PDA

View Full Version : UV-jakt vs. fridykking/apnea

ElisabethK
22-03-2009, 18:13
Jeg er interessert i å høre litt hva folk mener om uv-jakt vs. fridykking/apnea.

Min definisjon av fridykking/apnea (andre har sikkert en annen) er en sport hvor man trener både fysisk og mentalt med det mål å dykke dypere. Men det er også en fritidssyssel hvor man "snorkler" dypere enn vanlig for å se på fisk og oppleve verden under vann. Avslapning og å føle seg til rette under vann er viktig, samt sikkerhet (man fridykker ALDRI alene).

Hva med fridykking for undervannsjakt? Hva er viktigst, dybde, bunntider, fangst eller opplevelsen? Trener folk spesifikt for å bli bedre? Hvordan trener man? Hva med sikkerheten?

Målet med denne tråden er en liten diskusjon, kanskje få frem noen av likhetene og forskjellene mellom de to måter man kan drive med "fridykking".

hcknudsen
22-03-2009, 19:45
For min del så driver jeg med uv-jakt fordi jeg liker at 1.fridykke, 2.opleve livet i sjøen og agere med det, samt få lidt god mat på bordet, 3.være i en verden som ikke har noe med den daglige at gøre, det er utrolig god føde for sjælen og man tænker ikke på livet på land mens man dykker rundt.
Jeg er ikke så veldig konkurrenceminded mht. fridykkingen, jeg har ikke noget synderligt behov for at komme dybere end 20m, min bundtid ville likevel være for dårlig på hdybe dybder til at det var til gavn for jakten.
Når det kommer til at holde pusten så trener jeg ikke dette i noget større omfang når jeg er på land, jeg mener at det bidrager til sikker dykking at dialogen mellem funktionerne er intakte, ved at trene øker man selvfølgelig tolerencen for co2 eller hvad man ellers vil sige det er, og det er jo greit, men det man ligeledes trener, og som jeg ser som en negativ er evnen til at undertrykke pustetrangen, derved bliver bufferen mye mindre og dykkingen bliver farligere, tror de fleste av os holder os til tommelfingerregelen som er 90sek og 20m som maks. samtidig med dobbel tid i overflaten av dykketiden.

Men for at vende tilbake til selve dykkingen så elsker jeg den friheten der er i at fridykke, være på begrænset tid, veldig smidig, det er på mange måter at tilnærme sig sjøen på naturens premisser og være blandt de andre levende dyr, planter og hvad der ellers er af liv.
Jeg plejer at kalde det den omvendte verden, der man ikke skal puste, stort set er vægtløs, må op i stedet for ned når man vil i sikkerhed.
Da jeg var yngre trodde jeg altid at jeg ville flaskedykke, men rart nok så er trangen til at hive på meg det utstyr ikke så stor, jeg vil hellere have kortere bundtider når jeg dykker end miste bevægeligheten og roen.

håber det var lidt brugbart :)

hc

Gwaihir
23-03-2009, 13:34
Begge deler er gøy !!
men syns sikkerheten er litt bedre i apnea delen..

ElisabethK
23-03-2009, 23:17
Helt enig HC, i at det er en fantastisk verden der under! Det er et sted man virkelig kan koble av.

Litt uenig dog i at trening kan virke negativt på sikkerheten. Etter min oppfatning og erfaring er man mer sikker, jo bedre man er til å dykke HVIS man følger gode sikkerhetsrutiner og ikke presser grensene.

I starten var jeg kun komfortabel med å dykke ned til 20m. Kulden og mørket i Oslofjorden gjorde sitt til at jeg vendte om og hurtigst mulig dykket opp igen. Etter lang tids trening og mer erfaring, har jeg vært nede på 61m til konkurranse og 40m til fritidsdykk på et vrak. Dette gjør at jeg nå er 110% komfortabel på å dykke til 20m (for eksempel som sikkerhetsdykker), vente der i 1-2 min og svømme rolig opp igjen.

Jo sterkere man er som en fridykker, jo mer avslappet kan man være, og jo sikrere dykker man.

Med det sagt, vil jeg også tilføye at jeg aldri vil dykke dypere en 10-15m om jeg var alene. Hvordan takler uv-jegere buddy systemet?

SpAnKy
18-04-2009, 16:00
Ut i fra egen erfaring synes jeg buddy systemet når det gjelder fridykking og uvjakt er dårlig eller heller ikke eksisterende om du vil.

Mye av grunnen ligger nok i at det er uvjakt det er snakk om. Har aldri fridykket alene, det er et sikkerhets prinsippet som de fleste følger når det gjelder fridykking.
Men det blir litt forskjellig med uvjakt, man holder ofte større avstander i mellom hverandre når man dykker. Jeg vet selv hvor plagsomt det er å få bøyer, tau og slikt innviklet med en annen når man er ute og dykker. Noe som er litt av grunnen til at folk holder litt avstand. Folk vil gjerne holde litt avstand imellom seg og buddyen fordi man vil fange fisk selv og ikke at buddyen skal svippe inn og ta stor fisken rett foran nesa på en, en dum tanke gang men det er ofte slik det blir. En annen grunn er jo at man gjerne svømmer rundt med en svær harpun, sikkert flere en meg som ikke ville følt seg helt tilpass med å ha en buddy med spent harpun rett ved siden av seg hele tiden.

Så lenge man ikke blir overivrig og ikke fokuserer på å presse seg så voldsomt, samt være forsiktig generelt, så holder det med å sjekke at buddyen poper hodet opp av havet i ny og ne. Ihvertfall er det sånn jeg å de fleste jeg kjenner holder på.

Men viss noe skulle skje så er jo mulig at buddyen ikke får det med seg før det er for sent. Et bedre system trengs, men jeg vet ikke helt hvordan det skulle bli. Så lenge det er uvjakt det er snakk om ihvertfall.

errem
18-04-2009, 20:42
Veldi enig med HC og Elisabeth. noe av det beste med fridykkingen er følelsen man har når man glir sakte opp mot overflaten etter å ha ligget på 8-10 m i et par min. Det er en herlig følelse av kontroll og av å være ett med vannet, det eneste som da kan gjøre det bedre er å kjenne en tung vekt på harpunen. ;D

I UV-jakt konkuranser er det vanskelig å kombinere sikkerhet med ønske om mest mulig fangst. Er man flere dykkere skremmes fisken, konkuransen blir forutsigbar, fordi det bare blir de som dykker til 30+ som får fisk. Rekkrutering uteblir. sikkerhetsgevinsten er også marginal. (ligger han å venter på fisk eller er han druknet?) I apnea ser du et uhell straks, i uv jakt går det lett to minutt selv om du har visuell kontakt. I apnea beveger dykkeren seg hele tiden (stopp i aktivitet er alarmgrunn) i jaktfasen ligger vi andre helt stille. Områdene er store (5-20 kvadrat km) selv om det er overvåkning med båter er det ofte for sent. Imidlertid er det veldig skjeldent det skjer noe, vi er klar over farene og tøyer ikke grensene i like stor grad. Konkuransen handler ikke så mye om å tøye grenser, men mer med utholdenhet, taktikk, kunnskap om fisken og terrenget å gjøre. Dette gjør at marginene er mye større.

Det blir imidlertid holdt mer uformelle konkuranser der vi bruker buddy system, Keiko cup. Der blir en erfaren og en fersk dykker koblet opp på samme bøyen og meningen er at rekrutten skal lære triks og teknikk av den erfarne. På Keiko cup er målet først og fremst å lære, lagene blir ofte satt sammen på tvers av klubber og fokuset er først og fremst på junior siden og det sosiale. Vi lar også junior og rekrutter skyte Berggylte, slik at de lettere får en plassering i konkuransen og får en hyggelig opplevelse, selv om fisken sjelden blir benyttet til mat etterpå (ofte begrenset til 3-5 stk)

Erlend

SEAL
23-04-2009, 13:29
For meg er det en kombinasjon av de 2 Uv-jakt + fridykking

Liker personligt at dykke dypt 20-30 meter med harpunen. Mest for at få dykkerrefleksen satt helt igang :) men får mest fisk på omkring 10m

Det gode med Uv-jakten er at man ofte bruker mange timer i sjøen 4-5 timer er ikke uvanlig i ett strekk. Jeg blir personligt litt lei av å bare dykke opp/ned uten harpunen. Det gir altså ett ekstra moment at ha "jakten" inne i bildet. Desuten ville jeg ikke undervurdert det instinkt som følger med, det kan helt sikkert brukes til trening i fridykking.

Men det er vel smaks-sak selv sagt : )

Azrael
28-09-2009, 15:14
Jeg får også litt dårlig samvittighet når det gjelder sikkerhet ift UV-jakta. mange av safty prinsippene fra Apnea blir tilsidesatt hos meg/oss når man har harpun i hånda. Det er nevnt mange gode grunner til dette over, og jeg ser liksom ikke hvordan man praktisk skal gjennomføre et buddysystem slik det er i Apnea, når man ligger i røff sjø, med dårlig sikt og masse liner, harpuner og samtidig ikke skal skremme fisk/fokusere på jakt. Jeg blir i alle fall veldig i jaktmodus og synes det er forstyrrende å spotte samtidig.

Verden går kanskje framover, men om man leser om gamlegutta feks i "Last of the bluewater hunters" (anbefales forresten) så har uv-jakt alltid vært preget av at det dykkes en del alene. Det er kanskje et av risikomomentene man må håndtere når man driver med UV-jakt?

Orjand
21-06-2010, 13:55
Hei.

Ser du lurer på litt ang forskjeller på fridykking og uv-jakt.
Jeg som uv-jeger er veldig facinert av det å fridykke.
Og her i kristiansund har vi et godt uv-jakt miljø, men ikke et fridykkermiljø.
Må si jeg savner og trene kun fridykking...
Har hatt planer om og legge ut en bøye med tau ned til 30 meter med tanke på trening.
Tror også endel av mine kompiser hadde blitt med og trent da.(ville ikke trent dybde uten buddy nei..)

Under uv-jakt har vi ikke noe spes buddy system, annet enn at vi ser til hverandre innimellom..
Men sier ifra til buddy om jeg vil dykke dypt-(20-30meter), i forbindelse med kamskjell eller breiflabbjakt.

Den eneste treningen jeg gjør i forhold til min fridykking, er endel Yogaøvelser-pusteteknikker, i fohold til å roe ned kroppen, og komme i "modus" før et dykk.

Tro vi uv-jegere har MYE og lære fra de rene fridykkere i forbindelse med spesifikk trening på utholdenhet, og trygghet, samt gode systemer for buddy organisering..

Mvh
Ørjan Dyrnes