PDA

View Full Version : Håkjerring

Thomas Torjusen
16-10-2002, 16:19
Hei

Jeg så et veldig interessant program i går på NRK 1 som handlet om en hai som vi fra tid til annen får besøk av her på norskekysten - nemlig Håkjerring. Denne kunne vistnok bli opptil 8 meter lang....

Er det noen som har møtt en slik en på Dykkertur (ikke nødvendigvis 8 mter da :)).

Forskerne visste lite om denne haien, og i gårsdagens program klarte de å fange en med en rokke i munnen. Tidligere hadde man en antakelse om at håkjerringen kun spiste døde dyr og sjøstjerner.

Vet noen om mer info om denne haien?

/Thomas

Ars
16-10-2002, 16:48
Jeg kjenner bare til en som har sett håkjerring under dykk. Florian Graner, tysk uv filmfotograf, så en håkjerring på et nattdykk til ca 50m i Sognefjorden. Han filmet i en vegg da han fikk en "følelse", da han snudde seg stod haien rett bak ryggen hans. Den rømte da han lyste på den med videolysene.

Selv så jeg en fisket håkjerring på Grønningen fyr ved Kristiansand for noen år siden. Den var snaut 2,5m lang og var fisket på over 200m dyp.

I Cappelen Naturhåndbøker, Fisker står bl.a. følgende: Finnes langs hele norskekyysten, maks 8m lang, vanligvis 4m/800kg. Opptrer på 200 - 1200m, grunnere i arktiske strøk. Allteter, stor fisk som torsk,lange, hyse, uer, sild og skater viktigst.

Kristian

Sigve
16-10-2002, 16:54
Hei

Leste en bok som omhandlet vrak for en tid tilbake siden. Boka var skrevert av Gudmund Olsen og heter "Historie og drama fra havets bunn". Han beskrev der hvordan han dykket med en gigantisk håkjerring da han var på besøk på Runde.

Denne glupske haien finnes for det meste i kaldt vann over mudderbunn. Den går også løs på artsfeller, og den kan ta seler og sjøfugl. Lever for det meste av fisk. Mest vanlig på 200-600 m dyp. Tidligere ble det drevet fiske av håkjerring på grunn av den vitaminrike leveren.

Sigve

johnen
16-10-2002, 18:29
de burde vere fult muli å sjå håkjerring når du dykker vil eg tru!
prøvde en gong for et par år sida å sette line for første gong, eg satte lina på ca 40 meter med ca 100 krokar.
vart litt sure dagen etter når eg drog lina, for eg fekk ca 90 håkjerring på ca 500 cm - 900 cm!
så de e nok ikkje berre på dypet du finne fisken 8)

Ars
16-10-2002, 18:39
eg satte lina på ca 40 meter med ca 100 krokar.
vart litt sure dagen etter når eg drog lina, for eg fekk ca 90 håkjerring på ca 500 cm - 900 cm!
så de e nok ikkje berre på dypet du finne fisken 8)

Hvor i landet skjedde dette? Hvilket farvann (fjord, hav o.s.v.)? Årstid? Tid på døgnet? Eventuellt andre opplysninger som kan være til nytte for å planlegge et dykk med håkjerring?

Jeg er som du sikkert skjønner interessert i å dykke med håkjerring :)

Kristian

P.S. Er du sikker på at det var håkjerring? Jeg ville kanskje tro at det var større sjangse for å få pigghå på line i så store mengder.

johnen
16-10-2002, 22:24
muli de kan vere pigghå, er ikkje heilt sikker.
ka e forskjellen på pigghå og håkjerring foresten?

dette var i nærheten av stadt, har vert å dykket i nærheta, men har ikkje sett noke der, muli eg skal prøve å dykke en gong akkurat der eg satte lina, kunne no vert kjekt å prøve ;D

Ars
18-10-2002, 08:46
ka e forskjellen på pigghå og håkjerring foresten?

