PDA

View Full Version : Steinbiten er jo jævlig.... lekker da!

komodo dragon
21-10-2002, 15:39
Gråsteinbiten er kjent blant fiskere som en aggresiv fisk. Når den kommer opp i båten biter den seg gjerne fast i det som måtte være tilgjengelig. En velvoksen steinbit har jo ingen problemer med å bite i stykker et åreblad, og fingrene bør holdes langt unna. Ute i sjøen er den derimot meget vennligsinnet. Den har få,om noen fiender, og føler seg sjelden truet. Mange har sikkert strøket gråsteinbiten på ryggen. Det hevdes at den kan angripe dykkere, men det er gjerne ettewr at den har fått en kniv eller en hawaislynge i nakken. Har hørt historier også om folk som har skutt etter steinbiten med harpun og har bommet. Da her steinbiten sirklet rundt dykkeren, så gått til angripet.

Det eneste Jeg har opplevd er at den er en jævel til å knuse årer og at den høgger i båten, men aldri hatt stygge opplevelser med den under vann. Er det noen som har møtt steinbiten i kamp da eller er dette bare skrøner?

cecca_i
21-10-2002, 15:47
har faktisk kun sett en liten steinbityngel under et dykk,den så ut som en ål.men vi har jo ikke ål i kirkenes :)
har faktisk inne lyst å se den under vann..syns den virker skummel.. :o

Bertram
21-10-2002, 16:11
Mulig det er mye steinbit der du er, men her på østlandet er den skjelden å se. Kanskje kunne det her være en ide å frede enkelte stede slik som i Saltsrømmen slik at flere fikk se den. Så min oppfordring blir å la den være i fred, selv om det er fantastisk godt kjøtt, og i alle fall ikke ta de små. Steinbiten er en fantastisk fisk som mange vil ha glede av å se i live.

Ars
21-10-2002, 16:22
Steinbit er en godmodig og koselig fisk som ofte lar seg klappe eller klø av dykkere. Hvis de ikke liker det svømmer de vekk. Jeg har aldrig opplevd aggresiv steinbit, bortsett fra fisk som har blitt skadd av dykkere først (og da er den unnskyldt IMO).

Kristian

ViLar
21-10-2002, 19:26
Jeg vekket en steinbitt på et nattdykk - lyste rett i øynene på den.. Da "freste" den - skjønner hvorfor den heter Catfish på engelsk. Men oppfattet ikke situasjonen som farlig, den lå jo fortsatt rolig på steinhylla si. Jeg lå bare helt rolig og lyste ikke rett i øynene på den etterpå (høflig ;)), og da var det bare å ta bilder oxo. :D.

Vi hadde klubbtur til Skodjestraumen i Alesund. Der var det en del store steinbitt, som jeg også fikk klappe på kinnet :D :D. Det var jo et skikkelig adrenalinkikk da!! Steinbitt er ålreite dyr!!

DKD
21-10-2002, 20:02
Her har vi et bildet rett etter av Vilar's Steinbit ble klappet. De små utgavene har en tendens til å være litt mere agresive en de store. Det skal innrømmes at fotografen skvatt litt da den "freste" til oss. En erfaring rikere, og jo, jeg gjør det sikkert igjen.

/DKD

Sigve
22-10-2002, 10:42
Hei

Har aldri opplevd at en steinbit har gått til angrep helt uprovosert. Stikker man den med kniv eller hawaislynge blir den svært agressiv. Det hadde vel de fleste blitt...

Ellers kan jeg si at jeg kom over en steinbit som lå å tygget på en krabbe. Denne steinbiten prøvde å skremme meg bort ved å lage små klikke-lyder med kjeven. Spyttet først ut krabben sin og gapte helt opp og "klikket" ved å ta kjeven litt nedover. Gjentok dette hvert 5 sekund over ca. et halvt minutt. Jeg fotograferte ham og svømte rolig videre. Vet ikke hva han hadde gjort dersom han hadde innsett at klikke-lydene ikke ga noe resultat. Tipper han hadde svømt raskt derifra....

Sigve

Thomas Torjusen
22-10-2002, 16:00
Fine bilder dette her.

Er det noen andre spm har tilsvarende bilder så legg dem gjerne ut.

/Thomas

komodo dragon
22-10-2002, 17:30
DKD og sigve!!!

Hahahaha! drit kule bilder dere har, håper ikke damene deres blir sjalu? kuult 8)

Dykke Kongen
22-10-2002, 17:44
ja jeg har også selv oppdaget att steinbiten er veldig lat!! og derfor også harmløs!!

men som guttunge spiddet jeg mye steinbit fra båt, og hvis jeg bommet eller bare skadet den så gikk den i angrep for så svømme ca 5 meter og legger seg til ro igjen..
en gang jeg og en kammerat dykket ved hustadvika møtte vi en liten steinbit som vi lyste på og kanskje erta litt med lykta,
da kom det plutselig fram en diger steinbit og den virket veldig kamplysten!! for den gikk i angrep på en sjøstjerne og rev den i filler rett for øynene på oss og deretter svømte den urolig fram og tilbake og fulgte med oss..
trukke jeg ville ha klappet den på ryggen akkurat..
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

ViLar
22-10-2002, 19:54
DKD og sigve!!!

Hahahaha! drit kule bilder dere har, håper ikke damene deres blir sjalu? kuult 8)

Nei da - det går bra. Tenker mest på steinbiten selv jeg.. ;D ;D ;D ;D ;D ;D