PDA

View Full Version : Nettbutikker og service?

Erik Tveit Myhre
15-10-2008, 18:49
Opplever dere at nettbutikker har det som de reklamerer med?

Tenkte på service, leveringsdyktighet, kvalitet på produkter og reelle annonserte produkter.

Erik.

Runeedvin
15-10-2008, 18:58
Appropos de norske: Hadde akkurat nå en erfaring med www.marinfoto.no: Billigere enn forventet (litt rimeligere enn å kjøpe på nett fra USA), raskere enn forventet (hjemme hos meg i løpet av kun få dager) og god oppfølgning. I tillegg får jeg norsk garanti.
Samme erfaring har jeg med Pshop.no og nitrox.no (med unntak av nimar UW-hus, men det er produsenten og ikke leverandøren)

Rune

Medic82
15-10-2008, 19:16
Har handlett en god del multi tools fra USA og har ikke hatt noen problemer der. Nettopp lagt inn en bestilling på en Suunto D4 fra England og får se hvordan det går.

Walle
15-10-2008, 19:32
Har handlet
noe hos Fue gjennom nettbutikken og har ikke noe å klage på.

Samme gjelder ang kjøp og handel fra pshop, som jeg har handlet stæsj ifra.

Det jeg setter pris på er at man raskt får tilbakemelding når man henvender seg til butikken. Og at de kan redegjør for seg når de bæsjer på leggen ovenfor kunden. :)

Walle

saphiens
15-10-2008, 20:00
Handler stor sett bare fra FUE.no nå siden de har alt jeg vil ha (unntatt superrimelig scooter..), og de er nok en av norges beste på kundeservice!

akvarianer
15-10-2008, 20:07
Hei

Synes divestore har det dem reklamerer med og har en rask og god service :laugh: men når det gjelder dems plassering på dykkesidens topp 50 så skulle man nesten tro at her blir det brukt auto klikk for og komme høyt opp på listen ? bare en tanke jeg har gjort meg ! kan det være mulig ? :azzangel:

vh

Sigurd C

Runeedvin
15-10-2008, 23:03
Det er mange som skriver fue her. Grunnen til at jeg ikke tok dem med er at jeg handler der over disk :)
Rune

Eirik Fjeld
15-10-2008, 23:56
Har en merkelig sak gående med Frivannsliv AS (http://www.frivannsliv.no/). Lurer på om andre har opplevd noe av det samme derfra?

Sommeren 2005 kjøpte jeg en våtdrakt til junior der. Betalte på forhånd med nettbank eller kredittkort og fikk varene sendt i posten. Så langt, alt vel.

I juli 2007 få jeg en purring på betaling av drakten. Jeg ringer dem og får høre - om jeg oppfattet dem rett - at de hadde hatt et datakrasj på regnskapssystemet sitt og at de nå måtte rekonstruere sine data. For noen kunder, hvor de ikke fant dokumentasjon på innbetalingene, hadde de derfor sendt ut krav om innbetaling. Jeg protesterte, forklarte at jeg ikke hadde arkivert kvitteringen for kjøpet i to år, og at det ikke ville være enkelt for meg å finne dokumentasjon på betalingen da jeg har flere betalingsmidler (kort, nettbanker) og ikke husket hva jeg hadde brukt. Etter en del diskusjon fikk jeg høre at de skulle kontakte meg igjen dersom de fant det nødvendig.

I dag dumpet det inn et «inkassovarsel» signert Frivannsliv i posten. Igjen får jeg høre at jeg ikke har betalt for kjøpet, men at den også kan være betalt - men at den ikke er registrert hos dem av grunner som f.eks. innbetaling i annet navn (nix, bruker mitt eget navn) eller at det ikke har blitt oppgitt fakturanummer (tror ikke jeg fikk noe fakturanummer, men en telefon hvor jeg ble bedt om å innbetale beløpet på forhånd og maile dem kvitteringen).

Andre som har opplevd noe liknende der i gården?

/Eirik

Edit 22/8: Da var den saken i orden. Etter en telefon beklaget frivannsliv miseren, innrømte at inkassovarslet aldri skulle vært sendt, og strøk «restansen» promt.

articfree
16-10-2008, 01:07
Purre to år etter kjøpet ???

Du skulle jo ha fått inkasso for lenge sia da :P ikke tre år etter kjøp...

Hvis regnskapet hadde krasjet hvordan vet de da hvem som hadde fått hva.....uannsett må dem selv stå for det tapet på også dem kundene som ikke har gjort opp mener jeg da...

