PDA

View Full Version : Tips for å få utlignet..?

vodrup
13-08-2008, 14:09
Hei!

Min bror sliter veldig med at han ikke får utlignet trykket i ørene. Han har vært hos lege som gir ham nesespray av forskjellige merker, men ikke noe mer.. Vi har forsøkt å ta vann i hetta før vi går ned, gå veeldig rolig ned, ned og opp igjen osv....

Han har nå komplett utstyr men får ikke brukt det pga ørene som gjør vondt når vi dykker. Dette er rimelig kjipe greier..

Er det noen her som har eller har hatt det samme problemet?? noen forslag til hva en kan gjøre med dette problemet?

Hilsen Marius

mare
13-08-2008, 14:24
dette er kjedelige greier (og det spørs om mitt beskjedne tips kan være til hjelp).

jeg har også problemer med å utligne venstre øre. det jeg gjør er å utligne allerede i overflaten og så gjenta dette (holde for nesen og blåse) relativt hyppig, samtidig som jeg foretar en rolig nedstigning til ca 10 m.
man kan også - i tillegg til å blåse i nesen - forsøke å svelge for å utligne.

det fungerer for meg, men det kan hende at dette er noe broren din allerede har forsøkt.

uansett; jeg håper det løser seg.

roydahl
13-08-2008, 14:38
Det er endel 'lure trix' man kan gjøre for å avhjelpe dette:
(Tror til og med at NDF har en 'video'...)

START utligningen med EN gang, ikke på 2-3 mtr dybde når det begynner å presse i ørene!
Beveg hodet fra side til side, strekk FRA det øret som er problemet.
Skyv haka frem evt kombinert med å
Bite i munnstykket.

Er det bare på vei ned det er et problem?

Polypper oa 'misdannelser' kan bidra negativt og vil kunne forhindre
'utligning på vei opp også. Det er verre!

Min ringe erfaring med dette er at problemet blir verre om man går opp for å forsøke på nytt!

Og en ting til: Ikke blås så hard at man blåser smerter i ørene pga 'overtrykk'... Jeg tror mange
ferske dykkere 'blåser på seg' hodepine ved å blåse for hardt!

Lykke til

vodrup
13-08-2008, 14:41
det er bare på vei ned Roy... men det er neimen ikke godt å si. Føler at vi har forsøkt en del nå...

hmmm..

Staggalee
13-08-2008, 14:46
Rinexintabletter har hjulpet meg et par ganger, samt å svelge og bite i munnstykket.
Tablettene inneholder samme stoff som sprayen, men virker på alle slimhinnene, slik at de åpner opp på steder hvor sprayen ofte ikke kommer til, men fås kun på resept.

smg
13-08-2008, 15:12
På vei ned:
Klem rundt nesen (kanskje maska klemmer tilstrekkelig)
Steng munnen rundt munnstykket og legg tungerota mot ganen slik at du ikke blåser luft inn i munnstykket, men stenger munnen for utblåsing selv om den er åpen.
Press så luft opp på samme måte som ved utpust. Du skal kjenne at lufta stiger opp mot "ørene" på akkurat samme måte som om du holdt for nese og munn samtidig som du forsøker å blåse ut.
Dette vil gi deg overtrykk i bilhuler/nese og tvinge fram en utligning av undertrykk.

vodrup
13-08-2008, 16:00
Skal sjekke ut tablettene og trikset med tungen..

Takk for gode tips!!

Marius

smg
13-08-2008, 16:34
Skal sjekke ut tablettene og trikset med tungen..

Takk for gode tips!!

Marius

Forsøk på land først. Mestrer man metoden for å blåse luft inn møt ørene der så går det helt greit under. Er er en trinnvis framgangsmåte for å få kontroll over "hva og hvor".
1) Lukk munnen og pust ut gjennom nesa.
2) Lukk munnen og klem for nesen og blås ut "gjennom nesa". Du skal kjenne at trommehinnen buler litt på grunn av lufta du trykker opp) når du gjør dette.
3) Øv på å puste ut gjennom nesa mens du har munnen oppe. Det er her tungeplasseringen kommer inn i bildet. (Dette skal du forresten ha gjort under masketømming på kurset?)
4) Gjenta 3) mens du klyper for nesa - kjenn samme følelse som i 2)
5) Gjenta 4) under vann ... med ventilen i munnen. ;D
Voila!

vodrup
13-08-2008, 21:35
Nå skal vi ikke begynne å ta dette overpå hvorvidt man har gjort hva på kurset eller ikke. Min bror klarer helt fint å tømme maska... Ørene som er problemet.. Og ja vi har forsøkt masse forskjellig... Jeg er ikke helt grønn i faget, men lurte på om hva dette kan skyldes/eller hva man kan gjøre annerledes enn hva som man pleier å gjøre...

