PDA

View Full Version : Tregoster!! (sukk)

ViLar
17-10-2002, 00:54
I klubben der jeg er medlem er det 30+ REGISTRERTE medlemmer, men kun 10-12 som er aktive :(.
Noen få bruker all sin energi på å krangle på medlemskontigenten (OG de er mistenkelig opptatt på hver eneste dugnad >:(), men de aller fleste er det ingen som hører noe fra... De fyller bare luft (men noen av dem gjør ikke det engang!!). Og dette til tross for at de må kjøre min. 4,5mil for å komme til nærmeste dykkersenter.

Er det noen som har en god ide på hvordan man skal få tørrlagte fisk ut i vannet igjen?? (Det mest forlokkende hadde jo vær å si til H.... med dem, men rekrutteringsmulighetene er vel ikke gode nok til at man sier takk og farvel...)

Det er kanskje noen som har vært med på å få en klubb opp og frem igjen her? - noen ideer å dele med oss andre kanskje?

komodo dragon
17-10-2002, 09:15
Skjønner godt at du blir provosert og skuffet.

Jeg mener at de som gjør dugnad i en klubb, bør få noe igjen for dette. ( la si hvis klubben din trengte ca. 8 ganger i året dugnad. Da burde dere karnsje bli enig om en loddtrekkning til en spennende dykketur som en av medlemmene kunne vinne. Hver gang noen møter opp på dugnad, burde de ha en extra sjangse for å vinne turen. Er klubben liten og mann ønsker et tropisk reisemål, kan jo dugnads- trekningen gå over lengre tid).

Det med at medlemer kun kommer å fyller flaskene sine, er fryktelig leit. Har dere "trofaste" prøvd å kontakte dem som aldri eller skjelden møter opp? Hørt hva er grunnen til at de ikke kommer på møter og aktiviteter? Uansett så mener Jeg at hvis dere er avhengig av at de er med på dugnad og møter, så må dere andre bli hørt !!! :'( Synes du har et kjempe bra tema som du tar opp her. Håper dere får til en grei løsning

JET
17-10-2002, 10:21
I stedenfor å fokusere på de mindre positive sidene, så kunne man kanskje finne på noe positivt. Hvis medlemmene i hovedsak er voksne folk med familie og jobb, så blir det passe kjedelig å måtte stille på dugnad i hytt å pine for en aktivitet som er lavt prioritert. Kanskje man kan fastsette en pris på dugnaden, som ikke er alt for høy og la dem betale seg ut av den. Så neste gang du ringen dem, så er det for å invitere dem til fest, dykking,familiedag eller noe annet sosialt og ikke for å spørre hvorfor de ikke har stilt på dugnad.
Dette behøver ikke å passe på deres situasjon, men poenget må jo være å gjøre dere mere attraktiv i forhold til lokal samfunnet. Kanskje dere kan arrangere en lokal opprydning eller noe annet som gir dere presse dekning i lokalavisen, hvor dere da viser dere frem på en fordelaktig måte

Rent tankespinn....

Lykke til
Jan Erik

Sigve
17-10-2002, 10:57
Er det noen som har en god ide på hvordan man skal få tørrlagte fisk ut i vannet igjen?? (Det mest forlokkende hadde jo vær å si til H.... med dem, men rekrutteringsmulighetene er vel ikke gode nok til at man sier takk og farvel...)

Erfaringene fra min klubb er at det nytter ikke å prøve å dra med seg gamle dykkere ut i vannet igjen. Sats på kurs og nye medlemmer! Dette kommer til å øke aktiviteten i klubben betraktelig...

Sigve

ViLar
17-10-2002, 12:31
Har dere "trofaste" prøvd å kontakte dem som aldri eller skjelden møter opp? Hørt hva er grunnen til at de ikke kommer på møter og aktiviteter?

