PDA

View Full Version : Dykking i Mellom/Øst-Europa

DrIver
03-10-2003, 17:29
Er for tiden strandet i Mellom-Europa, et godt stykke fra havet. :'(
Tar meg 12 timer til Kroatiakysten med klampen i bånn, men kan ikke dra dit hver helg. Lurer derfor på om noen har erfaring med dykking i ferskvann i området Østerike, Ungarn, Tsjekkia, Slovakia, Jugoslavia eller Romania.

Tror blant annet det skal være noen flotte grottesystemer her. Varmekilder også, så dykking vått vinteren gjennom kunne gått an! ;D

Alle svar tas i mot med takk, selv om jeg regner med at dette er dykkermål som besøkes av færre nordmenn enn visse steder på andre siden av kloden...

Aleksander
06-10-2003, 14:11
Hvis du har mulighet så kan du jo ta deg en tur til Kosovo og ta forbindelse med den norske KFOR styrken der.
Ingeniørene der har dykkerkapasitet og jeg vet at de har gjort endel "fritidsdykk" for treningens skyld ;) rundt om i Kosovo.

DrIver
19-12-2003, 15:23
Takk for respons! :)
Dessverre har det gått hus forbi pga litt dårlig trafikk...

DrIver
19-12-2003, 15:28
Da skal jeg fortelle litt om erfaringene jeg har gjort så langt.

Først og fremst grottedykking i Budapest.
Mellomeuropa er stinn av herlige grotter. Østerike, Ungarn, Romania og Slovakia står på pill rottent karst-grunn som har kollapset og formet tusenvis av grotter, noen uten vann, noen med, men de aller fleste uutforskede.

Problemet er at vi snakker om tidligere kommunistland (ja ja, minus Østerrike). Deres forkjærlighet for byråkrati topper selv Norge. ::)

Derfor må man søke minst 3 mndr i forveien for å få lov til å dyppe seg i en av Budapests fantastiske grotter. Dette kan ikke tas på sparket i forbindelse med en weekendtur til byen, altså.
Selv har jeg planlagt et fullverdig grottekurs her på vårparten, og kan se fram til dykk i vann opp til 40 grader, med vegger fyllt av fossiler og annen moro. Oktoberutgaven av (det ungarske) National Geographic kan anbefales.

Om dette er noe som frister, ta kontakt med et dykkesenter der i GOOOOOOD tid i forveien. Det er overraskende mange av dem, og opptil flere snakker engelsk ;). Billig er det også.

DrIver
19-12-2003, 15:48
Så; Slovakia.
En lovende israelsk UV-fotograf her nede lurte på om vi skulle ta en tur over grensen til Slovakia. Utstyret mitt hadde vært knusktørt i flere måneder, så det var ikke nei i min munn. ;D
(orge orge, rigge rigge)
Så etter noen timers kjøring lørdag morgen etter julebord, befant vi oss ved et lite tjern på 50 m i diameter som bød på en del overraskelser.

-Det var et aktivt dykkemiljø her; grensevakten dykket, vår guide og buddy, en politimann dykket, i tillegg til rundt 10 andre som var til stede for å ta sitt faste helgedykk her.

-Utstyret de hadde var usedvanlig oppdatert. Kan banne på at flere av dem hadde DIR-oppsett, uten at jeg er noen ekspert på saken. Og jeg er rimelig sikker på at flere av dem kom i hest og kjerre på vei dit.

-Vannet holdt +14 midt i November, og min semidry var nok. Men det var stupmørkt på 34 meter. (og vi hadde glemt lykter i tillegg til andre ting)

-Fyren vi hadde leid flasker av hadde fyllt til hhv 150 og 180 BAR. (Tomt for luft situasjon tas evt. i en annen tråd)

Etterpå var det klart for prat og palenka (hjemmelaget frukt-ekstrakt ;)) på den lokale bula. Det var fantastisk vennlige mennesker, og det vanket bamseklem fra politimannen og hans kone når vi dro.

Dykkere er flotte mennesker uansett hvor i verden man er :hug: