PDA

View Full Version : Cozumel

essanos
23-10-2002, 11:31
Har dykkeferie til Cozumel under planlegging. Er det noen som har erfaringer/anbefalinger om valg av dykkesentere på øya? Alle innspill tas imot med takk!!

komodo dragon
23-10-2002, 15:19
Hva får Jeg for det da? Tror du dette er en slags biblotek eller?

Cozumel ligger rett utenfor Playa del Carmen. Det går publikk båt ut til øya 1 gang pr. dag. Cozumel har bedre sikt enn Playa, men ryktet sier at det er bedre/mere fisk ved Carmen. Carmen og Cozumel er dyre plasser å bo ved og dykke ved. Jeg vil anbefale deg å dykke COZUMEL. "Punta sur reef" dette er et så kaldt "wall deep dive, grotte dykk" Grotta heter "The devil's throat" og ligger på 40m (dette hvis du er egnet til ett så dypt dykk). Felipe Xicotencalt som er en Mexicansk båt som ble skutt ned under krigen. Vraket er kjempe enkelt å dykke inni. Vil oppfordre alle som dykker der, til å bruke hansker. Dette er fordi båten er av stål, som igjen forteller at det er skarpe rust kanter på den. Men skulle du dykke ved denne båten, ber Jeg deg om å ikke gjøre samme tappe som meg: HUSK!!! TA MED FOTO APPARAT. Har du ikke fotoapparat, og du bor ved Oslo området, kan du få låne ett apparat gratis av meg, sålenge du HANDLE WITH CARE. Vi snakker om sikt på 60meter :D

Ellers så må du dykke senote "Carven dive. Snakker da om ferksvanns grotter. DOS OJOS (betyr 2 eyes på Spansk). Der dykket Jeg sammens med folk som testet Scubapro ventiler, og vi var ikke i tvil om hvilken grotte vi ville velge. Snakk med Yucatek divers, snakk med de innfødte der , spør etter Tez. Hun er ei Koreansk Jente som er oppvokst i Sverige.. Men hvor lenge blir du i Mex? Reiser du alene?

God tur!