PDA

View Full Version : Problemer med posten - hjelp?

Epilog
05-01-2009, 15:04
Noen som har erfaringer som kan hjelpe? Bestilte noe fra seaprodivers første uken av desember. slik ser det ut hos posten nå (pakken er adressert og skal til postnummer 9100):

05.01.09 10.58 AVVIK I PRODUKSJONEN
Årsak: Feilsendt
Tiltak: Videresendt 0024 OSLO
02.01.09 18.40 REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL 0024 OSLO
02.01.09 15.10 AVVIK I PRODUKSJONEN
Tiltak: Videresendt 0807 OSLO
29.12.08 06.46 REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL 0024 OSLO
23.12.08 12.09 AVVIK I PRODUKSJONEN
Tiltak: Videresendt 0807 OSLO
23.12.08 10.23 ANKOMMET POSTKONTOR 0807 OSLO (KIWI KRINGSJÅ)
17.12.08 07.17 REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL 0024 OSLO
17.12.08 07.12 VIDERESENDT TIL MOTTAKER 0024 OSLO
17.12.08 06.52 FORTOLLET 0024 OSLO
16.12.08 20.01 Lagt til fortolling 0024 OSLO
16.12.08 20.01 ANKOMMET LAGER 0024 OSLO
16.12.08 15.34 TIL TOLLAGER 0024 OSLO
16.12.08 15.06 TIL TOLLVURDERING 0024 OSLO
16.12.08 15.06 ANKOMMET MOTTAKERLANDET 0024 OSLO
16.12.08 04.25 SENDT FRA AVSENDERLANDET 9999 INGEN NY POSTADRESSE
16.12.08 04.24 SENDT FRA AVSENDERLANDET 9999 INGEN NY POSTADRESSE
15.12.08 23.17 ANKOMMET TIL EKSPORTBEHANDLING 9999 INGEN NY POSTADRESSE
15.12.08 16.38 INNHENTET 9999 INGEN NY POSTADRESSE

Kundeservice hos posten har ikke gjort annet en å peke til regelverk samt uttrykt et uuttalt behov for å avslutte samtalen, til tross for at jeg hverken er frekk eller urimelig :-\\

ptellnes
05-01-2009, 15:12
I gamle dager stemplet de brevene med dato,da var det mange som kunne se at a-post ikke kom frem ihht de leveringsfrister posten lovte.

Nå stempler de ikke brev lenger.

Tipper de snart kutter ut dato på sporingstjenesten for registrert post/pakker også.

Eller er avvik i produksjonen vistnok helt normalt.

Epilog
05-01-2009, 15:30
ja, avvik i form av feilsending til feil ende av landet tre ganger på rad er jo ikke mer enn rimelig og derfor ingen grunn til frustrasjon.

At en pakke bruker 3 uker oslo-tromsø forstår en muligens, med forbehold, i romjulstider. Men fem dager på de 7 km fra 0024 til 0807? I "gamle dager" kom posten frem. Nå har pakker fra seaprodivers, divestore og fue.no blitt feilsendt på rappen - til tross for riktig adressering. Da handler det ikke om hvorvidt jeg besitter for mye datoinformasjon fra posten, men postens usikkre evne som tjenesteleverandør.

zerum
05-01-2009, 15:58
Hvis det er noen trøst er du ikke alene ang. problem med posten.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=16441.0

spetznaz
05-01-2009, 16:55
http://imgs.xkcd.com/comics/online_package_tracking.png

mrlien
05-01-2009, 16:57
jeg kjenner en kar som bestillte og betalte en pc til ca 30 000,- hos en vellkjent trygg leverandør. han fikk aldri pc'en fordi den ble utlevert til en annen kar som hadde undertegnet kun med et fornavn, og et helt annet et en mottagerens. det var ikke tale om å kunne få noen erstattning heller nei....

