PDA

View Full Version : scubastore, frakt

o_s_p_87
22-08-2008, 23:46
hei

har akkurat kjøpt noe greier fra scubastore. greit tilbud. den beregna frakta etter postkode. frakt og vare er betalt sammen. par hundrelapper i frakt. greit nok.

MEN.... fikk nå en fraktregning fra fraktselskapet på over 1200kr????? er dette normal praksis. da er det blitt dritdyrt! i så fall, hvor skal jeg henvende meg? det er da ikke normalt å først betale frakt til leverandør og så til firma? kommer de ofte på døra? dette hadde jeg slett ikke bedt om. dreier seg om ei lita pakke med et ventilsett.

mvh øyunn

Johan
22-08-2008, 23:53
La meg gjette...

DHL? :firedevil:

o_s_p_87
22-08-2008, 23:55
:thumbup: blink

articfree
23-08-2008, 00:13
fortollingsgebyr pluss norsk mva ha du fått regning på tipper jeg ;)
Hvor mye bestillte du for?
du betaler mva av både tingene og den frakta scubastore regner ut.

Alt over 200kr må det betales norsk mva på, og når ting er så store at dem ikke kommer med posten som oppkrav fra posten fortollings avdelig, så er det fraktselskapet som legger ut tolla og du får regning etterpå i posten.

o_s_p_87
23-08-2008, 00:19
yes da. da har jeg bestillt fra scubastore for absolutt siste gang.... ca. 4k nå blir det visst godt over 5k, men jeg overlever vel selv om det svir...

oslodiver
23-08-2008, 00:20
Har også hatt samme erfaring med DHL. Jeg bestilte riktignok bare noen tskjorter så summen var ikke stor, og derfor tok jeg det ikke videre.

Men er dette lov? Toll må man vel selvsagt betale, men "ekstra" frakt? Er det scubastore som er sleipe og ikke opplyser om dette, eller er det DHL som er sleipe og sniker seg innpå?

Johan
23-08-2008, 00:21
yes da. da har jeg bestillt fra scubastore for absolutt siste gang.... ca. 4k nå blir det visst godt over 5k, men jeg overlever vel selv om det svir...

Velkommen til klubben!

Kan anbefale amerikanske nettbutikker som f.eks golem-gear...

fredeve
23-08-2008, 00:46
Min mor fikk pryl av dhl for å ha åpnet pakken sin hun fikk i posten. den måtte jo fortolles! :thumbdown:

chrispede
23-08-2008, 01:19
-

viking askim
23-08-2008, 01:44
Sendte en gang en forespørsel på mail om akkurat de. mva og frakt.
De gadd aldri å svare. Anså det derfor ikke som å være en plass jeg ville prøve
å handle med da.

Mangel på informasjonsvilje=skeptisk.

Leifen
23-08-2008, 08:07
Synes kanskje DHL får litt vel mye pepper her, de krever jo bare opp den norske momsen og for den tjenesten tar de et utleggsgebyr. For å slippe dette gebyret kan man jo bare skaffe seg tollkreditt og bruke Tvinn til egenfortolling. Dette er en veldig god ide hvis man ikke har annet å drive på med....... sparer vel ca en 70 lapp ;D
Alt dette er jo opplyst fra avsender så det kan vel ikke være en overraskelse at kostnader påløper, når det gjelder å handle fra Golem Gear er nok ikke det så veldig forskjellig du må jo også ut med den norske mva på både varer og frakt, her er et utdrag fra deres "Terms". :deal:

International Orders

Orders for shipment to addresses outside of the U.S and including Puerto Rico are subject to the following terms:

Orders for shipment outside of the United States are subject to shipping fees, applicable customs, duties and taxes, all of which are the responsibility of the customer. All international orders must be prepaid in full with U.S. funds.

Det er jo heller ikke transportørene som bestemmer de norske mva og tollsatser. 8)

( Ja, jeg jobber i bransjen men ikke hos DHL)

Johan
23-08-2008, 10:42
Synes kanskje DHL får litt vel mye pepper her, de krever jo bare opp den norske momsen og for den tjenesten tar de et utleggsgebyr. For å slippe dette gebyret kan man jo bare skaffe seg tollkreditt og bruke Tvinn til egenfortolling. Dette er en veldig god ide hvis man ikke har annet å drive på med....... sparer vel ca en 70 lapp ;D
Alt dette er jo opplyst fra avsender så det kan vel ikke være en overraskelse at kostnader påløper, når det gjelder å handle fra Golem Gear er nok ikke det så veldig forskjellig du må jo også ut med den norske mva på både varer og frakt, her er et utdrag fra deres "Terms". :deal:

International Orders

Orders for shipment to addresses outside of the U.S and including Puerto Rico are subject to the following terms:

Orders for shipment outside of the United States are subject to shipping fees, applicable customs, duties and taxes, all of which are the responsibility of the customer. All international orders must be prepaid in full with U.S. funds.

