PDA

View Full Version : Sykdom og dykking

rullest0l
06-11-2008, 20:01
Hei og hopp nok engang.. Planen for helgen min er å dykke på Koster i Sverige sammen med en kompis. Uheldigvis har jeg blitt litt tett i hodet, snørrete og generelt litt forkjølet etter at jeg begynte å jobbe i barnehage for noen få uker siden :\'( Hva skal til for at du ikke kan dykke i det hele tatt ??? Kan man dykke om man er litt tett så lenge utligningen går ok?

Takker og bukker for svar :)

Evald
06-11-2008, 20:38
Problemet er vist du ikke får utlignet når du skal opp igjen :-[

Tor87
06-11-2008, 21:14
Du skal være ekstremt forsiktig, i alle fall. Det er folk som har ødelagt dykkekarrieren uten å merke smerte i øret.

roydahl
06-11-2008, 23:00
Søk litt, så finner du et par 'epikriser' fra 'like etter jul'...

Vi bærer begge ennå preg av hendelsene, med redusert hørsel og øresus.
Ikke press deg i havet, om du ikke må...

Det kommer plenty av anledninger senere...

Trebor
06-11-2008, 23:48
Jeg ville holdt meg på land. ::)
Saken er at man kan få problemer med å komme seg opp på en smertefri måte.
Man risikerer div. øreskader bla. sprengte trommehinner.
Jeg kjenner en som var nødt til og gi seg helt med dykking etter sterk anbefaling ifra dykkerlege, dette var en direkte konsekvens av at han dykket når han var litt "små" forkjølet.

roydahl
07-11-2008, 09:33
Jeg ville holdt meg på land. ::)
Saken er at man kan få problemer med å komme seg opp på en smertefri måte.
Man risikerer div. øreskader bla. sprengte trommehinner.
Jeg kjenner en som var nødt til og gi seg helt med dykking etter sterk anbefaling ifra dykkerlege, dette var en direkte konsekvens av at han dykket når han var litt "små" forkjølet.

I den sammenhengen er trommehinnene bare en bagatell, de gror sammen igjen...
Påkjenningen videre innover er mye verre.

Tror at alt for mange har for liten respekt for de påkjenningene man utsetter ører,
bihuler mv for! Jeg har også presset på og kanskje dykket for mye, er ihvertfall "under
utredning" for endel problemer nå...

iskald
07-11-2008, 13:28
Selv har jeg hatt mye hjelp av Otrivin nesespray..... saltvann løser også godt opp.

Så lenge utlgningen går lett så er det ikke noe problem..... desom man sliter med utligningen bør man være forsiktig.

Er men slapp og sliten bør man vel også tenke på å "redusere" sksponeringen noe.

Historie :

Jeg opplevde selv engang at jeg var litt snufsete ( er kronisk forkjølet til tider ) men ikke så mye at jeg reagerte på det. Det var vinter og vannet var kaldt. Jeg snufset inn litt kaldt vann i nesen som jeg ofte gjør.
På starten av dykket prøvepustet jeg også begge ventiler med ansiktet ned i vannet uten maske ( med hennsikt å tilvenne ansiktet til kulden )
Da dette dykket skulle delvis benyttes til trening hadde vi endel aktivitet uten maske også de første 20 min.

Da vi startet oppstigning fra 25m etter ca 60min fikk jeg litt vann i maska, jeg opplevde at jeg var blitt så tett iløpet av dykket at det omtrent ikke kom luft ut av nesa når jeg blåste.... spesielt.....
Hadde derfor en stor utfordring med masketømming i de 15 min vi skulle bruke på oppstigningen.
Har kun skjedd denne ene gangen, så jeg anser ikke dette for et vanlig problem

Scubsy
07-11-2008, 16:31
Tror eg ville holdt meg på land for sikkerhetsskyld.

Men det var en gang jeg dykket på kurs og hadde vært forkjølet. Da klarte jeg fint å utlikne, men følte meg litt snuete enda og litt småtett. Fikk tips om å gå ned ca 3 m, bli der en liten stund og så komme opp igjen, gjorde dette, - og da jeg kom opp igjen hadde alle restene etter forkjølesen samlet seg fint i masken (brr.. ekkelt å snakke om), og jeg følte meg plutselig klarere i nesen og bihulene.