Paulsen
05-01-2009, 17:11
Ja posten burde nok ta i et lite tak for å finne ut av saker og ting

Ekspress over natt sa du ;D

http://sporing.posten.no/Sporing/KMSporingInternett.aspx?shipmentNumber=70438100488 880650

Ikke kommet frem ???

ptellnes
05-01-2009, 17:29
Det er bar en ting å si om den saken

PIR

Posten Is Required ;D

Paulsen
05-01-2009, 17:34
Det er bar en ting å si om den saken

PIR

Posten Is Required ;D

Kanskje posten kunne trenge et DIR kurs

Doing it Right :lol:

Eller kanskje juleinsamling for videresalg for å spe på inntektene :censored:

articfree
05-01-2009, 18:01
Til han tromsø karn som bestillte fra Seapro, så kan eg ikke tenke meg at pakken blir feilsendt for morro skyld rundt omkring i oslo hvis ikke postnummeret er feil på pakken, dette må da Seapro kunne se hvis dem har dataprint av sine adressekort for eksport pakker (Carry On homeshopping bulksplit), hør med dem!

Har bestillt en del dykkerutstyr både brukt og nytt og har fått det både fort og i god stand. Selv små brevpostkonvolutter med lyspærer fra Divestore og småsnacks fra FUE.

Det som er fint med pakker sendt fra bedrifter som Divestore og FUE etc, er at dem har EDI adressekort på seg, dem skal det godt gjøres å rive av, utrolig sterkt papir som klistrer seg utrolig godt fast!

Men selv et vanlig Norgespakkekort er laget slikt at skriver man HARDT på det, så vil navnet til sender og mottaker vises, selv på det siste arket som er limt fast på pakken, for som en her poengterte så kan et norgepakke adressekort ytre del rives av...og i de få tilfellene det skjer, oftest på pakker av ugunstig format, runde ellr ikke-firkantige pakker, gjerne av litt tyngde.....som nettopp dykkerutstyr kan være.

Gjør som mange av den eldre generasjon gjør, skriv adressen til både mottaker og avsender med tusj en annen plass på pakken så blir det så meget lettere for posten hvis adressekort mangler.
Også et navn inni pakken vil hjelpe, for alle sendinger som ikke kan spores utvendig blir åpnet for å forsøke identifisering :)

Paulsen
05-01-2009, 18:10
Gjør som mange av den eldre generasjon gjør, skriv adressen til både mottaker og avsender med tusj en annen plass på pakken så blir det så meget lettere for posten hvis adressekort mangler.
Også et navn inni pakken vil hjelpe, for alle sendinger som ikke kan spores utvendig blir åpnet for å forsøke identifisering :)

Dette gjøres men det hjelper vist ikke likevel - så kanskje posten burde behandle posten som post skal behandles :lamp:

Mats Blick
05-01-2009, 18:21
Det har vart en masse reklame for posten i vinter hvor det påpekes at riktig postnummer er et måst.

Men det du sier om kundeservice kjenner jag ikke igjen. Ring imorgon igjen, glöm gamelt groll. De har sikker masser o gjöre. Nu som pakken er fortollet kan de ike gjömme sag bak regelverk. Be dem å ev finna pakka manuelt. Til sist hade jag forsökt å finne tlf til Posten godssenter i Oslo om inget annet hjelper.

Epilog
05-01-2009, 18:46
la me pressisere mitt scenario: Seaprodivers har sendt til rett adresse og postnummer. Posten kan bekrefte at adressen stemmer. Postnummer eller adresse er ikke uleselig eller utydelig. Har vert i kontakt med postens kundeservice pr. telefon 5 ganger. Postens kundeservice per mail 2 ganger. Seaprodivers som avsender samt 'post i butikk' hvor pakken har blitt feilsendt til gjentatte ganger. Pakken ble faktisk tatt manuelt til side og skulle sendes sammen med brevposten for å garantere at den var fremme senest 3 juledag (iflg posten).

Insinuerer ikke på noe tidspungt at noen gjør slikt for moroskyld da det sansynligvis har en begrenset underholdningsverdi for samtlige.

Alle forutsetninger ligger altså til grunne for at jeg skal kunne motta post raskt og smertefritt, men den gang ei.