Mine erfaringer med frivannsliv har vært gode, rask å sende og hyggelige folk i telefonen. tok også kurset hos dem.

glad jeg har kvitteringene på dykkerutstyret sirlig festet i perm!!

jensarne37
16-10-2008, 08:16
FUE:

Kjappt å få det ein bestiller. Hadde meget gode prisar har no greie prisar. Ingen problem.

Divestore:

Har handla ein gong, blir ikkje gjort igjenn. (På grunn av ein kjenning sine opplevelsar) Eg kjøpte på oppkrav, fekk ikkje lignande problem. Prisane var konkuransedyktige sist eg sjekka, nokre år sidan.

Altitec:

Bruk oppkrav! Eg var ute for eit liknande tilfelle av det som er beskrive om Frivannsliv. Datakrasje og purring litt over eit år etter....

Handlar på nett ein del, funker bra det.

Sid*
16-10-2008, 09:29
I og med jeg er typen som liker å se på, ta på, prøve på, knipe, strekke, bøye, dra etc. på praktiske ting og tang jeg skal kjøpe, foretrekker jeg å handle dykkerutstyr hos min lokale forhandler Nemo da jeg opplever han yter utmerket service.

Likevel har jeg handlet noe dykkerutstyr utenlands via internett fra Seaprodivers og spanjolene. Disse har vært greie å ha med å gjøre, men forsendelsene har tatt sin tid og evt. reklamasjoner vil heller tvilsomt gå raskere. Dessuten har jeg dårligere forbrukerbeskyttelse ved handel utenfor landegrensene.

Har også handlet en del hos fue.no. Varene har blitt postlagt bestillingsdagen og kommet frem til oss dagen etter. Ved et tilfelle sluttet et sk7-kompass jeg hadde kjøpt hos dem å virke. Langt fra utenkelig at det ikke skyldtes feil på produktet, men at noen av meddykkerne i båten vi dykket fra hadde tråkket på kompasset slik de virvlet rundt som elefanter i et glassmagasin. Kjapp mail til fue og vi ble grunnet mulighet for at feilen ikke skyldtes feil på produktet problemfritt enige om nytt kompass til halv pris uten at det ødelagte behøvde å bli sendt til forhandleren. Dagen etter kom det nye kompasset i posten.

Fue-gutta er faglig dyktige, ryddige, raske og effektive og anbefales andre å handle med. Også prisene deres oppleves ut fra et totalbilde å være fullt ut konkurransedyktige også sammenliknet med de billigste utenlandske dykkerutstyrspusherne. At vi ved nasjonal handel også støtter opp om norske næringsdrivende uten at det totalt sett koster oss noe ekstra synes jeg er positivt.

eborrese
16-10-2008, 10:09
Har handlet en rekke steder på nettet - både dykkerutstyr og annet. Når man stort sett handler på FUE og ingen andre plasser er vel sammenlikningsgrunnlaget dårlig for å hevde at de har norges beste kundeservice...

Jeg bestilte deler til APEX ventilsett hos Fue og fikk da beskjed om at jeg ikke fikk dette uten å være autorisert reparatør. Jeg vet at også andre praktiserer dette slik, men det er åpenbart ikke riktig - og antakelig ulovlig forretningsnekt ettersom det ikke er noe krav til autorisasjon for å bytte deler på eget (eller for dens saks skyld andres) utstyr. Fikk da beskjed om at jeg måtte fremlegge dokumentasjon på at jeg var servicetekniker for å få ut delene.

Slikt tull gidder jeg ikke - kjøpte delene fra en mye bedre og billigere og raskere fra en nettbutikk på Sørlandet med topp service. (For ordens skyld: Ja, jeg har kurs fra Apex i vedlikehold av deres ventiler).

Erik

Handler stor sett bare fra FUE.no nå siden de har alt jeg vil ha (unntatt superrimelig scooter..), og de er nok en av norges beste på kundeservice!

akvarianer
16-10-2008, 10:33
Bruker selv fue men da over disk og jeg må si at dem har en kjempe service ;D de bare hiver seg rundt og FIKSER problemer og det er sån det skal være så det er en butikk jeg virkelig kan anbefalle :thumbup: og så har de fylle priser som er meget konkuranse dyktige

vh

Sigurd C

OleC
16-10-2008, 11:37
Alltid like morro når folk som lever av å selge ting nekter å selge, slik som fue gjorde i posten over. Bremser til bilen får en ordne selv, men ventilsettet...nope.

Sid*
16-10-2008, 11:59
Er kjent med at mange (om ikke de aller fleste) dykkesentre vegrer seg mot å fylle luft til folk som ikke kan dokumentere at de har dykkelappen eller kan sannsynliggjøre at de fyller for paintballbruk, for en annen som skal bruke luften som ha dykkerlappen men som ikke har anledning til å fylle selv etc.