Wannskrækk
07-11-2008, 19:10
For min egen del er det slutt på dykking med forkjølelsesymptomer, selv om utligning går greitt...

Et dykk for et år siden under slike forhold utløste en kraftig mellomørebetennelse med sprukken trommehinne og permanent redusert hørsel som resultat. Uflaks kanskje, men etter at dette har skjedd med flere (hei Roy ;)), er ikke oddsene små nok til å sjanse mer for min del.

Noen kan kanskje være mer disponert for å få ørebetennelse utløst ved dykking, men det trenger nødvendigvis ikke være deg. Jeg slutter meg til dem som anbefaler at du blir på land noen dager til. God bedring.

MVH,
-Franco

rullest0l
08-11-2008, 12:45
Takker for mange gode svar med for og mot argumenter. Jeg har heldigvis blitt en del bedre. Nesen renner ikke, jeg er ikke tett i hodet, og jeg klarer mer eller mindre å utligne. Jeg får se det ann da jeg kommer dit.Det er jo en mulighet å bare holde seg på en 3-5m under vann da.. Eller? Om det kan gjøres, så blir det slik. Men jeg tar fortsatt gjerne imot svar and dette fra folk med god kjennskap..:D

roydahl
08-11-2008, 17:25
Takker for mange gode svar med for og mot argumenter. Jeg har heldigvis blitt en del bedre. Nesen renner ikke, jeg er ikke tett i hodet, og jeg klarer mer eller mindre å utligne. Jeg får se det ann da jeg kommer dit.Det er jo en mulighet å bare holde seg på en 3-5m under vann da.. Eller? Om det kan gjøres, så blir det slik. Men jeg tar fortsatt gjerne imot svar and dette fra folk med god kjennskap..:D

Det du skal ha i bakhodet når du vurderer å dykke 'grunt', er at det er der hvor trykkfosrkjellene er relativt sett størst... OG: Er det virkelig så viktig å komme seg i vannet for å dykke på 3-5 mtr??
OK, om du fotograferer...

rullest0l
10-11-2008, 21:49
Da er jeg tilbake. Alt gikk fint, men var ikke nede på mere enn 15m ca.. Kjente stort trykk i bihulen andre dykket, så da gav jeg meg. Noen som vet hva det kan komme av?

roydahl
10-11-2008, 23:29
Da er jeg tilbake. Alt gikk fint, men var ikke nede på mere enn 15m ca.. Kjente stort trykk i bihulen andre dykket, så da gav jeg meg. Noen som vet hva det kan komme av?

Sorry Mac... Om du leser igjennom tråden her, fra begynnelsen til slutt...
Så så burde det kanskje demre... litt?
???

Scubsy
11-11-2008, 19:10
Så bra at det gikk fint!!!

Men, føler at det med å dykke når en er forkjølet er russisk rulett...

Vet om mange som har gjort det når de har fått til å utlikne og det har gått helt fint. Vet også om ei som prøvde så godt hun kunne men ikke hadde sjans i havet ;) og kom ikke ned en halv meter en gang.

Men om den ene bihulen gjorde vondt så var det nok kroppen din som sa i fra at dette ikke var helt ok. Når vi er forkjølte er det også snue som, hvis vi f.eks snyter oss for kraftig, skyves opp i bihulene og får forkjølesen til å vare lengre. Når vi er forkjølte blir vi også tette fordi blodkarene oppi nesegangene utvider seg og blir hovne. Ofte kan det være bare dette som gir den tette følelsen. Det finnes tabeletter som tar vekk denne hevelsen bort slik at det går an å dykke. Men dette er ikke anbefalt pga faren for at virkningen skal gå bort under vann. Var forferdelig førkjølt i Australia da jeg skulle på Live Aboard. Fikk resept på slike tabeletter og de funka som f.

Min teori er om du ennå er litt hoven i nesegangene og bihulene og at kanskje det var derfor du fikk vondt.

Vær forsiktig. Ikke sikkert det går bra neste gang selv om det gikk bra denne gangen.

Fossdal
11-11-2008, 20:27

Jøsses! Man skulle nesten tro at slike innlegg:

Saltvann er tingen :D

Enten tar du deg noen skikkelig kraftige sup opp i nesa rett før dykket, eller så kjøper du deg et nesehorn. Nesehorn har berget meg noen ganger, og er utrulig forfriskende å bruke ;)

Svenn

....faktisk taes på alvor....

