PDA

View Full Version : Nitrox

teeliass
23-09-2008, 15:26
Fersking som lurer på litt av vært.

Hvilke fordeler / ulemper er det med bruk av Nitrox utenom lengre bunntid? og hva er den store forskjellen siden man må ha et eget kurs for å bruke det. Om dette er så mye bedre, hvorfor er det da ikke en standard?

Er dette noe nybegynnere bør ta med engang eller er det for de mer erfarne..

Tom

Bårdd
23-09-2008, 16:27
Teoretisk hvis du drar ut bunntidda maks så er metningen den samme og fordelen er lengre bunntid. (ingen liten fordel) Ofte så trekker man ikke hele fordelen i bunntid og man vil derfor få mindre metning. Kanskje særlig ferskinger som begrenses av tilgjengelig mengde luft/nitrox oppnår en delt fordel her. Man vil også som regel oppnå en fordel (som ikke går fram av rdp)under oppstigningen økt avgassing(da denne foretas med et lavere partialtrykk på nitrogen) Særlig hvis man bruker litt tid mellom 15 meter og opp.

O2 er har en giftvirkning ved høyere partialtrykk. Denne er en funksjon av tid og trykk og må forstås. Å gå dypere enn PPO2 1.4 gir en betydelig økt risiko for en reaksjon som best kan sammenlignes med et fullt epelepsianfall.

Nitrox er absolutt noe for ferskinger.

mvh

bårdd

lambi666
23-09-2008, 16:27
hei

dersom du har 2 like dykk er nitrox sikrere fordi du `skyver` dekogrensen lenger unna. event så kan du få et lengre dykk på samme dybde.

noen sier dem føler seg bedre etter et nitroxdykk , sjøl gjør jeg ikke det.

man bruker egne tabeller og litt mer avansert regning enn man gjorde på OWD da jeg tok det og er endel faremomenter man bør tenke på , så sikkert derfor det er et eget kurs.

nitrox er dyrt i forhold til luft (iallefall her i Nord) betalte 160kr for å få fyllt 2 flasker idag :) , men oi så mye artiere det er å få lengre tid på de litt spesielle plassene man skjelden besøker.

nitrox anbefales og er ikke reservert erfarne

Lambi

Tor87
23-09-2008, 16:41
La oss også nevne at "Enriched Air" har en dybdebegrensning.
For å senke risikoen med nitrogenet øker man innholdet av oksygen som da blir den nye faren. Jo mer oksygen, jo mindre tillat dybde. Om man vil unngå denne ulempen må man blande trimix (altså erstatte noe nitrogen med helium) og da begynner man å snakke dyr fyllepris.

Man får mest ut av nitrox om man dykker med mye gass på ryggen (dobbeltsett), for jeg er stort sett begrensa av luftmengden med min 10*300, ikke deco-tid.

Mithrandir
28-09-2008, 12:34
Litt off-topic, men må man ha eget Nitrox-utstyr? Eller kan man bruke det samme utstyret som man bruker på vanlig pusteluft?

joda^
28-09-2008, 20:54
Nitrox er ikke så dyrt i oslo-området. Man får kjøpt fyllekort hvor man kan fylle så mye man vil i ett år for 1200,- og oppover.

(http://www.fue.no/fue_mambo/index.php?option=com_content&task=view&id=28&Itemid=72)

Anbefaler ett nitroxkurs:)

joda^
28-09-2008, 21:00
Litt off-topic, men må man ha eget Nitrox-utstyr? Eller kan man bruke det samme utstyret som man bruker på vanlig pusteluft?

Er mulig å bruke det samme utstyret til nitrox opp til 40% O2 dersom man ikke deltrykksfyller.(Deltrykksfylle= Det vil si at man fyller på med 100% Oksygen en viss mengde og etterfyller med luft for å få riktig "blanding" eks. 32% nitrox)

hvis nitrox`n er "forhåndsblandet" før den går inn i flaskene dine og ikke har høyere 02-nivå enn 40% så kan du bruke ditt vanlige utstyr.

håper det var ett greit svar.

