får også kjøpt elektriske luftpumper (eks.: BRAVO) der man stiller inn riktig trykk og som stopper når den skal.
De pumpene ligger i pris i overkant av 2K om jeg minns rett.

Det er en ganske tung og krevende oppgave å bytte pontong.
Kan være behjelpelig med "råd og dåd".
For gjør man en eller flere feil er det lett å "sjabbe" og ødelegge den nye pongtongen
som bare i innkjøp koster 10-30K eks. MVA.

Under: RIB-pongtongbytte på BOMBARD DB600 hos Fische Marine. Foto: eget

Jeg bruker en sånn fotpume med to kammer, og en "trykkmåler" på, som viser sånn ca trykket.

Forresten, hvor får jeg tak i rett munnstykke til quicksilver ventilen? Det er vel ett sånn som man skal sette inn og vri, omtrent som ventil lokket, om jeg ikke tar helt feil?

Fant denne pumpen på maritim: http://maritim.no/product.aspx?id=9600&groupkey=008010050
Den må vel være bra?

Men jeg lurer også på hvor lenge du tror jeg kan fortsette å bruke båten? Så lenge trykket er bra i noen timer, sånn at jeg kan komme meg ut å dykke, og inn igjen, så kan jeg ha den til jeg får spart opp penger til ny båt. Blir dette veldig fort dårligere? Holder den 2-3 år til så er det bra nok.

MindViruz
03-04-2010, 18:31
Så jeg hadde skrevet her at båten min er fra 1984, jeg mente 1994.

Men der var egentlig ikke det jeg ville informere om.

Har fikset opp mye på båten i påsken, og begynner å bli ganske fornøyd med resultatet, men den lekker jo fortsatt i pontongene. Bruker nå en pumpe med trykkbryter, så jeg får pumpet den skikkelig opp før jeg tar den ut på sjøen. Funker bra det, inntil videre.

Skal få priser på nye pontonger og montering over påsken, så det blir interessant å se hva de sier.

MEN:

Jeg ser nemlig at http://www.allinflatables.com/shopping/paint/index.html selger en malig for å reparere båter med slike problemer som jeg har med min. Nemlig masse små hull i duken.
Produktet består av en basecoat som er en syntetisk gummi som skal binde seg med det eksisterende materialet, og gjøre pontongene lufttette igjen. Så en topcoat for skjønnhetens del.
Hvis du trykker på "Restoration Example #1" og "Restoration example #2" på venstre side, så får du se utrolige resultater de har fått til.
Ting som bla. står om produktet:
-"Don't worry about pinhole leaks, chafed areas or missing coating on your dinghy - SRC will seal and cover it all."
-"SRC will cover and contain delaminations, worn fabric and other problems"

Noen som har erfaring med dette, eller hørt om dette eller lignende produkter?
Går det an å få kjøpt i norge?

Busdiver
20-04-2010, 11:08
Heisan ja!

Det spesialproduktet har jeg ikke vært borti. Muligens kan det hjelpe på skuta di en stund.

Men lekker båten fortsatt i pongtongene er
A: den så delaminert/råtten i duken at den er "beyond repair".
B: ikke forsøkt lappet fra innsiden.

Jeg har ved riktig teknikk reddet flere båter fra å måtte bytte pongtong!
Som har funka helt fint i årevis for en brøkdel av prisen for pongtongbytte.

Men som din ser ut, tror jeg kanskje det eneste som kan hjelpe er det "vidundermiddelet".

Men en grundig visuell undersøkelse må til først.
Er duken FOR stiv og delaminert over store områder anbefales som sagt heller pongtongbytte.

Dag

MindViruz
20-04-2010, 12:56
Heisan ja!

Det spesialproduktet har jeg ikke vært borti. Muligens kan det hjelpe på skuta di en stund.

Men som din ser ut, tror jeg kanskje det eneste som kan hjelpe er det "vidundermiddelet".

Har kontaktet den forrige eieren, og han har faktisk brukt dette produktet på båten fra før!

Jeg fikk faktisk med ett par spann av dette som han hadde til overs fra behandlingen. Jeg var ikke klar over at dette var det samme produktet som jeg linket til.

Dette brukte jeg til å "pynte" litt på pongtongene i fjord, der jeg hadde skrapt av litt maling med dykkerutstyr. Men resten av topcoaten frøs i stykker i vinter, så jeg får ikke "pyntet" på de der jeg klarer å skrape vekk malingen lenger.

Det var derfor den var tett når jeg kjøpte den, og holdt faktisk helt tett og, men bare i ca ett år :(

Men jeg er ikke helt overbevist om at han har hvert så utrolig nøye når han brukte dette på båten, og kanskje det er derfor den lekker igjen.

Men uansett så ser jeg regnestykket slik:

"Vidundermiddel" + toll og frakt (de sender egentlig ikke til norge heller, så det er ikke sikkert jeg får tak i det. uansett) =

en del tuselapper, og det er ikke sikkert den vil holde tett, og den må males med topcoat hvert år, fordi jeg herjer med dykker utstyret og skraper igjennom gårfargen, og kommer inn til den "fine" orange fargen.
Så er det masse arbeid, siden jeg må fjerne alt det gamle "vidundermiddelet" fra pontongen først (og det sitter godt), før jeg tar på nytt, for å "kansje" få den tett.

Pontongbytte =

En god del dyrere, men jeg "sparer" på å slippe å kjøpe "vindundermiddelet" + at salgsverdien på båten øker når jeg skal selge den, og den blir lettere å selge. Kan bla si at den er "tett", og ikke "full av orange striper fra dykkerutstyr" siden jeg går tom for grå topcoat før eller siden.
Jeg kan beholde båten lenger, og spare mer/låne mindre før jeg evt. kjøper "drømmebåten" :)

Men lekker båten fortsatt i pongtongene er
A: den så delaminert/råtten i duken at den er "beyond repair".
B: ikke forsøkt lappet fra innsiden.

Jeg har ved riktig teknikk reddet flere båter fra å måtte bytte pongtong!
Som har funka helt fint i årevis for en brøkdel av prisen for pongtongbytte.

Men en grundig visuell undersøkelse må til først.
Er duken FOR stiv og delaminert over store områder anbefales som sagt heller pongtongbytte.

Forrige eier sa at han hadde overhalt pontongene for 15000,- rett før jeg kjøpte den (2-3 år siden), og at det var gjort av fagmann innen RIB og gummibåt, og at den var tett.
Den var tett da også, men "vidundermiddelet" -> Tuff-Cote holdt bare en sesong eller to før den begynte å lekke igjen.

Muligens han fagmannen gjorde en dårlig jobb, og du kan gjøre det bedre, og dette vil være billigere enn å kjøpe ny pongtong. Men jeg slipper uansett ikke unna at jeg må male pontongene en gang i året for å holde de fine :(

Så kanskje det er best å bare gå for ny pongtong, med en gang.
Det er ihvertfall den konklusjonen jeg har kommet fram til hittil.