For vi driter jo i om ferske dykkere ikke sjønner en spøk? Det gjør vi vel???

Fossdal
11-11-2008, 20:44
Da må jeg nesten spørre om du oppfattet trådstarters første innlegg som en spøk?
Det gikk vel ganske klart fram at han ikke viste, selv om han hadde vært på kurs?
Det er jo nok eksempler selv her i tråden på at man bør være forsiktig i en slik situasjon.
Hva er det som er vanskelig å respektere ved det?

linnther
12-11-2008, 09:07
Hvis man vet at man skal dykke om noen dager

Om noen dager ja.. ::) Jeg tolket det første innlegget ditt som at man bare kunne snuse inn litt saltvann rett før dykket.

Problemet med slike løsninger er vel at man kanskje ikke har utligningsproblemer på tur ned, men at de kommer etter en stund når man har begynt å tetne igjen, og er på vei opp. Hva gjør man da??

rullest0l
12-11-2008, 22:52
Det gikk vel ganske klart fram at han ikke viste, selv om han hadde vært på kurs?

Tja, jeg visste jo det at det ikke er anbefalt etter kurset. Jeg lurte på om dere som var erfarne (ihvertfall mere enn meg selv) visste noe annet om dette etter egen læring.. Og en ting til. Selvfølgelig hadde jeg ikke dykket om jeg ikke hadde klart å utligne. Det sier vel seg selv ;)

Rolf-Arne
14-11-2008, 08:01
Metoden som "finnmarkingen" nevner er det som funker best , skal jeg omskrive dette så betyr det bare at det dykkes for lite.

I september var jeg så dett som ei potte , på turen ut (5 minutter) sjøvann i maska og sippet dette inn i nesa under turen , og fikk ut gørra før dykket tok til.

Men skal jeg komme med noen anbealinger så må det bli ;

dykk mye

bruk ikke nesespray dagen før for å fikse dett nese den kan slå tilbake , alltså tettes i ettertid.

dykk ikke med tett nese,

det kan dykkes med rennende nese, sørg da for å være oppmerksom på din tilstand etterhvert.

vær ikke redd for å ha litt sjøvann i maska, slik at nesen får litt skylling under veis,,,

merker du ubehag så hold deg på overflaten ,

Lær din kropp å kjenne , ta det rolig å la lærings kurven bli ganske slakk

Caro
23-11-2008, 16:54
Så bra at det gikk fint!!!

Men, føler at det med å dykke når en er forkjølet er russisk rulett...

Vet om mange som har gjort det når de har fått til å utlikne og det har gått helt fint. Vet også om ei som prøvde så godt hun kunne men ikke hadde sjans i havet ;) og kom ikke ned en halv meter en gang.

Men om den ene bihulen gjorde vondt så var det nok kroppen din som sa i fra at dette ikke var helt ok. Når vi er forkjølte er det også snue som, hvis vi f.eks snyter oss for kraftig, skyves opp i bihulene og får forkjølesen til å vare lengre. Når vi er forkjølte blir vi også tette fordi blodkarene oppi nesegangene utvider seg og blir hovne. Ofte kan det være bare dette som gir den tette følelsen. Det finnes tabeletter som tar vekk denne hevelsen bort slik at det går an å dykke. Men dette er ikke anbefalt pga faren for at virkningen skal gå bort under vann. Var forferdelig førkjølt i Australia da jeg skulle på Live Aboard. Fikk resept på slike tabeletter og de funka som f.

Min teori er om du ennå er litt hoven i nesegangene og bihulene og at kanskje det var derfor du fikk vondt.

Vær forsiktig. Ikke sikkert det går bra neste gang selv om det gikk bra denne gangen.

Tablettene heter Rinexin og fungerer bra. Jeg har brukt de av og til etter at jeg har vært forkjølet, bare sånn for sikkerhets skyld. (Typisk at man blir forkjølet rett før man skal på dykketur til Gulen eller noe sånt...)

Er man forkjølet så bør man holde seg under dynen. Hva om man har fått lungebetennelse eller annet som svekker lungene, uten at man er klar over det? Om jeg ikke husker helt feil så kan det øke risikoen for lungeskader under dykket (lungesprenging?). Noen som kan bekrefte/avkrefte det?