Vi i styret satt igang en fadderordning, der vi fikk hver vår ringeliste. Og så ringte vi til alle på lista vår før hver klubbtur - for å prøve å få dem med ut i vannet. Dette ble meget positivt mottatt... Hyggelig å høre fra oss, liksom. Og standardsvaret var: "Ja, jeg har lyst til å begynne med dykkingen igjen. Jeg må prøve å komme igang igjen nå... Men akkurat denne gangen passer det ikke så godt.....". I tillegg til telefonoppringing har vi massedistribuert SMS- meldinger om klubbtur. Vi har kjørt denne fadderordningen 4-5 ganger i år, og fått med et par stykker ekstra som et direkte resultat av dette. Og det er jo egentlig stusselig lite synes jeg da.

Det er den merkelige krysskommunikasjonen som de kommer med som IRRITERER meg så grenseløst!! For de svarer jo JA jeg har lyst til å dykke igjen, og takk for at du ringer. Det høres nesten ut som om de vil vi skal komme og HIVE dem uti sjøen igjen ;D. En skulle jo tro at det var for å DYKKE at de ble med i en dykkeklubb - det skulle være unødvendig å måtte mase for å få dem under vann... ???

Vi vil jo bare ha flere aktive i klubben - ønsker oss desperat flere buddyer å dykke med. Når vi er så få aktive merkes det veldig godt om en av den "harde kjerne" uteblir...

ViLar
17-10-2002, 12:36
Sats på kurs og nye medlemmer! Dette kommer til å øke aktiviteten i klubben betraktelig...

Det er meget mulig du har rett. På styremøtet i går kveld ble vi enige om å prøve å få til et grunnkurs i midten av november. Det var en del som har meldt sin interesse. Så det er mulig det løser seg da.

Men uansett så må vi jo ta konsekvensen av at det er 18+ mennesker i klubben vår som ønsker å være medlemmer - men de dykker bare ikke...? Hvis vi hadde fått disse aktive hadde vi plutselig hatt et stort miljø...

ViLar
17-10-2002, 13:18
Kanskje man kan fastsette en pris på dugnaden, som ikke er alt for høy og la dem betale seg ut av den.

Dette har vi diskutert, men det ble veldig vanskelig å finne en pris.. Vi har f.eks. gratis klubblokale fra kommunen mot at vi holder huset vedlike med maling etc. Da krever det at vi er et visst antall med og maler. Alternativet er å leie inn et malefirma, men det har vi ikke råd til - da blir dugnadsprisen så høy. Det er jo også stor forskjell på verdien av de ulike dugnadene - f.eks. en ryddedugnad i klubblokalet vs. denne såkalte maledugnaden. Jeg prøvde å sette opp et dugnadsregnskap og fant ut at hvert medlem måtte betale 1500 ekstra hvert år for å erstatte dugnadene..

Det er jo ingen som er spesielt lykkelig for å få delta på dugnad... Er det noen som har kommet frem til en smart løsning for å unngå dugnadsarbeidet kanskje (bortsett fra å melde seg ut av klubbmiljøet?).

ViLar
17-10-2002, 13:24
Nå høres jeg kanskje supernegativ ut! Og det er ikke meningen. Jeg synes jeg har veldig mye igjen for å være medlem av en klubb. :) :)Og vi som er aktive har et meget godt miljø. Jeg hadde vært en utrolig mye dårligere dykker om jeg hadde "surret" rundt på egen hånd etter grunnkurset. For meg er det utrolig viktig å være med i et miljø der jeg kan lære mer om dykking og bli kjent med flere som har samme interesse. Å reise på klubbtur er jo utrolig hyggelig. Dessuten fikk jeg jo høre om alle de bra dykkemålene i nærområdet fra seniorene ;D. Jeg anbefaler alle å bli medlem av en klubb!! (aktive!)

Mitt ønske er bare at vi kunne vært enda flere på turene!! :'(

ViLar
17-10-2002, 16:07
Da burde dere karnsje bli enig om en loddtrekkning til en spennende dykketur som en av medlemmene kunne vinne.