Mithrandir
29-09-2008, 09:39

Er mulig å bruke det samme utstyret til nitrox opp til 40% O2 dersom man ikke deltrykksfyller.(Deltrykksfylle= Det vil si at man fyller på med 100% Oksygen en viss mengde og etterfyller med luft for å få riktig "blanding" eks. 32% nitrox)

hvis nitrox`n er "forhåndsblandet" før den går inn i flaskene dine og ikke har høyere 02-nivå enn 40% så kan du bruke ditt vanlige utstyr.

håper det var ett greit svar.

Veldig greit og lett forståelig svar :)

bherman
01-10-2008, 09:26
Det Mithrandir nevner er riktig, men gjelder bare flasken din.
Så lenge blandingen til slutt er <=40% så kan du bruke ventilsettet ditt også, uansett om flasken din er O2-renset eller ei.

Joakim
10-01-2009, 21:26
Hei. Jeg har et spørsmål, og håper jeg kan få et relativt seriøst svar, selvom spørsmålet kan virke noe useriøst.

Jeg har dykket i ganske mange år nå, og har erfaring fra militæret i tillegg. Har aldri dykket med nitrox, men har "hørt mye"

Jeg har heller ikke noe offesielt kurs på nitrox, men jeg skal dykke på noen vrak i egypt snart, hvor jeg vurderer å bruke 32% blanding, så jeg kan få litt lengere bunntid.

Er det dumt av meg å dykke nitrox uten å ha utført padi nitrox kurset?

tmY
10-01-2009, 21:32
Hei,
"dumt" er det selvsagt hvis du ikke har erfaring med nitrox, tabellene blir jo annerledes, blandt annet med tanke på dybde etcetera.
Ved nitrox har du en maks dybde som du må overholde, noe som du "ikke" har med luft, man kan altså gå lengere ned med luft enn man kan med nitrox.

Det er jo også slik at de aller fleste plasser vil du ikke få fylt nitrox uten nitrox-sertifikat. Ta heller kurset, er en billig forsikring (noen plasser er det snakk om 1500kr og 1 kveld på kurs).

Joakim
10-01-2009, 21:36
Hei,
"dumt" er det selvsagt hvis du ikke har erfaring med nitrox, tabellene blir jo annerledes, blandt annet med tanke på dybde etcetera.
Ved nitrox har du en maks dybde som du må overholde, noe som du "ikke" har med luft, man kan altså gå lengere ned med luft enn man kan med nitrox.

jo, men nettop dette vet jeg. Jeg kan selvsagt ikke brage på å si alt jeg vet, men, hvis alt jeg trenger er å bruke en annen tabell, føler jeg at kurset blir litt bortkasta.

rett meg hvis jeg tar feil, men jeg liker veldig å drive med selvstudier, og har lest en god del om emnet.

tmY
10-01-2009, 21:44
Helt enig sånn sett, personlig syntes jeg kurset var bortkastet... (føler jeg kommer til og få noen andre sinte meninger kansje?) men dette beror veldig på hvilken erfaring du har med nitrox fra før av.
Kurset er dog veldig greit og ha hvis du feks skal videre til adv nitrox senere, det er greit og få en innføring i regning av partialtrykk etcetera før man begynner på slike kurs, ikke det at man husker det etterpå fordi computeren stort sett husker på allt og du bruker en tabell til nød-planen men (a).

knekten
10-01-2009, 21:54
Hei. Jeg har et spørsmål, og håper jeg kan få et relativt seriøst svar, selvom spørsmålet kan virke noe useriøst.

Jeg har dykket i ganske mange år nå, og har erfaring fra militæret i tillegg. Har aldri dykket med nitrox, men har "hørt mye"

Jeg har heller ikke noe offesielt kurs på nitrox, men jeg skal dykke på noen vrak i egypt snart, hvor jeg vurderer å bruke 32% blanding, så jeg kan få litt lengere bunntid.

Er det dumt av meg å dykke nitrox uten å ha utført padi nitrox kurset?

Skal du til Egypt å dykke, og tenker å bruke nitrox. Må du mest sansynlig vise frem et eller annet plastkort som det står at du er sertifisert for Nitrox. Så da kan du likegjerne ta kurset å benytte anledningen til å spørre instruktøren litt ut/tips o.l. Det finnes jo diverse øvelser man kan gjøre i sjøen også, for å simulere dykker med O2 hit, hvist instruktøren gidder da!

