PDA

View Full Version : neseblod

siv
16-10-2002, 15:11
Har alltid blod i maska når jeg kommer opp etter dykket!!Merker ikke noe til det selv,men hvis det er noen som har samme problem så er jeg intressert i hva de har å si!!
Hilsen SIV

stig
16-10-2002, 17:15
;) Hei Siv !

Jeg har ikke dette problemet selv men jeg kjenner fler som har det og etter som jeg har forstått så har dette med at noen har blodkar liggende litt lenger ut i nesegangen enn andre, og disse kan lett sprekke ved trykkforandringer. Hos en jeg kjenner så kan det skje selv ved flyving.

Pompel
16-10-2002, 17:17
Har normalt ikke problemet selv, men den ene gangen det skjedde var det kun en av de svært fine blodårene i nesa som blødde. Det kan være bihulene og da bør du ta det på alvor. Men det skal normalt gjøre vondt.

Prøv med nesedråper foran et dykk ev. rhinexin tabeletter og se om det hjelper. Hjelper det, tyder det faktisk på bihule problemer.

Hvordan utligner du? Bruker du vasalvas metode så kan den være litt tøff for nesa og systemet.

Arne K.

johnen
16-10-2002, 18:02
sjøl har eg aldri hatt dette problemet, men eg har en buddy som har blod i maska kvar gong etter et dykk. 8)

Scubagirl
16-10-2002, 18:19
Har kun blødd neseblod en gang eller sånt og det var fordi jeg dykket da jeg var litt forkjølet, og fikk omvendt blokkering (ikke så veldig behagelig :-\)

Oystein
16-10-2002, 18:58
Hei.

På mine 4-5 siste dykk har jeg hatt den samme opplevelsen. Under mitt siste dykk, var det så spesielt at jeg ikke så ut av maska i det hele tatt. Jeg måtte ta av maska og snyte meg under vann... :P

Jeg har greid å etablere likhetstrekk mellom de gangene jeg har kommet opp med neseblod. Det skjer alltid ved oppstigning og jeg har hatt antydning til lett forkjølelse. ::)

De blodkarene som ligger i nesegangen kan selvsagt være en årsak. Sprenger du forresten ofte blodkar i øynene også? (Ikke nødvendigvis under dykking, men f.eks ved søvnmangel?) Det gjør jeg... Finnes det en sammenheng mon tro...?

Hammer70
17-10-2002, 11:52
Jeg blør også alltid neseblod under/etter dykket. Var bekymret i begynnelsen, men nå er det nærmest blitt en vane. Fikk vite at det var mange som hadde problemet. Hos meg skyldes dette sensitive blodårer i bihulene, tror jeg. Blodet blokkerer luftkanalene en gang i mellom, og kan være ganske smertefullt. For meg er det prisen å betale for store opplevelser, og det er definitivt verd det. Sikkert ikke verre enn mensen...

Hammer70
17-10-2002, 11:58
Hm, fiffig sensursystem! En gang til: luftkanalene!!! K A N A L E N E! Anal er vel egentlig ikke et så fryktelig stygt ord vel?

Thomas Torjusen
17-10-2002, 12:08
Enig at kanalene ikke er at stygt ord. Har nå fjernet deler avdette ordet fra sensurlisten slik at det kommer frem riktig.

/Thomas

Amasone
17-10-2002, 17:18
1/2 O !

Jeg har samme problem med å blø neseblod. Det starter på vei opp, heldigvis! Det har hent flere ganger at maska er "full" av blod ( ganske pent med "rødt filter" foresten) jeg ser det positive i det at jeg ikke har noen smerter, det bare renner! Har alltid blødd mye neseblod så det er egentlig ikke et problem for meg. Men nå reiser jeg til Australia.... da begynte jeg og tenke litt...... HAI....! Fikk et hint av en med samme problem: ta det rolig opp ikke utlign... Kan hjelpe. det håper jeg virkelig..
Jeg tror ikke nesespray er en god idee, for nese pray får blod årene til å trekke seg sammen og det kan slite veldig på slimhinnene. Det kan forårsake at man blør lettere!

Yamarin
28-10-2002, 21:04
Apropo nesespray og slimløselige midler....trodde dette var "FY FY" jeg. Med tanke på om effekten gir seg mens du er nede og alt tetner kommer du jo i skikkelig trøbbel. Har aldrig hatt "omvendt blokkering selv", men har hørt det er jæv....eh veldig vondt

JET
28-10-2002, 21:14
Etter å hatt omvent blokkering 3 ganger på 1 år, med de fantastiske historiene det blir av det, har jeg nesten alltid noen midler på lommen som jeg fikk av en lege. Dette er kanskje fy fy, men har aldri fått blokkering siden ( 2år ).

Å hva gjør man hvis man har noen elever i sjøen som fryktelig gjerne har lyst å bade....

Ingen ønske situasjon men dog.

jet

DykkePus
20-03-2007, 14:41
Jeg opplevde det samme etter mitt 4 sjødykk.

Siden jeg ikke visste hva det var for noe, og i tillegg spyttet blod i flere dager etterpå, oppsøkte jeg dykkerlege.

Han fortalte at det var vanlig og at det normalt sett ikke var noe farlig med dette. Slik jeg forstod det på han var det undertrykk i bihulene som førte til at det ble sugd opp blod for å fylle et vakum som oppstår der.
Når du kommer opp igjen og trykket normaliseres er det ikke lenger plass til dette blodet, og det kommer ut i maska gjennom nesen. Dette kommer da som en enkelt blødning og forsetter ikke å renne etterpå.

Understreker at jeg på ingen måte har noen medisinsk kompetanse, og at jeg råder deg til å kontakte dykkerlege dersom du er usikker eller dette gjentar seg ofte.

Dykkerlegene, slik som jeg har oppfattet dem, setter pris på at folk kontakter dem, selv om det viser seg å være en bagatell/ufarlig.

Diveaslongasyoulive
20-03-2007, 14:43
De fleste har vel opplevd litt blod i masken!!?
Men hos meg skjer det ganske sjeldent (skjedde oftere da jeg begynt og dykke) og det har heller ikke vært "store" mengder!

polarjenta
20-03-2007, 15:19
noen har blodkar liggende litt lenger ut i nesegangen enn andre, og disse kan lett sprekke ved trykkforandringer

Hvis dette er tilfellet saa er det veldig lett aa kurere, gaa til lege og faa etset bort blodkarene. Gjorde dette selv for endel aar siden, og det virket veldig bra, ikke vondt og tok ett minutt eller saa (jeg gjorde det forsaavidt ikke i forbindelse med dykking).

Lykke til!