Egentlig var dette en god ide! Spesielt hvis JEG vinner ;D. Vi kunne jo økt kontigenten med et par lapper, som ble dedikert til et vinnerloddfond. Dette skal jeg fundere litt mer på! Takk for tipset!

Ars
17-10-2002, 16:34
Passive medlemmer er ikke en belastning for klubben! Så lenge de betaler kontingenten må de betraktes som sponsorer :). Det er urimelig at medlemmer som ikke nyter godt av klubbens tilbud skal presses til å delta på dugnader. Hvis de føler slikt press eller må betale for å slippe vil de sannsynligvis melde seg ut av klubben. At de fremdeles er medlemmer tyder på at de føler tilknytning til klubben og/eller har tenkt å starte med dykking igjen og det er jo positivt i seg selv.

For å få mer aktivitet i klubben må dere satse på rekruttering. Det er også veldig viktig å legge tilrette slik at alle initiativ blir tatt vare på. Hvis medlemmene får gehør for ideer og forslag til prosjekter vil det være lettere å få engasjement og aktivitet i klubben.

Kristian

johnen
18-10-2002, 21:44
Sats på kurs og nye medlemmer! Dette kommer til å øke aktiviteten i klubben betraktelig...
Sigve har et veldi godt poeng der, fordi dykkeaktiviteten i klubben gjekk opp med iallefall 200 % etter at han fekk dykkerlappen for 2 år sidan, og etter at eg tok lappen i år så har aktiviteten auka endå meir, og denne framgangen vil fortsette trur eg, for no held ægir dykkerklubb kurs mange gongar i året, og de er ikkje mangel på folk som vil begynne å dykke iallefall..
går akkurat no på et trener 1 kurs og vil nok prøve å motivisere mange av mine venner til å begyne å dykke.
NYE MEDLEMER ER DEN BESTE MEDISIN ;D ;D ;D

DKD
20-10-2002, 14:18

Er dte noen som vil melde seg inn i klubben vår? ;D

/DKD

ViLar
11-11-2002, 23:09

Glad melding fra trøndelag :D :D :D!!
Vi tok dere på ordet å innledet et samarbeid med Dykkersport i Trondheim for å starte et grunnkurs.
Og nå har faktisk 6!! personer meldt seg på, herav 3 jenter (noe som gleder meg stort! :)). Det er ennå ikke forsent å melde seg på, så kanskje blir det enda fler :D.

Vi skal ta imot alle med åpne armer - håper de også blir medlemmer i klubben. Det blir morsomt med flere aktive i klubben - hurra!! ;D :D :D

johnen
11-11-2002, 23:18
Glad melding fra trøndelag :D :D :D!!
Vi tok dere på ordet å innledet et samarbeid med Dykkersport i Trondheim for å starte et grunnkurs.
Og nå har faktisk 6!! personer meldt seg på, herav 3 jenter (noe som gleder meg stort! :)). Det er ennå ikke forsent å melde seg på, så kanskje blir det enda fler :D.

Vi skal ta imot alle med åpne armer - håper de også blir medlemmer i klubben. Det blir morsomt med flere aktive i klubben - hurra!! ;D :D :D

Kjekt å høyre at de virker :) :) :) :)
ægir dykkerklubb har no hold kurs med 6 elever og helde på med et kurs no.
av de kurset som var holdt, så vil no minst 5 av dei melde seg inn i klubben vår og mesteparten har no kjøpt seg utstyr og blitt aktive dykkere i klubben.

