PDA

View Full Version : Bare tanken ...

Amasone
21-10-2002, 14:29
Bare tanken på at jeg er å dykker og aner bare fred og ingen fare, så ... kommer det en blekksprut og suger seg fast dette er snakk om dykkemaske, arm, bein hvor som helst.. den behøver ikke være store! Er det flere som har et slikt "mareritt"? :-\

Andre
21-10-2002, 15:08
I frykt for å gjenta meg selv: PADI tar feil! Dykking er ikke for alle....

komodo dragon
21-10-2002, 15:21
Hehehehe!

Kult spørsmål, slike liker Jeg. Hadde noen drit fine blekksprut opplevelser på min siste world class dive i Indonesia. helt rått. Hadde heldigvis ingen av blekksprutene etter meg. Men blekkspruter tror Jeg ikke er til å spøke med i det hele tatt. Jeg hørte av noen venner av meg som jobber ved Haron Island (Queensland, Brisbane). De fortalte meg at det var forsket med å plassere ut blekksprut på et spesielt rev i Australia, hvor det var mye hai. etter en kort periode var det sunket med haibestanden. Det viste seg at blekkspruten gjemte seg på revet og kastet seg på haien som selveste Tarzan, så tok de livet av haien på en eller annen måte. Jeg hører sikkert ut som den reneste Fønhus, men dette var nok tilfelle. Blekkspruten kan jo bli ganske så stor også da. Ja nei , hahahahaha digger å dykke med dem da, ett litte kikk for meg ;)

Andre
21-10-2002, 16:37
Blekksprut er utrolig kult å dykke med. Hvis du først får stoppet dem fra å stikke av så legger de seg gjerne til ro på deg. Det mest skremmende med dem er at øynene deres ser så utrolig intelligente ut når de titter på deg. De følger deg også med øynene når du svømmer forbi dem og de titter nysgjerrig frem fra gjemmestedene sine.

JET
21-10-2002, 17:06
Svar til Amasone
Er værken spesielt stor eller tøff, men tanken på at blekkspruten som vi sett mange ganger skulle ønske
å prøve oss som middag, har aldri slått meg.
Men du er sikkert mye mer tiltrekkende enn meg.
Hvis vi skal dykke med Hai i nærheten,pleier vi å spørre
Damene om de vil være ytterst i gruppen, da de er mer tiltrekkende enn oss andre.... Dårlig spøk....

Jet

Pompel
21-10-2002, 18:55
Hei Amasone, jeg har sett eb naturfilm hvor en svært store blekksprut nøysomelig undersøkte en dykker. Det virket mest som den gjorde det av nysgjerighet og ikke av agresjon. Blekkspruten er den skapningen jeg liker best å treffe. Har aldri følt meg truet, men har sammen erfaringen som andre, jeg har følt meg beglodd. :D

I norske farvann har jeg aldri sett den.

Arne K.

ViLar
21-10-2002, 19:33
Finnes det blekksprut i Norge???

Jeg har bare truffet en liten blekksprut i Spania, og det har faktisk ikke slått meg at blekkspruten har lyst på meg til middag... Jeg syntes det bare var morsomt med det rare dyret jeg. Øynene fikk jeg aldri sett (sikkert fordi det var mitt sjødykk nr. 2 - og jeg konsa noe voldsomt på oppdrift?, er maska på?, er regulator i munnen? etc. ;D ;D).

Andre
21-10-2002, 20:06
Finnes det blekksprut i Norge???

Jepp, det finnes. (egentlig ikke så uvanlig, men de holder seg godt skjult.) Jeg traff på to små på deco stopp i sogenfjorden...

DKD
21-10-2002, 20:18
Bare tanken på at jeg er å dykker og aner bare fred og ingen fare, så ... kommer det en blekksprut og suger seg fast dette er snakk om dykkemaske, arm, bein hvor som helst.. den behøver ikke være store! Er det flere som har et slikt "mareritt"? :-\

Mareritt og mareritt, "drømmen" min må være å være inne i en grotte, langt inne i en, minimalt med luft igjen og innse at dette går ikke. Det er heldigvis da jeg bruker å våkne. Når det er sakt, så har jeg helle ikke vert inne i lange grotter. Sikkert morsomt for den som liker det.

/DKD

komodo dragon
21-10-2002, 20:37
På det ene dykket Jeg hadde i sommer, greide min buddy og lirke ut en blekksprut ut av en grotte i en koral sprekke men en radioantenne. blekkspruten var knall blå og veldig stor. Da den kom ut skøt den 3 ganger vinrød signal farve før den kastet seg på en stein. det lyste i hele blekkspruten, som å tenne en 15w pære, så skifftet den kamuflasje farve som coralsteinen den satte seg på. denne opplevelsen var bare helt synsykt rå ;D

Pompel
22-10-2002, 02:04
Hmm jeg har egentlig aldri hatt mareritt om dykking, men det hender når jeg kommer fram til mørke dype kanter uten bunn at jeg kjenner suget i magen. Når jeg starter på veggen så går det bort, heldigvis.

Arne K.

Triton
22-10-2002, 09:18
Jeg så en dokumentar om det Komodo Dragon skriver om . Her var det haien i et stort akvarie som forsvant, så de puttet i en ny - og den forsvant, uten at noen skjønte hvorfor. Så med den tredje haien filmet de akvariet - og synderen var blekkspruten som kastet seg over en intetanende hai når den gled forbi.
Det viser seg at de ikke bare ser intelligente ut, men faktisk også er det. I samme akvariet forsvant også småkrabbene fra et mindre akvarie- Da viste det seg også at det var blekkspruten som vandret(skled) fra et akvariet til et annet (På tørt land) for å få seg litt nattmat. Når den var ferdig med å spise tuslet den tilbake igjen.

Utrolig fasinerende.

Thomas Torjusen
24-10-2002, 08:34
De eneste tvangstanker jeg har omkring dykking - det er å få dykket for lite.

Høre kjent ut. Det er sikkert defor jeg lider av litt tvangstanker nå.... :) :)

/Thomas