PDA

View Full Version : Advarer mot lav hummerbestand

Thomas Torjusen
26-09-2003, 20:52
http://www.dykkesiden.com/html/news/archives/hummer2.gifHavforskerne kommer nå med nye advarsler om at hummerbestanden langs sørlandskysten er altfor lav.
Årets hummerfiske starter 1. oktober, men forskerne mener altså at de som jakter på havets kardinal må være forberedt på mange tomme teiner.
Les mer i Agderposten (http://www.agderposten.no//apps/pbcs.dll/artikkel?AID=/20030924/LOKAL8/109240066/1010/lokalt).

Tarantino
26-09-2003, 21:09
Ikke at jeg tar dyr (eller annet) under vann, men jeg kan huske kun ett dykk nå i sommer hvor jeg ikke har sett hummer.

Men uansett, jo flere hummer dess bedre dykk.

Harry
26-09-2003, 22:14
Havforskere ja ... He he, aldri fått og sett så mange hummer som de siste 2 år ! Og jeg er nok ikke alene som mener dette :-)

Markusni
27-09-2003, 01:06
Helt enig med dere, har dykket kun på sørlandet i sommer og har sett flere hummer hvert dykk, senes to igår. Har personlig ikke sett så mye hummer på mange år. Lurer litt på hvordan de "forskerene" forsker?

cecca_i
27-09-2003, 01:10
Håper virkelig alle seriøse dykkere som er intresert i å bevare det maritime livet best mulig, vil anmelde di som på død og liv MÅ ta opp hummer. >:(
Det er tåpelig å ta opp hummer, når den står på rødlista :o

Bare SE og ikke RØRE!!!! :D :D :D :D :D :D :D :D

michaels
27-09-2003, 02:44
Vestlandet: Har sett en god del hummer her også, kanskje mer enn tidligere. De er der fremdeles om de ikke er tatt opp av en eller annen hummerfisker.

RSV
27-09-2003, 09:35
Hva er "mye hummer"?
På 1600 tallet kunne etpar komfirmanter på Kvitsøy plukke 200 stykker på en ettermiddag. De brukte klyper fra båt!

Nå er det slik at det ikke fungerer slik at det er "lite hummer" et år og så "mye hummer" neste år. En hummer bruker fra 5 til 7 år på å bli oppimot minstemålet så dette tar tid.

Har selv vært med på å forske på hummer i tre år nå, så jeg vet litt mer om det enn folk som ler av forskerne.

Forskning er bygget på innsamling av store datamengder over veldig lang tid og ikke kjappe antakelser etter et dykk.

Hvis en tar antall kilo som er fisket ( og registrert ) de siste hundre årene, så går kurven bare en vei, nemlig bratt nedover.

Kunne skrevet mye om dette, men nå skal jeg ut å dykke.

Rudolf

Nightdiver
27-09-2003, 09:56
Jeg har selv sett at bestanden har minket bare på noen få år. Men som dykkere er vi vel lovlydig og ikke pluker hummer ::) Ser jeg en som tar hummer og attpåtil har en sånn flaske på ryggen noterer jeg ned registreringsnr. på bilen. La oss respektere forbudet og hvorfor det er et forbud. Kanskje det også burde vært innført et totalforbud mot all hummerfangst noen år fremover slik at også dykkere kan ta hummere etterhvert?? Enige eller uenige?

Busdiver
27-09-2003, 12:18
I vår klubb har vi siden starten på 80-tallet hatt en selvbestaltet regel om at dersom det blir oppdaget hummer i "goddie"-baggen til en av dykkerne på klubbtur bli denne ekskludert fra klubben i 3 år og mister retten til fri luftfylling på klubbkompressorene.
Som mange av dere andre har jeg registrert masse hummer i år i forhold til de senere årene. Ser minst 2-5 hummer på hvert eneste dykk her i Oslofjordens ytre del. Og i år har det blitt flere dykk enn vanlig! :D

Harry
27-09-2003, 13:23
Ta mine hummer uten flaske på ryggen ( kanskje en liten’en i lommen :-) ) men utenom fredingstiden og med hummer-agn i teinene

Harry
27-09-2003, 17:22
Jeg har selv sett at bestanden har minket bare på noen få år. Men som dykkere er vi vel lovlydig og ikke pluker hummer ::) Ser jeg en som tar hummer og attpåtil har en sånn flaske på ryggen noterer jeg ned registreringsnr. på bilen. La oss respektere forbudet og hvorfor det er et forbud. Kanskje det også burde vært innført et totalforbud mot all hummerfangst noen år fremover slik at også dykkere kan ta hummere etterhvert?? Enige eller uenige?

