PDA

View Full Version : Evaluering av Hjeltnes og Co

Thomas Torjusen
21-10-2002, 08:31
Hei

Regner med at de fleste fikk med seg programmet i går kveld med Hjeltnes og co som var på dykketur.

Undertegnede satt i alle fall festet til skjermen og tok det selvfølgelig opp på video for å nyte det flere ganger.

Dersom du så programmet - hva synes du om det?

Legg gjerne inn hva som du synes var din favorittsekvens også

/Thomas

Bertram
21-10-2002, 09:00
;D Helt enig! Dette er den beste reklamen for dykkersporten jeg noen gang har sett på norsk tv. Saltstrømmen så helt fantastisk ut. Vi i Drammen Dykkerklubb hadde noen småplaner om å reise til Saltstrømmen til våren, og etter denne fantastiske reportasjen er all tvil blåst bort. BARE MÅ DIT, BARE MÅ DIT. Skal jeg nevne noen spesielle sekvenser må det bli all steinbiten. Synd de måtte drepe noen av de, men det er vel også en del av dykkersporten. I Saltstrømmen får de gå i fred for dykkere, og det kunne kanskje vært en tanke å opprette lignende områder andre steder. Men, et fantastisk program var det. Synd jeg ikke tok det opp på video

rinlei
21-10-2002, 09:25
Dette er det desidert beste gutta på tur programmet jeg har sett. Kjempe bra reklame for dykking...skulle gjerne sett med under vann da.

Jeg og bare MÅ til saltstraumen en gang...

Scubagirl
21-10-2002, 11:08
Ser ut til at jeg har noe å glede meg til når jeg skal se programmet(tok det opp :D)

Martin
21-10-2002, 11:50
Joda var et bra program det.

Så programmet sammen med noen folk som før sa "aldri i verden og du klarer å dra meg med ned under vann". De fleste av disse innrømmet at det faktisk så nokså rått ut og at vi er nokså tøffe som driver med dette 8)

Men jeg synes det var unødvendig å vise trofébilder av en halvdød, sprellende rødspette og en steinbit som krøp rundt i dørken av båten med hodet halvveis avkuttet. Jeg liker UV-jakt selv, men mener det er viktig å snarest avlive fangsten på en human måte. Noen sarte sjeler reagerte sikkert på disse bildene.

Alt i alt tror jeg dette var bra PR for fritidsdykking i Norge.

Håper det kommer oppfølgere...

lurre
21-10-2002, 12:20
Den første steinbiten som ble tatt , var vel ikke å betrakte som mat - heller " killer - innstinkt "
Så små steinbit skal vi ikke ta !

Enig med deg der, sjøl om den ikke var SÅ liten. Samtidig må jeg jo nevne at det er greit med selvpålagt justis, men det er jo et lite tankekors at det samlede antall "feilslakt" gjort av sportsdykkerne i Norge i løpet av et år sikkert bare er en brøkdel av hva man hiver på sjøen etter et drag med trålen...

Jeg synes programmet var veldig bra. Litt okay å se de to skigutta litt mer nervøse og litt mindre cocky enn de vanligvis er.
Og Arne, han veivet med armene, gikk opp og ned som en dupp, og koste seg verre. Han kunne kanskje fått litt mer hjelp med en mellomline? (Hehe, klarte ikke å la være ;D)

God reklame, det er sikkert. Nå kommer sikkert mange til å ta dykkerkurs, bare for å tenke "Hmm.. det så da ikke SÅ tungt ut på TV!" :D

Happy diving,

Kyrre
Harstad

CatMan
21-10-2002, 12:53
typisk jeg lå med 40 i feber i går etter midag , og sovnet fra hele griene, noen som vet om det kommer i reprise???

hansen
21-10-2002, 13:02
OK program, men er det nødvendig at de dreper alt de ser?? :o
Gutta bør se mer på naturopplevelsen enn på killerinstinktet.

Pompel
21-10-2002, 13:26
Flott reklame for dykking og for Poseidon. ;) Lurer på hvor mye sistnevnte har betalt for å få gutta på tur til å stille drakter fra dem?
Det jeg savnet var mere dvelende bilder og fokus på mindre "farlige" skapninger enn steinbiten og den store skumle rødspetta. ::)
Men for all del de kan bare ringe, så blir jeg med når som helst!!!

