PDA

View Full Version : Dykke forsikringer

Roger Larsen
10-01-2009, 11:19
Jeg er fortsatt relativt fersk i dykkegamet, og lurer på hvilke dype forsikringer som kan anbefales? Er det DAN som gjelder? Og hvis ja, hvordan får man registrert seg for dette?

På de dykke reisene jeg har hatt utenlands har jeg dekket meg under vanlig reiseforsikring, da avsjekket at Forsikringsbyrået dekker sertifisert sportsdykking ned tom 40 meter (dykker ikke teknisk enda). Er det noen som har noen erfaring eller tips rundt dette? Holder det med normal reiseforsikring?

Håper noen har gode råd!

Hilsen, Roger

Knoll
10-01-2009, 12:45
Dan-forsikring kan du ordne på DAN (https://www.daneurope.org/sve/svenska_.htm), du finner forsikring i menyen ute til venstre.

Uten å ha finlest forsikringsvilkår så blir det påstått av flere her på forumet at en normal reiseforsikring dekker deg for utgifter i forbindelse med en "plutselig ytre hendelse" som td et haiangrep, men ikke for td. dykkersyke som er en "indre hendelse". Her kommer sikkert mer oppklarende innlegg etterhvert.

Jeg har satset på DAN-forsikring selv i tilegg til min normale reiseforsikring.

avigulf
10-01-2009, 15:30
Hei, jeg har også valgt DAN til forsikring i tillegg til gen. reiseforsikring
Dersom du er / vurderer medlemskap i en NDF-klubb så har de avtale med Gouda Reiseforsikring.
Denne dekker noe tilsvarende DAN.
http://www.ndf.no/t2.asp?p=72347

Runeedvin
10-01-2009, 15:54
Ulempen med NDF sin forsikring i Gouda er det samme som for alle reiseforsikringer ellers: De har mulighet for å gjøre unntak dersom dykkeren selv har forårsaket feilen eller fordi den er forårsaket av sykdom eller sykelige tilstander. Manglende oppdriftskontroll eller plutselig panikk er da slike ting som man kan nekte erstatning for. Jeg har snakket med en del oppgjørsmedarbeidere på reiseforsikring og de fleste trodde de ville være litt romslige med ulykkesbegrepet, men allikevel er det sånn at for de aller fleste uønskede hendelser som skjer i forbindelse med dykking så kan de nekte deg erstatning. SÅnn jeg ser det, så er DAN den eneste som dekker dykking i tilstrekkelig god grad. Har du familie som er økonomisk avhengig av deg så er jo så klart en livsforsikring også en bra ting å ha (dekker død og uførhet uansett årsak), men det er relativt dyrt.
Rune

bjoerlo
10-01-2009, 16:24
Hvis man dropper uføre delen av forsikringen, og kun sørger for at kona slipper å sitte med all gjeld om du skulle være så uheldig å "svømme med fiskene" en dag, så blir prisen en helt annen.
Tegnet akkurat en med Gjensidige. Med uføre så ville denne kostet denne nærmere 10000 i året.
Kun for død og fordervelse = 3000 i året. Så om man kun ønsker å være litt hyggelig, så er vel dette en pris å leve med.
Forsikringer spesifiserer forøvrig at den også dekker ulykker innenfor sportsdykking.
Så er de bare å satse på at man ikke sitter der blakk med knekt rygg ;D

S_P_I_K_E
10-01-2009, 16:26
Har du europeiske reiseforsikring er du automatisk forsikret ned til 40.

40 m dybde
- Sports- og fritidsdykking har nesten blitt en folkesport, og vi får ofte spørsmål om hva vi dekker i forbindelse med denne aktiviteten, sier John Erling Bjørby.
- Ulykkeshendelser som følge av dykking ned til 40 m er dekket under den ordinære reiseforsikringen, sier Bjørby, og legger til at det ofte er spørsmål om behandling av dykkersyke i dekompresjonskammer.
Tilleggsforsikring for ekstreme høyder og dyp
- Sports- og fritidsdykking dypere enn 40 m kan dekkes med en tilleggsforsikring til den ordinære reiseforsikringen når man er sertifisert for denne type dypdykking, fortsetter Bjørby.
På samme måten kan du kjøpe en tilleggsforsikring for fjellturer for høyder over 4000 m.o.h. - herunder ekspedisjoner - som dekker evt. transport og behandling av høydesyke, avslutter Bjørby.

http://www.europeiske.no/web/no/europeiske.nsf/noframes/2FA7AB7ABEF5F667C1257444003622FF?OpenDocument&Highlight=dykking

Kaksa
10-01-2009, 16:37
Før turen eg no skal ha til Egypt, så ringte eg å spurte med Sparebank1, der eg har "topp-reiseforsikringa" eller kva dei kallar den...

Og om eg fekk problem, eg evt trengde trykkkammer, så kom dei til å dekke dette. Sjølv om eg pga problema mine endte under 30m (det eg er sertifisert for).

Det var ikkje ein selger eg prata med, men ei som satt på skadeoppgjer :)
I tilleg har eg også livsforsikring...

Tor87
11-01-2009, 01:10
Så vidt jeg har hørt tar ikke alle selskap stilling til om du p.g.a. uhell havner dypere enn begrensningen for forsikring/sertifisering. D.v.s. at om oppdrifts devicen(e) din ryker eller du blir tatt av strøm og kommer under f.eks. 30 m. før du rekker å droppe bly så kan de nekte erstatning. Dette er greit å sjekke ut.