PDA

View Full Version : Nordic Deep - konkurranse i Sverige

ElisabethK
28-08-2008, 13:42
Det var flotte resultater blant norske fridykkere i konkurransen Nordic Deep i Sverige 19.-24. august.

Det ble satt nye norgesrekorder på herresiden. I disiplinene konstantvekt uten finner gjorde Steinar Schjager et flott dykk til 41m. Steinar er blant de mest aktive i Oslo Fridykkerklubb for tiden og all treningen i kaldt vann har tydelig gitt resultater. Gratulerer!

Bjarte Nygaard dykket 140m i dynamisk uten finner og slo dermed sin egen rekord på 125m fra juni. I finalen søndag slo han til igjen med et nytt rekorddykk i samme disiplin på hele 152m! Dette dykket setter ham høyt oppe på rankinglistene internasjonalt og det blir spennende å følge ham videre. Gratulerer så mye!

Flere historier, bilder, linker m.m. kan finnes på http://elisabethfreediver.blogspot.com/search/label/Nordic%20Deep%2008

ElisabethK
28-08-2008, 13:44
"Da er nordic deep ferdig og jeg har litt resultater. Jeg er ekstremt godt fornøyd og hadde aldri trodd at jeg skulle oppnå det jeg gjorde. Arrangementet var veldig bra og jeg anbefaler alle som er interessert i sporten å delta neste år. Vi bodde i en speiderleir og det fungerte bra til en veldig rimelig penge. Fridykkermiljøet på nordic deep skiller seg ut fra de fleste andre konkurransemiljøer ved at alle er veldig hyggelig mot hverandre og det er ikke vanskelig å få hjelp til hva som helst. En kjempefin gjeng som inkluderer deg.
Så tilbake til resultater. Det ble et par norgesrekorder i år. Den første i dynamisk uten finner på 140m har Steinar nevnt. Den andre ble laget av Steinar selv og var i konstantvekt uten finner. Den nye rekorden er på 41m. Imponerende! Steinar gjorde også godt over 5min i statisk seinere på ettermiddagen.
På statisk gjorde jeg 5:32 som jeg er veldig fornøyd med og som er det nest lengste resultatet jeg har hatt. I konstant vekt satte jeg en kraftig personlig rekord med 56m i konstantvekt. Var utrolig gøy!
Etter noen dager med konkurranse lå jeg på en 3.plass sammenlagt!! Men det visste jeg kom til å forandre seg. Da var det bare to personer fra det danske landslaget som lå foran meg. Etter hvert kom jeg ned på en femte plass. Det var da nesten like poeng mellom 4, 5 og 6 pla ss. Det blei da avgjort at på finaledagen (søndag) skulle de 3 svømme DNF samtidig for å gjøre opp mellom seg. Jeg takket ja og satte ny norgesrekord på 152m. Det er et resultat jeg aldri hadde drømt om å oppnå noen gang. Det var lengst i hele konkurransen. På andre plass kom Anders Larson 151m og Henning Larsen på tredje med 144m. Sammenlagt så endte jeg til slutt på 6. plass og oppnådde rett under 200poeng."

ElisabethK
29-08-2008, 19:10
http://2.bp.blogspot.com/_aXs0HIo2s10/SLaCeb3kSnI/AAAAAAAAAYg/gLj87zIHfvI/s1600/P8223718.JPG

ElisabethK
06-09-2008, 12:31
Norge gjorde det svært godt i Team static konkurransen i Nordic Deep i år. Med på laget var Steinar, Bjarte og undertegnede. Sjekk ut videoen her!

http://video.mail.ru/mail/osusim/Freediving_Comps/27.html

Regler:

- hvert lag består av 3 fridykkere som en etter en holder pusten under vann
- en dommer for hvert lag tar totaltiden + ser etter at reglene holdes
- alltid en dykker under, ved skifte skal nr.2 være under vann før nr. 1 kommer opp igjen
- lagene har lov til å "psyke ut" motstanderne ved å snakke, sprute vann, lage bølger osv, men ingen fysisk berøring.
- kommentator (Sebastian i dette tilfellet) har også lov til å "psyke ut" deltagerne og gjøre det underholdene for tilskuere
- ingen AIDA-ranking, kun for gøy!