Kenneth

ll
10-01-2009, 22:04
Nå er ikke denne "maksimaldybden" hvor oksygenets partialtrykk overstiger 1.4 noe som er spesielt for Nitrox. Problemer eksisterer akkurat like mye om man dykker med vanlig luft, forskjellen er bare at man da skal litt dypere enn fritidsdykkere vanligvis går (56m) før man trenger å bekymre seg.

Johan
10-01-2009, 22:08
Kurset til PADI koster ikke spesielt mye, og er unnagjort på noen få timer, og du trenger ikke en gang bli våt.

Mange PADI-dykkesentere i Egypt holder kurset, og det gjerne i kombinasjon med dagsturer, slik at du kan ta det underveis til dykkestedet, slik at du kan dykke nitrox allerede på første dykket (etter prøvedykket, om du ikke slipper unna).

tmY
10-01-2009, 23:34
Nå er ikke denne "maksimaldybden" hvor oksygenets partialtrykk overstiger 1.4 noe som er spesielt for Nitrox. Problemer eksisterer akkurat like mye om man dykker med vanlig luft, forskjellen er bare at man da skal litt dypere enn fritidsdykkere vanligvis går (56m) før man trenger å bekymre seg.

Du sier noe, men på 56m har man vel partialtrykk 1,4 med luft egentlig (uten at jeg har regnet på det da). Kort sagt øker partialtrykket på en bestemt dybde med antall % oksygen i gassen man puster... En grei tommelfinger regel de fleste bruker er vel 0-30m er nitrox bra, allt under er ikke noe særlig... Se over tabellene så ser du at under 30m så har du 1,4-1,6 på omentrent allt av nitrox gasser i hvertfall.

tmY
10-01-2009, 23:40
Oppdatering, husker at jeg hadde computeren liggene rett vedsiden av ;) (seeman xp5, ikke det at det er noen fasit men)

\v luft har man en maksgrense på 56m
\v 32% har man maksgrense på 40,2m
\v 36% har man en maksgrense på 34,6m

Dog hvis man bruker tabellene til padi feks mener jeg og huske at de verdiene jeg hostet opp nå ikke er spesiellt konservative. På tabellene vil man mest sannsynlig stoppe enda tidligere, har egentlig en følelse av at du ikke kommer deg ned på noe særlig under 30m med nitrox i følge de i det hele tatt.

lambi666
10-01-2009, 23:51
sjekket computeren min og den viste samme verdier untatt luft. der fikk jeg max 67.1m , noe jeg mener er mye. oksygen blir vell giftig på 66. m ??

bherman
11-01-2009, 00:07
sjekket computeren min og den viste samme verdier untatt luft. der fikk jeg max 67.1m , noe jeg mener er mye. oksygen blir vell giftig på 66. m ??

Iht. en av formelene man kan bruke får vi;
1,6 (som er regnet som øvre fornuftige partialtrykk vi ønsker å ha på O2) / 0.21 (mengden O2 i luft) = 7,619 ATM som igjen gir 66,19 meter.

På 67,1 meter har vi et partialtrykk på O2 på 1,62 så det er ikke store forskjellen.

Uansett, den dybden der får du ikke meg ned på med luft...

Joakim
11-01-2009, 00:09
Denne (http://www.laureldivers.com/nitroxmath.htm) siden er ganske forklarende.

tmY
11-01-2009, 00:09
Lambi:
Jo stemmer det, men er litt rart det der... For det blir visst ikke så jævlig giftig som man skulle tro (nå er jeg på tynn is da jeg ikke kan nok om dette).
Men har ihvertfall lest om flere som har dykket til allt fra 60-110m på kun luft... ???
Jeg hadde sett for meg at man var full i bens og brekninger\kramper lenge før man kommer seg dit uten en bunngass men... ??
Uansett ser du ikke meg noe særlig under 45m uten noe helt annet enn luft\nitrox på tanken ihvertfall!

bherman
11-01-2009, 00:21
Lambi:
Jo stemmer det, men er litt rart det der... For det blir visst ikke så jævlig giftig som man skulle tro (nå er jeg på tynn is da jeg ikke kan nok om dette).
Men har ihvertfall lest om flere som har dykket til allt fra 60-110m på kun luft... ???
Jeg hadde sett for meg at man var full i bens og brekninger\kramper lenge før man kommer seg dit uten en bunngass men... ??
Uansett ser du ikke meg noe særlig under 45m uten noe helt annet enn luft\nitrox på tanken ihvertfall!