DKD
12-11-2002, 00:30
For å korrigere min bedre 3/4 del, så har vi faktisk 8 påmeldte til kurset. For å få med flest mulig, kjører vi Julebordet til klubben samme kveld som avsluttningsdykket skal være. Selvsagt er de nyinvidde dykkere innvitert :D

Dette kalles planlegging 8)

/DKD

Divegirl
12-11-2002, 10:15
En velkjent problemstilling. Jeg tror problemet, som svaret, er mangedelt. I alle organisasjoner vil opplevelsen av et fellesskap komme på bakgrunn av at man har noe til felles med sine "kollegaer". I klubbmiljøene har man dykkingen til felles. Hvis andre faktorer, som alder, utdanning og livssituasjon forøvrig er vidt forskjellig, tror jeg det er vanskeligere å bygge opp et miljø som munner ut i høy aktivitet. Studentklubber, eller klubber bygd opp og bestående av venner, har mange fellsfaktorer. Og i andre "idretter" har man f.eks aldersbestemte lag. Dette gjør at livssituasjonen til de som spiller sammen er lik, og det er lettere å knytte kontakt på tvers av hovedårsaken til at man er medlem - hos oss dykking.

Jeg har vært medlem i klubber hvor hovedtyngden av medlemmene var meget forskjellig fra meg selv - det være seg kjønn, alder, bakgrunn og interesser for øvrig. Det resulterte i at jeg deltok på selve dykkingen, men hadde ikke det helt store utbyttet i den sosiale omgangen forøvrig. Jeg har også vært medlem i klubber med folk lik meg - da var vi mye sammen også når vi ikke dykket.

Samtidig tror jeg det er viktig å forstå dykkingens sosial karakter. Mange fortballspillere trenger ikke være sammen på fritiden for å ha glede av trening og kamp. Et søndagsdykk i en klubb tar, la oss si 4 timer. De aller fleste av oss tilbringer kun 30-40 minutter under vann. Resten av tiden er vi sammen over vann. Hvis man ikke føler tilhørighet til de andre da, får man ikke det helt store utbyttet av timene over vann. Kameratskap tror jeg er veldig viktig for aktiviteten i en klubb.

Flere klubber jeg har vært medlem i, har med stort hell fokusert på barne- og ungdomsgrupper. Da samler man medlemmer på tvers av alle faktorer. Samtidig bidrar dette til at dykking blir en sport for hele familien. Mange gamle dykkere dukker da opp igjen. De trenger ikke lenger "forlate" familien på etterlengtede fridager, men kan inkludere ektefelle og barn i verdens beste fritidsaktivitet. For de som har en ikke-dykkende ektefelle kan nok dette bidra til at man får større aksept for de gangene man ønsker å dykke hvor det ikke er aktuelt å ta med barn/familie.

En annen faktor er "forgubbing" av klubbene, etter defininsjonen av en gubbe som "en person som har tenkt de tanker han har tenkt å tenke". Mange nye klubbmedlemmer har nok opplevd å ikke helt slippe til, og at de gode gamle besitter alle styreverv i år etter år. Da greie ikke de nye å etablere en tilhørighet til klubben sin. Og da er det ikke rart man ikke stiller på dugnad - det er ikke "min" klubb.

Jeg tror også det er en endring i hvor sterkt man definerer seg som dykker. Mange av oss ER DYKKERE. Når vi ser en person med dykkeklokke føler vi med en gang en tilhørighet, og føler oss lurt hvis vi på spørsmål får vite at personen ikke dykker, men bare syntes klokka var fin......Dette blir nesten som MC'ere - enten er de bikere og går uniformert hele tiden, eller de har sykkel som de kjører av og til.....

Hvis mange av medlemmen enten er familiefolk med dårlig tid,eller dykkere som samtidig har mange andre hobbyer, blir det lav aktivitet i klubben. Jeg tror alle klubber har godt av å gå i seg selv og finne ut hvordan de egentlig tar i mot nye medlemmer: gir vi positiv kritikk, innlemmer dem i klubbens tradisjoner og tilbyr et miljø - eller blir vi irriterte når de (sitat gammel dykker): Ikke kan kle på seg selv, virrer rundt under dykket osv, osv.

Til slutt er det viktig å huske alt det positive klubbene gjør og står for. Selv om det finnes flere dykkesentre her hvor jeg bor, ville jeg aldri byttet ut klubben min med å "shoppe" de samme tjenestene.