Arne K

Bertram
21-10-2002, 14:06
Er helt enig med Hansen. Det skal vel ikke være nødvendig å drepe alt man kommer over. >:(Litt selvpålagt justis er sikkert av det gode, og mange steder langs kysten burde kanskje fulgt Saltstrømmens eksempel der steinbiten er fredet for dykkere. Sikkert morro å se steinbit for andre også. :o Men, det var et fantastisk program jeg håper det kommer oppfølgere til.

cecca_i
21-10-2002, 15:06
mye bra bilder og filming under vann. :D
Men æ hadde sjøl aldrig kastet mæ ut i saltsrømmen med så få dykk bak mæ.han Dæli var vel heller ikke ferdig sertifisert,hverken teori eller dykk.
men helt klart knall bra reklame for dykking og for Nord norge generelt ;)
Programet bruker gå i reprise innen ei uke,følg med i programoversikten.

komodo dragon
21-10-2002, 15:09
Flotte saker! men vurderer ikke å betale lisens av den grunn.

"Sorry mack"

Bertram
21-10-2002, 16:05
Etter det jeg har lest dykket "gutta" med hver sin instruktør, så da skulle vel sikkerheten være i orden. Det er også verd å merke seg at man selvfølgelig ikke dykker når strømmen er på det sterkeste, men venter til strømmen er i ferd med å snu slik at det bare er en liten "trekk" i vannet. ;)

thostr
21-10-2002, 16:52
"Gutta på tur" er en kombinasjon av natur og mat-program (og en viss "bajas"-faktor), så det var vel rimelig at de tok med seg mat fra havet. Imidlertid reagerte jeg også på fangstmetodene - det må da gå an å avlive fisken på en bedre måte enn dette? Både steinbit og flyndre så levende ut for mitt øye etter å ha vært tatt på land. Jeg mistet litt lysten på å begynne med UV-jakt etter å ha sett dette. Var divemasteren en fangst-amatør, eller bare ignorant ift. avlivingsmetoder? Eller må det være slik som dette?

Totalt sett et morsomt program som fikk det til å rykke i dykkemuskelen!

Ellers: for de som gikk glipp av programmet, og har en rimelig god internett-forbindelse (384Kbit/s eller bedre), så kan programmet ses i reprise på www.tv2.no/webtv (velg 'Underholdning' og 'Gutta på tur' (krever konto, som kan opprettes gratis)

DKD
21-10-2002, 19:53
En ting er for min del sikkert, før programmet hadde jeg et klart mål om en gang å dykke i Saltstraumen, og programmet satte på ingen måte noen demper på dette. Ut på tur, aldri sur

/DKD

Arerj
21-10-2002, 20:08
Synes at programmet var meget bra jeg :)
Fikk lengsel etter å dra tilbake, var der på dykketur for en måned siden ;D ;D
Bare så urettferdig at de hadde bedre sikt enn oss ;)
Bare så dumt at de ikke fikk med den beste opplevelsen jeg hadde i straumen.. å slippe seg ned i en jettegryte og komme ut 5-6 meter lengre ned, sinnsykt bra :) :)
En tur til straumen kan absolutt anbefales, mulig det blir ny klubbtur til neste år for min del :)

Are

DKD
21-10-2002, 20:12
En tur til straumen kan absolutt anbefales, mulig det blir ny klubbtur til neste år for min del :)

For al del, bar si ifra når dere har tenkt å dra. Det er ikke langt mellom Sparbu og Orkanger heller.

/DKD

johnen
21-10-2002, 21:49
Saltstraumen neste ja!!!!!!!!!!!!!!!!! ;D ;D ;D ;D

(hmm..ekje de vanli å bestå teorieksamen før en går i sjøen)
???

Tarantino
21-10-2002, 22:43
Fikk ikke sett det "live", men har det på video og har bredbånd så det holder (vel vel, det holder aldri, men men)!

Har nå sett progget og det var virkelige bra bilder under vann, men synd det ikke var flere... Kunne kanskje kutta ut matlagingen og heller hatt enda mer uv-filming? ::)

Nå blir det anbefaling av Saltstrømmen som klubb-tur til neste (v)år!

Tarant|no

Arerj
21-10-2002, 22:44
For al del, bar si ifra når dere har tenkt å dra. Det er ikke langt mellom Sparbu og Orkanger heller.

/DKD

Skal prøve å huske det dersom det blir :)

Dykke Kongen
22-10-2002, 18:01
alle er så opptatt av saltstrømmen!! hvis jeg drar dit så er det ikke for og dykke i mellomm tidevannet!! nei da er det for og få meg ett rått strømdykk
prøv heller og ta dere en tur ut på atlanerhavsveien der er det rått!! ;) ;) ;)

Scubagirl
22-10-2002, 21:58
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
jente ønsker å leie hybel i bodø! ;D
nå vil jeg iallefall opp dit!

Elmek
23-10-2002, 00:34
Hva med å legge en tur til Saltstrømmen, det sikkert fler her i forumet som kunne tenke seg en tur ???

Jeg blir med hvis det skulle passe seg sånn ::)

DKD
23-10-2002, 18:36
Hva med å legge en tur til Saltstrømmen, det sikkert fler her i forumet som kunne tenke seg en tur ???