Den gangen Nitrox ble sett på som noe eksotisk eller ikke engang var tilgjengelig så dykket man kun med luft, ferdig med det. I dag vet man bedre og det er vel forhåpentligvis svært få som dykker dypt (60+) på luft i dag. Unntak finnes alltid og de som gjør det har også en vane for å forsvare bruken med nebb og klør. Gjør et søk her på dykkesiden så finner flere diskusjoner rundt emnet....

Man benser strengt tatt ikke på vei ned eller når man er der nede, boblene gjør greia si når man er på vei opp igjen.
Sånn helt på sittende rumpe, uten å gidde å søke etter info, mener jeg å huske en historie fra en kar som dykket på DS Tinn ned til mange og seksti (og sikkert noe dypere også men som sagt, gidder ikke lete nå) på luft da han skulle gjøre klar for hoveddykket ned på skipet. Der surret det godt i hodet sa han.
Så det går, men (dessverre) blir vi alle påvirket forskjellig av dybderusen og ikke nok med det, det varierer også med dagsformen. Ta meg f.eks., jeg har vært ruset allerede på 24 meter men også vært en snartur ned på 50 uten å kjenne noe (mente jeg selv ihvertfall).

bherman
11-01-2009, 00:23
Denne (http://www.laureldivers.com/nitroxmath.htm) siden er ganske forklarende.

Eller bare forvirrende for de som ikke er vant til å regne i fot...

Bjørn Opperud
12-01-2009, 22:33
Bare for å klare opp litt, da det virket som det var litt usikkerhet rundt dette med deltrykk:

oksygendeltrykk X dybde i ATA = oksygendeltrykk på den dybden du er

For eksempel:

0,32 (nitrox32) X 4 (ATA (30m)) = 1,28

Anbefalte oksygendeltrykksgrenser:

Teknisk dykking:1,2

"Vanlig" dykking:1,4

Dekompresjon: 1,6

Dette er maxgrenser, og det er ingen grunn til å tøye de. Vil du dypere, bruk en annen gass.

Til trådstarter: Nei. Det er ingen grunn til at ikke nybegynnere kan bruke nitrox, bare lær å bruke det først.
Og Ja. Det kunne godt vært en del av grunnkurset.

Bjørn

DiveDry
12-01-2009, 23:12
Legger inn en link ang. dybde og luftdykking http://www.nordicexplorers.com/225_meter.htm

Denne karen hadde dykket til 109m på luft.... :hot:

Skoe
12-01-2009, 23:18
Hver sin smak. vil vel påstå et det er en liten risiko ved å gjøre slike stunt. Jo mer man lærer om dykking og dens innvirkning på kroppen jo mer idiotisk og ikke minst unødvendig virker slike ting.

Hilsen en som absolutt ikke skal til de dybdene på luft.

Audiophil
12-01-2009, 23:24
Legger inn en link ang. dybde og luftdykking http://www.nordicexplorers.com/225_meter.htm

Denne karen hadde dykket til 109m på luft.... :hot:

Slike lenker bør vel ikke helt ukritisk slenges ut uten et par sider med advarsler mot galmannsdykking?

(...)men hoved lyset brant ut etter 45 minutter og jeg hadde glemt å skifte batterier i reserve lykta. Det gjorde det vanskelig å lese instumentene i mørke. .... Det viste seg senere at krana var lekk

Opheim
13-01-2009, 09:39
Bare for å klare opp litt, da det virket som det var litt usikkerhet rundt dette med deltrykk:

For eksempel:

Dette er maxgrenser, og det er ingen grunn til å tøye de. Vil du dypere, bruk en annen gass.

Til trådstarter: Nei. Det er ingen grunn til at ikke nybegynnere kan bruke nitrox, bare lær å bruke det først.

Litt for å kverulere, men egentlig mest for å oppklare, så er deltrykket av oksygen (ofte kalt PO2) et resultat av andelen oksygen i pustegassen ganget med ambient trykk (altså dybde i ATA), så det blir litt feil å si "deltrykk ganger dybde i ATA". Andelen oksygen skal, som du skriver, i regnestykket angis som desimal, altså 0,32 for en 32% blanding osv. Dermed vil en 32% nitrox-blanding på 30m dybde (4 ATA) ha et deltrykk på 1,28 (0,32 x 4).

