PDA

View Full Version : inntekt til dykkerklubb

Fear no Fish
28-08-2008, 15:52
hei!

Er det noen inne på forumet som har peiling på hvor mye en dykkerklubb kann tjene i året uten at man må ha regnskapsfører ol.?

har prøvd å lete på foumet og ellers litt rundt på nettet, menn finner ikke noen steder der det dtår noe konkret.

Planen vår er ikke å tjene så veldig mye, bare så vi har til service på kompressor ol.

MVH stian

akalars
01-09-2008, 20:30
Regner med at de du lurer på er når må du har revisor eller andre tall-nisser som du faktisk må betale for, som stats autorisert regnskapsfører.

Det jeg skriver under er tatt fra hukommelsen, orker ikke finne kilde så du får ta det med litt salt(vann).

Du trenger ikke å ha revisor med mindre du:
* Har 5 eller flere ansatte
* Du har årlig omsettning på mer en 20 millioner
* Du er AS

Men du må føre et regnskap, men du kan godt være din egen regnskapsfører. Tror dette kalles boholdsplikt.

Lumin
02-09-2008, 00:46
Du trenger ikke å ha revisor med mindre du:
* Har 5 eller flere ansatte
* Du har årlig omsettning på mer en 20 millioner
* Du er AS

Dette stemmer sån omtrent med det jeg husker.

Kan anbefale på det sterkeste å benytte et regnskapsprogram som kan rapportere direkte til altinn, da sparer man endel frustrasjon og tid (med mindre man liker innrapportering og skjemaer da).

Mener også å huske at under 50,000 så er det mindre rapporteringsplikt enn hvis man tjener over. men kan hende jeg husker feil her.

akalars
02-09-2008, 07:07
Hvis man tjener mer en 50.000 blir man fort moms pliktig. Moms er guds (ehh... statens ) gave til alle bedrifter og er fint og være momspliktig hvis du har dine inntekter hovedsaklig fra andre mva pliktige firma. Selger du til private er det en ulempe.

Merk at du er mva pliktig fra og med den fakturaen som bringer salget ditt ver 50.000 i et kalender år. Så hvis du har solgt for 10.000 og så skal sende ut en faktura på 42.000 så skal den siste være mva på.

Symbiose
02-09-2008, 07:11
Dette med Revisor trenger du om du er et AS. Evt tjener >2mill.
Men du må vise frem regnskapet etter 50.000. Da må du også inn i MVA registret.
Det er noe også om at dersom du ikke driver fortjenestebasert virksomhet mener jeg å huske du kan tjene inntil 120.000 men der er det noen begrensninger, men du kan lese mer på altinn.no og bedin.no blandt annet.