Sleepie
05-01-2009, 18:57
Grattis....... du har fått deg ett irritasjonsmoment i nyttårsgave :)

Lumin
05-01-2009, 20:16
hadde en pakke som kom fra canada, den kom til norge på ca 4-5 dager, ble fortollet på 2 dager og der stoppet historien.

for i det pakken forlot fortolling og ankom sorteringslageret i bergen så forsvant pakken.
etter mye sporing ol. så meddelte posten at pakken nok var tapt, jeg fikk et brev med statistikk på hvor mye post de sorterte i løpet av et år og at slikt kunne skje. fikk også skjema for å kunne kreve kompensasjon.

fast forward 6mnd senere så fikk jeg en pakkeslipp i postkassen, da var endelig pakken kommet frem til postkontoret mitt (men ingen forklaring fra posten). slapp å betale moms samt gebyrer, og har siden ikke fått gebyr på forenklet fortolling på andre pakker heller.

jeg hadde litt lyst å ringe å spørre hva som gjorde at de plutselig fant pakken, men siden jeg slapp moms og gebyrer så tenkte jeg at jeg ikke skulle friste skjebnen ;)

articfree
05-01-2009, 20:31
Det var mange trasige opplevelser :(

Etter å ha sett hvor ryddig det er i en pakkesorteringstermnial, så er jeg villig til å tro at mye av skylden i pakkerotet kan skyldes Post i butikk, hvis ikke ting blir drevet riktig der, kan ting "forsvinne" der...det har jeg selv opplevd...er ikke registrert ankommet dit.

Ikke mange plasser i postens transportlinjer at en pakke kan bli glemt i et hjørne for å si det sånn.

Paulsen
05-01-2009, 21:28
Det var mange trasige opplevelser :(

Etter å ha sett hvor ryddig det er i en pakkesorteringstermnial, så er jeg villig til å tro at mye av skylden i pakkerotet kan skyldes Post i butikk, hvis ikke ting blir drevet riktig der, kan ting "forsvinne" der...det har jeg selv opplevd...er ikke registrert ankommet dit.

Ikke mange plasser i postens transportlinjer at en pakke kan bli glemt i et hjørne for å si det sånn.

Da får vi bare håpe posten får ryddet etter varetellingen.

PS Post i butikken har vi også blandet erfaring med, derfor bruker vi helst systemet hvor posten henter direkte fra oss. Dog når post levert Post i butikken og har kommet frem til Postterminalen og er registrert innkommet der. Da sier historien noe annet ;)

Fido
05-01-2009, 22:06
Etter å ha jobba på postens pakke avdelingen her i Tromsø i over 5 år, så er det i 99,9% av tilfellene feil adresering på pakken som gir de sporings resultatene som du har ovenfor. I mange tilfeller kan det være at adressen er så dårlig skrevet at den blir feiltolket av de som behandler dette.

Men det største problemet på post terminalen på Alnabru i Oslo er at de behandler rundt 200 000 pakker i døgnet i jule rushet, så å finne en enkelt pakke der finnes det overhodet ikke resurser til. Selv her i Tromsø med rundt 12 000 pakker i døgnet på 10 - 12 ansatte er det ett problem.

Ett annet problem som kan oppstå fra tid til annen, siden at pakkene behandles elektronisk. Altså pakken behandles med en innprogramert identitet. Dersom oppratøren som har registrert dette inn i systemet har gjort en feil, det være seg bedriften som har sendt pakken EDI eller det er gjort på post terminalen CarryOn fra utlandet. Så når pakken kommet til Oslo behandles den kun elektronisk, mens når den kommer ut til PiBen behandles den manuelt. Ergo PiBen oppdager at det er feil og legger inn ett avvik, pakken sendes så tilbake til teminalen som på nytt behandler pakken elektronisk og sender den på nytt ut til PiBen. Slik kan desverre en pakke vandre i systemet lenge til enn eller annen finner ut at her må noe gjøres.