Oksygen har vist seg å bli giftig under trykk, og eksperimenter utført bl.a. av Kenneth Donald har etter mye om og men gitt oss noen tommelfingerregler på hvilke deltrykk som "tillates" under et dykk. Det mest vanlige er 1.4, men dette er til en viss grad organisasjons- og situasjonsbetinget. GUE sier 1.2 eller lavere for teknisk og/eller krevende dykk, 1.4 for vanlige dykk og 1.6 for avslappet deco (altså beregner vi lavere deltrykk hvis deco foretas på en måte som gjør at du ikke kan ligge rolig og slappe av - f.eks. hvis det kreves svømming motstrøms, selv om dette bør unngås om mulig). For rebreather-dykking brukes ofte andre grenseverdier, og i militær sammenheng benyttes tidvis tildels vesentlig mer "aggresive" verdier (ikke uvanlig med 2.0 - altså ren oksygen på 10m dybde).

For spesielt interesserte kan man også slenge inn en referanse til K. Donalds bok "Oxygen and the diver" som bl.a. omtaler mye av eksperimenteringen rundt dette.

- h

fs_
13-01-2009, 10:52
Kurset er dog veldig greit og ha hvis du feks skal videre til adv nitrox senere, det er greit og få en innføring i regning av partialtrykk etcetera før man begynner på slike kurs,

Synes detta er typiskt når det er snakk om dykking og dykke kurs.

Jeg tror faktiskt det finnes folk som klarar av at lære sig et par ligningar og klarer av at bruke dem gjenom at lese på egenhand. En dykke kurs er faktiskt ikke det enda settet man kan lære sig enkel matematikk på.

Her er annars bra information om nitrox
http://dir-diver.com/en/knowledge/nitrox_1.html
http://dir-diver.com/en/knowledge/nitrox_2.html

Som jeg tror går igjenom det mesta som læres ut om nitrox på vanlig nitrox kurs.

Jeg synes faktiskt ikke at 1500-2000 kr er så veldig billig før et par timmars teori undervisning og betvivlar at utbytet er så stort hvis du redan skjønner og kan bruke det som står i linkerna øver.

Opheim
13-01-2009, 11:32
Jeg synes faktiskt ikke at 1500-2000 kr er så veldig billig før et par timmars teori undervisning og betvivlar at utbytet er så stort hvis du redan skjønner og kan bruke det som står i linkerna øver.

Nå er jo jeg en av dem som mener nitrox er en så fordelaktig pustegass så fort trykket passerer 1 ATA at jeg mener det burde være med allerede fra et grunnkurs, og således være en del av annen dykkeropplæring - ikke et helt eget kurs. Så at det skal være et eget basic nitroxkurs til de prisene du nevner kan jeg nok være tildels enig i at virker unødvendig, men det forutsetter at det blir tatt med fra starten av. Derfra til å si at du fint kan dykke nitrox uten noen form for opplæring foruten lesing av et par internettsider synes jeg blir å trekke det for langt, blant annet fordi jeg mener du bør bli opplært også i farene ved nitroxdykking, både med tanke på dybdebegrensninger og PO2-utregning, men også i forhold til oksygenforgiftning (i hovedsak CNS-relatert i sportsdykkersammenheng). Dette hadde i hvert fall jeg ønsket at mine nærmeste skulle fått fra en kompetent instruktør, ikke fra www.herståraltdutrengersåbarelesdetselvsåholder detlenge.com. Men som sagt - mer enn gjerne fra dag 1.

- h

Kristo
13-01-2009, 11:44
Nitrox er jo helt supert, sammenlignet med luft.

Enkel huskeregel for bunntid ved bruk av nitrox 32%.

Dybde: Makd bunntid i minutter:
30 30
27 40
24 50
21 60

Grunnere enn det trenger jeg ikke huske da det sjeldent blir relevant. Greier man å huske at man i dette tilfellet får 10 minutter lengre bunntid for hver tredje meter man går grunnere, trenger man ikke computer.