Pigghå: maks størrelse 1,2m/10kg. Giftpigg foran ryggfinnene. Oversiden gråbrun m/enkelte lyse flekker, undersiden gulhvit. Lever i stim fra 0m - 200m dyp langs hele kysten.

Håkjerring:maks størrelse 8m (vanligst 4m/800kg). Ensfarget svart/grå/brun. Finnes vanligvis fra 200m - 1200m dyp, grunnere i arktiske strøk.

Kristian

lurre
18-10-2002, 11:07
Leste jeg ikke nettopp i Dykking at noen hadde kommet over en stim på 50-60 håkjerringer i Oslofjorden?
Jepp, tror det. Sikkert ikke åtte meter lange da.

Kyrre
Harstad

DivePack
05-10-2003, 11:03
Leste nylig en sak om Håkjerring-bestand i nord-amerika (canada om jeg husker riktig).
Håkjerringer var observert i stort antall i tilknytning til elveutløp (brakkvann) hvor de livnærte seg hovedsaklig av cariboo (rein) på vandring....omtrent som krokodillene livnærer seg av gnu og sebra og sånt i varmere strøk.
Har også hørt historier fra helgelandskysten hvor håkjerringer er tatt i garn og det viser seg at det befinner seg halvfordøyde rein-kalver i magesekken på dem...
Mon tro hva de syns om latex og neopren-lukt? :o

Helgeland
20-10-2003, 19:21
Her er mer info om håkjerring:
http://www.fiskeri.no/Reklame/Hakjerringfiske%20side%201.htm
(Bemerk at det er to sider, må klikke videre inn på neste nederst til høyre)
By the way: Min farfar under fiske en gang fant en støvel i magen på ei håkjerring utenfor Novaya Zemlja...

Martin
20-10-2003, 21:00
bla-bla...for eg fekk ca 90 håkjerring på ca 500 cm - 900 cm...bla-bla
Jeg tror deg ikke. Hvordan fikk du opp denne linen som må ha veid ca 50 tonn?

EANx
21-10-2003, 08:45
Litt OT, men jeg kom forleden dag over et innlegg i en annen diskusjonsgruppe som opplyste at kjøttet til Håkjerring (Somniosus microcephalus (samme familie som pigghå, Squalus acanthias) er giftig og bør ikke spises. Eskimoene gjør det, men de er også mestere i å lute og vet når det er klart til konsum.
En bivirkning/bonus er at kjøttet også benyttes som et hallusinogen og skal visst gi et nokså godt kick ;)

errem
21-10-2003, 16:43
bla-bla...for eg fekk ca 90 håkjerring på ca 500 cm - 900 cm...bla-bla
Jeg tror deg ikke. Hvordan fikk du opp denne linen som må ha veid ca 50 tonn?

For noen år siden var jeg med en linebåt på færøyene, der ble vi så plaget med Håkjerring at vi satte på Håkjerrings kroker i endene på linene og tok livet av fisken når den kom opp. En mer fredelig fisk å ta livet av skal du lete lenge etter jeg tror ingen vil ha problem med å hale opp en 4-5 meter lang Håkjerring med bare nevene.
I 99% av tilfellene er håkjerring en ekstremt rolig fisk uansett hva du gjør med den.

Erlend

Oystein
21-10-2003, 22:42
"Håkjerringer var observert i stort antall i tilknytning til elveutløp (brakkvann) hvor de livnærte seg hovedsaklig av cariboo (rein) på vandring", har jeg sakset litt info om hva Håkjerringa livnærer seg av (Hentet fra http://www.postmodern.com/~fi/sharkpics/ellis/greenlan.htm)

This shark eats a wide variety of food, from fish of its native polar waters to seals, carrion, flesh from dead whales, and even (in one captured specimen) an entire reindeer. The Greenland shark has a reputation for being very sluggish, but its diet includes salmon and other fast-swimming fishes.
http://www.postmodern.com/~fi/sharkpics/ellis/green.jpg