PDA

View Full Version : Er det sant at det er tryggere ......?

komodo dragon
23-10-2002, 15:32
Noen tar dykkelappen i Norge, andre blir fristet når de er på utenlandsk reise. Da lurer Jeg kun på hvor seriøse er egentlig opplæringen med tanke på legeattesten? Spør da ikke om hva folk lærer ang. tørrdrakt, tøff vinter dykking. Jeg har aldri bryd meg om å forstyrre noen som tar dykkesertifikat i det hele tatt. Men er redd for at lege attest er jo noe mann ikke har med i kofferten eller på skrevet i passet. Blir det overhode lagt vekt på fysisk form av eleven eller kun enkelte spørsmål som må svares på, så deretter underskriften. Fint om noen kan fortelle hvordan de tok lappen i utlandet.

Takk.

ViLar
23-10-2002, 18:24
Jeg tok første del av Padi Open water i Spania. (Dvs. Padi Scuba Diver- max 12m med instruktør). For å få dette sertifikatet var det nok med en egenerklæring på at jeg hadde god helse. Samt selvfølgelig en erklæring som gikk ut på at jeg tok alt ansvar dersom noe skjedde, og at dykkesenteret var fritatt for alt ansvar.....

Thomas Torjusen
23-10-2002, 18:26
Jeg anbefaler alle som har tatt grunnkurs i utlandet (varmere strøk enn her i norden) om å ta et tilvenningsdykk når de kommer tilbake til Norge.

I tillegg er et emnekurs i tørrdrakt heller ikke så dumt.

/Thomas

DKD
23-10-2002, 19:21
Jeg tok også første del av lappen til PADI i Spania, ref Vilar over. Da vi skulle gjøre ferdig kurset i norge, var tørdraktkurset unnagjort med 2 minutter fortelling på land, og 2 minutter under vann på første kursdykket. Mulig jeg er utrolig flik og alt det dær, men det var faktisk nok.

Det skal også sies at man i Spania ikke trengte 2 dykk uten instruktør etter kurset, som man må i norge.

/DKD

Thomas Torjusen
24-10-2002, 08:32
Det skal også sies at man i Spania ikke trengte 2 dykk uten instruktør etter kurset, som man må i norge.

Det er nok et argument for å ta utdanning i Norge. Man får 50% flere dykk før man kan dykke på egen hånd... :)

/Thomas

DKD
24-10-2002, 12:15
:D

I tilegg til at det er bedre å ta kurs i Norge , er det som oftest billigere ! Man for også 2-dykk "ekstra" på kurset.

Vidar. ;D

Kan bekrefte at det kostet mer i Spania enn i Norge. Jeg husker ikke kursen i fjor, men mener det var snakk om 70.000 penger der nede for pow.

/DKD

DKD
24-10-2002, 12:34
Jeg viste det var dumt å ta kurs i utlandet ja, men nå ser jeg hvor dumt det var. Vel, lysten kan man ikke styre...

/DKD

ViLar
24-10-2002, 14:34
Kan bekrefte at det kostet mer i Spania enn i Norge. Jeg husker ikke kursen i fjor, men mener det var snakk om 70.000 penger der nede for pow.

/DKD

Nå husker du feil igjen kjære ektemann... i den summen der er mitt kurs også inkludert. (Ref. Andre: Kone = dobbelt så dyrt - halvparten så moro?? ;D ;D)
Kurset vårt kostet 30.000 hver og da hadde vi kun kommet til Padi Scuba diver - mao 1/2- veis til Padi Open Water.
Når man ser på kursprisene i Norge kan man vel kalle dette landeveisrøveri! :o. Men, uansett, det var starten på en vanvittig morsom hobby, og derfor trolig verdt hver krone :D. Dessuten er det viktig å holde pengene i sirkulasjon!! 8)

PS: Er ikke du i Oslo for å jobbe da?? Ref. tidspunkt for opplagt surfing på dykkesiden.... ;D ;D

ViLar
24-10-2002, 14:52
[Nok et poeng går til Andre ! DKD`s bedre 3/4 del holder han under observasjon. (Huff og huff)

Vidar

O M S O R G kalles dette vet du he,he. 8)

DKD
24-10-2002, 20:19
For å sette min kone ettertrykkelig på plass, så kostet kurset vi tok sammen 60.000 tilsammen, men dette var som nevnt tidligere, kun scubadelen (12m m/ instruktør). 70 lapper var prisen for en person med komplett powd kurset. Så de så :)