Bjørn Opperud
13-01-2009, 12:03

For eksempel:

Litt for å kverulere, men egentlig mest for å oppklare, så er deltrykket av oksygen (ofte kalt PO2) et resultat av andelen oksygen i pustegassen ganget med ambient trykk (altså dybde i ATA), så det blir litt feil å si "deltrykk ganger dybde i ATA". Andelen oksygen skal, som du skriver, i regnestykket angis som desimal, altså 0,32 for en 32% blanding osv. Dermed vil en 32% nitrox-blanding på 30m dybde (4 ATA) ha et deltrykk på 1,28 (0,32 x 4).

Oksygen har vist seg å bli giftig under trykk, og eksperimenter utført bl.a. av Kenneth Donald har etter mye om og men gitt oss noen tommelfingerregler på hvilke deltrykk som "tillates" under et dykk. Det mest vanlige er 1.4, men dette er til en viss grad organisasjons- og situasjonsbetinget. GUE sier 1.2 eller lavere for teknisk og/eller krevende dykk, 1.4 for vanlige dykk og 1.6 for avslappet deco (altså beregner vi lavere deltrykk hvis deco foretas på en måte som gjør at du ikke kan ligge rolig og slappe av - f.eks. hvis det kreves svømming motstrøms, selv om dette bør unngås om mulig). For rebreather-dykking brukes ofte andre grenseverdier, og i militær sammenheng benyttes tidvis tildels vesentlig mer "aggresive" verdier (ikke uvanlig med 2.0 - altså ren oksygen på 10m dybde).

For spesielt interesserte kan man også slenge inn en referanse til K. Donalds bok "Oxygen and the diver" som bl.a. omtaler mye av eksperimenteringen rundt dette.

- h

OK. You got me... kunne ha skrevet "gassens oksygendeltrykk ved en ATA" X ATA.......
Forenklet det litt for å gjøre det enklere å forstå, men du har naturligvis helt rett i det du skriver.

Ellers så har det siste Quest en fin artikkel om oksygen, skrevet av en jeg tror du også kjenner :D

Bjørn

Bjørn Opperud
13-01-2009, 12:22
OK. You got me... kunne ha skrevet "gassens oksygendeltrykk ved en ATA" X ATA.......
Forenklet det litt for å gjøre det enklere å forstå, men du har naturligvis helt rett i det du skriver.

Ellers så har det siste Quest en fin artikkel om oksygen, skrevet av en jeg tror du også kjenner :D
Bjørn

Glem norsk, bruk engelsk.

fO2 - Fraction of Oxygen / andel oksygen i pustegassen
P - Pressure (i ATA)
(p)pO2 - Partial Pressure of Oxygen / deltrykk

Formel: fO2 * P = ppO2

Rent generelt gjør norsk dykking mer forvirrende enn det gjør godt >:D
Hvis folk også legger seg til å tenke dybde i trykk/ATA så blir også ting veldig mye enklere.
(0m - 1ATA, 10m - 2ATA, 15m 2,5ATA, osv.)

Alle andre begreper; END, EAD, osv, m.m, ol er jevnt over forkortet på engelsk så for de som ikke er medlem av noregs mållag og vil gjøre det enkelt for seg selv - tenk og bruk engelsk.

F.

Enig. Det var akurat nynorskbegrepet "fraction of gas" jeg i farten ikke klarte å hoste opp en god oversettelse på.
Ellers prøver jeg å slå et slag for det norske språk i disse "dått cåm" og "sørvis" tider :azzangel:

Eksilbergenseren
13-01-2009, 12:24
Andel burde vel være dekkende?

eks.
oksygenandel = 21%

Bjørn Opperud
13-01-2009, 12:25
:)

Opheim
13-01-2009, 13:10

Jepp, leste Derk sin artikkel med stor interesse, artig å se at han står på! For dem som ikke abonnerer på Quest så kan jeg vel svært kort oppsummere artikkelen slik:
Det vi trodde er rett. ;)

Litt lenger fortalt handler artikkelen om et studie som nylig ble gjennomført av Israelske forskere, og resultatene bekreftet i bunn og grunn at de etablerte grenseverdiene på 1.2-1.6 avhengig av applikasjon syntes å gi en fin balanse mellom risiko for O2-forgiftning (i dette tilfellet med fokus på CNS) og fleksibilitet med gass/dybde/tid. Med andre ord er risikoen svært liten så lenge man holder seg innenfor disse verdiene.

- h