Kansje du det er på tiden du ta deg en syns test ??? He he, bare fleip Nightdiver Bestanden er nok ikke det samme overalt, her sør er det hvertfall mange flere hummer

Elmek
28-09-2003, 20:53
Har sett mere hummer i år en tidligere :D

Men alle er veldig små, Jeg spiser ikke skalldyr så jeg liker å se på det ;)

brit
30-09-2003, 13:24
Jeg har i flere år dykket i Oslofjorden. Det er "mye" hummer, men alt er relativt. Dersom jeg ser en til to hummer på hvert dykk så er det meget bra. Følgende historie sier noe om forholdene.

For ett drøyt år siden ble det åpnet for fiske og dykking ved Oscarsborg festning. Vi var flere som dykket der i fjord høst og så ca 10 til 20 hummer på hvert eneste dykk. Hummer i alle størelser. Men så kom hummerfiskerne med sine teiner i oktober. I disse ukene så vi opptil 15 hummer i hver eneste teine.
For noen dager siden dykket jeg igjen på samme sted. På to dykk var det kun en liten hummer.

Så dette kan fortelle noe om hvem som tar hummer. Det er nok fiskerne selv som plukker rent og de tar ikke hensyn til minstemål.

Christian
02-10-2003, 23:45
Mye hummer?
Veit dere hva "mye hummer" egentlig er?
Før kunne man observere stimer av hummer svømme i frie vannlag. Ser du 5-8 hummer på et dykk, på et sted hvor hummer normalt trives, har du IKKE sett mye hummer.
Snakk med folk som har fisket etter hummer i årevis, så får du fin føling med hva som har skjedd med hummerbestanden vår. (ja, jeg er veldig engasjert i dette) Og nei, jeg er ikke i tvil om at hummerfiske må ta en god del av skylden for at hummerbestanden har gått drastisk ned. Hva med å slippe ut igjen norsk hummer og kun beholde/ta opp den amerikanske?

Og, ser jeg en dykker ta hummer er ikke kjeft det første jeg tenker på. (trenger vel ikke utdype...) >:(

faksen
03-10-2003, 12:45
dykket påsken 2002 i 1 uke utenfor kristiansand, så 1 hummer. Dykker normalt i ytre del av oslofjorden og det er skjeldent at en ikke ser minst 2 hummer.

Ved en øy i nøtterøy-skjærgården er det topp forhold for hummer, steinur fra land i bratt skråning ned mot sandbunn på 20 m +. Dykket der nov 2002. Selv om det var teiner hver 50 m var det bra med hummer. Pga at det er bratt får de ikke satt teinene på annet enn sandbunn. antall teiner tyder imidlertid at de får hummer på stedet. Øya er relativt stor og er inngjerdet av teiner på alle kanter.

FunDiver
03-10-2003, 13:01
Kva med å snu litt på flisa, og si at;
kansje er det litt mer hummer i noen områder, nettopp fordi vi dykkere faktisk respekterer forbudet mot å ta hummer? Og derfor får hummeren være i fred hele av året, mot at den stiller seg villig til å bli beglodd og fotografert da selvsagt.

Så får fiskerne ta sin del av ansvaret i den perioden de faktisk har lov til å fiske etter hummer.
:crab:

-Fundiver

faksen
03-10-2003, 14:30
Det er rart at det er mye hummer i vestfold. Det tar 7 år før reproduksjon = det fanges mindre enn det som reproduseres i løpet av 7 år (forutsetter av bestanden ikke minker). Med unntak av indre Oslofjord, er det vel ikke noe sted hvor det er så mange hytter og båtbruk av hytteeiere og fastboende sommertid. Jeg tror at de fleste hytteeiere og fastboende båteiere fisker med garn eller krabbeteine. I tillegg er det mange dykkere. . Sommertid er hummeren på garnplasser = det tas hummer i garn. Jeg har selv satt teiner på lovlig dybde (+ 25 m) og fått hummer sommertid.Antall fangstdøgn må være enormt på et relativt lite område og fortsatt er det hummer. Men hvorfor var det dårlig med hummer i kristiansand på "yderste nøgne ø", det burde ikke være for mange som fisket i området pga beliggenhet og værforhold.