Har selv oppdaget pakker som skal til andre deler av landet komme til Tromsø både 3 - 4 ganger fra terminalen i Oslo. Det eneste vi har lov til å gjøre er å avviks registrere pakken og sende den i retur, selv om vi vet at pakken er tilbake neste uke. Det vi etterhvert lærte oss å gjøre med slike pakker, selv om vi IKKE hadde lov til å gjøre det var å fysisk ødelegge strek kodene på pakken. Dette gjør at pakken må behandles manuelt i Oslo, tar mer tid, koster mer, krever mer resurser. Ergo IKKE tillatt å gjøre..... Aldri skjønt det jeg.....

Ett annet GIGANTISK problem med PiB (Post i Butikk) er total mangel på opplæring. Her opplevde vi ofte att pakker vi viste var sent ut til PiBen ikke ble registrert der. Vi kunne ringe å si at pakken var der, men neida. Resulterte en gang i at jeg dro ut til en PiB og leita fram pakken for dem. Da viste det seg at en jule hjelper ikke hadde vist hva han skulle gjøre så han hadde bare dytta pakken opp på ei hylla?????? Kanskje en forklaring, på hvorfor en pakke bare dukker opp etter 6 mnd. Da har de rydda på PiBen, og funnet noe som ikke skulle vært der....

Har slutta i Posten nå, men har ennå en del gode kontakter. Send meg en PM med sporingsnummer, så skal jeg se hva jeg kan gjøre for deg.

TrondT

Epilog
05-01-2009, 22:35
Et forumsmedlem og postansatt som ikke har deltatt i tråden her sendte meg en PM og fikk tilsynelatende ordnet biffen kjapt - mitt håp om en fungerende jungeltelegraf viste seg å gi uttelling ;D

Scenarioet han beskrev var temmelig likt med det presentert av Fido. viser at det nytter å spørre :)

Lumin
07-01-2009, 02:40
Kanskje en forklaring, på hvorfor en pakke bare dukker opp etter 6 mnd. Da har de rydda på PiBen, og funnet noe som ikke skulle vært der....

Er såpass på godfot med folket der jeg har post at jeg fikk lete igjennom hyllene etter pakken, men nada, de letter forsåvidt selv også senere siden jeg ikke klatret opp i toppen av hyllene.
når jeg ringte posten fikk jeg beskjed om at jeg kunne ta meg en rundtur rundt på postkontorene i nærheten (ikke mindre enn 4 stk) og spørre om de hadde pakken (er vel en form for å spare på egne resurser). Ikke kunne de ringe rundt å spørre selv før jeg snakket med en "senior" konsulent som mente at det ikke skulle være noe problem for de å gjøre, men da hadde jeg allerede vært rundturen rundt uten resultat. forøvrig ringte en av de ansatte på det første postkontoret rundt, så på selve postkontoret var det mye mer service enn på kundesenteret.

Men de gangene pakker har vært stuck i toll etc for det ingen gidder å fortolle den (pakken ligger til fortolling i 2 uker) så har jeg hatt god hjelp av en fyr med navn pedro på posten sitt kundesenter, han pleier som regel å få ting til å skje innen en halvtime. men er litt ille når en må tvinge folk til å gjøre arbeid de er betalt for å gjøre, for det er det det virker som til tider. men har lært at jeg skal spørre etter pedro når jeg ringer inn.

men all over så leverer posten som oftest en god service, nå får jeg sikkert over gjennomsnittet med pakker i løpet av et år siden jeg handler masse fra intertubene. så da er vel fail sjangsen større også.

mrlien
15-01-2009, 01:41
2 ukers fortolling er jo ikke så ille. jeg pleier å måtte vente 3-4uker.. også når det er tale om en enkel bok..

TW
15-01-2009, 16:56
Nei 3-4 uker er jo ikke så lenge, og boka går jo ikke ut på dato ;D

Etter en del uheldige hendelser med forsendelser fra utlandet, og etter å ha konfrontert postens spedisjonskontor på Alnabru med andre transportørers leveringstider, fikk jeg til svar at de hadde tross alt mange flere sendinger enn andre transportører. Så da så. Tålmodighet er nok et nøkkelord i kontakt med postens spedisjonsavdeling