/DKD

PS Til de som lurer, jo da, vi snakker sammen også, men jeg jobber endel i Oslo, og vi bor i midtnorge 8)

Thomas Torjusen
25-10-2002, 00:09
PS Til de som lurer, jo da, vi snakker sammen også, men jeg jobber endel i Oslo, og vi bor i midtnorge 8)

Fint at dere kan treffes på Dykkesiden da... :) :)

/Thomas

JET
25-10-2002, 00:53
Dykkesiden er en flott måte å bruke noe av fritiden på !!!

De fleste kursene jeg har sett utført i den vide verden har holdt god Padi standard, men tørrdraktsdykk får de jo ikke.

Og noen Norske kurs er nå kanskje noe under standard de også....

jet

eystein
25-10-2002, 12:06
Jeg tok Padi OWD på Zanzibar, og det fantes ingen legesjekk. Ei heller noe sikkerhet å skryte av. Confined water dykkene var geniale, med korallrev på 2-3 meters dyp :) Rett ut fra stranden. (Dykkersenteret lå på stranden)

Det var ganske eksotisk, å en god opplevelse å ta lappen der. Selv om jeg egentlig ikke lærte noen ting som helst. ;P

Nei fra spøk til revolver. Når jeg tok lappen var jeg trygg, men i etterkant ser jeg at det var liten kontroll og tendenser til machodykking blant instruktørene. Og andre "uheldige" tendenser.

Men jeg har på eget initiativ, etter min lille "hendelse" vært og fått en "213F" undersøkelse, og har blitt "godkjent" i etterkant. Nå skal jeg også gå klasse 1+R i bergen, så jeg måtte ha gjort en "213F" før eller senere alikevel.

Eystein
Frisk som en fisk...

Hero
25-10-2002, 15:24
Jeg har vært med på flere kurs både i utlandet ("syden" eller varmere strøk om du vil) og her hjemme i norge og kan fortelle at kursingen jeg tok i utlandet var med svenske og engelske instruktører og hadde en MEGET høy kvalitet som fullstendig overgikk de norske kurs-sentrene!
Når det gjelder pris kan det sikkert variere veldig både innland og utland, men har generellt inntrykk av at det er en smule billigere i utlandet.

At kursingen skal være så sinnsykt mye bedre og macho-faktoren mye mindre her i norge er noe seriøst rør! (utifra mine erfaringer vel og bemerke..)

-I

DKD
25-10-2002, 17:40
At kursingen skal være så sinnsykt mye bedre og macho-faktoren mye mindre her i norge er noe seriøst rør! (utifra mine erfaringer vel og bemerke..)

Jeg har fortsatt den bestemte mening at det er mest avhengig av hvem som holder kurset. Instruktøren vi hadde i Spania var svensk, og meget dyktig og rolig. Jeg har vert borti norske, litt eldre instruktører som stiller mer i rambo klassen. Hvem tror dere jeg fikk mest utbytte av?

/DKD :)

komodo dragon
25-10-2002, 17:50
Nei du er jo Trøndersk da, så jeg holder en knapp men han derre Svensken :D :D :D

JET
26-10-2002, 12:22
Er enig med komodo dragon, svensken , dere har jo ikke mange milene til grensen..He-He..

jet
Bergenser
Liker ikke fotball i disse tider.....

DKD
26-10-2002, 20:54
jet
Bergenser
Liker ikke fotball i disse tider.....

Der har vi en morsom en. Vi får se i morgen om dere Bergensere fortsatt har noe fotballag

/DKD

DKD
27-10-2002, 23:24
Ja, og nå da resultatet er kjent, regner jeg med at den ballen er død... (var ikke den egentlig litt god) ;)

/DKD

JET
27-10-2002, 23:41
:'( ha-ha-haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa jo egentlig ;D måtte bare få tenkt meg litt om ...

jet

Thomas Torjusen
28-10-2002, 09:35
Ja, og nå da resultatet er kjent, regner jeg med at den ballen er død... (var ikke den egentlig litt god) ;)

/DKD

:) :) :D
/Thomas

JET
28-10-2002, 11:27
De skal hvist ut i kvalifisering...

Kanskje de taper der også...

:'( :-X :-X