Jeg blir med hvis det skulle passe seg sånn ::)

Genialt ;D Jeg er med. Tar du ansvar og orger turen Elmek?

/DKD

Yamarin
25-10-2002, 12:08
alle er så opptatt av saltstrømmen!! hvis jeg drar dit så er det ikke for og dykke i mellomm tidevannet!! nei da er det for og få meg ett rått strømdykk
prøv heller og ta dere en tur ut på atlanerhavsveien der er det rått!! ;) ;) ;)

Atlanterhavsveien hvor er det?

stømdykk er artige greier, kan forøvrig anbefale Sundstraumen (ligger på innsiden av straumøya og er den andre straumen som sørger for tidevannsendringene innenfor saltstraumen)

Yamarin
25-10-2002, 12:19
Vi i Drammen Dykkerklubb hadde noen småplaner om å reise til Saltstrømmen til våren, og etter denne fantastiske reportasjen er all tvil blåst bort. BARE MÅ DIT, BARE MÅ DIT.

Ikke vent til våren, sikten er bra nå, og blir sannsynligvis bare bedre og bedre. Det er mer i straumen enn bare steinbit.

Kaldt? Tja var der fra Lørdag til Onsdag, under vann blir det jo aldri like kaldt som på land...det er vel bare en grunn til å dykke mer?

amu
25-10-2002, 13:36
Rødspette....

- er selvfølgelig helt enig i at rødspetta er en av de aller beste matfiskene, men jeg tror gutta gikk på sin tredje ulovlige handling i forbindelse med jakt og fiske. Var ikke dykketuren til Saltstraumen i april/mai(?) midt i fredningstiden til rødspetta som er fra 1 mars til 31 mai!!!! Det bør jo også nevnes at kvaliteten på kjøttet er av svært dårlig kvalitet i denne perioden grunnet energiomsetning til kjønnsprodukter. Nå derimot, er filet`ene feite og fine :)

Dag
06-04-2003, 16:46
Avstemningsresultatet viser vel også at de som har stemt vanligvis grumser opp så mye at de ikke ser alt livet i vannet når de dykker selv. Men Vegard og co dykket jo på steder med god sikt. Jeg er glad for at våre store mestre og forbilder ikke mestrer alt like godt.

leash
06-04-2003, 20:19
Duh. Programmet var jo bra. Kjempereklame for dykkesporten selv om hjeltnes og co ikke er de mest erfarne dykkeran.
Ka du egentlig ska fram til ? :-X

picasso
06-04-2003, 20:29
Duh. Programmet var jo bra. Kjempereklame for dykkesporten selv om hjeltnes og co ikke er de mest erfarne dykkeran.
Ka du egentlig ska fram til ? :-X

Programmet viser endel av livet i sterk strøm.Men det hadde vert fint om noen i dykkermiljøet hadde laget et program om livet i saltstraumen som hadde hovedfokus på livet og hva som er å se der nede.Ellers så er jeg enig i at det var mye god reklame for dykkesporten.

leash
06-04-2003, 23:27
Ups. Eg hadde ikke fått med meg at det va fleire innlegg her ? Så eg fikk ikke helt med meg ka diskusjonen dreide seg om. ;D ;D
Beklager så mye. :-[ :-[

mk
04-02-2008, 20:17
Jeg meldte meg på dykkerkurs kort tid etter at dette programmet ble sendt! Angrer ikke på det for å si det mildt!! ;D

At de tok med noen fisker opp fra dypet syns jeg ikke er noe rart i det hele tatt! Brimien er jo veldig opptatt av de lokale råvarene når han lager mat! Både fisk, kjøtt, grønnsaker og krydder fra norsk natur. Det er mye bedre tv å fange maten selv, enn å kjøpe den for å si det sånn! ;D
Fisken de tok ble benyttet til fulle. Ble flott middag! Det var ikke bare for å jakte.
At fisken beveger seg etter at den er død er noe alle vet, så jeg skjønner ikke hva enkelte reagerer sånn på. ::)

Kjempereklame for Bodø, saltstraumen og dykkesporten!! :D

o_s_p_87
04-02-2008, 21:02
noen ulemper med ikke å ha tv :\'(
fikk ikke sett dette

så at en hadde lagt ut en link til tv2. har bra forbindelse, fikk registreringsmailen og trykka på den, men blir så spurt om en kode jeg ikke har. noen som kan hjelpe?

mvh ø

mk
04-02-2008, 23:19
Du må registrere deg som bruker av tv2web-tv eller hva det heter. Koster noen få kr i mnd, men da har du også tillgang på mye bra!

Sumo het det visst!
Link her:

http://webtv.tv2.no/sumo

o_s_p_87
04-02-2008, 23:34
takker

mvh øyunn