Dette ble et langt innlegg - lenge leve klubbene!

Divegirl

ViLar
13-11-2002, 15:31
WOW - nå er vi oppe i 10 påmeldte på kurset!!!
Jeg blir helt matt av dette jeg - hvor kommer alle disse fra da?? Dykkersport i Trondheim må nå omorganisere sjødykkingen i flere grupper slik at de ikke blir så kalde (sjødykk slutten av nov/ beg. av des.) - Vi må jo passe på å ikke skremme dem bort nå!! ;D (Ref. SKRÆMMARN til Trond Kirkvåg... VART SKRÆMT JA! ;D)

Dersom alle ti melder seg inn i klubben blir jo antall aktive doblet!! ;D ;D

DKD
14-11-2002, 00:30
Hvis alle 10 blir aktive da, men vi ser lys i tunnelen. (får håpe det ikke er en hvithai med dykkerlykt i kjeften). Det ligger an til et supert Julebord i allefall, da alle kurs deltagere er invitert.

/DKD

JET
14-11-2002, 00:34
Høres ut som om dere får et kjekt kurs og et fint Julebord !!
Husk Hansa sin Julebrus den ble kåret som årets beste av noen fra Østlandet...

Håper dere får enda flere påmeldinger :D

jet

DKD
14-11-2002, 00:37
Kanskje vi skal høre om Hansa sponser Julebordet, eller for ikke å snakke om ny klubbåt. (man må kunne drømme) ;D

/DKD

ViLar
14-11-2002, 00:40
Høres ut som om dere får et kjekt kurs og et fint Julebord !!

Håper dere får enda flere påmeldinger :D

jet

JuleBRUS?? Høres ikke ut som julebord det nei.... ;D ;D

SPEEDY6
14-11-2002, 02:06
Ser ut som om at det ikke bare er vi som har problemer med å få med oss disse litt eldre medlemmene.Vi har rett å slett bare gitt de opp,og prøver heller å rekrutere nye medlemmer istedenfor.Men det er jaggu ikke lett det heller.Her lokker vi med en 70 fots skøyte,med lett båt,kompressor og alt som hører til.Ikke minst et stort innredet lasterom,som man kan gå ned å varme seg i,etter disse kalde vinterdykkene.
Alt er tilrettelagt,for mange vakre dykkeopplevelser.

Så da lurer jeg på hvorfor vi fremdeles bare er 5-6 aktive.

Har no hørt at vi er for sosiale,og at vi kjører litt for lange turer.
Vist ikke det er meg som har misforstått,så er jo det dykking handler om.

Noen som har noen ideer om hvordan man får rekrutert nye medlemmer??????

DKD
14-11-2002, 12:40
[quote=SPEEDY6

Les hele tråden! Kurs ser iallefall ut til å være tingen for oss ;D

/DKD

JET
14-11-2002, 15:54
Ser ut som om at det ikke bare er vi som har problemer med å få med oss disse litt eldre medlemmene.Vi har rett å slett bare gitt de opp,og prøver heller å rekrutere nye medlemmer istedenfor.Men det er jaggu ikke lett det heller.Her lokker vi med en 70 fots skøyte,med lett båt,kompressor og alt som hører til.Ikke minst et stort innredet lasterom,som man kan gå ned å varme seg i,etter disse kalde vinterdykkene.
Alt er tilrettelagt,for mange vakre dykkeopplevelser.

Så da lurer jeg på hvorfor vi fremdeles bare er 5-6 aktive.

Har no hørt at vi er for sosiale,og at vi kjører litt for lange turer.
Vist ikke det er meg som har misforstått,så er jo det dykking handler om.

Kan jo ha noe med størrelsen på fangsten å gjøre.. Se innlegg på linken : kom ut av skapet: Speedy6

komodo dragon
14-11-2002, 21:52

Nei "JET" det var ikke det de mente. Gutta på kaia i Moss mente at med Hansa's øresus dagen etter så kunne de ihvertfall høre. 8)