Denne policyen er vel prinsippielt ikke vesentlig annerledes enn om et dykkesenter ikke vil selge servicekit slik at ukyndige ikke (iallfall ikke med dykkesenterets bistand) kan klusse med viktig utstyr som pusteventiler selv?

Dersom en synes fyllevegringen er akseptabel vil jeg formode de fleste synes restriksjoner på salg av pusteventilreservedeler er like forståelig når kunden ikke har fremlagt dokumentasjon på at han innehar kompetanse på det arbeidet servicekitet er ment å dekke?

Nå selger jeg ikke selv dykkerutstyr, men har full forståelse for dykkesenterets avgjørelse i denne saken. Jeg hadde gjort nøyaktig det samme. :D

parknudsen
16-10-2008, 13:58
Alltid like morro når folk som lever av å selge ting nekter å selge, slik som fue gjorde i posten over. Bremser til bilen får en ordne selv, men ventilsettet...nope.

Jeg/vi har ikke noe imot å selge Apeks kit til de som måtte ha lyst på. Problemet vi har med å gjøre det er at vi da vil bryte mot produsent/distributør policy og risikerer å miste muligheten til å selge Apeks produkter.

Uten å ta stilling til om policy'en er riktig/lovlig eller ikke, hvis du sto i mine sko; ville du risikert å miste forhandlermulighet på en viktig produktgruppe ved å selge disse kit'ene?
Kit'ene det er snakk om ville kanskje stått for 1-3% av omsettningen fra den produsenten dersom vi solgte dem på tross av policy'en. Ville du regnet det hjem som 'verdt sjansen' å miste de øvrige 97-99%'ene av omsettningen?

Fredrik

Ville selvfølgelig uten tvil latt være å selge da... men ble det opplyst som grunn til å ikke selge kit?
Jeg gjetter det gir noe mer kundeforståelse enn bare "Vi kan ikke selge deg uten at du fremviser sertifikat på kvalifikasjon".

Litt som i forsvaret når det straks blir mer givende å pusse skoene når du skjønner at de faktisk holder tette hvis de er ordentlig pussa i ny og ne.
At man ikke bare pusser dem for at de skal se fine ut... som det virker som hvis ingen lærer deg noe annet...

OleC
16-10-2008, 14:17
Jeg/vi har ikke noe imot å selge Apeks kit til de som måtte ha lyst på. Problemet vi har med å gjøre det er at vi da vil bryte mot produsent/distributør policy og risikerer å miste muligheten til å selge Apeks produkter.

Uten å ta stilling til om policy'en er riktig/lovlig eller ikke, hvis du sto i mine sko; ville du risikert å miste forhandlermulighet på en viktig produktgruppe ved å selge disse kit'ene?
Kit'ene det er snakk om ville kanskje stått for 1-3% av omsettningen fra den produsenten dersom vi solgte dem på tross av policy'en. Ville du regnet det hjem som 'verdt sjansen' å miste de øvrige 97-99%'ene av omsettningen?

Nei, hvis det er slik at folk står i kø utenfor døren din for kjøpe så blir det vel et vurderingsspml. Hvis det er en og annen kommer innom så vet jeg iallefall hva jeg hadde gjort.

OCF

parknudsen
16-10-2008, 14:19
Ville selvfølgelig uten tvil latt være å selge da... men ble det opplyst som grunn til å ikke selge kit?
Jeg gjetter det gir noe mer kundeforståelse enn bare "Vi kan ikke selge deg uten at du fremviser sertifikat på kvalifikasjon".

Litt som i forsvaret når det straks blir mer givende å pusse skoene når du skjønner at de faktisk holder tette hvis de er ordentlig pussa i ny og ne.
At man ikke bare pusser dem for at de skal se fine ut... som det virker som hvis ingen lærer deg noe annet...

Det husker ikke jeg i farten. Mulig det ble, godt mulig det ikke ble nevnt i svaret. Hvis jeg skal tippe så mest sannsynligvis ikke, siden jeg generelt har antatt at den policy'en har vært gjenstand for så mye omtale og diskusjon innlands/utlands at den er kjent for de som ønsker å ta service på egne ventiler. Godt mulig det er en feilantagelse.

F.

