PDA

View Full Version : Dykkemiljøet i Bergen/Askøy

Benti
23-11-2008, 08:41
Heisann.Lure litt på hvordan det står te i dykkemiljøet i Bergen/Askøy området.Er det et godt aktivt miljø?
Er muligt jeg kommer til og tilbringe en deltid på Askøy fremmover.Jeg dykker aktivt ca 140 dykk i året..Noen som kjenner miljøet og kan fortelle hva som forgår på de kanter. Jobber offshore så kan også dykke på dagtid.Noen som vet?

geianu
23-11-2008, 09:36
Ta en titt på denne siden.

http://sub.uib.no/

SUB er den største klubben i Bergen, og kan tilby et flott dykkemiljø for alle nivåer.
Dette er også den mest aktive klubben med fire organiserte turer hver uke.
Det var nok skryt for i dag :)
Ta gjerne kontakt om det virker interrsant så skal du få en omvisning i klubben.

mvh.

- Geir

Benti
23-11-2008, 10:15
Se det du.Det var svært gode nyheter

mgjell
23-11-2008, 10:32
Hei

Siden du nevner Askøy kan jeg nevne at vi har en klubb her på øyen. Vi prøver å få til et klubbdykk hver 14. dag. Det blir som regel lagt ut på våre nettsider.

http://home.no.net/askoysdk/

Hilsen
Morten

Benti
23-11-2008, 11:46
Skulle tatt med Sotra i samme slengen. Men det meste er vel innen rekkevidde skulle jeg tro.

Caro
23-11-2008, 16:36
På Sotra finner du Sotra Sportsdykkerklubb som er meget aktive :) Vi kjører 3 turer i uken: Tirsdager og torsdager kl. 18:00 og søndager kl. 11:00.

www.ssdk.org

IceOne
23-11-2008, 18:40
Siden det er begrenset med (bra) dykkeplasser i selve Bergen foregår nok det meste av dykkingen lenger vest i Sotra/Øygarden uansett hvilken klubb.

Er nå et par klubber også da:

Octopus Dykkeklubb
-Søndagsturer
-drar fra vågen med skøyte.
- http://cms.octopus-dykkerklubb.no/

SSDK
-what caro said^^
-klubbdykk begrenset til 20m/45min

Tekslo
-Klubbhus helt sør på Sotra
-Usikker på aktivitet

1Dykkeklubb
-Drar med båt fra kaien til Nemo
-Usikker på aktivitet, men et par dykk i uken tror jeg

Askøy Dykkeklubb:
-what mgjell said^^

Spiro
-Fin RIB med turer fra Turøy/Fosnstraumen
-Usikker på aktivitet, virker mest aktive i steinbitsesongen.

SUB:
-4 klubbdykk i uken
-Studentklubb i utgangspunktet, men ikke bare for studenter.
-Klubbhus i sentrum og drar til dykkesteder med bil og båt på henger.

Tror jeg har fått med meg de fleste da. Er selv medlem i SUB, men har hatt et par "sidesprang" ;)

mvh
Gunnar Hovland

EDIT:40->45min på SSDK

Benti
24-11-2008, 08:37
Ser ut for at det ikke skulle være noe problem og få dykka nok.Ser veldigt positivt på dette.Takker for informativ info.
Mvh
Benti

Caro
24-11-2008, 08:39
Siden det er begrenset med (bra) dykkeplasser i selve Bergen foregår nok det meste av dykkingen lenger vest i Sotra/Øygarden uansett hvilken klubb.

Octopus Dykkeklubb
-Søndagsturer

SSDK
-what caro said^^
-klubbdykk begrenset til 20m/40min

Tekslo
-Usikker på aktivitet

1Dykkeklubb

Askøy Dykkeklubb:
-what mgjell said^^

Spiro

SUB:
-4 klubbdykk i uken

Tror jeg har fått med meg de fleste da. Er selv medlem i SUB, men har hatt et par "sidesprang" ;)

mvh
Gunnar Hovland

Rettelse SSDK: 20 m / 45 min :)

Benti
24-11-2008, 10:09
Fint med korekt info

maxfritid
24-11-2008, 11:48
HMMMMMM skal du jobbe på bergenskanten fremover????????
Er det bare bømlodykking for tiden??????Har ikke vært i sjøen selv på noen uker.
på tide med en sammenkomst med gjengen kanskje??????

Oolon
24-11-2008, 13:12

Octopus Dykkeklubb
-Søndagsturer

SSDK
-what caro said^^
-klubbdykk begrenset til 20m/40min

Tekslo
-Usikker på aktivitet

1Dykkeklubb

Askøy Dykkeklubb:
-what mgjell said^^

Spiro

SUB:
-4 klubbdykk i uken

mvh
Gunnar Hovland

Rettelse SSDK: 20 m / 45 min :)

er det noen spesiell grunn for at de har valgt 20m som maks dybde? virker litt i overkant konservativt? 30m er jo fremdeles stuerent innen sportsdykkermiljøet

Benti
24-11-2008, 13:57
Ser ikke noe galt i og være konservativ

Oolon
24-11-2008, 17:17
det var ikke det jeg mente. bare lurte på hvorfor de hadde valgt det. har aldri hørt om klubber som har den dybdebegrensningen. virker bare litt rart, så jeg lurte bare på om de hadde noen spesiell grunn for det.

Benti
24-11-2008, 19:42
Sikkert en klubb regel.Så alle kan føle seg velkommen.Er sikkert greit om en nettopp har begynt og dykke.Er ikke like lett for nye og sette begrensninger når det er mange erfarne med.

Caro
26-11-2008, 23:09
Sikkert en klubb regel.Så alle kan føle seg velkommen.Er sikkert greit om en nettopp har begynt og dykke.Er ikke like lett for nye og sette begrensninger når det er mange erfarne med.

Nettop :)
Enten man har mye erfaring eller lite så dykker man etter samme profil, noe som er veldig greit for nybegynnere. Selv om det er stuerent å dykke til 30 så er det ikke så mange som faktisk har sertifikat for dette. 20 m i 45 minutter kan alle dykke, uten at vi må sjekke ytterligere sertifikater og erfaring. Og det er mye lettere for båtfører/dykkeleder å holde oversikt når alle dykker likt.

Jeg kan forstå at gjestedykkere kanskje reagerer litt negativt på at vi har så strenge regler, men tror de fleste medlemmene syns det er helt greit.