Det er jo heller ikke transportørene som bestemmer de norske mva og tollsatser. 8)

( Ja, jeg jobber i bransjen men ikke hos DHL)

Ikke noe problem med å betale toll, mva o.l., så lenge du får vite hva som skjer, og prosessen er tydelig...

Det jeg har større problemer med er at DHL ikke engang forsøkte å levere pakken til meg, selv om jeg hadde bestillt "on door delivery" fire fem dager på rad, og skrev at de hadde forsøkt på trackingen, og at det da endte opp med at jeg måtte kjøre til DHL og plukke opp pakken selv... Der jeg betalte mva og ekstra frakt!

Så noen uker senere fikk jeg plutselig en giro i posten med nesten utløpt forfall, der jeg må betale fortollingsgebyr, på 120kr (tror jeg) i tillegg til mva, og ekstra fraktomkostninger... Alt dette for en pakke på i utgangspunktet 240kr...

Fortjener de ikke pepper sier du? :censored:

saski
23-08-2008, 17:09
Er ganske happy med Ups, Fedex og EMS. Alle har fungert supert for meg!

har fått noe greier fra Dhl og det har funket bra. muligens litt avhengi av hvor i lande du bor

articfree
23-08-2008, 18:57

4000kr hos divestore blir til litt over 5000kr når man legger på norsk mva og tollgebyret til dhl!
Det står tydelig på spanske divestore at for eksport til land utenfor eu, som norge, trekkes spansk/eu-moms såkalt VAT ifra, og det står og at du selv er ansvarlig for landets toll, mener til og med at det står der at Norge har 25 % mva. Og istedenfor at du skal få et brev med faktura der det opplyses om toll, så legger dem fleste fraktselskaper ut tollen for deg og kreven den i etterkant, så du får pakken raskest og enklest mulig.

forøvrig så er det samme opplegg hvis man bestille fra seapro i sverige, dem trekker fra svensk mva når den sendes og du svarer for norsk moms på totalbeløpet til det aktuelle fraktselskapet når den kommer til norge.

azazel
25-08-2008, 00:04
E det mulig....
Dette har da ingenting med dhl og scubastore å gjøre.
Hvis man har så lite snørring om norske lover er det kanskje en ide å sjekke disse før man bestiller noe fra utlandet.. Det burde ikke komme som en overraskelse at det er regler forbundet med dette. Er ørten tråder om moms/mva etc på dette og de fleste andre diskusjonsforum, og er nevnt "en del ganger" i aviser, tv, etc.

Har selv bare gode erfaringer med dhl og kan jo nevnes at fortollingsgebyret deres er nesten halvparten av Posten Norge sitt, og sist jeg mottok noe gjennom dhl var til og med fraktkostnaden mindre enn den hadde vært hvis sendt med Posten fra et annet sted i Norge.

Ikke noe problem med å betale toll, mva o.l., så lenge du får vite hva som skjer, og prosessen er tydelig...
.....................
Alt dette for en pakke på i utgangspunktet 240kr...

Hva var ikke tydelig? Står vel ganske klart på siden, og det er de samme reglene som alle nettbutikker har. Det er ikke dem som lager lovene i Norge...
Hvis du har bestiller noe fra utlandet med verdi 240kr sier vel det alt...

og når ting er så store at dem ikke kommer med posten som oppkrav fra posten fortollings avdelig, så er det fraktselskapet som legger ut tolla og du får regning etterpå i posten.

???

Johan
26-08-2008, 07:32
E det mulig....
Dette har da ingenting med dhl og scubastore å gjøre.
Hvis man har så lite snørring om norske lover er det kanskje en ide å sjekke disse før man bestiller noe fra utlandet.. Det burde ikke komme som en overraskelse at det er regler forbundet med dette. Er ørten tråder om moms/mva etc på dette og de fleste andre diskusjonsforum, og er nevnt "en del ganger" i aviser, tv, etc.

Har selv bare gode erfaringer med dhl og kan jo nevnes at fortollingsgebyret deres er nesten halvparten av Posten Norge sitt, og sist jeg mottok noe gjennom dhl var til og med fraktkostnaden mindre enn den hadde vært hvis sendt med Posten fra et annet sted i Norge.

.....................
Alt dette for en pakke på i utgangspunktet 240kr...

Hva var ikke tydelig? Står vel ganske klart på siden, og det er de samme reglene som alle nettbutikker har. Det er ikke dem som lager lovene i Norge...
Hvis du har bestiller noe fra utlandet med verdi 240kr sier vel det alt...

og når ting er så store at dem ikke kommer med posten som oppkrav fra posten fortollings avdelig, så er det fraktselskapet som legger ut tolla og du får regning etterpå i posten.

???

Poenget mitt var at jeg betalte for on-door-delivery, uten å få det... Og i tillegg fikk jeg en ekstra regning oppå alt det andre, fordi de hadde begått feil i saksbehandlingen sin...

Snørring er forrresten sånt som kommer ut av nesa di når du griner...