Kan jo også forstå at man ikke kan forklare alt til alle kunder, men hvis det blir spørsmål om ting så velger jeg å ikke ta som en selvfølge at kunden er like oppdatert som meg på alt mulig.
Jeg leser sikkert over gjennomsnitt rundt de fleste ting jeg er engasjert i og vet derfor ofte noe mer enn endel andre.
Jeg var klar over at det er vanlig praksis å ikke selge til andre enn sertifiserte, men visste ikke hvorfor. Det er jo egentlig en ganske logisk policy av flere grunner.
Er selv sertifisert og har aldri hatt noe problem med det ;)

Så for å ikke være helt OT så kan jeg jo kommentere at jeg har svært god erfaring med kundeservice og leveringstid(ikke minst) hos dere (Fredrik/Fue.no), men ingen nevneverdige problemer med andre heller.
Forøvrig handler jeg mest hos min lokale forhandler som også tilfeldigvis er nettbutikk forhandler, uten at jeg bruker den delen av det, Nortech Diving. Her er det svært personlig og hyggelig service :)

Mvh
PA

Normoxic
16-10-2008, 15:02
En annen faktor er også at når du server dine egne ventiler så bortfaller garantien på produktet hvis du ikke er godkjent repratør, de aller fleste produsenter har den policy.

gonso
16-10-2008, 22:51
Jeg er svært fornøyd med nettbutikken til FUE.

Utrolig kjapp ekspedisjon og produkterne jeg han kjøpt derfra oser av kvalitet.
Jeg har også som fersking, funnet kunskapsdelen der veldig nyttig.

har ikke handlet fra så veldig mange nettbutikker som selger dykkerutstyr, handler det jeg har behov for at få tillsendt fra FUE, grunnet et bra førsteinntrykk og bra omdømme.

Ser frem til at besøke denne butikk også i persona.

Johan
16-10-2008, 23:02
Jeg er svært fornøyd med nettbutikken til FUE.

Utrolig kjapp ekspedisjon og produkterne jeg han kjøpt derfra oser av kvalitet.
Jeg har også som fersking, funnet kunskapsdelen der veldig nyttig.

har ikke handlet fra så veldig mange nettbutikker som selger dykkerutstyr, handler det jeg har behov for at få tillsendt fra FUE, grunnet et bra førsteinntrykk og bra omdømme.

Ser frem til at besøke denne butikk også i persona.

Må si meg svært enig...

Jeg kjøpte nettopp en venstre-post kran med blindplugg, for bruk på en diluentflaske...

Jeg ble faktisk ringt opp fordi de lurte på om jeg faktisk trengte en slik kran og blindplugg, og ikke en vanlig flaskekran!

saphiens
16-10-2008, 23:39
Har handlet en rekke steder på nettet - både dykkerutstyr og annet. Når man stort sett handler på FUE og ingen andre plasser er vel sammenlikningsgrunnlaget dårlig for å hevde at de har norges beste kundeservice...

Jeg bestilte deler til APEX ventilsett hos Fue og fikk da beskjed om at jeg ikke fikk dette uten å være autorisert reparatør. Jeg vet at også andre praktiserer dette slik, men det er åpenbart ikke riktig - og antakelig ulovlig forretningsnekt ettersom det ikke er noe krav til autorisasjon for å bytte deler på eget (eller for dens saks skyld andres) utstyr. Fikk da beskjed om at jeg måtte fremlegge dokumentasjon på at jeg var servicetekniker for å få ut delene.

Slikt tull gidder jeg ikke - kjøpte delene fra en mye bedre og billigere og raskere fra en nettbutikk på Sørlandet med topp service. (For ordens skyld: Ja, jeg har kurs fra Apex i vedlikehold av deres ventiler).

Erik

Siden jeg var fullt klar over at noen ville pirke i innlegget mitt var jeg snedig nok til å helgardere meg, legg merke til formuleringen:

'Stort sett' er ikke ensbetydende med at jeg ekskluderer alle andre.

Jeg sier heller ikke at de har Norges beste service, men derimot er min ærbødige påstand at de er:

en av norges beste på kundeservice!

Men for all del pirk i vei.

mgjell
20-10-2008, 21:24
Er det noen nettbutikker med base på Island?

articfree
20-10-2008, 23:38

Noen som har fått med seg kroneverdien der ja ;D

Medic82
21-10-2008, 00:53

Noen som har fått med seg kroneverdien der ja ;D

Noen som vet om en Islandsk nett butikk?? Er jo en mulighet å gjøre ett kupp. Finner ikke noe på nette

Lumin
21-10-2008, 01:25
med tanke på at de fleste dykke operatørene der ser ut til å opperere i euro og jeg har hørt rykter fra folk med familie der at de pleier å få lønnen i euro så tipper jeg ikke det er så mye å hente.

Men jeg fant nettopp noen dykkemål som var veldig fristende der ;)