Det vil si min bror fikk til å utligne for litt siden, men nå sitter det dønn... Legen sier at han har trange øreganger, men vet at det er flerre med dette problemet som enten har vært hos lege å operert eller som tar noen spesielle tabletter,,,

men takk for tipset.. !

marius

rune5
13-08-2008, 21:58
Heisann Marius.
Den dagen en må ta tabeletter for å dykke, da legger vi opp ;)
Jeg slet/sliter med trange bihuler, og dette kan i noe tilfeller føre til at jeg må gå rolig ned. Andre ganger fosse ned. Trikset mitt er å gape og svelge.
Begynn som Roy sier utlikningen med en gang.
Har aldri vært fan av å blåse med hånden for nesa.
Men han finner sikkert en måte som funker for han.
På tide å dykke litt snart igjen?
Venter på VBH som er på vei øyeblikkelig fra Sweden.

Rune

vodrup
13-08-2008, 22:04
Enig med deg mann!!

Sid*
13-08-2008, 22:16
Var i vår på et interessant foredrag av Jan Risberg i regi av SUB. Risberg frarådet trykkutligning ved å holde for nesen mens man presser på fordi denne metoden kan medføre tinitus senere hvilket er noe skikkelig dritt å drasse med seg resten av livet. Passiv trykkutligning ved å svelge, bevege kjevene, gjespe etc. er derfor sterkt å anbefale.

For min del ville jeg nok foretrukket å konsultere en ordentlig dykkelege dersom jeg hadde slike problemer fremfor å oppsøke en allmen kroppsmekaniker. :)

smg
13-08-2008, 23:11
Nå skal vi ikke begynne å ta dette overpå hvorvidt man har gjort hva på kurset eller ikke. Min bror klarer helt fint å tømme maska... Ørene som er problemet.. Og ja vi har forsøkt masse forskjellig... Jeg er ikke helt grønn i faget, men lurte på om hva dette kan skyldes/eller hva man kan gjøre annerledes enn hva som man pleier å gjøre...

Det vil si min bror fikk til å utligne for litt siden, men nå sitter det dønn... Legen sier at han har trange øreganger, men vet at det er flerre med dette problemet som enten har vært hos lege å operert eller som tar noen spesielle tabletter,,,

Jeg mente mer at siden man har tømt maske så vet man forskjell på å puste gjennom nese og munn - og når det ene er mer egnet enn det andre. Undertegnede hadde nemlig "litt" problemer med å finne ut av nettopp det. *harke, hoste, spytte*

Ellers holder jeg med de som sier at man skal være forsiktig med blåseutligning - jeg visste ikke at man mistenker sammenheng med titinus... Det er absolutt noe å tenke på. Uansett best om man klarer å ta ondet ved roten. :)
Selv får jeg fort bihulebetennelse, og da synes jeg 2-3 behandlinger med akupunktur hjelper bra. (Om det hjelper eller om det hjelper fordi jeg tror det skal hjelpe vet jeg ikke - og det er egentlig uinteressant sålenge det faktisk hjelper meg.)

shaggy
13-08-2008, 23:34
Driver mest med fridykking og er derfor veldig avhengig av effektiv utligning.

Det første jeg forsøker ved problemer er å ligge i overflaten med hode bakover. På denne måten slipper man inn litt saltvann i nesa. Dette kan løse opp og sllim/snørr.

Det er lettest å utligne med beina ned.

Jeg vil også anbefale å fokusere på det å slappe av i nakken.

Som nevnt tidligere er det viktig å utligne før man føler trykket i ørene.

Lykke til!

vodrup
14-08-2008, 00:52
takker fr tips
!!!

koherman
14-08-2008, 09:36
Hei !

Jeg har god suksess med det "shaggy" er inne på - legge hodet bakover og slippe inn sjøvann.

Jeg fyller maska med sjøvann, legger meg på rygg i vannet med hodet bakover og teller høyt til ti - da åpner det meste seg. Men du kan få en drukningsfornemmelse, så tren litt i kontrollerte former - nå gjør jeg det oxo under vann om jeg føler for det.

-koherman